0111-KDSB1-1.4019.21.2022.5.WK - Przesłanki opłaty od środków spożywczych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-1.4019.21.2022.5.WK Przesłanki opłaty od środków spożywczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie:

- ustalenia czy są Państwo zamawiającym, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym,

- sprzedaży napojów za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Państwa na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,

- sprzedaży napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz konsumentów wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,

- sprzedaży napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz kontrahentów - przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie prowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie detalicznej i hurtowej napojów),

- sprzedaży produktów, których wykonanie zostało podzlecone przez Państwa Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy nie wprowadzają/nie będą wprowadzać napojów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- sprzedaży produktów, których wykonanie zostało podzlecone przez Państwa Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy wprowadzają/będą wprowadzać napoje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową,

- jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 9 czerwca 2022 r. (data wpływu 10 czerwca 2022 r.), 9 sierpnia 2022 r. (data wpływu 11 sierpnia 2022 r.), 19 sierpnia 2022 r. (data wpływu 25 sierpnia 2022 r.) oraz 13 września 2022 r. (data wpływu 14 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(...) z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: "Wnioskodawca", "Spółka") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Zgodnie z zapisami w Krajowym Rejestrze Sądowym spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi:

- Produkcji artykułów spożywczych;

- Działalności sportowej, rozrywkowej i rekreacyjnej;

- Działalności obiektów kulturalnych;

- Działalności usługowej wspomagającej transport lądowy;

- Magazynowania i działalności usługowej wymagającej transport;

- Działalności usługowej związanej z wyżywieniem;

- Pozostałego przetwarzania i konserwowania owoców i warzyw;

- Sprzedaży hurtowej pozostałej żywności;

- Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Spółka oferuje na rynku m.in. artykuły (...), w tym batoniki, (...), zdrowe słodycze, (...).

Spółka dokonuje sprzedaży zdrowej, (...). Spółka oferuje jedynie wysokiej jakości produkty, które zostały przygotowane z najlepszych składników. Nie dodaje do swojego asortymentu ulepszaczy smaku, (...) i szkodliwych substancji poprawiających aromat lub kolor. Celem Spółki jest promowanie prozdrowotnych wyborów konsumentów.

Produkty Spółki są sprzedawane w Polsce i docelowo za granicą, zarówno do sklepów (sprzedaż detaliczna) jak i bezpośrednio do klientów poprzez sklep (...) należący do Spółki.

Niniejszy wniosek dotyczy produkowanych przez Spółkę gotowych do spożycia (...) z dodatkiem:

- cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),

- kofeiny lub tauryny.

Wnioskodawca podzleca kontrahentowi (dalej jako: "Wykonawca") wykonanie napoju na podstawie dokładnej specyfikacji produktu. Wykonawca jest wytwórcą środków spożywczych oraz, że jest specjalistą w zakresie wytwarzania produktów, będących przedmiotem umowy zawartej ze Spółką. Spółka ponosi pełną odpowiedzialność prawną za wprowadzenie na dedykowane rynki zbytu zamówionych u Wykonawcy produktów.

Wykonawca świadczy na rzecz Spółki następujące usługi, w szczególności polegające na:

1.

przygotowaniu (...),

2.

(...),

3.

(...),

4.

(...),

5.

(...).

Pismem z 9 czerwca 2022 r. uzupełnili Państwo przedmiotowy wniosek m.in. o następujące informacje:

Napoje będące przedmiotem wniosku są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i/lub 10.89 albo w dziale 11.

Sprzedaż napojów na rzecz konsumentów przez Internet stanowi umowę zawartą na odległość, tj. umowę zawartą w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

W odniesieniu do prowadzonej przez Państwa sprzedaży napojów na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej doprecyzowali Państwo, że większa część nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie wprowadza/nie będzie wprowadzać napojów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże zdarza się/może zdarzyć się, że część nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza/będzie wprowadzać napoje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas są/będą oni kontrahentami prowadzącymi wyłącznie sprzedaż hurtową.

Pismem z 9 sierpnia 2022 r. odpowiadając na pytanie Organu dotyczące kategorii nabywców napojów sprzedawanych za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego, doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że nabywcami towarów (napojów) sprzedawanych przez Spółkę za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Spółki będą głównie konsumenci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, choć może się zdarzyć, że nabywcami będą także przedsiębiorcy (podmioty gospodarcze, które wniosą o wystawienie faktury VAT).

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 19 sierpnia 2022 r. doprecyzowali Państwo w zakresie pytania dotyczącego sprzedaży napojów za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, że pytanie to nie dotyczy wyłącznie konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.). Pytanie Spółki dotyczy także przedsiębiorców niebędących konsumentami.

Przedsiębiorcy niebędący konsumentami w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego nie prowadzą sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów.

Z kolei w związku z pytaniem Organu odnośnie sprzedaży przez Państwa napojów za pośrednictwem sklepów prowadzących sprzedaż do konsumentów, doprecyzowali Państwo, że dokonują Państwo sprzedaży napojów korzystając z platformy (...). Warunki współpracy przedstawione są na podstawie porozumienia. (...) jest operatorem internetowym serwisu dostępnego w domenie (...)

Sprzedaż polega na tym, że Spółka ma dostęp do platformy, na której umieszcza produkty, klient zakłada konto, robi zamówienie produktów, dokonuje zapłaty płatnością elektroniczną następnie towar jest pakowany w magazynie (...) i wysyłany do klienta. Transakcja jest udokumentowana dokumentem WZ, fakturą sprzedaży oraz dowodem wpłaty.

Spółka rozlicza się z platformą (...) za korzystanie z platformy na podstawie co miesiąc wystawionej faktury przez (...)., w terminie płatności 14 dni.

Wskazali Państwo również, że może zdarzyć się, że przez sklep internetowy Spółki lub (...) zakupi niewielkie ilości produktów Spółki inna firma - sklep. Jednakże Spółka nie jest w stanie sprawdzić, ani nie jest świadoma tego co ww. nabywca robi z tym towarem, a tym samym czy sprzedaje zakupiony napój przez środki komunikacji elektronicznej.

Końcowo w uzupełnieniu z 13 września 2022 r. w odniesieniu do sprzedaży przez Państwa napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) doprecyzowali Państwo, że sprzedaż ta stanowi umowę zawartą na odległość tj. umowę zawartą w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Spółka doprecyzowuje opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że nabywcami towarów (napojów) sprzedawanych przez Spółkę za pośrednictwem platformy (...) będą głównie konsumenci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, choć może się zdarzyć, że nabywcami będę także przedsiębiorcy (podmioty gospodarcze, które wniosą o wystawienie faktury VAT).

W przypadku, gdy nabywcami napojów będą przedsiębiorcy niebędący konsumentami w myśl przepisów Kodeksu cywilnego: ww. przedsiębiorcy będą prowadzili wyłącznie sprzedaż hurtową, nie będą prowadzili sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka jest Zamawiającym zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych od napojów w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym?

2a. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Spółki do konsumentów wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej stanowi wprowadzenie napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy?

2b. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do konsumentów wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, stanowi wprowadzenie napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy?

2c. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do kontrahentów - przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie prowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów), stanowi wprowadzenie napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy?

3a. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy nie wprowadzają/nie będą wprowadzać napojów na terytorium Polski, podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym?

3b. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy wprowadzają/będą wprowadzać napoje na terytorium Polski (kontrahenci prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową), podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym?

Zdaniem Państwa (doprecyzowanym w uzupełnieniach wniosku)

1. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka jest Zamawiającym zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych od napojów w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym.

2a. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Spółki do konsumentów/przedsiębiorców wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

2b. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do konsumentów wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

2c. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojówprzez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do kontrahentów-przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie prowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów), nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

3a. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy nie wprowadzają/ nie będą wprowadzać napojów na terytorium Polski, nie podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym.

3b. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy wprowadzają/ będą wprowadzać napoje na terytorium Polski (kontrahenci prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową), nie podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym.

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania 2b oraz 2c ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Ad 1

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej jest uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy dany podmiot jest zamawiającym. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację z dnia 6 lipca 2021 r. nr 0111- KDSB1-1.4019.41.2021.1.MF w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest zamawiającym, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym.

Zgodnie z art. 12d ustawy o zdrowiu publicznym:

1. Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)

podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)

zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

2. W przypadku powstania obowiązku zapłaty opłaty na podstawie ust. 1 pkt 2 obowiązek ten spoczywa wyłącznie na zamawiającym, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

3. Informację o zawarciu umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, producent zgłasza do organu właściwego w sprawie opłaty na piśmie nie później niż w dniu powstania obowiązku zapłaty opłaty.

4. Informacja o zawarciu umowy zawiera następujące dane:

1)

dane producenta oraz podmiotu obowiązanego do zapłaty opłaty:

a)

nazwę (firmę) albo imię i nazwisko,

b)

adres siedziby albo miejsce zamieszkania,

c) NIP,

d)

imię i nazwisko, numer telefonu lub adres poczty elektronicznej osoby wskazanej do kontaktu;

2)

informacje o składzie napojów będących przedmiotem umowy, w tym o dodatku kofeiny lub tauryny, substancji słodzących, o których mowa w art. 12a ust. 1 pkt 1, oraz o zawartości cukrów w przeliczeniu na objętość napojów, w zakresie niezbędnym do obliczenia opłaty, zgodnie z ich etykietą;

3)

datę i podpis producenta lub osoby przez niego upoważnionej.

Analizując całokształt przepisów o opłacie od środków spożywczych, zdaniem Spółki ustawodawca wprowadzając zasadę, że to zamawiający a nie producent ma być pierwszym podmiotem w łańcuchu dystrybucji napojów rozpatrywanym jako podmiot zobowiązany do zapłaty opłaty, chciał wyłączyć spod tej analizy sytuację kiedy to dochodzi do wprowadzenia na rynek krajowy napojów w rozumieniu art. 12a ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym, już z chwilą sprzedaży pomiędzy producentem a zamawiającym.

Gdyby nie było art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym wtedy to zawsze producent sprzedając napoje musiałby już analizować, czy dokonuje wprowadzenia na rynek krajowy. Natomiast biorąc pod uwagę, iż de facto producent dokonuje produkcji pod zamówienie składane przez zamawiającego to ustawodawca postanowił, iż w takim przypadku będzie można rozpocząć tą analizę, kiedy doszło już do wprowadzenia na rynek krajowy dla celów poboru opłaty, od podmiotu, który swoim zamówieniem spowodował, że dane napoje zostały wyprodukowane tak jak zamawiający tego sobie życzył czyli wg składu, który strony uzgodniły.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, ustawodawca przyjmuje niejako fikcję, że zamawiający staje się niejako producentem takich napojów i jest pierwszym podmiotem w łańcuchu dostaw napojów, a faktyczny producent z racji dokonywania jedynie technicznej czynności produkcji na zlecenie może zostać pominięty.

Zdaniem Wnioskodawcy, dyspozycję w art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym, o tym że "skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta, a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego" należy rozumieć w ten sposób, że obowiązek zapłaty Opłaty ciąży na podmiocie zamawiającym, w przypadku gdy zamawiający zleca producentowi produkcję napojów na podstawie własnej receptury, którą przekazuje producentowi albo gdy zamawiający ma wpływ na skład produkowanego napoju.

Warunek ten należy rozumieć w ten sposób, że skład napoju stanowi element umowy wtedy, gdy był on przedłożony przez zlecającego i zaakceptowany przez producenta albo gdy stanowił przedmiot uzgodnień pomiędzy producentem, a zlecającym produkcję, tj. zamawiający ma realny wpływ na to jak dany napój jest produkowany i jaki ma skład.

Wnioskodawca podzleca Wykonawcy wykonanie napoju na podstawie dokładnej specyfikacji produktu. Wykonawca jest wytwórcą środków spożywczych oraz, że jest specjalistą w zakresie wytwarzania produktów, będących przedmiotem umowy zawartej ze Spółką. Spółka ponosi pełną odpowiedzialność prawną za wprowadzenie na dedykowane rynki zbytu zamówionych u Wykonawcy produktów.

Wykonawca świadczy na rzecz Spółki następujące usługi, w szczególności polegające na:

1)

przygotowaniu receptury napoju,

2)

wytworzeniu napoju zgodnie z uzgodnioną przez Strony recepturą i jakością, oraz zapakowaniu go w opakowania jednostkowe,

3)

rozlewie napoju do opakowań jednostkowych,

4)

pakowaniu wytworzonego napoju w opakowania zbiorcze oraz w jednostki logistyczne,

5)

prowadzeniu i przechowywaniu pełnej dokumentacji technologicznej, jakościowej oraz produkcyjnej, zapewniającej stałą, powtarzalną jakość produkcji.

W tym świetle Spółkę należy uznać za zamawiającego dla celów opłaty, gdyż Spółka składa operacyjnie zamówienia, które są bezpośrednią podstawą przygotowania napojów, dokonuje zakupu napojów od Wykonawcy i ma wpływ na skład napojów.

W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka jest Zamawiającym zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych od napojów w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym.

Ad 2a - 2c

Zgodnie z art. 12a ustawy o zdrowiu publicznym:

1. Wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)

cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE.L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)

kofeiny lub tauryny

- podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

2. Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

3. Przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),

2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta to umowa zawarta z konsumentem w:

1)

miejscu prowadzenia działalności będącym nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

2)

miejscu prowadzenia działalności będącym rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta, oznacza umowę z konsumentem zawartą:

1)

przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

2)

w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa wyżej,

3)

w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,

4)

podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

W tym zakresie wskazać należy, że w ustawie o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość została zdefiniowana jako typ umowy z konsumentem odrębny od umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa oraz poza lokalem przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Umowy sprzedaży napojów zawierane na odległość stanowią zatem inny rodzaj umów sprzedaży, nieobjęty definicją "sprzedaży detalicznej", o której mowa w art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 i 2 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającym opłacie wprowadzeniem napojów na rynek krajowy jest sprzedaż napojów przez producenta lub importera do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Zgodnie z zapisami w Krajowym Rejestrze Sądowym spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi:

- Produkcji artykułów spożywczych;

- Działalności sportowej, rozrywkowej i rekreacyjnej;

- Działalności obiektów kulturalnych;

- Działalności usługowej wspomagającej transport lądowy;

- Magazynowania i działalności usługowej wymagającej transport;

- Działalności usługowej związanej z wyżywieniem;

- Pozostałego przetwarzania i konserwowania owoców i warzyw;

- Sprzedaży hurtowej pozostałej żywności,

- Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Spółka oferuje na rynku m.in. artykuły spożywcze oraz (...)

Spółka dokonuje sprzedaży zdrowej, naturalnej i ekologicznej żywności. Spółka oferuje jedynie wysokiej jakości produkty, które zostały przygotowane z najlepszych składników. Nie dodaje do swojego asortymentu (...) i szkodliwych substancji poprawiających aromat lub kolor. Celem Spółki jest promowanie prozdrowotnych wyborów konsumentów.

Produkty Spółki są sprzedawane w Polsce i docelowo za granicą, zarówno do sklepów (sprzedaż detaliczna) jak i bezpośrednio do klientów poprzez sklep internetowy należący do Spółki.

Niniejszy wniosek dotyczy produkowanych przez Spółkę gotowych do spożycia napojów z dodatkiem:

- cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),

- kofeiny lub tauryny.

Jak Spółka wykazała wyżej, umowy sprzedaży z konsumentami zawierane na odległość nie stanowią "sprzedaży detalicznej", o której mowa w ustawie o zdrowiu publicznym.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 22 grudnia 2021 r. nr 0111- KDSB1- 1.4019.175.2021.2.MF wskazał, że "Natomiast jak wskazano powyżej, sprzedaż na odległość do konsumentów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej, o której mowa w art. 12a ust. 3 ustawy. W konsekwencji sprzedaż przez Państwa napojów do sklepów prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów wyłącznie na odległość, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy. W konsekwencji czego, nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy".

Ww. stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach m.in.:

- z dnia 3 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.94.2021.2.MF;

- z dnia 21 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.25.2021.2.MF.

Podsumowując:

2a. W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Spółki do konsumentów/przedsiębiorców wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

2b. Sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do konsumentów wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

2c. Sprzedaż napojów przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (...) do kontrahentów-przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie prowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów), nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegającego opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

Ad 3a i 3b

Zgodnie z art. 12a ustawy o zdrowiu publicznym:

1. Wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)

cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.12)), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)

kofeiny lub tauryny

- podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

2. Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

3. Przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),

2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym / zdarzeniem przyszłym Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Zgodnie z zapisami w Krajowym Rejestrze Sądowym spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi:

- Produkcji artykułów spożywczych;

- Działalności sportowej, rozrywkowej i rekreacyjnej;

- Działalności obiektów kulturalnych;

- Działalności usługowej wspomagającej transport lądowy;

- Magazynowania i działalności usługowej wymagającej transport;

- Działalności usługowej związanej z wyżywieniem;

- Pozostałego przetwarzania i konserwowania owoców i warzyw;

- Sprzedaży hurtowej pozostałej żywności;

- Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Spółka oferuje na rynku m.in. (...)

Spółka dokonuje sprzedaży zdrowej, naturalnej i ekologicznej żywności. Spółka oferuje jedynie wysokiej jakości produkty, które zostały przygotowane z najlepszych składników. Nie dodaje do swojego asortymentu ulepszaczy smaku, syntetycznych słodzików, białego cukru i szkodliwych substancji poprawiających aromat lub kolor. Celem Spółki jest promowanie prozdrowotnych wyborów konsumentów.

Produkty Spółką są sprzedawany w Polsce i docelowo za granicą, zarówno do sklepów (sprzedaż detaliczna) jak i bezpośrednio do klientów poprzez sklep internetowy należący do Spółki.

Niniejszy wniosek dotyczy produkowanych przez Spółkę gotowych do spożycia napojów z dodatkiem:

- cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),

- kofeiny lub tauryny.

W przypadku napojów poza obszar Rzeczypospolitej Polskiej co do zasady nie powstaje obowiązek naliczenia opłaty, albowiem opłata cukrowa obejmuje napoje wprowadzone do obrotu na rynku krajowym. Takie napoje nigdy nie trafiają zatem do sprzedaży detalicznej w Polsce prowadzonej na rzecz konsumentów w rozumieniu art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym.

Należy wskazać, że odmienne stanowisko prowadziłoby do naruszenia zasady konkurencyjności na rynku, albowiem Wnioskodawca nie były w stanie oferować kontrahentom spoza Polski napojów w cenie nieuwzględniającej opłaty cukrowej. Natomiast w przypadku tożsamych relacji handlowych na poziomie producent - nabywca spoza Polski - towar nie podlega przedmiotowej opłacie. Oznaczałoby to ryzyko utraty przez Wnioskodawcę kontrahentów, którzy prowadzą sprzedaż napojów poza obszarem Polski.

Ratio legis wprowadzonej opłaty dotyczy bowiem dążenia ustawodawcy do poprawy zdrowia i kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych polskiego społeczeństwa, a nie ogólnie rozumianej grupy odbiorców napojów, w szczególności konsumentów dokonujących zakupu i konsumpcji napojów poza obszarem Polski.

W przypadku poza granice Polski nie występuje zatem realizowana na terytorium Polski sprzedaż detaliczna napojów na rzecz konsumentów.

W konsekwencji:

3a. Sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy nie wprowadzają/ nie będą wprowadzać napojów na terytorium Polski, nie podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym.

3b. Sprzedaż produktów Spółki, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy, na rzecz nabywców mających siedziby i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczpospolitej Polski, którzy wprowadzają/ będą wprowadzać napoje na terytorium Polski (kontrahenci prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową), nie podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE.L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2) kofeiny lub tauryny - podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy,

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Jak stanowi art. 12a ust. 3 ustawy,

przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),

2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)

podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)

zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Stosownie do art. 12d ust. 2 ustawy,

w przypadku powstania obowiązku zapłaty opłaty na podstawie ust. 1 pkt 2 obowiązek ten spoczywa wyłącznie na zamawiającym, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 12e ust. 3 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

- produkcji artykułów spożywczych;

- działalności sportowej, rozrywkowej i rekreacyjnej;

- działalności obiektów kulturalnych;

- działalności usługowej wspomagającej transport lądowy;

- magazynowania i działalności usługowej wspomagającej transport;

- działalności usługowej związanej z wyżywieniem;

- pozostałego przetwarzania i konserwowania owoców i warzyw;

- sprzedaży hurtowej pozostałej żywności;

- sprzedaży detalicznej prowadzonej przez (...)

Państwa produkty są sprzedawane w Polsce i docelowo za granicą, zarówno do sklepów (sprzedaż detaliczna) jak i bezpośrednio do klientów poprzez sklep internetowy należący do Spółki. W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że dokonują sprzedaży także za pośrednictwem platformy internetowej (...) do konsumentów oraz do przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową). Sprzedają Państwo m.in. napoje z dodatkiem:

- cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE.L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),

- kofeiny lub tauryny.

Przedmiotowe napoje są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i/lub 10.89 lub w dziale 11.

W ramach swojej działalności zlecacie Państwo produkcję napojów innemu podmiotowi (Wykonawcy). Wykonawca jest wytwórcą środków spożywczych oraz jest specjalistą w zakresie wytwarzania produktów, będących przedmiotem umowy zawartej z Państwem. To Państwo ponosicie pełną odpowiedzialność prawną za wprowadzenie na dedykowane rynki zbytu zamówionych u Wykonawcy produktów. Wykonawca świadczy na Państwa rzecz m.in. usługi przygotowania receptury napoju oraz produkuje napój zgodnie z uzgodnioną przez Strony recepturą.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwość budzi, czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są Państwo zamawiającym zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych od napojów w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów z dodatkiem cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008 i/lub kofeiny lub tauryny.

Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, będącej m.in. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego. W takim przypadku, zgodnie z art. 12d ust. 2 ustawy, obowiązek zapłaty tej opłaty spoczywa wyłącznie na zamawiającym.

W związku z powyższym, w przypadku gdy zlecacie Państwo innemu podmiotowi wyprodukowanie napoju, zgodnie z uzgodnioną przez Strony recepturą, jesteście Państwo zamawiającym w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy. Wobec powyższego wprowadzając na rynek krajowy napoje, których skład został uzgodniony pomiędzy Państwem jako zamawiającym a ich producentem (Wykonawcą), jesteście Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od środków spożywczych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwość budzi, czy sprzedaż napojów za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego do konsumentów, wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, stanowi wprowadzenie napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w związku z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegające opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że sprzedają Państwo napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego.

Doprecyzowując opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że sprzedaż napojów na rzecz konsumentów przez Internet stanowi umowę zawartą na odległość, tj. umowę zawartą w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Podali Państwo również, że nabywcami towarów (napojów) sprzedawanych za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do Państwa będą głównie konsumenci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, choć może się zdarzyć, że nabywcami będą także przedsiębiorcy (podmioty gospodarcze, które wniosą o wystawienie faktury VAT). Przedsiębiorcy niebędący konsumentami w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego nie prowadzą sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów.

Równocześnie w piśmie z 19 sierpnia 2022 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazali Państwo, że Państwa wątpliwość nie dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego, ale również przedsiębiorców niebędących konsumentami.

Zgodnie z art. 221 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.),

przez konsumenta należy rozumieć osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Z kolei przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 ustawy tj. sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

W myśl art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Zgodnie z art. 12a ust. 3 ustawy, przez sprzedaż detaliczną rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Przez lokal przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 3 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o prawach konsumenta, rozumie się:

a)

miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

b)

miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa oznacza:

umowę z konsumentem zawartą:

a)

przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

b)

w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,

c)

w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,

d)

podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Zatem sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy dotyczy wyłącznie sprzedaży towarów na rzecz konsumentów na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przy czym w drugim przypadku konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

Należy wskazać, że ustawa o prawach konsumenta, oprócz ww. rodzajów umów (umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa i umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa) wymienia jeszcze jeden rodzaj umowy, a mianowicie umowę zawartą na odległość.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość oznacza:

umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

W świetle powyższego, sprzedaż towarów na odległość do konsumentów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej, o której mowa w art. 12a ust. 3 ustawy.

W konsekwencji sprzedaż przez Państwa napojów na rzecz konsumentów dokonywana za pośrednictwem sklepu internetowego poprzez zawieranie umów na odległość, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, a tym samym nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Analogicznie obowiązek naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych nie powstanie po Państwa stronie w przypadku sprzedaży napojów za pośrednictwem sklepu internetowego poprzez zawieranie umów na odległość, na rzecz przedsiębiorców niebędących konsumentami w myśl art. 221 Kodeksu cywilnego, nieprowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie detalicznej i hurtowej napojów.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie braku uznania za wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, a w konsekwencji braku obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych w przypadku sprzedaży za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego na rzecz:

- konsumentów,

- przedsiębiorców nieprowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie detalicznej i hurtowej napojów,

oznaczone we wniosku nr 2a należało uznać za prawidłowe.

Następnie Państwa wątpliwość budzi, czy w przypadku sprzedaży przez Państwa napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz:

- konsumentów, wyłącznie na odległość za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,

- kontrahentów - przedsiębiorców (prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie prowadzących sprzedaży detalicznej lub jednocześnie detalicznej i hurtowej napojów),

stanowi wprowadzenie napojów na rynek krajowy w rozumieniu art. 12a ust. 1 i 2 w związku z art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym, podlegające opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy?

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że dokonują sprzedaży napojów korzystając z platformy (...), będącej operatorem internetowym serwisu dostępnego w domenie (...).

Sprzedaż polega na tym, że umieszczają Państwo produkty na platformie, klient zakłada konto, składa zamówienie produktów, dokonuje zapłaty płatnością elektroniczną, następnie towar jest pakowany w Państwa magazynie i wysyłany do klienta. Transakcja jest udokumentowana dokumentem WZ, fakturą sprzedaży oraz dowodem wpłaty.

Rozliczają się Państwo z platformą (...) za korzystanie z niej na podstawie co miesiąc wystawianej faktury.

Sprzedaż za pośrednictwem platformy (...) stanowi umowę zawartą na odległość, tj. umowę zawartą w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Nabywcami towarów (napojów) sprzedawanych za pośrednictwem platformy (...) będą głównie konsumenci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, choć może się zdarzyć, że nabywcami będę także przedsiębiorcy (podmioty gospodarcze, które wniosą o wystawienie faktury VAT).

W przypadku, gdy nabywcami napojów będą przedsiębiorcy niebędący konsumentami w myśl przepisów Kodeksu cywilnego, ww. przedsiębiorcy będą prowadzili wyłącznie sprzedaż hurtową, nie będą prowadzili sprzedaży detalicznej lub jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej napojów.

W tym miejscu ponownie należy przywołać art. 12e ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek zapłaty opłaty od środków spożywczych powstaje wyłącznie w odniesieniu do tych napojów, które zostały wprowadzone na rynek krajowy. Natomiast przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów podlegających opłacie, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 ustawy tj. sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

W pierwszej kolejności, Organ odniesie się do sprzedaży przez Państwa napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz konsumentów.

Jak już zostało powyżej wyjaśnione przez Organ, sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy rozumiana jest wyłącznie jako sprzedaż towarów na rzecz konsumentów na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przy czym w drugim przypadku konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy (art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta).

Natomiast, zawierana przez Państwa umowa na odległość, która zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta jest umową zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, stanowi odrębny rodzaj umowy niż wymienione powyżej.

A zatem, analogicznie do wyjaśnienia Organu odnośnie pytania nr 2a, należy stwierdzić, że sprzedaż towarów na odległość do konsumentów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej, o której mowa w art. 12a ust. 3 ustawy.

W świetle powyższego, sprzedaż przez Państwa napojów na rzecz konsumentów dokonywana za pośrednictwem platformy internetowej (...) poprzez zawieranie umów na odległość, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, a tym samym nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

W dalszej kolejności, Organ odniesie się do sprzedaży przez Państwa napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz kontrahentów - przedsiębiorców.

Doprecyzowali Państwo że w odniesieniu do sprzedaży przez Państwa na rzecz przedsiębiorców niebędących konsumentami w myśl przepisów Kodeksu cywilnego, podmioty te będą prowadziły wyłącznie sprzedaż hurtową, nie będą prowadziły sprzedaży detalicznej lub jednocześnie detalicznej i hurtowej napojów.

W przypadku gdy przedsiębiorcy na rzecz, których sprzedają Państwo przedmiotowe napoje nie prowadzą sprzedaży detalicznej lub detalicznej i hurtowej nie następuje wprowadzenie tych napojów na rynek krajowy.

W konsekwencji, sprzedaż przez Państwa napojów za pośrednictwem platformy internetowej (...) na rzecz kontrahentów - przedsiębiorców prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, którzy nie prowadzą sprzedaży detalicznej oraz detalicznej i hurtowej, dokonywana poprzez zawieranie umów na odległość, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, a tym samym nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2b oraz 2c należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Państwa wątpliwość budzi czy sprzedaż napojów, których produkcję zlecili Państwo innemu podmiotowi, na rzecz nabywców mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy:

- nie wprowadzają/nie będą wprowadzać napojów na terytorium RP, oraz

- wprowadzają/będą wprowadzać napoje na terytorium RP, natomiast prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową,

podlega obowiązkowi naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że w przypadku sprzedaży napojów na rzecz nabywców mających siedzibę i prowadzących działalność gospodarczo-operacyjną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, większa część tych nabywców nie wprowadza lub nie będzie wprowadzać napojów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże, doprecyzowali Państwo, że zdarza się lub może się zdarzyć, że część wskazanych nabywców wprowadza lub będzie wprowadzać napoje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w tym przypadku, są/będą oni kontrahentami prowadzącymi wyłącznie sprzedaż hurtową.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Należy zauważyć, że art. 12a ust. 2 ustawy jednoznacznie definiuje jak należy rozumieć wprowadzenie na rynek krajowy napojów.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Zgodnie z art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Równocześnie art. 12e ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Zatem w zakresie obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych istotne jest ustalenie, czy doszło, w rozumieniu ustawy o zdrowiu publicznym, do wprowadzenia napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 na rynek krajowy.

W związku z powyższym, sprzedaż przez Państwa napojów, których wykonanie zostało podzlecone Wykonawcy na rzecz podmiotów, które:

- nie wprowadzają lub nie będą wprowadzać tych produktów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- prowadzą wyłącznie sprzedaż hurtową, a która to czynność nie stanowi wprowadzania napojów na rynek krajowy w rozumieniu ustawy o zdrowiu publicznym,

nie podlega obowiązkowi zapłaty opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 3a i 3b należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...)

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl