0112-KDIL1-1.4012.108.2022.2.JKU - Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.108.2022.2.JKU Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanej przez Gminę sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanej przez Gminę sprzedaży Nieruchomości. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 kwietnia 2022 r. (wpływ 28 kwietnia 2022 r. i 29 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z podległymi jednostkami.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina jest właścicielem nieruchomości w miejscowości (...) na działce o numerze ewidencyjnym 1, powierzchni 0,2600 ha (dalej: Nieruchomość), zabudowanej: budynkiem szkoły, budynkami towarzyszącymi (dalej: Naniesienia). Gmina nabyła przedmiotową Nieruchomość w drodze komunalizacji na mocy decyzji Wojewody Nr (...) z dnia 8 października 1992 r.

Nieruchomość została przez Gminę nieodpłatnie udostępniona na podstawie umowy użyczenia od 1 czerwca 1993 r. na rzecz Zarządu Parków Krajobrazowych w (...), które realizowało w nim swoje zadania statutowe w zakresie edukacji ekologicznej - "Zielonej Szkoły". W dniu 2 grudnia 2010 r. została zawarta następna umowa użyczenia z Województwem (...) - (...) Zespołem Parków Krajobrazowych z siedzibą w (...) na czas określony od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2020 r., a następnie na podstawie aneksów do ww. umowy została przedłużona do 30 czerwca 2022 r.

Nieruchomość nie została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP). Do tej pory nie podjęto uchwały Rady Gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Dla danej Nieruchomości została wydana decyzja Wójta Gminy z dnia 7 czerwca 1996 r. nr (...) o warunkach zabudowy, w której stwierdzono, że: "jest to teren przeznaczony pod budownictwo rekreacyjne, oznaczone symbolem UTL - istniejący budynek szkoły ekologicznej i wyraża się zgodę na rozbudowę obiektu Zielonej Szkoły".

Obecnie na Nieruchomości znajduje się wybudowany budynek Zielonej Szkoły - stan dobry (pełni funkcję Zielonej Szkoły) oraz obiekty pomocnicze: budynek na rowery, budynek warsztatowy, wiata edukacyjna, plac utwardzony oraz wykonane jest ogrodzenie z bramami. Na Nieruchomości znajdują się urządzenia budowlane: sieć wodociągowa powiązana z budynkiem szkoły oraz wiatą edukacyjną oraz sieć kanalizacji sanitarnej powiązana z budynkiem szkoły.

Wszystkie znajdujące się na Nieruchomości obiekty zostały wybudowane ponad dwa lata przed planowaną transakcją sprzedaży. Nieruchomość nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani umów o podobnym charakterze. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków w celu ulepszenia/przebudowy Naniesień. Gmina zamierza dokonać sprzedaży całej Nieruchomości znajdującej się w miejscowości Schodno oznaczonej nr 1 wraz ze wszystkimi znajdującymi na niej budynkami (Naniesieniami), Gmina nie zamierza dokonywać podziału gruntu.

Gmina nadmienia, iż w użyczeniu wyżej wymienioną Nieruchomość ma jednostka organizacyjna samorządu (Województwo (...) - (...) Zespół Parków Krajobrazowych z siedzibą w (...)), natomiast sprzedaż nastąpi na rzecz jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną to jest na rzecz Województwa (...). Gmina powzięła wątpliwość, co do sposobu opodatkowania VAT sprzedaży przedmiotowej transakcji.

Gmina informuje, że na działce nr 1 znajdują się następujące obiekty spełniające definicje budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.):

1. Budynek szkoły - rok budowy 1912, rok przekazania 1992 do Gminy - w drodze komunalizacji na mocy decyzji Wojewody Nr (...) z dnia 8 października 1992 r. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 126, Klasa 1263. Budynek jest trwale związany z gruntem. Gmina nie jest w stanie określić kiedy nastąpiło pierwsze używanie budynku. Miało to jednak miejsce kilkadziesiąt lat temu. Gminie przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Przekazanie nastąpiło przed wprowadzeniem podatku VAT. W roku 2012 przez Gminę została zakupiona instalacja solarna 3 kolektory i zamontowana na budynku szkoły. Gminie z tytułu nabycia nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie było związane ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie dokonała odliczenia podatku. Wydatki te stanowiły kwotę niższą niż 30% wartości początkowej budynku szkoły.

Budynki i budowle wybudowane przez Biorącego w użyczenie, tj. (...) Zespół Parków Krajobrazowych:

A. Budynki:

- budynek na rowery - rok budowy 2007. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budynek jest trwale związany z gruntem. Nakłady na wybudowanie zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- budynek warsztatowy - rok budowy 2009. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budynek jest trwale związany z gruntem. Nakłady na wybudowanie zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

B. Budowle

- wiata edukacyjna - rok budowy 2011. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- nakłady inwestycyjne poniesione na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły w roku 2017 (modernizacja - wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku) - w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie z tego tytułu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Modernizacja mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 126, Klasa 1263,

- ogrodzenie z bramami - rok budowy 1997. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 2, Dział 21, Grupa 241, Klasa 2412. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- plac utwardzony - rok budowy 1997. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 2, Dział 21, Grupa 241, Klasa 2412. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Gmina informuje, iż przedmiotem użyczenia nie był każdy z budynków, budowli osobno, ale cała nieruchomość wraz ze wszystkimi zabudowaniami (naniesieniami) łącznie. Od pierwszego zajęcia/używania poszczególnych budynków, budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Przed dokonaniem sprzedaży Nieruchomości z naniesieniami pomiędzy Gminą a Biorącym w użyczenie nie dojdzie do rozliczenia nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie.

Wniosek został uzupełniony 29 kwietnia 2022 r. o następujące informacje:

1. Dla rozliczeń podatku VAT (...) Zespół Parków Krajobrazowych jest podmiotem, który od 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Województwa (...).

2. (...) Zespół Parków Krajobrazowych jest jednostką organizacyjną, nie posiada odrębnej podmiotowości prawnej.

3. Gmina zamierza dokonać sprzedaży Nieruchomości z naniesieniami i gruntem po zakończeniu obowiązywania umowy użyczenia. (...) Zespół Parków Krajobrazowych po upływie okresu trwania Umowy użyczenia przekaże nieodpłatne na własność Gminy wszelkie poniesione na Nieruchomość nakłady (wybudowane środki trwałe), z wyjątkiem nakładów na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły dokonanych w roku 2017 (zostały przekazane nieodpłatnie w roku 2017).

Wybudowane budynki i budowle przez Biorącego w Użyczenie są własnością Gminy. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego właścicielem tego co zostało wzniesione na gruncie jest właściciel gruntu - Gmina. Jednakże zgodnie z § 6 Umowy użyczenia, jeżeli Umowa będzie trwała do końca czasu na jaki została zawarta (nie ulegnie wcześniejszemu rozwiązaniu) nakłady poniesione na Nieruchomość przez Biorącego do używania staną się własnością Użyczającego - nieodpłatnie. To znaczy strony nie będą dokonywały rozliczeń finansowych. Rozliczenia finansowe zostały przewidziane pomiędzy stronami jedynie w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy, co nie będzie miało miejsca.

4. Gmina dokona zbycia na rzecz Województwa (...) budynków i budowli wybudowanych przez (...) Zespół Parków Krajobrazowych po zakończeniu Umowy użyczenia.

5. (...) Zespół Parków Krajobrazowych wykorzystywał budynki i budowle głównie do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Występowała również działalność opodatkowana podatkiem VAT z tytułu podnajmowania niewielkiej części nieruchomości w budynku "Zielonej Szkoły" - 36,61 m2 na działalność gastronomiczną, prowadzoną wyłącznie na potrzeby uczestników turnusów edukacji ekologicznej organizowanych przez ZPK. Okresy podnajmowania pomieszczeń:

od 1 lipca 2015 r. do 31 grudnia 2020 r., od dnia 20 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2022 r.

6. Pomiędzy Gminą a Biorącym w użyczenie, tj. ZPK nigdy nie były dokonywane rozliczenia nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie na wybudowanie budynków i budowli usytułowanych na działce 1.

W 2017 r. ZPK dokonał wymiany konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły i nieodpłatnie w 2017 r. przekazał protokołem do Gminy.

7. (...) Zespołowi Parków Krajobrazowych od poniesionych wydatków na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły w roku 2017 przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ale zgodnie z twierdzeniem ZPK nie skorzystał z tego prawa.

8. Gmina informuje, że Nieruchomość wraz z naniesieniami i gruntem w miejscowości (...), będąca przedmiotem sprzedaży nigdy nie była wykorzystywana przez Gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Umowa Użyczenia ww. nieruchomości nie podlegała podatkowi VAT.

Pytanie

Czy planowana przez Gminę sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, że sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z VATu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części oraz wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Sposób opodatkowania VAT dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Na podstawie tego przepisu uznaje się, że w przypadku transakcji, które mają za przedmiot dostawę nieruchomości zabudowanych sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków lub budowli.

Zważywszy zatem, że w analizowanym przypadku przedmiotem sprzedaży będzie grunt zabudowany, transakcja ta powinna zostać opodatkowana według zasad przewidzianych dla posadowionych na nim obiektów. W związku z tym, zdaniem Gminy, przedmiotową transakcję na gruncie VAT Gmina powinna rozpatrywać jako czynność stanowiącą de facto dostawę budynków, budowli lub ich części wraz z przynależnym do nich gruntem (wyrok z 10 sierpnia 2011 r., I FSK 1232/10).

Mając na względzie wcześniej przywołany wyrok należy stwierdzić, iż art. 29 ust. 5 ustawy VAT (obecnie art. 29a ust. 8) z dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepis ten reguluje szczególną sytuację, gdy podatnik dokonuje w ramach jednej transakcji dostawy dwóch różnych towarów: budynku (budowli lub ich części) oraz gruntu, z którym budynek (budowla lub jej cześć) jest trwale związany. Treść tego przepisu, nakazuje opodatkować dostawę gruntu według tej samej stawki, co budynek na nim wybudowany. Niezasadne w świetle przepisów prawa cywilnego jest zatem dzielenie dostawy gruntu zabudowanego na dwie samodzielne i odrębne transakcje dostawy gruntu oraz dostawy budynku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu, lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W rezultacie, w zależności od tego, czy od momentu pierwszego zasiedlenia budynków zgodnie z ww. definicją minęły dwa lata, działka wraz z zabudowaniami będzie korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (jeśli okres ten upłynął), albo nie będzie kwalifikować się na zwolnienie z VAT (jeśli od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż 2 lata).

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że w analizowanym przypadku w odniesieniu do obiektów znajdujących się na działce doszło do ich pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do momentu planowanego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Ponadto, jak zostało wskazane, Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie obiektów znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości, w szczególności takich, które można by interpretować jako ich przebudowę w rozumieniu orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej: Trybunał) z dnia 16 listopada 2017 r., sygn. C-308/16 Kozuba - ponoszone nakłady na budynek nie stanowiły wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w konsekwencji nie uległ zmianie cel wykorzystania tej nieruchomości, jak również nie nastąpiła zmiana warunków jego zasiedlenia, to w odniesieniu do powyższej nieruchomości zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponieważ w odniesieniu do przedmiotowej Nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (brak wykorzystania do czynności opodatkowanych) oraz nie ponosiła ona nakładów na ulepszenie znajdujących się tam obiektów, w szczególności tych przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości, Gmina stoi na stanowisku, iż planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku planowanej przez Gminę sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy zaznaczyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, że status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy podmiot dokonujący transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006 Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem Gmina dokonując sprzedaży nieruchomości będzie dla tej transakcji występowała jako podatnik podatku od towarów i usług, a dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższych zapisów wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

1)

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)

złożą:

a)

przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów - zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano powyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analiza przepisów ustawy, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku", "budowli". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.). zwanej dalej ustawą - Prawo budowlane.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane:

Przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie do art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wskazano we wniosku, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z podległymi jednostkami. Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanej: budynkiem szkoły, budynkami towarzyszącymi. Gmina nabyła przedmiotową Nieruchomość w drodze komunalizacji na mocy decyzji Wojewody z dnia 8 października 1992 r. Nieruchomość została przez Gminę nieodpłatnie udostępniona na podstawie umowy użyczenia od 1 czerwca 1993 r. na rzecz Zarządu Parków Krajobrazowych w (...), które realizowało w nim swoje zadania statutowe w zakresie edukacji ekologicznej - "Zielonej Szkoły". W dniu 2 grudnia 2010 r. została zawarta następna umowa użyczenia z Województwem (...) - (...) Zespołem Parków Krajobrazowych z siedzibą w (...) na czas określony od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2020 r., a następnie na podstawie aneksów do ww. umowy została przedłużona do 30 czerwca 2022 r.

Nieruchomość nie została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP). Do tej pory nie podjęto uchwały Rady Gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Dla danej nieruchomości została wydana decyzja Wójta Gminy z dnia 7 czerwca 1996 r. nr (...) o warunkach zabudowy, w której stwierdzono, że: "jest to teren przeznaczony pod budownictwo rekreacyjne, oznaczone symbolem UTL - istniejący budynek szkoły ekologicznej i wyraża się zgodę na rozbudowę obiektu Zielonej Szkoły".

Obecnie na Nieruchomości znajduje się wybudowany budynek Zielonej Szkoły - stan dobry (pełni funkcję Zielonej Szkoły) oraz obiekty pomocnicze: budynek na rowery, budynek warsztatowy, wiata edukacyjna, plac utwardzony oraz wykonane jest ogrodzenie z bramami. Na nieruchomości znajdują się urządzenia budowlane: sieć wodociągowa powiązana z budynkiem szkoły oraz wiatą edukacyjną oraz sieć kanalizacji sanitarnej powiązana z budynkiem szkoły.

Wszystkie znajdujące się na Nieruchomości obiekty zostały wybudowane ponad dwa lata przed planowaną transakcją sprzedaży. Nieruchomość nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani umów o podobnym charakterze. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków w celu ulepszenia/przebudowy Naniesień. Gmina zamierza dokonać sprzedaży całej nieruchomości znajdującej się w miejscowości (...) oznaczonej nr 1 wraz ze wszystkimi znajdującymi na niej budynkami (Naniesieniami), Gmina nie zamierza dokonywać podziału gruntu.

Gmina nadmienia, iż w użyczeniu wyżej wymienioną Nieruchomość ma jednostka organizacyjna samorządu (Województwo (...) - (...) Zespół Parków Krajobrazowych z siedzibą w (...)), natomiast sprzedaż nastąpi na rzecz jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną to jest na rzecz Województwa (...).

Gmina informuje, że na działce nr 1 znajdują się następujące obiekty spełniające definicje budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane: budynek szkoły - rok budowy 1912, rok przekazania 1992 do Gminy - w drodze komunalizacji na mocy decyzji Wojewody (...) z dnia 8 października 1992 r. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 126, Klasa 1263. Budynek jest trwale związany z gruntem. Gmina nie jest w stanie określić kiedy nastąpiło pierwsze używanie budynku. Miało to jednak miejsce kilkadziesiąt lat temu. Gminie przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Przekazanie nastąpiło przed wprowadzeniem podatku VAT w roku 2012 przez Gminę została zakupiona instalacja solarna 3 kolektory i zamontowana na budynku szkoły. Gminie z tytułu nabycia nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie było związane ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie dokonała odliczenia podatku. Wydatki te stanowiły kwotę niższą niż 30% wartości początkowej budynku szkoły.

Budynki i budowle wybudowane przez Biorącego w użyczenie, tj. (...) Zespół Parków Krajobrazowych:

A. Budynki:

- budynek na rowery - rok budowy 2007. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budynek jest trwale związany z gruntem. Nakłady na wybudowanie zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- budynek warsztatowy - rok budowy 2009. Budynek mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budynek jest trwale związany z gruntem. Nakłady na wybudowanie zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

B. Budowle

- wiata edukacyjna - rok budowy 2011. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1274. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- nakłady inwestycyjne poniesione na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły w roku 2017 (modernizacja - wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku) - w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie z tego tytułu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Modernizacja mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 126, Klasa 1263,

- ogrodzenie z bramami - rok budowy 1997. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 2, Dział 21, Grupa 241, Klasa 2412. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

- plac utwardzony - rok budowy 1997. Budowla mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 2, Dział 21, Grupa 241, Klasa 2412. Budowla jest trwale związana z gruntem. Nakłady na wybudowanie jej zostały w całości wydatkowane przez (...) Zespół Parków. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Gmina informuje, iż przedmiotem użyczenia nie był każdy z budynków, budowli osobno, ale cała nieruchomość wraz ze wszystkimi zabudowaniami (naniesieniami) łącznie. Od pierwszego zajęcia/używania poszczególnych budynków, budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Przed dokonaniem sprzedaży Nieruchomości z naniesieniami pomiędzy Gminą a Biorącym w użyczenie nie dojdzie do rozliczenia nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie.

Dla rozliczeń podatku VAT (...) Zespół Parków Krajobrazowych jest podmiotem, który od 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Województwa (...).

(...) Zespół Parków Krajobrazowych jest jednostką organizacyjną, nie posiada odrębnej podmiotowości prawnej.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży Nieruchomości z naniesieniami i gruntem po zakończeniu obowiązywania umowy użyczenia. (...) Zespół Parków Krajobrazowych po upływie okresu trwania Umowy użyczenia przekaże nieodpłatne na własność Gminy wszelkie poniesione na Nieruchomość nakłady (wybudowane środki trwałe), z wyjątkiem nakładów na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły dokonanych w roku 2017 (zostały przekazane nieodpłatnie w roku 2017).

Wybudowane budynki i budowle przez Biorącego w Użyczenie są własnością Gminy. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego właścicielem tego co zostało wzniesione na gruncie jest właściciel gruntu - Gmina. Jednakże zgodnie z § 6 Umowy użyczenia, jeżeli Umowa będzie trwała do końca czasu na jaki została zawarta (nie ulegnie wcześniejszemu rozwiązaniu) nakłady poniesione na Nieruchomość przez Biorącego do używania staną się własnością Użyczającego-nieodpłatnie. To znaczy strony nie będą dokonywały rozliczeń finansowych. Rozliczenia finansowe zostały przewidziane pomiędzy stronami jedynie w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy, co nie będzie miało miejsca.

Gmina dokona zbycia na rzecz Województwa (...) budynków i budowli wybudowanych przez (...) Zespół Parków Krajobrazowych po zakończeniu Umowy użyczenia.

(...) Zespół Parków Krajobrazowych wykorzystywał budynki i budowle głównie do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Występowała również działalność opodatkowana podatkiem VAT z tytułu podnajmowania niewielkiej części nieruchomości w budynku "Zielonej Szkoły" - 36,61 m2 na działalność gastronomiczną, prowadzoną wyłącznie na potrzeby uczestników turnusów edukacji ekologicznej organizowanych przez PZPK. Okresy podnajmowania pomieszczeń: od 1 lipca 2015 r. do 31 grudnia 2020 r., od dnia 20 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2022 r.

Pomiędzy Gminą a Biorącym w użyczenie, tj. ZPK nigdy nie były dokonywane rozliczenia nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie na wybudowanie budynków i budowli usytułowanych na działce 1.

W 2017 r. ZPK dokonał wymiany konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły i nieodpłatnie w 2017 r. przekazał protokołem do Gminy.

(...) Zespołowi Parków Krajobrazowych od poniesionych wydatków na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły w roku 2017 przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ale zgodnie z twierdzeniem ZPK nie skorzystał z tego prawa.

Gmina, informuje, że Nieruchomość wraz z naniesieniami i gruntem w miejscowości (...), będąca przedmiotem sprzedaży nigdy nie była wykorzystywana przez Gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Umowa Użyczenia ww. nieruchomości nie podlegała podatkowi VAT.

Wątpliwości Państwa dotyczą zwolnienia od podatku planowanej przez Gminę sprzedaży Nieruchomości.

Analizując zatem okoliczności sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie dostawa budynków i budowli usytułowanych na działce nr 1, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że w odniesieniu do przedmiotowych budynków i budowli - jak wynika z opisu sprawy - doszło już do ich pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków i budowli a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - (...) Zespół Parków Krajobrazowych po upływie okresu trwania Umowy użyczenia przekaże nieodpłatnie na własność Gminy wszelkie poniesione na Nieruchomość nakłady (wybudowane środki trwałe), z wyjątkiem nakładów na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły dokonanych w roku 2017 (zostały przekazane nieodpłatnie w roku 2017). Wybudowane budynki i budowle przez Biorącego w Użyczenie są własnością Gminy. Gmina dokona zbycia na rzecz Województwa (...) ego budynków i budowli wybudowanych przez (...) Zespół Parków Krajobrazowych po zakończeniu Umowy użyczenia.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia przedmiotowych budynków i budowli, upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a ponadto nie były ponoszone wydatki na ulepszenie ww. budynków (jedynie zostały poniesione nakłady inwestycyjne na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły w roku 2017 - modernizacja - wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku i przez cały czas od roku 2017 budynek jest wykorzystywany), to w odniesieniu do transakcji sprzedaży budynków i budowli zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji - uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy - dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są usytułowane, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Przy czym należy wskazać, że ww. dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o ile strony nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Zauważyć w tym miejscu należy, że skoro dla dostawy budynków będzie miało zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia przedmiotowej dostawy na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadna, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem planowana sprzedaż Nieruchomości wraz z naniesieniami nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Ponadto, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynków i budowli - naniesień posadowionych na Nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W konsekwencji sprzedaż ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa działki o numerze ewidencyjnym 1 również będzie korzystała ze zwolnienia, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

Podsumowując, planowana przez Gminę sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretację oparto na informacjach, że: "Od pierwszego zajęcia/używania poszczególnych budynków, budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata"; " (...) Zespół Parków Krajobrazowych po upływie okresu trwania Umowy użyczenia przekaże nieodpłatnie na własność Gminy wszelkie poniesione na Nieruchomość nakłady (wybudowane środki trwałe), z wyjątkiem nakładów na wymianę konstrukcji i pokrycia dachu na budynku szkoły dokonanych w roku 2017 (zostały przekazane nieodpłatnie w roku 2017)"; "Wybudowane budynki i budowle przez Biorącego w Użyczenie są własnością Gminy oraz Gmina dokona zbycia na rzecz Województwa (...) budynków i budowli wybudowanych przez (...) Zespół Parków Krajobrazowych po zakończeniu Umowy użyczenia". W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl