0112-KDIL1-1.4012.141.2018.1.MR - Prawo do odliczenia VAT z tytułu działalności polegającej na kompleksowym zarządzaniu składowiskiem odpadów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.141.2018.1.MR Prawo do odliczenia VAT z tytułu działalności polegającej na kompleksowym zarządzaniu składowiskiem odpadów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 24 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z zarządzaniem składowiskiem odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z zarządzaniem składowiskiem odpadów. Wniosek uzupełniono w dniu 24 kwietnia 2018 r. o wskazanie adresu do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została utworzona przez Gminę w 2014 r. Kapitał został w 100% wniesiony przez Gminę co powoduje, że jedynym właścicielem jest Gmina. Spółka zajmuje się szeroko pojętą gospodarką komunalną jak i pracami budowlanymi zlecanymi przez Gminę oraz innych zleceniodawców.

W wyniku zawarcia umowy w ramach postępowania przetargowego Spółka świadczy usługi odbierania i transportowania odpadów komunalnych. Usługa polega na odbiorze i transportowaniu odpadów komunalnych na składowisko w A, które prowadzone jest przez inny podmiot.

W roku 2015 Gmina przekazała Spółce zadanie własne związane z zarządzaniem składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, na podstawie pisma z dnia 30 czerwca 2015 r. Zlecenie zobowiązuje do wykonania przez Spółkę następujących zadań:

1. Prowadzenie monitoringu zgodnie z § 22 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów.

2. Zabezpieczenie terenu przed wstępem osób postronnych.

3. Zabezpieczenie mienia.

4. Przejęcie dokumentacji związanej z rekultywacją składowiska.

5. Zabezpieczenie przekazanej dokumentacji składowiska i bezpieczne jej przechowywanie.

6. Realizacja zamknięcia składowiska wraz z wykonywaniem monitoringu zgodnie z § 23 cytowanego wyżej rozporządzenia.

7. Zatrudnienia kierownika wysypiska posiadającego świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.

Do zlecenia został podpisany aneks nr 1 z dnia 1 lutego 2015 r. przedłużający termin jego obowiązywania do 31 grudnia 2023 r.

Składowisko odpadów komunalnych znajduje się na działkach nr 163, 164/1. Zostało przekazane Spółce w formie użyczenia na mocy umowy z dnia 1 lipca 2015 r. Wcześniej składowisko do 2012 r. było użytkowane przez gminny zakład komunalny, czyli Gminne Zakłady. Po ich likwidacji zarząd nad składowiskiem przejęła Gmina.

Do momentu ustalenia szczegółowego rozliczania kosztów związanych z zadaniem, za usługę polegającą na zarządzaniu składowiskiem, Spółka wystawiała faktury VAT obciążające Gminę. Usługa zarządzania stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT stawką 23%.

Poczynając od 2017 r. usługa za całe zadanie została określona w formie rekompensaty według zasad określonych w Zarządzeniu (...) Burmistrza Miasta i Gminy. Następstwem tego było podpisanie umowy z dnia 11 stycznia 2018 r., której zapisy powiązane są z wymienionymi zarządzeniami. Należna rekompensata będzie podstawą do wystawienia faktury obciążającej Gminę. Usługa zarządzania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

W chwili obecnej Spółka jest na etapie realizacji nadzoru nad składowiskiem oraz jego rekultywacji. Na potrzeby rekultywacji uzyskane zostały wymagane pozwolenia, tj.:

1. Decyzja Marszałka Województwa z dnia 13 listopada 2015 r., w sprawie wyrażenia zgody na zamknięcie składowiska odpadów oraz technicznego sposobu zamknięcia składowiska.

2. Decyzja Marszałka Województwa z dnia 4 grudnia 2015 r., w sprawie zmiany terminów wykonania prac rekultywacyjnych.

3. Decyzja Marszałka Województwa z dnia 17 listopada 2015 r., w sprawie zatwierdzenia instrukcji prowadzenia składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości A oraz zabezpieczenia roszczeń w formie ubezpieczenia.

4. Decyzja Starosty z dnia 28 stycznia 2016 r., w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

Wykonawca robót został wyłoniony w formie przetargu nieograniczonego, wartość wykonanych robót to ok. 729 tys. netto, ok. 897 tys. brutto. Jako zabezpieczenie finansowe Spółka pozyskała bezzwrotną dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 50% wartości netto kosztu wykonania prac rekultywacyjnych oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 50% wartości netto kosztu wykonania prac rekultywacyjnych. Zakończenie prac rekultywacyjnych przewidywane jest na 31 maja 2018 r. Poza kosztami prac rekultywacyjnych Spółka poniesie koszty około 50 tys. zł na rekultywację związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej, obsługą związaną z nadzorem inwestorskim oraz wszystkimi wydatkami związanymi z rekultywacją.

Po zakończonej rekultywacji Spółka będzie prowadziła nadzór nad składowiskiem, jego obowiązek wynika z przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Również i w tym przypadku zwrot poniesionych kosztów będzie otrzymywany w postaci rekompensaty.

Jako, że Spółka nie była operatorem składowiska odpadów w fazie eksploatacyjnej, czyli do roku 2012, nie miała wpływu na ustalane stawki z tytułu usługi odbioru odpadów oraz ich gromadzenia na rekultywowanym składowisku odpadów, nie generowała sprzedaży opodatkowanej na składowisku podczas fazy eksploatacyjnej.

Spółka zgłosiła fakt bycia czynnym podatnikiem do instytucji finansujących, do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na skutek czego otrzymała finansowanie do wysokości kosztów netto wykonywanych robót. Na potrzeby realizacji otrzymanego zadania została poszerzona działalność Spółki o potrzebne pozycje PKD. Zarządzanie składowiskiem jest dla Spółki jednym z rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

Za część wykonanych robót rekultywacyjnych Spółka otrzymała od wykonawcy faktury VAT.

W związku z wykluczającymi się interpretacjami prawa w tym zakresie Spółka nie odliczyła naliczonego podatku VAT. Ogłoszone interpretacje prawa nie odzwierciedlają stanu faktycznego, w jakim znajduje się Spółka, w związku z tym wnioskuje o interpretację indywidualną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu działalności polegającej na kompleksowym zarządzaniu składowiskiem, a w szczególności z tytułu przeprowadzanej rekultywacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieprawidłowo zakwalifikował podatek VAT z przeprowadzonych robót jako niepodlegający odliczeniu. Jest to zakup związany z działalnością opodatkowaną i dlatego Spółka posiada pełne prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Wynika to z faktu, iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, odprowadza należny podatek VAT z tytułu sprzedaży usług związanych z zarządzaniem składowiskiem, prowadzi na składowisku działalność gospodarczą, a zarządzanie nim będzie trwało do roku 2049. Swoje stanowisko uzasadnia następującymi przepisami prawa podatkowego:

1. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017.1221 z dnia 26.06.2017 z późn. zm.); podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017.1221 z dnia 26.06.2017 z późn. zm.); w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

3. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017.1221 z dnia 26.06.2017 z późn. zm.); kwotą podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

4. Ustawodawca nie określ w jakim czasie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, aby stanowiło to podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Związek z wykonywanymi czynnościami może być pośredni i bezpośredni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, gdyż bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, gdyż bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika, w roku 2015 Gmina przekazała Spółce zadanie własne związane z zarządzaniem składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Zlecenie zobowiązuje do wykonania przez Spółkę następujących zadań:

1. Prowadzenie monitoringu zgodnie z § 22 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów.

2. Zabezpieczenie terenu przed wstępem osób postronnych.

3. Zabezpieczenie mienia.

4. Przejęcie dokumentacji związanej z rekultywacją składowiska.

5. Zabezpieczenie przekazanej dokumentacji składowiska i bezpieczne jej przechowywanie.

6. Realizacja zamknięcia składowiska wraz z wykonywaniem monitoringu zgodnie z § 23 cytowanego wyżej rozporządzenia.

7. Zatrudnienia kierownika wysypiska posiadającego świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.

Do zlecenia został podpisany aneks nr 1 z dnia 1 lutego 2015 r. przedłużający termin jego obowiązywania do 31 grudnia 2023 r.

Składowisko odpadów komunalnych znajdujące się w A zostało przekazane Spółce w formie użyczenia. Wcześniej składowisko do 2012 r. było użytkowane przez gminny zakład komunalny, czyli Gminne Zakłady. Po ich likwidacji zarząd nad składowiskiem przejęła Gmina.

Do momentu ustalenia szczegółowego rozliczania kosztów związanych z zadaniem, za usługę polegającą na zarządzaniu składowiskiem, Spółka wystawiała faktury VAT obciążające Gminę. Usługa zarządzania stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT stawką 23%.

Poczynając od 2017 r. usługa za całe zadanie została określona w formie rekompensaty według zasad określonych w Zarządzeniu (...) Burmistrza Miasta i Gminy. Następstwem tego było podpisanie umowy z dnia 11 stycznia 2018 r., której zapisy powiązane są z wymienionymi zarządzeniami. Należna rekompensata będzie podstawą do wystawienia faktury obciążającej Gminę. Usługa zarządzania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należnym. W chwili obecnej Spółka jest na etapie realizacji nadzoru nad składowiskiem oraz jego rekultywacji. Zakończenie prac rekultywacyjnych przewidywane jest na 31 maja 2018 r. Poza kosztami prac rekultywacyjnych Spółka poniesie koszty około 50 tys. zł na rekultywację związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej, obsługą związaną z nadzorem inwestorskim oraz wszystkimi wydatkami związanymi z rekultywacją. Po zakończonej rekultywacji Spółka będzie prowadziła nadzór nad składowiskiem. Również w tym przypadku zwrot poniesionych kosztów będzie otrzymywany w postaci rekompensaty. Jako, że Spółka nie była operatorem składowiska odpadów w fazie eksploatacyjnej, czyli do roku 2012, nie miała wpływu na ustalane stawki z tytułu usługi odbioru odpadów oraz ich gromadzenia na rekultywowanym składowisku odpadów, nie generowała sprzedaży opodatkowanej na składowisku podczas fazy eksploatacyjnej. Za część wykonanych robót rekultywacyjnych Spółka otrzymała od wykonawcy faktury VAT.

Zatem, jak wynika z wniosku, Spółka jest na etapie realizacji nadzoru nad składowiskiem oraz jego rekultywacji. Za realizację usługi zarządzania składowiskiem Spółka otrzymuje rekompensatę (wynagrodzenie), która jest podstawą do wystawienia faktury obciążającej Gminę. Usługa zarządzania - jak wskazał Wnioskodawca - podlega opodatkowaniu podatkiem należnym. Tym samym wydatki, które Spółka ponosi z tytułu kompleksowego zarządzania składowiskiem, w szczególności z tytułu przeprowadzonej rekultywacji są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu działalności polegającej na kompleksowym zarządzaniu składowiskiem, również z tytułu przeprowadzonej rekultywacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie nadmienia się, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Wnioskodawcę do wniosku dokumenty nie będą przedmiotem merytorycznej analizy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl