0111-KDIB4.4014.268.2017.1.MD - Podstawa opodatkowania (PCC) aportu przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB4.4014.268.2017.1.MD Podstawa opodatkowania (PCC) aportu przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2017 r. (data wpływu - 12 września 2017 r.), uzupełnionym 15 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania transakcji wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania transakcji wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej. Wniosek został uzupełniony 15 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W najbliższym czasie osoba fizyczna planuje wnieść do spółki komandytowej (Wnioskodawcy) aportem przedsiębiorstwo - jako zorganizowany zespół składników firmy, materialnych i niematerialnych, służących do prowadzenia działalności gospodarczej w jednoosobowej działalności gospodarczej. Wniesienie nastąpi według wartości godziwej przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określoną jako wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej, stanowić będzie wartość godziwa przedsiębiorstwa ustalona i przyjęta przez wspólników przy zmianie umowy spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określoną jako wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej, stanowić będzie godziwa wartość przedsiębiorstwa ustalona i przyjęta przez wspólników przy zmianie umowy spółki.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1150), podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy spółki uważa się - przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

W ocenie Wnioskodawcy, powołany przepis wskazuje ogólnie na wartość wkładów powiększających majątek spółki, nie określając jednocześnie jakiego rodzaju ma to być wartość. Nie odwołuje się on do pojęcia "wartości rynkowej", o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, lecz do wartości wkładów powiększających majątek spółki osobowej. W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - przyjąć należy, że podstawę opodatkowania w takim przypadku stanowić będzie wartość godziwa wkładu zdeklarowana przez wspólników spółki.

Niemniej jednak, z uwagi na przedstawione przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, że skoro z jej przepisów regulujących podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy spółki osobowej (w tym spółki komandytowej) nie wynikają żadne ograniczenia dotyczące sposobu określenia podstawy opodatkowania tym podatkiem, to podstawę opodatkowania ustalić należy w oparciu o wartość wkładów powiększających majątek spółki, ustalonych przez jej wspólników przy zmianie umowy spółki. Wartość ta może więc zostać ustalona również w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę i może ona odpowiadać wartości godziwej przedsiębiorstwa, które ma być przedmiotem aportu.

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej, będąca podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki, będzie stanowić godziwa wartość przedsiębiorstwa ustalona i przyjęta przez wspólników w drodze zmiany umowy spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-001 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl