0111-KDWB.4010.6.2019.1.HK - Zwolnienie z CIT dochodu teatru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDWB.4010.6.2019.1.HK Zwolnienie z CIT dochodu teatru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 listopada 2019 r. (data wpływu - 12 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku przeznaczenia osiąganych przez Podatnika środków własnych na spłatę pożyczki, Podatnik utraci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku przeznaczenia osiąganych przez Podatnika środków własnych na spłatę pożyczki, Podatnik utraci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Teatr (dalej także jako: "Podatnik", "Wnioskodawca") jest instytucją kultury w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i przepisów wykonawczych na jej podstawie. Działa w oparciu o Statut oraz umowę z dnia 21 grudnia 2010 r., w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury Teatru zawartej pomiędzy Skarbem Państwa - Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwem i Gminą. Podatnik zarejestrowany jest w rejestrze instytucji kultury, prowadzonym przez województwo (...). Podatnik posiada status osoby prawnej i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatnik planuje złożyć wniosek o udzielenie przez Fundusz (...) pożyczki w ramach projektu (...) - instrumentu finansowego skierowanego do podmiotów poszukujących finansowania na realizację niektórych inwestycji infrastrukturalnych w województwie. Środki Pożyczki (...) mogą być przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych zlokalizowanych w miastach województwa. Celem przedsięwzięć inwestycyjnych powinna być poprawa konkurencyjności oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i osiedleńczej tych miast, a także wzmocnienie potencjału społecznego i gospodarczego regionu. Zakres przedsięwzięć może dotyczyć m.in. inwestycji w: zdegradowane obszary miejskie, obiekty użyteczności publicznej, infrastrukturę kulturalną, obiekty punktowej infrastruktury służącej rozwojowi funkcji gospodarczych, obiekty zabytkowe i ich zespoły, podnoszenie jakości przestrzeni publicznej w ramach układów urbanistycznych oraz infrastrukturę transportu zbiorowego.

W przypadku pozytywnego rozpoznania wniosku Podatnika i udzielenia pożyczki, Podatnik planuje przeznaczyć pozyskaną kwotę pożyczki (przewidywana kwota pożyczki to 25 000 000, 00 zł (dwadzieścia pięć milionów złotych 00/100) na inwestycję polegającą na modernizacji majątku Podatnika - tj. Dużej Sceny Teatru i innych elementów posiadanej infrastruktury teatralnej.

Podatnik wskazuje, że Teatr to jedna z wiodących instytucji kultury w mieście, jego spektakle cieszą się ogromnym powodzeniem, zdobywają liczne nagrody i uznanie publiczności. Kompleks budynków Teatru położony jest w reprezentacyjnej części miasta, w otoczeniu zabytków, i obejmuje budynki Dużej Sceny, Sceny X oraz Sceny Y. (...) Od czasu powstania budynek nie doczekał się kompleksowej modernizacji, przeprowadzano w nim jedynie prace remontowe na mniejszą skalę. Z upływem lat infrastruktura uległa naturalnemu zużyciu, co w powiązaniu z postępem technologicznym sprawia, iż obecny stan techniczny obiektu znacząco odbiega od współczesnych standardów i oczekiwań widzów.

W wyniku przedsięwzięcia budynek Dużej Sceny Teatru zostanie gruntownie zmodernizowany i wyposażony, w wyniku czego stanie się prawdziwie nowoczesnym obiektem, dostosowanym do potrzeb widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie. Planowane prace remontowe obejmują między innymi:

1.

przebudowę foyer - w obecnym kształcie foyer jest niefunkcjonalne, ciasne - część powierzchni parteru zajmowana jest przez podmioty zewnętrzne. Dzięki inwestycji obszar ten zostanie nowocześnie zaaranżowany, przebudowane zostaną toalety, szatnie, kawiarnia oraz kasy biletowe. Powierzchnia powiększy się o zlikwidowane lokale usługowe na parterze. Na piętro prowadzić będą efektowne schody, które, wraz z windą, będą stanowić główną komunikację użytkową.

2.

przebudowę widowni - widownia wymaga przebudowy w celu lepszego wykorzystania przestrzeni. Obecnie dobrą widoczność zapewnia jedynie (...) z istniejących (...) miejsc. Planowana likwidacja balkonów i zastosowanie przewyższenia pozwoli na uzyskanie doskonałej widoczności ze wszystkich planowanych (...) miejsc. Ponadto, znacznej poprawie ulegnie estetyka wnętrza i komfort widzów. Scena będzie w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych.

3.

modernizację sceny, w tym wymianę urządzeń mechaniki sceny, wykonanie instalacji elektroakustyki, oświetlenia scenicznego oraz systemu inspicjenta - większość istniejących urządzeń mechaniki (zapadnie, scena obrotowa i in.), w które Duża Scena została wyposażona w latach 60-tych XX wieku, nie działa, lub działa wadliwie. Z tego względu spektakle przygotowywane są w formie statycznej. Wyposażenie sceny w nowoczesne elementy mechaniki pozwoli na tworzenie znacznie bogatszych i bardziej widowiskowych produkcji.

Nadto, Podatnik przewiduje wykonanie pozostałych prac budowlanych, obejmujących przebudowę piwnic, wejść bocznych, pomieszczeń pomocniczych. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano także wypełnienie pustek pod posadzkami, zagęszczenie podłoża oraz wykonanie izolacji ścian. Ponadto, zaplanowano przeniesienie wejścia dla aktorów i administracji od strony ulicy (...), natomiast od ulicy (...) zlokalizowane będzie wyjście ewakuacyjne.

W ramach inwestycji, Duża Scena zostanie ponadto odpowiednio wyposażona w sprzęt, niezbędny do prowadzenia działalności artystycznej, a także fotele teatralne oraz pozostałe wyposażenie, w tym wyposażenie pomieszczeń pomocniczych, foyer i in.

Zgodnie zaś z treścią postanowienia § 5 Statutu Teatru (...), celem działania Teatru jest aktywny udział w życiu kulturalnym miasta, regionu i kraju, poprzez realizację i prezentację najwyższej jakości widowisk teatralnych, opartych na najbardziej wartościowych dziełach literatury oraz zaspokajanie społecznych potrzeb uczestnictwa w kulturze. Treścią § 6 Statutu ustalono, że Podatnik realizuje swoje zadania w szczególności przez:

1.

przygotowanie premier teatralnych w siedzibie własnej i poza nią,

2.

wystawianie spektakli z wykorzystaniem własnego zespołu oraz zaproszonych artystów,

3.

możliwość organizowania widowisk pozateatralnych związanych z wernisażami, wystawami, koncertami, recitalami, itp.,

4.

sprowadzanie spektakli gościnnych i działalność impresaryjną,

5.

prowadzenie edukacji teatralnej, z uwzględnieniem obszaru potrzeb społecznych osób niepełnosprawnych.

Podatnik, na spłatę rat oraz odsetek od pożyczki, planuje przeznaczyć środki własne (m.in. z tytułu najmu, dzierżawy, sprzedaży biletów).

Podatnik korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, uregulowanego w treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o literalnym brzmieniu: "Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele."

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przeznaczenia osiąganych przez Podatnika środków własnych, uzyskanych (...) na spłatę pożyczki udzielonej przez Fundusz (...), w ramach instrumentu finansowego (...), Podatnik utraci prawo do zwolnienia od podatku CIT, określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865)?

Zdaniem Wnioskodawcy, spłata rat oraz odsetek od pożyczki nie spowoduje utraty przez niego prawa zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z omawianego zwolnienia może bowiem skorzystać podmiot, który przeznaczy i wydatkuje swoje dochody na cele statutowe. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podstawowym celem statutowym Podatnika jest aktywny udział w życiu kulturalnym miasta, regionu i kraju, poprzez realizację i prezentację najwyższej jakości widowisk teatralnych, opartych na najbardziej wartościowych dziełach literatury oraz zaspokajanie społecznych potrzeb uczestnictwa w kulturze. Realizacja tegoż celu wymaga posiadania zaplecza infrastrukturalnego, obejmującego przede wszystkim budynki teatralne, zaopatrzone i wyposażone w sprzęt oraz pomieszczenia, pozwalające na wystawienie sztuk teatralnych oraz innych wydarzeń kulturalnych. Zachowanie infrastruktury, niezbędnej do realizacji zadań statutowych, w dobrym stanie technicznym oraz estetycznym stanowi warunek sine qua non prawidłowego i skutecznego realizowania celów statutowych Podatnika. Brak odpowiednich obiektów, sprzętów oraz pomieszczeń, jak i niski standard jakościowy tychże, uniemożliwiałby Podatnikowi prowadzenie działalności statutowej, zgodnie z postanowieniami tego statutu oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

Z powyższego wynika, że cele statutowe Teatru są tożsame z celami statutowymi wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (prowadzenie działalności kulturalnej).

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, za zasadne uznać należy stwierdzenie, że Teatr nie utraci prawa do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., w przypadku przeznaczania i wydatkowania środków własnych (np. z tytułu najmu, dzierżawy, sprzedaży biletów itp.) na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętej pożyczki na modernizację Dużej Sceny Teatru. Wnioskodawca zauważył, że spłata rat pożyczki wraz z odsetkami będzie dotyczyła ponoszenia wydatków związanych z finansowaniem prowadzonej inwestycji, która bezapelacyjnie przyczyni się do stworzenia lepszych możliwości technicznych dla rozwoju działalności artystycznej Teatru niż ma to miejsce obecnie.

Wnioskodawca także podkreślił, że art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wprost wskazuje, ze zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją ad. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Skoro z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wynika, że wydatkowanie uzyskiwanych dochodów na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z celami statutowymi preferowanymi przez ustawodawcę, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, to tym bardziej Wnioskodawcy wydaje się, że powinny korzystać z takiego zwolnienia dochody przeznaczone i wydatkowane na modernizację środków trwałych podatnika, które służą bezpośrednio do prowadzenia działalności statutowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, że realizacja inwestycji ze środków pozyskanych z pożyczki udzielonej przez Fundusz (...) oraz splata rat oraz odsetek od tego zadłużenia, z uwagi na fakt wykorzystania obiektu przez Podatnika w całości do realizacji celów statutowych, nie powinna wpływać na prawo zwolnienia od podatku, określonego cytowanym wyżej przepisem. W tym miejscu Wnioskodawca przywołał Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 sierpnia 2013 r., znak: IPPB5/423-412/13-2/KS, zgodnie z którą w części, w której budynek będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności statutowej, wolnej od podatku w zakresie przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., dochód przeznaczony i wydatkowany na spłatę rat kredytu bankowego wraz z odsetkami, z którego sfinansowana będzie jego budowa, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w takiej części raty, w jakiej dotyczy wydatku związanego z tą częścią budynku.

Powyższe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z uwzględnieniem specyfiki przedstawionego zdarzenia przyszłego, opisanego w niniejszym wniosku przez Podatnika, w tym w szczególności opisany szczegółowo charakter i rodzaj planowanych prac budowlanych i remontowych, daje podstawy do uznania, iż kluczowym z punktu widzenia oceny dopuszczalności zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT do spłat rat oraz odsetek od pożyczki jest rodzaj inwestycji realizowany ze środków z niej pozyskanych. Oczywistym bowiem jest, że celem statutowym Podatnika nie jest realizacja prac budowlanych, remontowych oraz modernizacja obiektów kultury. Jednakże sam fakt przeznaczenia obiektu modernizowanego (tu: Duża Scena Teatru) stanowi o wypełnieniu przesłanek określonych dyspozycją przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i - w konsekwencji - uprawnia Podatnika do korzystania ze zwolnienia również w zakresie dochodu przeznaczonego na spłatę rat oraz odsetek od pożyczki zaciągniętej na realizację opisanej inwestycji.

Wnioskodawca wskazał, że powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 8 października 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.283.2018.2.KS wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z treścią tej interpretacji - tu w odniesieniu do szkoły wyższej realizującej inwestycję budowy wydziału - jeżeli przejęta Infrastruktura służyć będzie w dacie spłaty poszczególnych rat kredytu wyłącznie działalności dydaktycznej lub badawczej (tzn. nie będzie wykorzystywana do innej działalności niż statutowa działalność dydaktyczna lub badawcza), spłata rat kredytu wraz z odsetkami pozostanie neutralna z perspektywy podatkowej Uczelni, tj. Uczelnia nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego na podstawie art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p. Skoro bowiem w dacie spłaty kolejnych rat kredytowych, będą one dotyczyły nabycia Infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności statutowej, brak będzie podstaw do zakwestionowania warunków zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza np. interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lipca 2012 r., znak: IPPB5/423-867/10/12-8/S/AM, w świetle której: "(...) prawidłowy jest mechanizm wskazany przez Wnioskodawcę polegający na ustaleniu proporcji wydatków na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup Nieruchomości w stosunku do udziału Magazynu posadowionego na Nieruchomości, w ogólnej wartości wszystkich budynków na Nieruchomości. Jeżeli zatem uznane zostanie, iż Magazyn nie jest wykorzystywany do działalności statutowej Uczelni podstawą opodatkowania dla celów podatku dochodowego w oparciu o art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p. będzie ta część wydatków na spłatę kredytu (części kapitałowej oraz odsetek), która przypada proporcjonalnie na wartość Magazynu w stosunku do wartości wszystkich budynków zgodnie z wartościami określonymi w umowie nabycia Nieruchomości".

Jak wynika ze wskazanej interpretacji, nie budzi żadnych wątpliwości, że ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie/i to bez ograniczenia "przeznaczenia" dochodu, przejawem którego jest jedynie zadeklarowanie zamiaru, od "wydatkowania" tego dochodu. Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty zasadnicze znaczenie ma ocena, czy zarówno "przeznaczenie" jak i "wydatkowanie" nastąpiło "na cele określone w przepisach". Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu winna zatem charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Z uwagi na powyższe uznać należy, iż nie powinno budzić wątpliwości, że weryfikacja, czy wydatkowanie nastąpiło na cele określone w przepisach powinno nastąpić każdorazowo w dacie takiego wydatkowania (tj. w dacie zapłaty poszczególnych rat kredytowych wraz z odsetkami).

Prawidłowość stanowiska Podatnika - z uwzględnieniem przeznaczenia zmodernizowanych obiektów na realizację celów statutowych - potwierdza także treść interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 grudnia 2016 r., znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1059.2016.1.SK.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, że projekt (...) ogranicza rodzaje inwestycji, które mogą zostać sfinansowane z oferowanego instrumentu finansowego. Jak wskazano w sposób szczegółowy w opisie zdarzenia przyszłego, środki mogą zostać przyznane podmiotowi, realizującemu inwestycję m.in. w zakresie infrastruktury kulturalnej. Ograniczenie przedmiotowe, wprowadzone przez Fundusz (...) przemawia zatem również za uznaniem, że planowana przez Podatnika inwestycja odpowiada realizacji zadań statutowych tego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1983), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność kulturalną są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865; dalej: "u.p.d.o.p."), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Jednocześnie, ani osoby prawne ani jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność kulturalną, nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p., jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność kulturalną, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, na podstawie treści art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że podmioty te ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Omawiane zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą także korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

* podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

* podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,

* podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest instytucją kultury w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i przepisów wykonawczych na jej podstawie. Działa w oparciu o Statut oraz umowę z dnia 21 grudnia 2010 r., w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury Teatru zawartej pomiędzy Skarbem Państwa - Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwem i Gminą. Podatnik zarejestrowany jest w rejestrze instytucji kultury, prowadzonym przez województwo (...). Podatnik posiada status osoby prawnej i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatnik planuje złożyć wniosek o udzielenie przez Fundusz (...) pożyczki w ramach projektu (...) - instrumentu finansowego skierowanego do podmiotów poszukujących finansowania na realizację niektórych inwestycji infrastrukturalnych w województwie. Środki Pożyczki (...) mogą być przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych zlokalizowanych w miastach województwa. Celem przedsięwzięć inwestycyjnych powinna być poprawa konkurencyjności oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i osiedleńczej tych miast, a także wzmocnienie potencjału społecznego i gospodarczego regionu. Zakres przedsięwzięć może dotyczyć m.in. inwestycji w: zdegradowane obszary miejskie, obiekty użyteczności publicznej, infrastrukturę kulturalną, obiekty punktowej infrastruktury służącej rozwojowi funkcji gospodarczych, obiekty zabytkowe i ich zespoły, podnoszenie jakości przestrzeni publicznej w ramach układów urbanistycznych oraz infrastrukturę transportu zbiorowego.

W przypadku pozytywnego rozpoznania wniosku Podatnika i udzielenia pożyczki, Podatnik planuje przeznaczyć pozyskaną kwotę pożyczki na inwestycję polegającą na modernizacji majątku Podatnika. W wyniku przedsięwzięcia budynek Dużej Sceny Teatru zostanie gruntownie zmodernizowany i wyposażony, w wyniku czego stanie się prawdziwie nowoczesnym obiektem, dostosowanym do potrzeb widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie.

Zgodnie zaś z treścią postanowienia § 5 Statutu Teatru (...), celem działania Teatru jest aktywny udział w życiu kulturalnym miasta, regionu i kraju, poprzez realizację i prezentację najwyższej jakości widowisk teatralnych, opartych na najbardziej wartościowych dziełach literatury oraz zaspokajanie społecznych potrzeb uczestnictwa w kulturze.

Podatnik, na spłatę rat oraz odsetek od pożyczki, planuje przeznaczyć środki własne.

Podatnik korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, uregulowanego w treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że cele Wnioskodawcy są zbieżne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. Zatem wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, w sprawie - poprzez modernizację i wyposażenie budynku Dużej Sceny Teatru, w całości wykorzystywanego na działalność statutową, w wyniku czego stanie się nowoczesnym obiektem, dostosowanym do potrzeb widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie - będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. przepisie. Powyższe oznacza, że dochód przeznaczony na spłatę opisanej we wniosku pożyczki (wraz z odsetkami) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl