0112-KDIL1-1.4012.2.2019.1.MJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.2.2019.1.MJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 3 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2019 r. (data wpływu 16 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji. Wniosek uzupełniono w dniu 16 stycznia 2019 r. o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W chwili obecnej, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach PROW 2014-2020 na budowę tężni solankowej wraz z utwardzonym placem na cele artystyczne (operacja typu "Kształtowanie przestrzeni publicznej" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich").

W ramach przygotowywanej inwestycji, Gmina ma zamiar wykonać zadanie: "(...)". Projekt obejmuje budowę tężni solankowej z zadaszeniem wraz z przyłączami elektrycznym, wodociągowym oraz kanalizacyjnym, o wymiarach: długość do 10,0 m, szerokość do 5,0 m, wysokość do 5,0 m, zbiornika na solankę o poj. do 5 000 I, zbiornika retencyjnego o poj. do 5 000 I, utwardzenia terenu klinkierową cegłą brukową lub kostką granitową do 380 m2, elementów małej architektury (ławeczki, stoliki, kosze na śmieci), instalacja odnawialnych źródeł energii - oświetlenie solarne.

Inwestycja należy do grupy przedsięwzięć związanych z wypoczynkiem, rekreacją, aktywnym spędzaniem wolnego czasu w plenerze. Powstanie ogólnodostępne miejsce służące ochronie i poprawie stanu zdrowia poprzez aktywność fizyczną na świeżym powietrzu i inhalacje solankowe. Nastąpi wzrost liczby ofert aktywnego spędzania wolnego czasu w plenerze, propagowane będzie dbanie o zdrowie.

Tężnia solankowa jest konstrukcją budowaną, wykonaną z drewna, wyposażoną w pompę, która rozprowadza solankę po odpowiednio rozmieszczonych gałęziach. Powoduje to wytwarzanie specyficznego mikroklimatu, pomagającego w leczeniu chorób układu oddechowego i we wzmocnieniu systemu odpornościowego. Inhalacje solankowe dostarczają wielu niezbędnych mikroelementów, pomagają odzyskać równowagę organizmowi i skutecznie walczyć z wieloma chorobami. Tężnia służy wypoczynkowi połączonemu z poprawą i ochroną stanu zdrowia.

Zlokalizowany przy tężni utwardzony plac, będzie służył celom rekreacyjnym i artystycznym. Odbywać się na nim będą zabawy taneczne (wieczorne potańcówki), zajęcia taneczne, fitness i aerobik dla różnych grup wiekowych. Istnieje możliwość zamontowania przenośnego telebimu, co umożliwi organizowanie kina letniego dla mieszkańców i turystów.

Zrealizowane zadanie inwestycyjne będzie stanowić własność Gminy. Faktury związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę. Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z faktem, iż sprawy z zakresu ładu przestrzennego, utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jest zadaniem własnym gminy wynikającym z ustawy. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z infrastruktury, ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów.

Gmina, nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność z PROW 2014-2020. Zgodnie z zasadami programu, gdy wnioskodawca zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji, powinien wystąpić do dyrektora właściwej izby skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację inwestycji " (...)", jako operacji współfinansowanej ze środków unijnych w ramach PROW 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji, tj. budowę tężni solankowej wraz z utwardzonym placem na cele artystyczne, ze względu na fakt, iż wydatki poniesione na realizację inwestycji nie były i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT Gminy.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm., dalej: VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych na nie zadań nie występują jako podatnicy VAT. Organy te mogą zostać uznane za podatników VAT jedynie w przypadku, gdy wykonują czynności niemieszczące się w zakresie zadań własnych organu lub wykonują czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, Gmina realizując nałożone na nią zadania własne, co do zasady nie występuje jako podatnik VAT, a w konsekwencji czynności dokonywane przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniem VAT. Wyjątkowo opodatkowaniu VAT mogą podlegać czynności niestanowiące wykonywania zadań własnych Gminy lub czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale dokonywane przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz pkt 10 oraz pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm), do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy z zakresu ochrony zdrowia, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W związku z powyższym, uwzględniając treść art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina z tytułu realizacji zadań własnych we wskazanym powyżej zakresie nie powinna występować jako podatnik VAT.

Planowana przez Gminę budowa tężni solankowej wraz z utwardzonym placem na cele artystyczne stanowi zadanie własne Gminy. Mieści się ona bowiem w katalogu ustawowym zawartym w ww. art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i kwalifikuje się jako sprawa z zakresu gminnych zadań własnych. Infrastruktura wybudowana w ramach inwestycji będzie stanowić własność Gminy i będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu VAT. Ponadto, Gmina nie wykorzystywała i nie będzie wykorzystywała budowanej infrastruktury do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W rezultacie, przedmiotowa inwestycja służyć będzie Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Inwestycja będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej bezpłatne.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację budowy tężni solankowej i placu na cele artystyczne z tego względu, iż Gmina realizując inwestycję i nabywając niezbędne towary i usługi nie będzie występować w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację inwestycji nie były i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Prawidłowość powyższego stanowiska Gminy w przypadkach analogicznych do opisywanego, została potwierdzona w licznych interpretacjach podatkowych. Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej z 8 listopada 2018 r. sygnatura 0113-KDIPT1-1.4012.713.2018.1.ŻR, jak również m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 października 2015 r. nr IBPP3/4512-618/15/JP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl