0112-KDIL1-1.4012.124.2017.1.RW - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.124.2017.1.RW Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Dnia 19 czerwca 2017 r. wniosek uzupełniono o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (...)" współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. ze środków europejskich (85% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych Gminy.

Projekt jest realizowany w ramach działania 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT - perspektywa 2014-2020.

Celem głównym projektu jest poprawa stanu powietrza poprzez termomodernizację oraz wymianę instalacji c.o. obiektów użyteczności publicznej.

Projekt przewiduje termomodernizację oraz wymianę instalacji c.o. w trzech budynkach użyteczności publicznej:

* Szkoły Podstawowej 1,

* Szkoły Podstawowej 2,

* Pałacyku.

Docieplenie ścian zewnętrznych wraz z wymianą instalacji c.o. zapewni wzrost efektywności energetycznej tych budynków i pozytywnie wpłynie na stan środowiska naturalnego w Gminie poprzez niższą emisję pyłów i zanieczyszczeń oraz zmniejszy koszty utrzymania obiektów.

Beneficjentem, a zarazem wnioskodawcą projektu jest Gmina, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu i zabezpieczenie środków na jego realizację. Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę, która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Właścicielem budynków Szkoły 1 i 2, które będą przedmiotem termomodernizacji jest Beneficjent - Gmina, która, po realizacji projektu zapewni ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem (ich przeznaczenie i wykorzystanie nie zmieni się).

Szkoła Podstawowa 1 jest jednostką organizacyjną Gminy i zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, będzie dokonywała rozliczenia podatku VAT wspólnie z Gminą. Gmina jako beneficjent i wykonawca projektu będzie ponosiła wydatki z tytułu zakupu towarów i usług niezbędnych do jego realizacji, natomiast nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż Szkoła Podstawowa 1 realizuje zadania własne gminy w zakresie edukacji publicznej (art. 7.1 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Szkoła Podstawowa 2 jest prowadzona przez Fundację. Fundacja, zgodnie z zawartą z Gminą umową, przejęła zadanie własne Gminy polegające na prowadzeniu Szkoły Podstawowej 2. Przejęła także do bezpłatnego korzystania budynek wraz z jego wyposażeniem i przynależną działką na zasadach użyczenia. Umowa zawarta między Gminą a Fundacją zabrania jej oddawać w dzierżawę lub użyczenie przedmiotu użyczenia innym osobom. Fundacja ma obowiązek umożliwić nieodpłatne wykorzystanie pomieszczeń szkoły na cele społeczne oraz nie pobiera od rodziców i opiekunów opłat za prowadzenie działalności dydaktycznej. Gmina jest właścicielem nieruchomości. Fundacja jest odrębnym od Gminy podmiotem - podatnikiem VAT, nie zachodzi więc związek między podatkiem naliczonym od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu, który realizuje Gmina a ewentualną sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, którą może generować Fundacja, co jest w myśl art. 86.1 ustawy o VAT, koniecznym warunkiem do uzyskania prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pałacyk jest obiektem należącym do Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK), będącego instytucją kultury, a właścicielem MOK jest Gmina. MOK jest odrębnym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku VAT. W związku z ww. ustawą z dnia 5 września 2016 r. MOK nie podlegał centralizacji i jest odrębnym podatnikiem VAT, nie będzie więc zachodził związek między podatkiem naliczonym od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu, który realizuje Gmina a ewentualną sprzedażą opodatkowaną, którą może generować Pałacyk w Kromołowie, np. z tytułu komercyjnego wynajmu powierzchni.

We wszystkich obiektach objętych projektem nie będzie dla Gminy generowany dochód podlegający podatkowi VAT i nie będzie zachodził związek między podatkiem naliczonym i należnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego ze środków europejskich?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu i utrzymanie powstałej infrastruktury. Nakłady na projekt będzie ponosić Gmina.

Poprzez funkcjonowanie Szkoły Podstawowej 1 i 2 Gmina realizuje zadania własne w zakresie edukacji publicznej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. z późn. zm..

MOK, którego właścicielem jest Gmina, jest instytucją kultury i realizuje m.in. zadania własne Gminy w zakresie kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym). MOK, do którego należy Pałacyk, ma osobowość prawną i jest osobnym podatnikiem podatku VAT.

Działalność ww. obiektów objętych projektem w kontekście opodatkowania podatkiem VAT została opisana w pkt 68 wniosku.

Zgodnie z art. 86.1 ustawy o podatku VAT prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług występuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W tych przypadkach zakupy związane z realizacją projektu, jakie ponosi Gmina w związku z realizacją projektu nie są powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku Szkoły Podstawowej 1 sprzedaż opodatkowana nie wystąpi, a w przypadku Szkoły Podstawowej 2, prowadzonej przez Fundację ewentualna sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT wystąpi u osobnego podatnika, podobnie jak w Pałacyku, należącego do MOK. W związku z tym w opisanych przypadkach Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.), zgodnie z którym - zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2. Tak więc organizatorami samorządowych instytucji kultury, o których mowa w ustawie są odpowiednie organy samorządu gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego, które powołując samorządową instytucję kultury, podejmują stosowne uchwały, stanowiące prawo miejscowe. Uchwały w zakresie organizacji instytucji kultury podejmowane są przez właściwe organy zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także w oparciu o odpowiednie przepisy ustaw samorządowych, gdzie znajdują się podstawy prawne do stanowienia prawa miejscowego.

Na mocy art. 14 ustawy, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (...)" współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. ze środków europejskich (85% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych Gminy.

Projekt jest realizowany w ramach działania 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT - perspektywa 2014-2020.

Projekt przewiduje termomodernizację oraz wymianę instalacji c.o. w trzech budynkach użyteczności publicznej:

* Szkoły Podstawowej 1,

* Szkoły Podstawowej 2,

* Pałacyku.

Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu i zabezpieczenie środków na jego realizację. Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę, która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Właścicielem budynków Szkoły 1 i 2, które będą przedmiotem termomodernizacji jest Gmina, która, po realizacji projektu zapewni ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem (ich przeznaczenie i wykorzystanie nie zmieni się).

Szkoła Podstawowa 1 jest jednostką organizacyjną Gminy i będzie dokonywała rozliczenia podatku VAT wspólnie z Gminą.

Szkoła Podstawowa 2 jest prowadzona przez Fundację. Fundacja, zgodnie z zawartą z Gminą umową, przejęła zadanie własne Gminy polegające na prowadzeniu Szkoły Podstawowej 2. Przejęła także do bezpłatnego korzystania budynek wraz z jego wyposażeniem i przynależną działką na zasadach użyczenia. Umowa zawarta między Gminą a Fundacją zabrania jej oddawać w dzierżawę lub użyczenie przedmiotu użyczenia innym osobom. Fundacja ma obowiązek umożliwić nieodpłatne wykorzystanie pomieszczeń szkoły na cele społeczne oraz nie pobiera od rodziców i opiekunów opłat za prowadzenie działalności dydaktycznej. Gmina jest właścicielem nieruchomości. Fundacja jest odrębnym od Gminy podmiotem - podatnikiem VAT.

Pałacyk jest obiektem należącym do Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK), będącego instytucją kultury, a właścicielem MOK jest Gmina. MOK jest odrębnym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku VAT. MOK nie podlegał centralizacji i jest odrębnym podatnikiem VAT, nie będzie więc zachodził związek między podatkiem naliczonym od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu, który realizuje Gmina a ewentualną sprzedażą opodatkowaną, którą może generować Pałacyk, np. z tytułu komercyjnego wynajmu powierzchni.

We wszystkich obiektach objętych projektem nie będzie dla Gminy generowany dochód podlegający podatkowi VAT i nie będzie zachodził związek między podatkiem naliczonym i należnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowego projektu przez Gminę odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany we wniosku projekt nie działa w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl