0111-KDIB4.4014.45.2017.2.MPU - Wyłączenie z PCC pożyczki podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB4.4014.45.2017.2.MPU Wyłączenie z PCC pożyczki podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z daty wpływu 28 marca 2017 r., uzupełnionym 30 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych udzielenia pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych udzielenia pożyczek. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.52.2017.1.RSZ, KDIB4-4014.45.2017.1.MPU.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: M. S. spółka akcyjna (Pożyczkobiorca);

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: M. W. (Pożyczkodawca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: także Pożyczkobiorca), który jest stroną postępowania w sprawie interpretacji, o której mowa w art. 14r. ust. 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, jest spółką będącą osobą prawną - spółką akcyjną, która posiada siedzibę i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jako taka podlega na jej terytorium opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy, wynikającym z Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, jest sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych, sklasyfikowana pod kodem PKD 46.41.Z. Poza tym przedmiotem pozostałej działalności Wnioskodawcy, zgodnie z dotyczącym jej wpisem do Rejestru Przedsiębiorców, jest produkcja przędzy z włókien chemicznych (13.10.C), produkcja tkanin z włókien chemicznych (13.20.C), wykończanie wyrobów włókienniczych (13.30.Z), produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych (13.96.Z), sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (47.51.Z), magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (52.10.B), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarzadzania (70.22.Z) i pozostałe formy udzielania kredytów (64.92.Z).

Drugi z zainteresowanych w sprawie (zwany dalej "Pożyczkodawcą") jest osobą fizyczną, zamieszkałą i prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, oraz również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności Pożyczkodawcy, zgodnie z dotyczącym go wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych (46.46.Z), a jednym z pozostałych przedmiotów wykonywanej działalności są sklasyfikowane pod kodem PKD 64.92.Z pozostałe formy udzielania kredytów. Pożyczkodawca nie jest akcjonariuszem, członkiem zarządu albo rady nadzorczej Wnioskodawcy. Nie jest on również podmiotem z nią powiązanym w rozumieniu przepisów art. 11 ust. 1, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca planuje zaciągnięcie pożyczki pieniężnej od Pożyczkodawcy. Wnioskodawca uprawniony będzie do swobodnego dysponowania kwotą udzielonej mu pożyczki i planuje ją spożytkować na dofinansowanie swojej bieżącej działalności gospodarczej - działalności handlowej, w celu poprawienia swojej płynności finansowej i zapobiegnięcia potencjalnym zatorom płatniczym. Pożyczka udzielona zostanie w oparciu o pisemną umowę pożyczki, zgodnie z którą będzie ona pożyczką terminową, udzieloną na okres jednego roku, z obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcę umówionego terminu zwrotu pożyczki. Kwota pożyczki wydana zostanie Wnioskodawcy częściowo poprzez przelanie jej na rachunek bankowy Wnioskodawcy, prowadzony dla niej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a częściowo poprzez nowację istniejącego wcześniej zobowiązania Wnioskodawcy do zwrotu Pożyczkodawcy kwoty wpłaconej przez niego wcześniej, jako zaliczka na poczet umowy sprzedaży ruchomości, która to umowa ostatecznie nie została zawarta i wykonana.

Pożyczka będzie pożyczką odpłatną - z tytułu jej udzielenia Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty Pożyczkodawcy wynagrodzenia w postaci odsetek kapitałowych obliczonych od udzielonej jej kwoty pożyczki według stałej stopy procentowej 5% w skali roku, które płatne będzie z dołu na koniec roku. Wysokość oprocentowania pożyczki uzgodniona została przez Wnioskodawcę z Pożyczkodawcą biorąc pod uwagę wysokość oprocentowania podobnych pożyczek udzielanych na rynku.

Kwota udzielonej pożyczki pochodziła będzie z nadwyżki środków uzyskanych przez Pożyczkodawcę, we wcześniejszych latach, z prowadzonej przez niego działalności handlowej. Pożyczkodawca ma zamiar przeznaczyć dochody uzyskane z udzielonej pożyczki w części na wydatki związane z rozwojem prowadzonej przez siebie działalności handlowej, a w pozostałej części ponownie, odpłatnie pożyczyć Wnioskodawcy lub innym podmiotom. Zwróconą kwotę pożyczki Pożyczkodawca planuje ponownie, odpłatnie pożyczyć Wnioskodawcy lub innemu podmiotowi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług czynność udzielenia pożyczki przez Pożyczkodawcę, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, stanowiła będzie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, i czy jako taka, podlegała będzie zwolnieniu przedmiotowemu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 38 tej ustawy?

2. Czy czynność udzielenia pożyczki Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, podlegała będzie wyłączeniu przedmiotowemu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, przewidzianemu w art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Mając na uwadze przedmiot niniejszej interpretacji, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, Organ poniżej przywołał stanowisko Zainteresowanych odnoszące się tylko do podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli do pytania oznaczonego nr 2.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanych: jak wynika z zawartego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz stanowiska Pożyczkobiorcy w przedmiocie odpowiedzi na pytanie pierwsze, czynności udzielenia pożyczek Pożyczkobiorcy będą stanowiły dla Pożyczkodawcy odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 38 tej ustawy.

W takim wypadku, czynności udzielenia pożyczek przez Pożyczkodawcę będą wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a to z uwagi na treść art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w myśl którego "Nie podlegają podatkowi (...) czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym (pyt. nr 2). W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie w dniu 13 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.52.2017.2.RSz.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ww. ustawy obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku umów pożyczki o wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. wyłączenia może stanowić m.in. fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Pożyczkobiorca) planuje zaciągnięcie pożyczki pieniężnej od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Pożyczkodawcy). Pożyczka udzielona zostanie w oparciu o pisemną umowę pożyczki, zgodnie z którą będzie ona pożyczką terminową, udzieloną na okres jednego roku, z obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie w przypadku przekroczenia przez Pożyczkobiorcę umówionego terminu zwrotu pożyczki. Pożyczka będzie pożyczką odpłatną - z tytułu jej udzielenia Pożyczkobiorca będzie zobowiązany do zapłaty Pożyczkodawcy wynagrodzenia w postaci odsetek kapitałowych obliczonych od udzielonej jej kwoty pożyczki według stałej stopy procentowej 5% w skali roku, które płatne będzie z dołu na koniec roku. Wysokość oprocentowania pożyczki uzgodniona została przez Pożyczkobiorcę z Pożyczkodawcą biorąc pod uwagę wysokość oprocentowania podobnych pożyczek udzielanych na rynku.

Jakkolwiek przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych, to w opisanej sytuacji w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa umowa pożyczki - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) lub czy przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności (z wyjątkami wskazanymi w treści przepisu), bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.52.2017.2.RSz, wydanej dla Zainteresowanych, potwierdzono stanowisko Zainteresowanych, że "czynność udzielenia przez Pożyczkodawcę pożyczki będzie stanowić czynność wykonaną w ramach działalności gospodarczej jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 ustawy, jednakże z uwagi na fakt, że powyższa usługa mieści się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy - będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu."

Skoro zatem, udzielone Pożyczkobiorcy przez Pożyczkodawcę pożyczki będą zwolnione z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to w analizowanej sprawie będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określone w art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl