0112-KDIL1-1.4012.23.2018.2.MW - Prawa do odliczenia VAT z tytułu inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.23.2018.2.MW Prawa do odliczenia VAT z tytułu inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków oraz stawki podatku z tytułu udostępnienia infrastruktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków oraz stawki podatku z tytułu udostępnienia infrastruktury. Wniosek uzupełniono w dniu 23 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, brakującą, należną opłatę oraz wskazanie sposobu doręczenia interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W najbliższym czasie Gmina zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków (...) kanalizacji sanitarnej (...).

Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków Budżetu Gminy oraz z projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej VI. Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami Działania 6.2 Ochrona wody i gleb.

Po wybudowaniu sieci Gmina przekaże ją w użytkowanie B zwanym dalej Usługodawcą. "Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału będzie informował Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale.

Informacja Usługodawcy będzie podstawą do obciążenia usługodawcy przez Gminę A 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT".

Gmina A wystawia faktury VAT ze stawką 23%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

B nie jest jednostką organizacyjną Gminy A. Jest to podmiot posiadający odrębną od Gminy osobowość prawną.

Gmina udostępnia przedmiotową infrastrukturę B na podstawie Umowy z dn. (...) 2003 r., której:

1. "Celem jest tworzenie warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania ścieków, a także ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.

2. Przedmiot umowy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę - działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody oraz zbiorowego odprowadzania ścieków - działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

3. Podstawowym obowiązkiem Usługodawcy (...), za który przyjmuje odpowiedzialność za rezultat jakim jest zapewnienie zdolności stanowiących własność Gminy A urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków".

Inwestycja zostanie przekazana B nieodpłatnie do eksploatacji.

Natomiast obciążenia 0,10 zł za każdy sprzedany przez B 1 m3 wody i odprowadzonych ścieków nadal będzie realizowane w ramach już zawartej Umowy z dnia (...) 2003 r. oraz Aneksu z dnia (...) 2017 r.

W 2017 r. z tytułu odpłatności B w wysokości 0,10 zł za każdy sprzedany 1 m3 wody i odprowadzonych ścieków wpłynęła do budżetu Gminy kwota (...) zł brutto - (...) zł (netto) i (...) zł (VAT).

Planowane nakłady realizacji inwestycji "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej" wynoszą (...) zł.

B nie jest jednostką organizacyjną Gminy A. Jest to podmiot posiadający odrębną osobowość prawną.

Zgodnie z Aneksem z dnia (...) 2017 r. do Umowy z dnia (...) 2003 r.: "Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału będzie informował Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale.

Informacja Usługodawcy będzie podstawą do obciążenia usługodawcy przez Gminę A 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT".

Gmina A wystawia faktury VAT ze stawką 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina A może skorzystać z prawa do 100% odliczenia podatku naliczonego od inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej.

2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT wystawianej przez Gminę A na B zwane dalej Usługodawcą? Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału informuje Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Istnieje możliwość odzyskania 100% podatku VAT od inwestycji, ponieważ towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Gmina A jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ad. 2.

Czynność należy opodatkować stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (...) (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W najbliższym czasie Gmina zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków Budżetu Gminy oraz z projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej VI. Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami Działania 6.2 Ochrona wody i gleb. Po wybudowaniu sieci Gmina przekaże ją w użytkowanie B zwanym dalej Usługodawcą. "Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału będzie informował Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale. Informacja Usługodawcy będzie podstawą do obciążenia usługodawcy przez Gminę A 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT". Gmina A wystawia faktury VAT ze stawką 23%. B nie jest jednostką organizacyjną Gminy A. Jest to podmiot posiadający odrębną od Gminy osobowość prawną. Gmina udostępnia przedmiotową infrastrukturę B na podstawie Umowy z dn. (...) 2003 r., której:

1. "Celem jest tworzenie warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania ścieków, a także ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.

2. Przedmiot umowy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę - działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody oraz zbiorowego odprowadzania ścieków - działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

3. Podstawowym obowiązkiem Usługodawcy (...), za który przyjmuje odpowiedzialność za rezultat jakim jest zapewnienie zdolności stanowiących własność Gminy A urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków". Inwestycja zostanie przekazana B nieodpłatnie do eksploatacji. Natomiast obciążenie 0,10 zł za każdy sprzedany przez B 1 m3 wody i odprowadzonych ścieków nadal będzie realizowane w ramach już zawartej Umowy z dnia (...) 2003 r. oraz Aneksu z dnia (...) 2017 r. W 2017 r. z tytułu odpłatności B w wysokości 0,10 zł za każdy sprzedany 1 m3 wody i odprowadzonych ścieków wpłynęła do budżetu Gminy kwota (...) zł brutto - (...) zł (netto) i (...) zł (VAT). Planowane nakłady realizacji inwestycji "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej" wynoszą (...) zł. Zgodnie z Aneksem z dnia (...) 2017 r. do Umowy z dnia (...) 2003 r.: "Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału będzie informował Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale. Informacja Usługodawcy będzie podstawą do obciążenia usługodawcy przez Gminę A 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT".

Wnioskodawca ma m.in. wątpliwość, czy może skorzystać z prawa do 100% odliczenia podatku naliczonego od inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej, która ma być oddana do eksploatacji B.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej bowiem - jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - po wybudowaniu sieci Gmina (czynny podatnik VAT) przekaże ją w użytkowanie B zwanym dalej Usługodawcą. Usługodawca w terminie do (...) dnia następnego miesiąca po upływie kwartału będzie informował Gminę A na piśmie o ilości sprzedanej wody i ścieków w danym kwartale. Zgodnie z zawartą umową i aneksem do niej, informacja Usługodawcy będzie podstawą do obciążenia Usługodawcy przez Gminę A 0,10 zł brutto za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków, raz na kwartał na podstawie wystawionej faktury VAT ze stawką 23%. Zatem, ponoszone przez Gminę wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi Gminy (działającej jako podatnik VAT), a z wniosku nie wynika aby ponoszone wydatki miały również związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków i kanalizacji sanitarnej.

Podkreślenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak wynika z analizy przedstawionej w zakresie pytania nr 1 wniosku, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a nie jako organ władzy publicznej.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Podkreślenia wymaga, że w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Świadczenie usług z tytułu odpłatnego udostępnienia do użytkowania sieci kanalizacji sanitarnej nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku ani usług objętych obniżonymi stawkami, w konsekwencji będzie opodatkowane wg podstawowej stawki VAT, tj. 23%.

Podsumowując, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z ww. tytułu w wysokości 0,10 zł za każdy sprzedany 1 m3 wody i ścieków należy opodatkować stawką 23% podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia...2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl