0112-KDIL1-1.4012.284.2023.1.HW - Brak prawa do stosowania stawki 0% dla usług hotelowych na rzecz obywateli Ukrainy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.284.2023.1.HW Brak prawa do stosowania stawki 0% dla usług hotelowych na rzecz obywateli Ukrainy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do stosowania do 30 czerwca 2023 r. stawki 0% dla usług hotelowych na rzecz obywateli Ukrainy na podstawie zawartej Umowy z Urzędem Miasta. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Spółka jest podmiotem zależnym spółki (dalej: Y). Działalność prowadzona przez Spółkę ma charakter działalności pomocniczej względem działalności (...) prowadzonej przez Y, w szczególności Spółka świadczy usługi sprzątania, zatrudnia personel pomocniczy, tj. tłumaczy, hostessy wykonujące pracę w ramach wydarzeń organizowanych przez Y, obsługi punktów gastronomicznych, obsługi konkursów, obsługi kas biletowych oraz usługi pośrednictwa w usługach transportu osób i zakwaterowania, gastronomicznych, obsługi konkursów, obsługi kas biletowych oraz usługi pośrednictwa w usługach transportu osób i zakwaterowania.

W związku z (...) w Ukrainie w lutym 2022 r. Spółka zawarła umowę na obsługę budynku dawnego domu pomocy społecznej (DPS) należącego do Miasta. W czerwcu 2022 r. Spółka zawarła umowę z Urzędem Miasta, Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa (w komparycji umowy wskazano numer identyfikacji podatkowej NIP Miasta) na świadczenie usługi hotelarskiej (dalej: Umowa). Jak wynika z treści Umowy, wykonawca (tj. Spółka) oświadczyła, że jest uprawniona do zarządu nieruchomością położoną w Z pod wskazanym w Umowie adresem (mowa o budynku dawnego DPS wskazanym wyżej), w której świadczone będą usługi będące przedmiotem zlecenia w ramach Umowy.

Przedmiotem Umowy jest świadczenie usługi hotelowej, w ramach której Spółka jako wykonawca zobowiązuje się na zlecenie zamawiającego (tj. Urzędu Miasta) do umożliwienia korzystania z usług hotelu obywatelom Ukrainy. Jak wynika z dalszych postanowień Umowy, Usługa hotelowa świadczona jest przez Spółkę jako usługa zlecona w ramach pomocy ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy. W ramach zleconej usługi hotelowej Spółka ma zapewnić gościom hotelowym nocleg, wyżywienie oraz podstawowe wyposażenie higieniczne. W świetle dalszych postanowień Umowy, realizacja usług wskazanych jako przedmiot Umowy ma nastąpić w terminie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Wnioskodawca jednak zaznacza, że usługi hotelowe, o których mowa w Umowie są świadczone nieprzerwanie i w niezmienionym zakresie aż do dnia złożenia przedmiotowego wniosku, na podstawie aneksu do Umowy przedłużającego okres świadczenia usługi hotelowej.

Za usługi świadczone w roku 2023 Spółka wystawiała faktury i otrzymywała wynagrodzenie na podobnych zasadach, jak wskazane w Umowie (tj. wynagrodzenie ustalone ryczałtowo w zależności od liczby osób zakwaterowanych w hotelu). Co więcej, § 3 Umowy określa, że w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający (tj. Urząd Miasta) zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w wysokości (...) zł za dobę jeśli liczba mieszkańców nie przekroczy 100 osób w danej dobie lub wynagrodzenie w wysokości (...) zł za dobę jeśli liczba mieszkańców przekroczy 100 osób w danej dobie. Ponadto, w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w postaci całodziennego wyżywienia w wysokości (...) zł za osobę na dobę. Oprócz tego, w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w postaci przekazania środków higienicznych w wysokości (...) zł za osobę na miesiąc.

Rozliczenie następuje na podstawie faktycznej liczby uczestników korzystających z usługi hotelowej w danym miesiącu kalendarzowym. Zgodnie z postanowieniami Umowy, wynagrodzenie opisane wyżej ma zostać powiększone o podatek VAT w obowiązującej stawce. Wynagrodzenie należne Spółce za wykonywanie przedmiotu Umowy było i jest regulowane przez zamawiającego przelewem w ciągu 21 dni od daty otrzymania faktur VAT na wskazany na fakturze rachunek bankowy Spółki.

W § 3 ust. 6 Umowy jako dane nabywcy do fakturowania wskazano Miasto oraz NIP wymieniony również w komparycji Umowy. W okresie od dnia zawarcia Umowy do końca 2022 r. Spółka wystawiała faktury za świadczenie usługi hotelowej oraz otrzymywała za nie wynagrodzenie zgodnie z postanowieniami Umowy.

Jak wskazano wyżej, Spółka świadczyła usługę hotelową nieprzerwanie także w roku 2023, aż do dnia złożenia przedmiotowego wniosku i będzie ona świadczona także po dniu złożenia przedmiotowego wniosku, na podstawie aneksu do Umowy przedłużającego okres świadczenia usług. W roku 2023 Spółka także otrzymywała wynagrodzenie za świadczoną usługę hotelową. Spółka powzięła wątpliwość w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do świadczonej usługi hotelowej wykonywanej na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta, obejmującej zapewnienie noclegu, wyżywienia i środków higienicznych.

Pytanie

Czy w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka miała i ma prawo do stosowania do 30 czerwca 2023 r. stawki 0% VAT na usługę hotelową wykonywaną na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie miała i nie ma prawa do stosowania do 30 czerwca 2023 r. stawki 0% VAT na usługi wykonywane na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta, ponieważ świadczenia te wykonywane są za odpłatnością, co skutkuje niespełnieniem materialnych przesłanek z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. oraz § 11 ust. 1 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r. do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0%.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie art. 41 ust. 1 Ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, ustawodawca przewiduje szereg preferencyjnych stawek podatkowych w odniesieniu do wybranych kategorii usług, jak i towarów, nie tylko w przepisach samej Ustawy VAT, ale także w oparciu o akty wykonawcze do Ustawy VAT.

Zgodnie bowiem z art. 146d ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Minister Finansów korzystając z uprawnienia przewidzianego w art. 146d ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT wydał rozporządzenie, w ramach którego obniżył stawkę podatku VAT w odniesieniu do szeregu świadczeń - mowa tu o Rozporządzeniu z 25 marca 2020 r., które obowiązywało do końca 2022 r. Zgodnie z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. w brzmieniu obowiązującym od wejścia w życie tego przepisu, tj. od 5 maja 2022 r. do 29 czerwca 2022 r., do dnia 30 czerwca 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)

dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)

świadczenia usług, o którym mowa w art.

8 ust. 2 ustawy - na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

Następnie, Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1369) wydłużono stosowanie stawki 0% w odniesieniu do świadczeń wskazanych w § 10bd ust. 1 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. do 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z § 10bd ust. 2 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)

podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

3)

jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl § 10bd ust. 3 ww. Rozporządzenia, obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

Obniżona stawka podatku może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, dokonanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 4 marca 2022 r. (§ 10bd ust. 4 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r.).

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, warunek, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w ust. 2, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w ust. 1 (§ 10bd ust. 5 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r.). Później, w związku z wydaniem przez Ministra Finansów Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r., utraciło moc Rozporządzenie z 25 marca 2020 r., na mocy art. 26 ust. ust. 3 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 z późn. zm.). Rozporządzenie z 2 grudnia 2022 r. w zasadzie wprowadziło kontynuację stosowania preferencyjnej stawki VAT 0% w związku ze świadczeniami realizowanymi na rzecz uchodźców z Ukrainy, zawierając niemal identyczne przepisy dot. warunków stosowania stawki 0% w ww. przypadkach.

Zgodnie z obowiązującym aż do dnia złożenia niniejszego wniosku § 11 ust. 1 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r., do dnia 30 czerwca 2023 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)

dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)

świadczenia usług, o którym mowa w art.

8 ust. 2 ustawy - na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy. W myśl § 11 ust. 2 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r., obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)

podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974, 1079 i 2280);

3)

jednostek samorządu terytorialnego.

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy (§ 11 ust. 3 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.).

W efekcie, ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę 0% VAT na świadczenia związane z pomocą ofiarom działań (...) na Ukrainie, która ma zastosowanie do świadczeń realizowanych począwszy od 24 lutego 2022 r. i może być stosowana do 30 czerwca 2023 r.

Jeżeli chodzi o zakres świadczeń uprawniających do zastosowania stawki 0%, należałoby w pierwszej kolejności wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (por. art. 5 ust. 1 pkt 5 Ustawy VAT).

Odpłatną dostawę towarów definiuje się, co do zasady, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (por. art. 7 ust. 1 Ustawy VAT). Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z kolei odpłatne świadczenie usług definiowane jest jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (por. art. 8 ust. 1 Ustawy VAT). Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Tak więc analiza powyższych przepisów w kontekście warunków dla zastosowania stawki 0% VAT w na podstawie § 10bd Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. oraz § 11 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r. pozwala stwierdzić, że świadczenia objęte preferencyjną stawką podatku to zasadniczo darowizny (nieodpłatne przekazanie towarów) oraz użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli z tytułu ich nabycia podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jak również jakiekolwiek inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Świadczenia te na gruncie VAT są traktowane jako podlegające opodatkowaniu VAT. Podsumowując dotychczasowe rozważania, w celu stosowania stawki 0% określonej w pierwszej kolejności w § 10bd Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. i następnie w § 11 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r. konieczne jest spełnienie następujących warunków:

1)

świadczenie usług lub dostawa towarów są dokonywane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy;

2)

świadczenia mają charakter nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług wymienionych odpowiednio w art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT i art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, czyli zasadniczo darowizny i inne świadczenia nieodpłatne;

3)

wykonywanie świadczeń wyłącznie na rzecz jednej z trzech kategorii podmiotów, tj.: (1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych lub (2) podmiotów leczniczych lub (3) jednostek samorządu terytorialnego;

4)

zawarto pisemną umowę między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług oraz jednym z podmiotów wskazanych w pkt 3, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy;

5)

w stanie prawnym do końca 2022 r. jako dodatkowe warunki można wskazać wykonanie świadczeń nie wcześniej niż 24 lutego 2022 r. (przy czym jest to data zbieżna z dniem (...) w Ukrainie, więc wykonywanie świadczeń przed tą datą o charakterze uprawniającym do preferencyjnej stawki VAT byłoby bezcelowe) oraz możliwość pisemnego potwierdzenia wykonania świadczeń jako alternatywa do zawarcia umowy, której mowa w pkt 4 powyżej.

Odnosząc ww. regulacje prawne do okoliczności sprawy objętej złożonym wnioskiem, Spółka stoi na stanowisku, iż wykonywane przez nią świadczenia na podstawie umowy zawartej z Urzędem Miasta nie spełniają wszystkich warunków do zastosowania stawki 0% do tych świadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisywanej sytuacji jako spełniony należy uznać warunek z pkt 1 dot. celu wykonywania świadczeń, bowiem zarządzany przez Spółkę obiekt hotelowy został udostępniony uchodźcom z terytorium Ukrainy. Za spełniony należy również uznać warunek wykonywania świadczeń na rzecz podmiotu określonej kategorii, m.in. jednostki samorządu terytorialnego. W omawianej sprawie warunek ten niewątpliwie jest spełniony, skoro Spółka wykonuje świadczenia na rzecz Miasta, co potwierdza również zawarta w tym zakresie Umowa. W konsekwencji, za spełniony należy również uznać warunek dot. zawarcia stosownej umowy np. z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania świadczeń w celach związanych z pomocą ofiarom wojennym z terytorium Ukrainy - umowa wprost określa cel wykonywanych przez Spółkę świadczeń.

Nie jest natomiast spełniony warunek dotyczący nieodpłatności świadczeń. W ocenie Spółki, przedmiotem jej świadczenia na gruncie Umowy jest kompleksowa usługa hotelowa, na którą składa się zapewnienie noclegu, wyżywienia oraz środków higienicznych. W efekcie, świadczenie to należy oceniać przez pryzmat art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, a nie art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT. Spółka niewątpliwie otrzymuje wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi, tym samym nie sposób uznać jej za świadczenie nieodpłatne. Oceny tej nie zmienia fakt, że wynagrodzenie za usługę hotelową nie jest uiszczane bezpośrednio przez osoby zakwaterowane w hotelu Spółki, ponieważ z perspektywy Spółki otrzymuje ona wynagrodzenie za świadczoną usługę. W ocenie Spółki, treść Umowy oraz charakter współpracy między Spółką a Urzędem Miasta nie budzi również wątpliwości co do tego, że otrzymywane wynagrodzenie jest ściśle związane z faktem wyświadczenia usługi hotelowej, zatem nie jest to wynagrodzenie otrzymywane za inne świadczenie, pozostające bez związku z usługą hotelową. Skoro zatem świadczenie usługi hotelowej na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy odbywało się i odbywa się za odpłatnością, nie zostały spełnione warunki do zastosowania stawki 0% do świadczenia tej usługi na podstawie § 10bd Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. oraz § 11 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.

W efekcie do świadczonej usługi Spółki winna zastosować stawkę przewidzianą przepisami Ustawy VAT, tj. stawkę 8%, która jest właściwa dla usług zakwaterowania, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 47 załącznika nr 3 do Ustawy VAT.

Podobne stanowisko w zakresie braku możliwości zastosowania stawki 0% w przypadku odpłatnych świadczeń realizowanych na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 13 stycznia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.809.2022.3.AMA), wyjaśniając, że: "dokonując odpłatnego świadczenia usług związanych z organizacją pobytu uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie znajdą zastosowania przepisy § 10bd ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. Przepisy te bowiem przewidują stawkę preferencyjną w wysokości 0% do świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT".

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie miała i nie ma prawa do stosowania do 30 czerwca 2023 r. stawki 0% VAT na usługi wykonywane na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta, ponieważ świadczenia te wykonywane są za odpłatnością, co skutkuje niespełnieniem materialnych przesłanek z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia z 25 marca 2020 r. oraz § 11 ust. 1 Rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r. do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W wyroku TSUE z 16 września 2021 r. w sprawie C-21/20 wskazano, że:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c dyrektywy VAT, który określa zakres stosowania VAT, podatkowi temu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. W rozumieniu tego przepisu świadczenie usług dokonywane jest "odpłatnie" tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest w przypadku, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 11, 12, 16; z dnia 22 czerwca 2016 r., Český rozhlas, C–11/15, EU:C:2016:470, pkt 22; a także z dnia 22 listopada 2018 r., MEO - Serviços de Comunicações e Multimédia, C–295/17, EU:C:2018:942, pkt 39).

O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

- istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;

- wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;

- związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy podkreślić, że aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze, to znaczy gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała charakter profesjonalny, ciągły. Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika i nie podlega opodatkowaniu.

Dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006, str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

"Podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

"Działalność" gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Powyższe przepisy stanowią o realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT, wynikającej zarówno z przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego z uwagi na szeroko zakreślony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.

Zgodnie z § 10bd ust. 1 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2022 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1696, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem z 25 marca 2020 r.:

Do dnia 31 grudnia 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)

dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)

świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

- na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

Stosownie do § 10bd ust. 2 rozporządzenia z 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)

podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

3)

jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl § 10bd ust. 3 rozporządzenia z 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

Według § 10bd ust. 4 rozporządzenia z 25 marca 2020 r.:

Obniżona stawka podatku może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, dokonanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 4 marca 2022 r.

Na mocy § 10bd ust. 5 rozporządzenia z 25 marca 2020 r.:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, warunek, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w ust. 2, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w ust. 1.

Rozporządzenie z dnia 25 marca 2020 r. utraciło moc z dniem 1 stycznia 2023 r., tj. z dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495), zwanego dalej rozporządzeniem z 2 grudnia 2022 r.

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.:

Do dnia 30 czerwca 2023 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)

dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)

świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

- na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

Stosownie do § 11 ust. 2 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)

podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974, 1079 i 2280);

3)

jednostek samorządu terytorialnego.

Jak stanowi § 11 ust. 3 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.).

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań (...) przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań (...) zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek, świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 60 dni. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1) imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2) PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)

wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)

imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania i PESEL, jeżeli posiada;

5)

oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)

numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)

oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)

adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)

adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)

oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)

oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o świadczenie pieniężne, o którym mowa w ust. 1, w formie papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnej wypłaty świadczenia.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)

zakwaterowaniu;

2)

zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)

zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)

finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)

zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)

organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)

zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)

podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Ponadto w myśl art. 12 ust. 1a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana przez wojewodę również osobom, które odniosły obrażenia w wyniku działań (...) prowadzonych na terytorium Ukrainy, niespełniającym warunków, o których mowa w art. 2, i nieuprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie innych przepisów lub umów międzynarodowych, które zostały przetransportowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Przepis art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933 i 2185).

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:

1)

nazwę i adres siedziby zamawiającego;

2)

datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)

opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)

cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)

wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

6)

nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).

Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia.

Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca będzie wykonywać określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania/wyżywienia obywatelom Ukrainy.

Zauważyć należy, że art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa upraszcza jedynie procedury określone ustawą - Prawo zamówień publicznych, wyłączając stosowanie przepisów tej ustawy do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom z Ukrainy. Zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne.

Z opisu sprawy wynika, że działalność prowadzona przez Spółkę - będącą czynnym, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - ma charakter działalności pomocniczej względem działalności targowo-wystawienniczej prowadzonej przez Y, w szczególności Spółka świadczy usługi sprzątania, zatrudnia personel pomocniczy, tj. tłumaczy, hostessy wykonujące pracę w ramach wydarzeń organizowanych przez Y, obsługi punktów gastronomicznych, obsługi konkursów, obsługi kas biletowych oraz usługi pośrednictwa w usługach transportu osób i zakwaterowania. W związku z (...) w Ukrainie w lutym 2022 r. Spółka zawarła umowę na obsługę budynku należącego do Miasta. W czerwcu 2022 r. Spółka zawarła umowę z Urzędem Miasta na świadczenie usługi hotelarskiej (dalej: Umowa). Jak wynika z treści Umowy, wykonawca (tj. Spółka) oświadczyła, że jest uprawniona do zarządu nieruchomością pod wskazanym w Umowie adresem, w której świadczone będą usługi będące przedmiotem zlecenia w ramach Umowy. Przedmiotem Umowy jest świadczenie usługi hotelowej, w ramach której Spółka jako wykonawca zobowiązuje się na zlecenie zamawiającego (tj. Urzędu Miasta) do umożliwienia korzystania z usług hotelu obywatelom Ukrainy. Jak wynika z dalszych postanowień Umowy, Usługa hotelowa świadczona jest przez Spółkę jako usługa zlecona w ramach pomocy ofiarom skutków działań (...) na terytorium Ukrainy. W ramach zleconej usługi hotelowej Spółka ma zapewnić gościom hotelowym nocleg, wyżywienie oraz podstawowe wyposażenie higieniczne. W świetle dalszych postanowień Umowy, realizacja usług wskazanych jako przedmiot Umowy ma nastąpić w terminie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Wnioskodawca zaznaczył, że usługi hotelowe, o których mowa w Umowie są świadczone nieprzerwanie i w niezmienionym zakresie aż do dnia złożenia rozpatrywanego wniosku, na podstawie aneksu do Umowy przedłużającego okres świadczenia usługi hotelowej. Za usługi świadczone w roku 2023 Spółka wystawiała faktury i otrzymywała wynagrodzenie na podobnych zasadach, jak wskazane w Umowie (tj. wynagrodzenie ustalone ryczałtowo w zależności od liczby osób zakwaterowanych w hotelu). Co więcej, § 3 Umowy określa, że w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający (tj. Urząd Miasta) zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w wysokości (...) zł za dobę, jeśli liczba mieszkańców nie przekroczy 100 osób w danej dobie lub wynagrodzenie w wysokości (...) zł za dobę, jeśli liczba mieszkańców przekroczy 100 osób w danej dobie. Ponadto, w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w postaci całodziennego wyżywienia w wysokości (...) zł za osobę na dobę. Oprócz tego, w okresie od 22 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zamawiający zapłaci Spółce wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy w postaci przekazania środków higienicznych w wysokości (...) zł za osobę na miesiąc. Rozliczenie następuje na podstawie faktycznej liczby uczestników korzystających z usługi hotelowej w danym miesiącu kalendarzowym. Zgodnie z postanowieniami Umowy, wynagrodzenie opisane wyżej ma zostać powiększone o podatek VAT w obowiązującej stawce. W okresie od dnia zawarcia Umowy do końca roku 2022 Spółka wystawiała faktury za świadczenie usługi hotelowej oraz otrzymywała za nie wynagrodzenie zgodnie z postanowieniami Umowy. Jak wskazano wyżej, Spółka świadczyła usługę hotelową nieprzerwanie także w roku 2023, aż do dnia złożenia rozpatrywanego wniosku i będzie ona świadczona także po dniu złożenia rozpatrywanego wniosku, na podstawie aneksu do Umowy przedłużającego okres świadczenia usług. W roku 2023 Spółka także otrzymywała wynagrodzenie za świadczoną usługę hotelową.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka miała i ma prawo do stosowania do 30 czerwca 2023 r. stawki 0% VAT na ww. usługę hotelową (obejmującą zapewnienie noclegu, wyżywienia i środków higienicznych uchodźcom z Ukrainy) wykonywaną na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta.

Jak wynika z zacytowanych wcześniej przepisów prawa podmioty (w tym podatnicy VAT), które zapewniają zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom z Ukrainy przebywającym w Polsce w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, mogą otrzymać na wniosek podmiotu udzielającego wsparcia od gminy świadczenie pieniężne z tytułu udzielenie tej pomocy, za okres zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, co do zasady nie dłużej niż za okres 60 dni. Wysokość świadczenia została określona ryczałtowo w § 2 ust. 1 rozporządzenia z 15 marca 2022 r. Rady Ministrów w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz. U. poz. 605 z późn. zm.).

Wojewoda może również zapewnić wsparcie obywatelom Ukrainy nalegające m.in. na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego, w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Zadania te mogą być realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. W takich sytuacjach podmioty (np. organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, przedsiębiorcy prowadzący hotele i obiekty noclegowe) zawierają np. umowę z gminą na prowadzenia miejsc zakwaterowania, które będą przeznaczone dla cudzoziemców z terenu Ukrainy. Z tytułu świadczenia usług, objętych umową, podmiot świadczący usługi otrzymuje środki finansowe według algorytmu: ilość osób zakwaterowanych w danym dniu (x) stawka ryczałtowa (x) liczona dnia w okresie. Stawki ryczałtowe mają pokryć ponoszone wydatki.

Z opisu sprawy, wynika, że świadczenia, jakie Państwo otrzymujecie, nie można zaliczyć do świadczenia określonego w art. 13 ust. 1 ww. ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, gdyż wyraźnie Państwo wskazali, że zawarli Państwo z Urzędem Miasta na świadczenie usługi hotelarskiej na rzecz obywateli Ukrainy (ofiar skutków działań (...) na terytorium Ukrainy). W ramach zleconej usługi hotelowej Spółka ma zapewnić ww. gościom hotelowym nocleg, wyżywienie oraz podstawowe wyposażenie higieniczne. W umowie zostało określone wynagrodzenie za świadczone usługi.

Z wniosku nie wynika natomiast, że oprócz zawartej z Urzędem Miasta Umowy, złożyli Państwo wniosek o zwrot poniesionych kosztów na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Z okoliczności wskazanych w opisie sprawy wynika zatem, że otrzymują Państwo wynagrodzenie na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, a nie na podstawie art. 13 ust. 1 ww. ustawy w związku ze złożonym wnioskiem, więc otrzymane przez Państwa wynagrodzenie ustalone w umowie stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług objętych Umową. Zatem istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną przez Państwa usługą a otrzymanym świadczeniem.

Tym samym biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy, należy wskazać, że wykonują Państwo odpłatne świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, w niniejszej sprawie mamy do czynienia z zawarciem przez Państwa Umowy z jednostką samorządu terytorialnego, w oparciu o którą wykonują Państwo określone świadczenia związane z zapewnieniem noclegu, wyżywieniem i środków higienicznych dla uchodźców z Ukrainy, a w zamian za te świadczenia otrzymujecie Państwo ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest przyznawane Państwu w zamian za określone czynności, zatem czynności te stanowią czynności podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, dokonując odpłatnego świadczenia ww. usług związanych z zapewnieniem noclegu, wyżywienia i środków higienicznych dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, nie znajdą zastosowania przepisy § 10bd ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r., jak również § 11 ust. 1-3 obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. Przepisy te bowiem przewidują stawkę preferencyjną w wysokości 0% do świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy (usługi nieodpłatne), a w opisanym przypadku mamy do czynienia z czynnościami odpłatnymi.

W konsekwencji w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie miała i nie ma prawa do stosowania do 30 czerwca 2023 r. preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na usługę hotelową wykonywaną na podstawie Umowy zawartej z Urzędem Miasta (usług związanych z zapewnieniem noclegu, wyżywienia i środków higienicznych dla uchodźców z Ukrainy).

W związku z powyższym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał do dnia 30 czerwca 2023 r.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. W szczególności nie analizowano, kwestii ustalenia właściwej stawki dla ww. usług świadczonych przez Państwa.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl