0112-KDIL1-1.4012.204.2019.1.AK - Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie dróg publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.204.2019.1.AK Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie dróg publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 5 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)". Wniosek uzupełniono w dniu 5 czerwca 2019 r. o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (...) (dalej: Powiat) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek, VAT).

Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania publiczne wynikające z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 511; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym). Powiat wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych Powiatu należą między innymi sprawy transportu zbiorowego i dróg publicznych. Zasadniczo realizując wymienione zadania publiczne Powiat występuje w charakterze organu władzy publicznej a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Powiat w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności.

W latach 2020-2021 Powiat zamierza zrealizować projekt pn.: "(...)" (dalej: projekt, inwestycja). Powiat planuje wystąpić w ramach ogłoszonego konkursu z wnioskiem o uzyskanie pomocy finansowej na realizację projektu w ramach dofinansowania na operacje typu " (...)" w ramach poddziałania " (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powiat planuje wystąpić o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu - co oznacza, że Powiat uznaje podatek VAT od ponoszonych kosztów przedsięwzięcia za niemożliwy do odliczenia i będzie starał się otrzymać dofinansowanie obejmujące kwotę netto jak i podatek VAT naliczony przypisany do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie.

Do wniosku Powiat załączy Oświadczenie o kwalifikowalności VAT następującej treści: "Ja niżej podpisana - (...) - reprezentująca Powiat (...)" ubiegającego się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację operacji - (...) - w zakresie działania: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii oświadczam, że podmiot, który reprezentuję jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu niespełnienia przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy od towarów i usług."

Inwestycja nie będzie generowała żadnych przychodów dla Powiatu. Przebudowana droga będzie drogą powiatową o statusie drogi publicznej, ogólnodostępną, a więc podmiot nie będzie pobierał opłat za korzystanie z niej.

W ramach projektu zaplanowano przebudowę drogi w celu podwyższenia jej parametrów technicznych i eksploatacyjnych poprzez przebudowę (...) m drogi. W ocenie Powiatu poprawa infrastruktury drogowej wpłynie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym odcinku oraz na estetykę przestrzeni publicznej.

Realizacja projektu obejmuje m.in. wydatki ponoszone na prace budowlane, tj. roboty przygotowawcze, roboty drogowe oraz roboty odwodnieniowe (dalej: wydatki inwestycyjne). W związku z realizacją projektu Powiat otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Powiat z podaniem jego numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Powiat będzie zawierać z wykonawcami umowy cywilnoprawne.

Inwestycja w przebudowę drogi powiatowej będzie stanowić dla Powiatu zwiększenie wartości istniejącego środka trwałego o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Ponoszone przez Powiat wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu nie będą związane z działalności opodatkowaną VAT, generującą zobowiązanie w podatku VAT należnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt " (...)" przedstawiony w opisie sprawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt " (...)" przedstawiony w opisie sprawy, bowiem ponoszone przez Powiat wydatki na nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT"), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT występować mogą w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań publicznych Powiatu określonych w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazał Powiat w opisie sprawy efekt realizacji inwestycji pn.: "(...)" nie będzie przez Powiat wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, bowiem będzie to infrastruktura ogólnodostępna i związana wyłącznie z działalnością nieodpłatną Powiatu. Użytkownicy drogi nie będą uiszczali opłat za korzystanie z niej. Skoro zatem wydatki inwestycyjne ponoszone w ramach opisanego projektu nie będą związane z działalnością opodatkowaną VAT Powiatu, która generowałaby zobowiązanie w podatku VAT należnym, nie zostanie spełniony warunek niezbędny do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Powiatu w przedstawionym opisie sprawy Powiatowi nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl