0112-KDIL1-1.4012.264.2019.1.MJ - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz z tytułu bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych dotyczących oczyszczalni oraz sieci kanalizacji sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.264.2019.1.MJ Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz z tytułu bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych dotyczących oczyszczalni oraz sieci kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2019 r. (data wpływu 19 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz z tytułu bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych dotyczących oczyszczalni oraz sieci kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz z tytułu bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych dotyczących oczyszczalni oraz sieci kanalizacji sanitarnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 96, poz. 603, z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.

Gmina posiada osobowość prawną oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje określone ustawami zadanie publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie prawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczni i cieplną oraz gaz.

Realizując ww. zadanie Gmina wykonuje ww. czynności za pośrednictwem jednostki organizacyjnej obsługującej Gminę tj. Urzędu Gminy. Odprowadzenie ścieków jest rozpoznawane przez Gminę jako czynności opodatkowane według stawki VAT 8%.

Oczyszczalnia ścieków została wybudowana w 2007 i oddana do użytkowania w 2008 r. Wykorzystywana była wyłącznie do celów czynności opodatkowanych VAT nie korzystających ze zwolnienia z opodatkowania, polegających na przyjmowaniu wyłącznie od mieszkańców Gminy ścieków dostarczanych poprzez wozy asenizacyjne. Dotychczas do oczyszczalni nie była podłączona żadna sieć kanalizacyjna.

Na bieżąco Wnioskodawca ponosi wydatki udokumentowane fakturami VAT związane z eksploatacją i utrzymaniem oczyszczalni i w całości obniża kwoty VAT należnego o kwoty VAT naliczonego wykazane na przedmiotowych fakturach.

Ponadto Gmina w 2015 r. przystąpiła do realizacji inwestycji wykonania kanalizacji sanitarnej na terytorium Gminy. W ramach przedmiotowej inwestycji wybudowano odcinek sieci kanalizacyjnej, tłoczno-grawitacyjnej o długości 2,6 km wraz z pompownią ścieków. Jednocześnie wybudowano ok. 900 m przyłączy do budynków mieszkalnych. Wybudowany odcinek sieci kanalizacyjnej podłączony został do oczyszczalni ścieków.

Realizacja przedmiotowej inwestycji została zakończona i zostanie oddana do użytkowania po uzyskaniu pozwolenia na jej użytkowanie, wydanego przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Efekty niniejszej inwestycji będą przeznaczone do wykorzystywania wyłącznie przez mieszkańców Gminy, a zatem do czynności opodatkowanych VAT nie korzystających ze zwolnienia z opodatkowania. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą podłączone do odcinka sieci kanalizacyjnej.

W związku z realizacją niniejszego projektu Gmina dokonała nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca w postaci m.in.: wykonania dokumentacji projektu. Ponadto Wnioskodawca w związku z wykorzystywaniem efektów przedmiotowej inwestycji w przyszłości zamierza ponosić dalsze wydatki udokumentowane fakturami VAT dotyczące eksploatacji i utrzymania kanalizacji.

Wnioskodawca dokonał pełnego obniżenia VAT należnego o VAT naliczony z otrzymanych faktur VAT, które wpłynęły do momentu składania przedmiotowego wniosku, dokumentujących wydatki poniesione na realizacji wyżej wymienionej inwestycji prowadzonej w latach 2015-2019.

W związku z tak przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie:

1.

prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, dotyczące inwestycji realizowanej w latach 2015-2019,

2.

prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących bieżące wydatki eksploatacyjne i utrzymaniowe, związanych z oczyszczalnią ścieków i zakończoną siecią kanalizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego w całości od wydatków inwestycyjnych udokumentowanych fakturami VAT związanych z realizacją inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej w latach 2015-2019?

2. Czy w stosunku do bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych na opisaną w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku oczyszczalnię oraz sieć kanalizacji sanitarnej, która ma zostać oddana do użytkowania po uzyskaniu pozwolenia na jej użytkowanie, wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych, VAT niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, Wnioskodawcy przysługuje i będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w całości z faktur VAT dokumentujących ww. wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego w całości od wydatków inwestycyjnych udokumentowanych fakturami VAT związanych z realizacją inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej w latach 2015-2019.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywani czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników tego podatku uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organ zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wskazano w opisanym we wniosku stanie faktycznym, wydatki poniesione na budowę sieci kanalizacji sanitarnej są związane wyłącznie z wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi, bowiem ww. sieć przeznaczona jest jedynie do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej na rzecz lokalnej społeczności Gminy. Efekty inwestycji nie będą służyć jednocześnie działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. działalności na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy. Tym samym Gmina realizując opisaną inwestycję działa w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji prowadzonej w latach 2015-2019.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, w stosunku do bieżących wydatków eksploatacyjno-utrzymaniowych na opisaną w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku oczyszczalnię oraz sieć kanalizacji sanitarnej, która ma zostać oddana do użytkowania po uzyskaniu pozwolenia na jej użytkowanie, wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT nie korzystających ze zwolnienia z opodatkowania, Wnioskodawcy przysługuje i będzie przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących ww. wydatki.

Stosownie do uzasadnienia Wnioskodawcy w ad. 1, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, spełnione zostały przesłanki do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości, tj. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując w związku z tym, że bieżące wydatki eksploatacyjno-utrzymaniowe na opisaną w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku oczyszczalnię oraz sieć kanalizacji sanitarnej, która ma zostać oddana do użytkowania po uzyskaniu pozwolenia na jej użytkowanie przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, mają i będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT, Wnioskodawcy przysługuje i będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w całości z faktur VAT dokumentujących ww. wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl