0112-KDIL1-1.4012.297.2019.1.RW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.297.2019.1.RW Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej SPZOZ) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa Gospodarka niskoemisyjna, Działanie Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, aplikuje o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "...".

Przedmiotowa inwestycja ma na celu podniesienie efektywności energetycznej budynku po byłej szkole medycznej z przeznaczeniem na potrzeby opieki zdrowotnej poprzez kompleksową jego termomodernizację. W ramach prac termomodernizacyjnych zostanie wykonane ocieplenie ścian zewnętrznych i stropodachu, ocieplenie podłogi na gruncie, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja instalacji c.o. i c.w.u. oraz modernizacja oświetlenia.

W wyniku realizacji projektu zostaną osiągnięte następujące cele szczegółowe:

* poprawa bilansu cieplnego budynku,

* zmniejszenie zapotrzebowania na energie cieplną i elektryczną,

* obniżenie kosztów utrzymania budynku,

* zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska,

* poprawa komfortu cieplnego,

* podniesienie jakości świadczonych usług zdrowotnych,

* możliwość rozszerzenia zakresu dotychczas świadczonych usług zdrowotnych o Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy.

Budynek po byłym liceum medycznym (rok budowy - 1968 r.) został przekazany SPZOZ przez organ tworzący i nadzorujący, czyli Powiat w marcu 2017 r. w nieodpłatne użytkowanie na czas nieograniczony. Dotychczas została tam umiejscowiona Podstawowa Opieka Zdrowotna funkcjonująca w strukturach SPZOZ. Możliwe też będzie dalsze zagospodarowanie budynku, jednakże pod warunkiem przeprowadzenia dogłębnej jego modernizacji, w tym energetycznej. Zostanie tam przeniesiona również funkcjonująca w strukturach szpitala Poradnia K (obecnie poradnia mieści się w innej lokalizacji w wynajmowanych pomieszczeniach). Ponadto realizacja inwestycji wraz z dodatkowymi pracami dostosowawczymi stworzy możliwość rozszerzenia zakresu dotychczas świadczonych usług zdrowotnych o opiekę długoterminową w postaci Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego.

Świadczenia zdrowotne udzielane obecnie w Podstawowej Opiece Zdrowotnej umiejscowionej w budynku, jaki zamierza się zmodernizować, a także świadczenia realizowane w ramach Poradni K, a także nowoutworzonego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego, które zostaną w tym budynku zlokalizowane, będą realizowane wyłącznie w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia.

W budżecie projektu podatek VAT od prac budowlanych i modernizacyjnych został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny, a więc podlegający refundacji, w związku z czym Wnioskodawca jest zobowiązany (zgodnie z Regulaminem Oceny i Wyboru Projektów obowiązującym dla niniejszego naboru) do przedłożenia interpretacji indywidualnej Krajowej Administracji Skarbowej wydanej w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT dla niniejszego projektu.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej jest czynnym podatnikiem podatku VAT, przy czym podatek VAT odlicza w 100% od refakturowanych mediów, w zakresie zakupów dotyczących działalności mieszanej - zgodnie z art. 90 ust. 2 - stosuje proporcję 2%, a w zakresie zakupów dotyczących działalności wymienionej w art. 43 ust. 18 - podatku VAT nie odlicza. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast świadczenia zdrowotne wymienione w art. 43 ust. 18 ustawy są zwolnione z VAT, w związku z czym w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym szpital w tym zakresie nie może skorzystać z prawa do odliczania podatku naliczonego.

W wyniku realizacji projektu poprzez modernizację energetyczną budynku po byłej szkole medycznej ulegnie poprawie efektywność energetyczna, ale zwiększy się też zakres i jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych. SPZOZ nie wydzierżawiał, nie wydzierżawia i nie zamierza wydzierżawiać pomieszczeń objętych przedmiotowym projektem, nie będzie tam też prowadzona żadna inna działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zmodernizowanym budynku, w którym będą funkcjonować komórki działalności leczniczej SPZOZ, będą świadczone wyłącznie usługi zdrowotne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 18).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym - czy zachodzi możliwość odliczenia podatku VAT od wykonanych robót termomodernizacyjnych budynku po byłej szkole medycznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od prac termomodernizacyjnych budynku po byłej szkole medycznej, albowiem realizacja projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Realizowany projekt dotyczy modernizacji budynku, w którym po wykonaniu zadania będą umiejscowione komórki organizacyjne szpitala, których działalność obejmuje wyłącznie usługi określone w art. 43 ust. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a po zrealizowaniu projektu profil ich działalności nie ulegnie zmianie, w związku z czym brak jest możliwości odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1, a także na podstawie art. 90 ust. 1-2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak wynika z treści wniosku, Zainteresowany - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej SPZOZ) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa Gospodarka niskoemisyjna, Działanie Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, aplikuje o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "...".

Świadczenia zdrowotne udzielane obecnie w Podstawowej Opiece Zdrowotnej umiejscowionej w budynku, jaki zamierza się zmodernizować, a także świadczenia realizowane w ramach Poradni K, a także nowoutworzonego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego, które zostaną w tym budynku zlokalizowane, będą realizowane wyłącznie w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej jest czynnym podatnikiem podatku VAT, przy czym podatek VAT odlicza w 100% od refakturowanych mediów, w zakresie zakupów dotyczących działalności mieszanej - zgodnie z art. 90 ust. 2 - stosuje proporcję 2%, a w zakresie zakupów dotyczących działalności wymienionej w art. 43 ust. 18 - podatku VAT nie odlicza.

W wyniku realizacji projektu poprzez modernizację energetyczną budynku po byłej szkole medycznej ulegnie poprawie efektywność energetyczna, ale zwiększy się też zakres i jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych. SPZOZ nie wydzierżawiał, nie wydzierżawia i nie zamierza wydzierżawiać pomieszczeń objętych przedmiotowym projektem, nie będzie tam też prowadzona żadna inna działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zmodernizowanym budynku, w którym będą funkcjonować komórki działalności leczniczej SPZOZ, będą świadczone wyłącznie usługi zdrowotne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a - jak wynika z opisu sprawy - zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 18).

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT od wykonanych robót termomodernizacyjnych budynku po byłej szkole medycznej.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup towarów i usług, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wykonanych robót termomodernizacyjnych budynku po byłej szkole medycznej ponieważ efekty zrealizowanego projektu będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl