0112-KDIL1-1.4012.254.2020.2.EB - Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.254.2020.2.EB Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie ustalenia czy przy budowie ogrodzenia i instalacji telewizji przemysłowej należy zastosować 8%, czy 23% stawkę podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. o wycofanie wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 oraz pismem z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (...) otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. " (...)". Wnioskodawcą ww. projektu jest Starostwo Powiatowe, zaś Dom Pomocy Społecznej zajmuje się realizacją zadania.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Powiatu, który swoją działalność prowadzi na mocy udzielonego zezwolenia na prowadzenie DPS przeznaczonego dla osób przewlekle psychicznie chorych, na 286 miejsc na czas nieokreślony.

Dom Pomocy Społecznej świadczy osobom wymagającym całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącym samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. W placówce mieszkańcy dysponują nowoczesną bazą mieszkaniową o wysokim stopniu wyposażenia technicznego.

Projekt będzie realizowany w (...) przy ul. (...) na działce nr (...) o powierzchni (...) ha. Działka, na której zlokalizowany jest projekt stanowi własność Powiatu do której z dniem 1 stycznia 1998 r. Dom Pomocy Społecznej, z mocy prawa stał się trwałym zarządcą nieruchomości (zgodnie z Decyzją nr (...) Zarządu Powiatu (...) z dnia 2 sierpnia 2001 r.).

Przedmiotem projektu jest budowa na uprzednio przebudowanym miejscu przyłączenia 2 instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 99kWp (49,5 kWp każda), które pozwolą na wyprodukowanie 97 746 kWh energii elektrycznej rocznie. Następnie teren ten zostanie ogrodzony (brama wjazdowa stalowa 4 m szerokości, ogrodzenie z siatki o wysokości 2 m na słupkach stalowych). Zostanie zamontowana telewizja przemysłowa (montaż elementów systemu telewizji użytkowej - urządzenie do cyfrowego zapisu obrazu, kamera (...) zewnętrzna, podświetlacz diodowy typu LED, zasilanie, okablowanie).

Celem głównym projektu jest zwiększenie oszczędności energii w budynku DPS. Celami szczegółowymi projektu są:

* zwiększenie skali wykorzystania energii słonecznej w zaspokajaniu zapotrzebowania na energię elektryczną w budynku DPS,

* minimalizacja kosztów paliw i nośników energetycznych oraz opłat za usługi energetyczne,

* ograniczenie emisji zanieczyszczeń w zakresie emisji pyłów dzięki ograniczeniu zużycia konwencjonalnych źródeł energii,

* zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego.

W wyniku realizacji projektu nastąpi spadek zapotrzebowania na energię elektryczną wytwarzaną z konwencjonalnych źródeł.

W związku z ww. projektem zaistniała konieczność wystąpienia o indywidualną interpretację, czy w odniesieniu do realizowanego przez Powiat ww. projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT, co może zaważyć na kwalifikowalności kosztów w ramach zadania.

Wniosek uzupełniono w dniu 7 lipca 2020 r. o następujące informacje:

1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2. Towary i usługi zakupione w ramach projektu pn. " (...)" będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Dom Pomocy Społecznej nie wykonuje żadnej sprzedaży opodatkowanej, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej wykonywane przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody są objęte zwolnieniem przedmiotowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu pn. " (...)", Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu pn. " (...)" w całości ani też w jakiejkolwiek części.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego - Starostwa Powiatowego. Nie posiada osobowości prawnej. W związku z powyższym, pokrywa swoje wydatki ze środków otrzymanych ze Starostwa.

Główną działalnością DPS jest działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności po pozycją 87.30.Z - Pomoc Społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi pomocy społecznej wykonywane przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody są usługami zwolnionymi podmiotowo od podatku VAT, nie można więc uzyskać zwrotu VAT naliczonego.

Rachunki, czy też faktury wystawione będą w następujący sposób: Nabywca: Powiat; Odbiorca: Dom Pomocy Społecznej. Efekty projektu nie będą rodziły zarówno dla Wnioskodawcy jak i jednostki budżetowej Powiatu - Domu Pomocy Społecznej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę i dom pomocy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podmiotem, który będzie zarządzał infrastrukturą powstałą i zmodernizowaną w trakcie projektu będzie DPS, jako jednostka organizacyjna Powiatu, działająca w formie jednostki budżetowej. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą ponoszone przez DPS. Przedmiotowe towary i usługi na żadnym etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ze względu na powyższe Wnioskodawca uważa, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabyte towary i usługi będą związane z realizacją zadań własnych Powiatu w zakresie pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat określonych ustawami został wymieniony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu. Wnioskodawcą ww. projektu jest Starostwo Powiatowe, zaś Dom Pomocy Społecznej zajmuje się realizacją zadania.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Powiatu, który swoją działalność prowadzi na mocy udzielonego zezwolenia na prowadzenie DPS przeznaczonego dla osób przewlekle psychicznie chorych, na 286 miejsc na czas nieokreślony.

Dom Pomocy Społecznej świadczy osobom wymagającym całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącym samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. W placówce mieszkańcy dysponują nowoczesną bazą mieszkaniową o wysokim stopniu wyposażenia technicznego.

Projekt będzie realizowany na działce nr (...) o powierzchni (...) ha. Działka, na której zlokalizowany jest projekt stanowi własność Powiatu, do którego z dniem 1 stycznia 1998 r. Dom Pomocy Społecznej, z mocy prawa stał się trwałym zarządcą nieruchomości.

Przedmiotem projektu jest budowa na uprzednio przebudowanym miejscu przyłączenia 2 instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 99kWp (49,5 kWp każda), które pozwolą na wyprodukowanie 97 746 kWh energii elektrycznej rocznie. Następnie teren ten zostanie ogrodzony (brama wjazdowa stalowa 4 m szerokości, ogrodzenie z siatki o wysokości 2 m na słupkach stalowych). Zostanie zamontowana telewizja przemysłowa (montaż elementów systemu telewizji użytkowej - urządzenie do cyfrowego zapisu obrazu, kamera TVU zewnętrzna, podświetlacz diodowy typu LED, zasilanie, okablowanie).

Celem głównym projektu jest zwiększenie oszczędności energii w budynku DPS. Celami szczegółowymi projektu są:

* zwiększenie skali wykorzystania energii słonecznej w zaspokajaniu zapotrzebowania na energię elektryczną w budynku DPS,

* minimalizacja kosztów paliw i nośników energetycznych oraz opłat za usługi energetyczne,

* ograniczenie emisji zanieczyszczeń w zakresie emisji pyłów dzięki ograniczeniu zużycia konwencjonalnych źródeł energii,

* zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego.

W wyniku realizacji projektu nastąpi spadek zapotrzebowania na energię elektryczną wytwarzaną z konwencjonalnych źródeł. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione w ramach projektu pn. " (...) (...)" będą wykorzystywane do czynności zwolnionych.

W rozpatrywanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. " (...)", nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. " (...)". Natomiast w zakresie ustalenia czy przy budowie ogrodzenia i instalacji telewizji przemysłowej należy zastosować 8%, czy 23% stawkę podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), zostało wydane postanowienie o umorzeniu postępowania z dnia 1 lipca 2020 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl