0112-KDIL1-1.4012.226.2019.1.RW - VAT w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją grantu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.226.2019.1.RW VAT w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją grantu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 31 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją grantu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją grantu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt ten jest wynikiem współpracy wolontariuszy, których łączy chęć dzielenia się wiedzą oraz podobne pasje i zainteresowania. Przyczyni się on do poprawy jakości życia oraz do wzmocnienia kapitału społecznego na obszarze LGD, ponieważ jego celem było nabycie przez dzieci i młodzież nowej wiedzy, wzbudzenie zainteresowania nowymi technologiami oraz pobudzenie zdolności kreatywnego myślenia. Projekt ten zakładał podniesienie kompetencji twardych uczestników (wiedza z zakresu projektowania 3D, podstawy elektryki, recykling), jak i miękkich (współpraca, praca w grupie, kreatywność, otwartość, umiejętność wypowiadania się na forum). Wyobraźnię dzieci pobudzono umożliwiając im przetestowanie gogli VR oraz pokazując możliwości drukarek 3D. Zwiększona świadomość ekologiczna uwrażliwia i pomoże dokonywać świadomych wyborów w życiu codziennym.

Jako Stowarzyszenie Wnioskodawca złożył wniosek do lokalnej grupy działania A na działanie aktywizacji mieszkańców obszaru LGD - szkolenia w ramach przedsięwzięcia Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 tj. Przedsięwzięcie aktywizujące mieszkańców obszaru LGD - szkolenia pod tytułem "A".

Jako Stowarzyszenie Wnioskodawca uzyskał wsparcie na realizację ww. grantu. Środki te pozwoliły Wnioskodawcy na zakup niezbędnego sprzętu umożliwiającego przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń dla osób poniżej 25 roku życia.

W ramach przeprowadzonych zajęć został zakupiony sprzęt w postaci:

1. materiały eksploatacyjne do drukarki 3D - filament Z (...) (o różnych kolorach)

10 szpul filamentu Z (...) o różnych kolorach, który został zużyty na wydruki pokazowe i wydruki projektów przygotowanych przez uczestników.

2. zestawy narzędzi w skrzynkach narzędziowych

Zestaw prostych narzędzi w skrzyniach narzędziowych dla lepszego transportu, dzięki którym narzędzia były pod ręką.

3. okulary i rękawice ochronne

Służyły zapewnieniu bezpieczeństwa podczas przeprowadzanych zajęć dla uczestników, są to standardowe okulary bezbarwne ochronne i rękawice materiałowe pokryte gumą.

4. ploter laserowy CO2, 40W, pole robocze 20x30 cm

Niewielki laser do testowych i próbnych cięć na papierze i tekturze.

5. programowanie do projektowania w 3D - R (...)

Oprogramowanie do tworzenia i modelowania brył w trójwymiarze, jest to jedno z najtańszych oprogramowań do tworzenia brył w 3D ale zapewniające łatwy i intuicyjny system poleceń który jest łatwy do przyswojenia ale każdego.

6. catering (herbata, zimne napoje)

Drobny poczęstunek dla uczestników podczas zajęć.

W realizację grantu zaangażowani byli wolontariusze którzy służyli swoją wiedzą i doświadczeniem oraz zabezpieczali działania podczas szkoleń.

Powiat za sprawą powstania fabryk z branży automotive, która wykorzystuje najnowsze zdobycze techniki (druk 3d, roboty, plotery laserowe), stał się obszarem o ogromnym zapotrzebowaniu na specjalistów, którzy mogliby uczestniczyć w procesach projektowych i kreatywnych, a nie tylko odtwórczych. Co stwarza pole do rozwoju i edukacji lokalnej społeczności. Jako Stowarzyszenie promujące kreatywne wykorzystanie nowoczesnych technologii Wnioskodawca uważa, że młodzi ludzie z małych miejscowości powinni mieć możliwość nabyć wiedzę i umiejętności z obszaru projektowania CAD, projektowania 3D i procesów fabrykacji dla druku 3d czy maszyn CNC czy robotów. Głównym celem Wnioskodawcy jest przede wszystkim pogłębianie zainteresowania możliwościami kreatywnego wykorzystania nowoczesnych technologii, co w przyszłości zaowocuje wzrostem wysoko wykwalifikowanej kadry, która może znaleźć zatrudnienie w wymienionych wyżej branżach, bądź, co znacznie ważniejsze, tworzenie własnego wysokorozwiniętego przemysłu. Wnioskodawca chce wyjść na przeciw zainteresowaniom młodych ludzi nowymi technologiami, którzy w małych miejscowościach mają mniejsze szanse na pogłębianie wiedzy i poszerzanie swoich zainteresowań. Drugim istotnym elementem, który wpisany jest w misję Stowarzyszenia to krzewienie wiedzy na temat szeroko pojętego proekologicznego podejścia do otaczającej przestrzeni. Wnioskodawca pokazuje jak ponownie wykorzystać zużyte materiały, by stworzyć coś nowego, wykorzystując do tego nowoczesne technologie. Zainteresowany prowadził cykl szkoleń przeznaczonych dla grupy osób poniżej 25 roku życia.

Szkolenia odbyły się w czterech świetlicach wiejskich na terenie dwóch gmin. Dwie miejscowości w gminie X i dwie w gminie Y. W każdej miejscowości przeprowadzono cztery warsztaty po 1,5 h raz w tygodniu, w godzinach popołudniowych (17-18.30). Szkolenia odbyły się w okresie od października 2018 r. do kwietnia 2019 r. Warsztaty pomagało prowadzić Wnioskodawcy czterech wolontariuszy ze Stowarzyszenia, którzy pomagali przygotowywać sprzęt, przy załadunku, prowadzić zajęcia, przygotowywać salę - razem z samymi zajęciami na każdy wyjazd będzie trzeba poświęcić 4h. Dwoje wolontariuszy prowadziło zajęcia. Koszt ich dojazdu jest uwzględniony w kosztorysie. Pozostała dwójka wolontariuszy, była odpowiedzialna za przygotowanie sali i załadunek sprzętu. W każdej miejscowości przeprowadzony zostanie podobny program zajęć.

Ramowy plan zajęć:

1. Wprowadzenie. Pokazanie możliwości nowoczesnych technologii. Prezentacja drukarki 3D i plotera laserowego.

2. Projektowanie z użyciem narzędzi CAD w dwu i trójwymiarze (program R (...)).

3. Przygotowanie plików do fabrykacji czyli wydruku na drukarce 3D lub wycięciu na ploterze laserowym (program R (...) + drukarka 3D i ploter laserowy).

4. Poznawanie świata technologii przez rozkręcanie elektrośmieci i naukę jak to jest zbudowane, z jednoczesnym segregowaniem odpadów. Część zostanie wykorzystana ponownie do budowy nowych przedmiotów codziennego użytku. Pozostałe zostaną posegregowane. Jeżeli któryś z materiałów nada się do przetworzenia zostanie przetopiony i wykorzystany w drukarce 3D.

5. Na ostatnich zajęciach uczestnicy zajęć zaprezentują swoje prace wykonane przez nich na szkoleniu.

Niezbędnymi elementami do prowadzenia tych szkoleń będą laptopy z oprogramowaniem, drukarka 3D, ploter laserowy, zestawy narzędzi, materiały BHP (rękawiczki i gogle ochronne), materiały eksploatacyjne (filament do drukarki).

Z powyższym Stowarzyszenie w ramach realizacji grantu zaliczyło VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji.

W wyniku realizacji grantu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu/grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonane (w związku z zadaniem - szkolenia - przedsięwzięcie aktywizującego mieszkańców obszaru LGD na obszarze LGD - nie były wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Stowarzyszenie, nie ma i w przyszłości nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania VAT-u naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach/rachunkach dokumentujących dokonania zakupu/usług w odniesieniu do przedmiotowego grantu w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego przez społeczność objętą Projektem 2014-2020 tj. Przedsięwzięcie aktywizacji mieszkańców obszaru LGD-szkolenia pod nazwą "A" np. Prowadzenia zajęć objazdowych o charakterze szkoleniowym z nowych technologii dla grupy docelowej poniżej 25 roku życia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług;

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) złożył wniosek do lokalnej grupy działania na działanie aktywizacji mieszkańców obszaru LGD - szkolenia w ramach przedsięwzięcia Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 tj. Przedsięwzięcie aktywizujące mieszkańców obszaru LGD - szkolenia pod tytułem "A". Wnioskodawca uzyskał wsparcie na realizację ww. grantu. Środki te pozwoliły Wnioskodawcy na zakup niezbędnego sprzętu umożliwiającego przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń dla osób poniżej 25 roku życia.

W wyniku realizacji grantu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu/grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonane (w związku z zadaniem - szkolenia - przedsięwzięcie aktywizującego mieszkańców obszaru LGD na obszarze LGD - nie były wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy może odzyskać podatek VAT naliczony od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Mając na uwadze powyższe, biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ma również możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie realizowanego projektu, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl