0111-KDIB3-3.4019.4.2020.1.PK - Kwestia uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży na rzecz przedsiębiorców za przychód ze sprzedaży detalicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4019.4.2020.1.PK Kwestia uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży na rzecz przedsiębiorców za przychód ze sprzedaży detalicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej w przedmiocie braku uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży na rzecz przedsiębiorców za przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, jest:

* nieprawidłowe w zakresie braku wliczenia do podstawy opodatkowania sprzedaży zaewidencjonowaną na kasie fiskalnej i potwierdzoną paragonami z NIP o wartości powyżej 450 zł/100 euro, do których nie zostały wystawione faktury;

* prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej w przedmiocie braku uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu na rzecz przedsiębiorców za przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą, głównie w zakresie sprzedaży detalicznej towarów na terytorium Polski. Działalność handlowa Wnioskodawcy jest prowadzona przeważnie w sklepach stacjonarnych znajdujących się w lokalach handlowych stanowiących własność Spółki lub też wynajmowanych od innych podmiotów.

Sprzedaż towarów realizowana przez Spółkę odbywa się w różnych kanałach dystrybucji. Podstawowym obszarem działalności Spółki jest sprzedaż towarów w sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie - w założeniu - klientami Spółki są tzw. klienci detaliczni, tj. osoby nabywające towary w małych ilościach, na potrzeby niezwiązane z działalnością gospodarczą, głównie na cele osobiste/konsumpcyjne (Konsumenci).

Wśród ww. klientów detalicznych znajdują się m.in.: osoby, które mają zarejestrowaną działalność gospodarczą, lecz dokonują zakupu towarów w sklepach Spółki na potrzeby osobiste, tj. niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka jedynie zakłada istnienie takich osób, gdyż osoba taka, w momencie dokonywania zakupów, nie deklaruje się jako przedsiębiorca, w szczególności, nie domaga się umieszczenia na paragonie fiskalnym Numeru Identyfikacji Podatkowej (dalej: NIP).

W ramach sprzedaży towarów w sklepach stacjonarnych Spółki, nabywcami towarów i usług mogą być również osoby fizyczne/prawne/inne prowadzące działalność gospodarczą, które realizują zakupy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (Przedsiębiorcy). Spółka przyjmuje, iż podmioty te deklarują swoją działalność gospodarczą oraz związek dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością gospodarczą poprzez zgłoszenie do Spółki żądania umieszczenia na paragonach fiskalnych swojego NIP bądź też NIP podmiotu, który reprezentują.

W celu kontroli sprzedaży oraz prawidłowego rozliczenia przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą, w Spółce przyjęta została zasada, iż każda sprzedaż realizowana w sklepie stacjonarnym Spółki ewidencjonowana jest, niezależnie od statusu nabywcy, na kasie rejestrującej.

W ramach sprzedaży prowadzonej przez Spółkę w sklepach stacjonarnych na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, która jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących, występują więc następujące przypadki:

1. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz podmiotów, które nie posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej oraz udokumentowana wyłącznie paragonem fiskalnym bez NIP - nabywcy są traktowani jako Konsumenci;

2. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które nie posługują się przy zakupie NIP, lecz w celu posiadania dowodu potwierdzającego poniesienie wydatku, zgłaszają do Spółki żądanie wystawienia faktury bez NIP, na podstawie paragonu fiskalnego otrzymanego w momencie dokonywania zakupów (np. obce przedstawicielstwa dyplomatyczne) - nabywcy są traktowani jako Konsumenci;

3. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej oraz udokumentowana paragonem fiskalnym z NIP klienta - nabywcy są traktowani jako Przedsiębiorcy;

4. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej i udokumentowana paragonem fiskalnym z NIP, na podstawie którego następnie - na życzenie klienta - zostaje wystawiona faktura (sprzedaż na kwotę przekraczającą 450 zł/100 euro) - nabywcy są traktowani jako Przedsiębiorcy.

Na podstawie posiadanych danych/informacji z systemu kasowego i księgowego, Spółka jest w stanie dokładnie wyselekcjonować poszczególne rodzaje transakcji zaewidencjonowane na kasie rejestrującej, w szczególności może określić jaka część przychodu uzyskana została ze sprzedaży:

1.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym bez NIP;

2.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym z NIP;

3.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym z NIP, do którego następnie - na życzenie klienta - Spółka wystawiła fakturę na kwotę wyższą niż 450 zł/100 euro.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, do obliczenia miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu przepisów UoPSD, nie uwzględnia się przychodów osiągniętych przez Spółkę od 1 stycznia 2021 r. ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. sprzedaży udokumentowanej paragonem z NIP lub też fakturą wystawianą do paragonu z NIP i w konsekwencji, wartość tych przychodów pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do obliczenia miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu przepisów UoPSD (ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej - Dz. U. z 2020 r. poz. 1293), nie uwzględnia się przychodów osiągniętych przez Spółkę od 1 stycznia 2021 r. ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. sprzedaży udokumentowanej paragonem z NIP lub też fakturą wystawianą do paragonu z NIP i w konsekwencji, wartość tych przychodów pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 UoPSD, przedmiotem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej (dalej: PSD) jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

W art. 3 pkt 5 UoPSD ustawodawca wskazał, że pod pojęciem sprzedaży detalicznej rozumie się dokonywanie na terytorium Polski, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a. w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287; dalej: Ustawa o prawach konsumenta),

b. poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Natomiast za konsumenta - zgodnie z art. 3 pkt 3 UoPSD - uznaje się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 2 UoPSD, przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu takiej sprzedaży, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

Zgodnie zaś z art. 6 ust. 3 UoPSD, przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości obrotu zaewidencjonowanego przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy o VAT.

Ponadto, art. 11a UoPSD określa, iż przepisy UoPSD stosuje się do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 stycznia 2021 r.

Wobec powyższego, z wykładni przytoczonych powyżej przepisów wynika, że dla opodatkowania PSD danego przychodu jako przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu UoPSD niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:

(i) sprzedaż zrealizowana jest na rzecz konsumenta w rozumieniu UoPSD;

(ii) do sprzedaży dochodzi na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa (w rozumieniu przepisów Ustawy o prawach konsumenta);

(iii) przedmiotem sprzedaży są towary - tj. rzeczy ruchome lub ich części (zgodnie z art. 3 pkt 6 UoPSD);

(iv) sprzedaż dokonywana jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy.

Dopiero spełnienie powyższych warunków przesądza o tym, że dana sprzedaż ma charakter sprzedaży detalicznej w rozumieniu UoPSD.

Ponadto, dla opodatkowania takiej sprzedaży PSD konieczne jest spełnienie dalszych warunków:

(i) sprzedaż detaliczna prowadzona jest przez podatnika PSD, którym zgodnie z art. 3 pkt 4 UoPSD jest sprzedawca detaliczny będący osobą fizyczną, osobą prawną, spółką cywilną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonującą sprzedaży detalicznej;

(ii) wartość przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej przekracza ustawowy próg, o którym mowa w art. 6 ust. 1 UoPSD (tj. 17 000 000 zł w danym miesiącu kalendarzowym);

(iii) przychód ze sprzedaży detalicznej nie jest objęty jednym z wyłączeń, o których mowa w art. 7 UoPSD i został osiągnięty po 1 stycznia 2021.

Zgodnie natomiast z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z powyższego przepisu wynika, iż zasadniczo na kasie rejestrującej ewidencjonowana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Nie można jednak przyjąć, iż za pomocą kasy rejestrującej jest rejestrowana wyłącznie sprzedaż na rzecz ww. grup nabywców. Możliwe są bowiem przypadki zarejestrowania na kasie również sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców.

Wnioskodawca wskazuje, iż art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przewiduje, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Niemniej, w świetle art. 106b ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym, fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Natomiast na mocy art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro, faktura może nie zawierać danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Wyłączenie z opodatkowania PSD sprzedaży udokumentowanej paragonem z NIP/fakturą do paragonu z NIP

Należy wskazać, iż dla opodatkowania danego przychodu PSD konieczne jest łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w pkt 1-7 (i-vii), opisanych w Uwagach ogólnych niniejszego wniosku.

I tak, o ile większość warunków opodatkowania przychodu PSD jest przez Spółkę spełniona, również w przypadku sprzedaży na rzecz odbiorców, którzy żądają otrzymania paragonu z NIP, tj.:

* sprzedaż jest realizowana na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów Ustawy o prawach konsumenta;

* przedmiotem sprzedaży prowadzonej przez Spółkę są towary;

* sprzedaż dokonywana jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej Spółki jako zbywcy;

* Wnioskodawca jest podatnikiem PSD w rozumieniu z art. 3 pkt 4 UoPSD;

* Spółka zakłada, iż wartość przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej będzie przekraczać ustawowy próg, o którym mowa w art. 6 ust. 1 UoPSD;

* przychód ze sprzedaży detalicznej nie jest objęty jednym z wyłączeń, o których mowa w art. 7 UoPSD oraz został osiągnięty po 1 stycznia 2021 r. to Spółka nie będzie spełniać zasadniczego (pierwszego) warunku, tj. nie będzie dokonywać sprzedaży na rzecz konsumenta w rozumieniu UoPSD.

Głównym/zasadniczym warunkiem opodatkowania przychodu PSD jest okoliczność, aby przychód ten pochodził ze sprzedaży detalicznej dokonanej po 1 stycznia 2021, tj. sprzedaży dokonanej na rzecz konsumenta w rozumieniu UoPSD. Natomiast w punkcie 3 art. 3 UoPSD wyraźnie wskazano, jakie cechy musi spełniać nabywca, aby możliwe było sklasyfikowanie go jako konsumenta w rozumieniu tejże ustawy.

I tak, dla uznania nabywcy za konsumenta w rozumieniu UoPSD ustawodawca wymaga, aby nabywca (i) nie prowadził działalności gospodarczej lub (ii) jeśli działalność gospodarczą prowadzi - aby zakupione przez niego towary nie pozostawały w związku z tą działalnością. W rezultacie, konsumentem w rozumieniu UoPSD nie jest nabywca towarów, który dokonuje zakupów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca jest zdania, iż o tym, czy dany zakup towarów pozostaje w związku z działalnością gospodarczą kupującego decyduje okoliczność posłużenia się NIP przy zakupie. Spółka nie ma bowiem innej możliwości weryfikacji, czy dany zakup towarów dokonany przez nabywcę ujawniającego się jako Przedsiębiorca (poprzez podanie NIP), jest faktycznie związany z działalnością gospodarczą tego nabywcy.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 lutego 2018 r. (sygn. III SA/Wa 846/17), w którym wskazano, iż:

"Zdaniem Sądu, w obecnym stanie prawnym, podanie (z własnej inicjatywy i bez dodatkowej zachęty w jakiejkolwiek formie) nr NIP przez kupującego stanowi jedyny i wystarczający dowód zakupu towarów przez podmiot występujący w charakterze przedsiębiorcy".

Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 grudnia 2016 r. (sygn. 1462-IPPP2.4513.8.2016.2.BH) organ podatkowy stwierdził, że:

"Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej nie nakłada na podatników obowiązku posiadania jakichkolwiek dokumentów wskazujących, że nabywca prowadzący działalność gospodarczą posługujący się przy nabyciu danego towaru numerem identyfikacji podatkowej NIP, faktycznie wykorzysta ten towar na cele prowadzonej działalności a nie na cele prywatne. To nabywca, w momencie dokonywania nabycia towaru podejmuje decyzję o jego przeznaczeniu. W przypadku, gdy zakupiony towar ma być przeznaczony na cele prywatne a nie związane z działalnością gospodarczą nabywca powinien dla danej transakcji posługiwać się numerem PESEL".

W dalszej części ww. interpretacji indywidualnej wskazano, że: "(...) w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów dla nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą, który to nabywca posługuje się dla celów tej transakcji numerem identyfikacji podatkowej NIP, to można przyjąć, że zakupiony towar został nabyty w celach działalności gospodarczej i tym samym sprzedaż taka nie będzie podlegała podatkowi od sprzedaży detalicznej".

Wobec powyższego, należy uznać, że sprzedaż dokonywana przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorców (tj. osób posługujących się przy zakupie NIP), która to sprzedaż zostaje udokumentowana:

(i) paragonem z NIP lub

(ii) fakturą wystawioną na podstawie paragonu z NIP, zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT; - jest sprzedażą na potrzeby prowadzonej przez nabywców działalności gospodarczej, a nie na ich cele osobiste/prywatne.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, wartość przychodu uzyskanego ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. udokumentowanego paragonem z NIP lub też fakturą do paragonu z NIP, pozostaje poza zakresem opodatkowania PSD. Przychód ten nie stanowi bowiem sprzedaży detalicznej w rozumieniu UoPSD i, w efekcie, nie powinien być uwzględniany przez Spółkę przy obliczaniu miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu przepisów UoPSD.

Należy końcowo podkreślić, iż dla zasadności zakwalifikowania sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców jako sprzedaży pozostającej poza zakresem PSD, bez znaczenia pozostaje okoliczność ewidencjonowania jej na kasie rejestrującej, na której jednocześnie ewidencjonowana jest sprzedaż na rzecz Konsumentów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa konkluzja pozostaje aktualna, o ile podatnik (tu: Spółka) jest w stanie wyodrębnić z całkowitej wartości sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej wartość sprzedaży detalicznej w rozumieniu UoPSD (przy czym ustawodawca nie określił sposobu, w jaki wartość ta powinna zostać wyodrębniona).

Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie posiadanych danych/informacji z systemu kasowego i księgowego jest w stanie dokładnie wyodrębnić poszczególne rodzaje transakcji zaewidencjonowane na kasie rejestrującej, tj. określić jaka część przychodu zarejestrowanego na kasie rejestrującej stanowi przychód uzyskany ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. sprzedaży udokumentowanej paragonami fiskalnymi z NIP nabywcy oraz fakturami wystawionymi do paragonów fiskalnych z NIP nabywcy (sprzedaż na kwotę przekraczającą 450 zł/100 euro), a jaka część przychodu stanowi pozostałą sprzedaż, tj. sprzedaż na rzecz Konsumentów.

Na poparcie powyższego stanowiska, można przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 grudnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4019.7.2019.1.PK), w której organ podatkowy wskazał, że:

"Zatem w sytuacji gdy dany podmiot ewidencjonuje na jednej kasie rejestrującej zarówno sprzedaż detaliczną jak i inną, to powinien z wartości całkowitej zaewidencjonowanej sprzedaży wyodrębnić wartość sprzedaży detalicznej. Przepisy ustawy nie precyzują w jaki sposób należy w takiej sytuacji wyodrębnić wartość sprzedaży detalicznej, zatem należy uznać, że każdy sposób który prowadzi do prawidłowego rozliczenia podatku od sprzedaży detalicznej jest dopuszczalny".

Mając na uwadze powyższe, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do obliczenia miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej, w rozumieniu przepisów UoPSD, nie uwzględnia się przychodów osiągniętych przez Spółkę od 1 stycznia 2021 r. ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. sprzedaży udokumentowanej paragonem z NIP lub też fakturą wystawianą do paragonu z NIP i w konsekwencji, wartość tych przychodów pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest:

* nieprawidłowe w zakresie braku wliczenia do podstawy opodatkowania sprzedaży zaewidencjonowaną na kasie fiskalnej i potwierdzoną paragonami z NIP o wartości powyżej 450 zł/100 euro, do których nie zostały wystawione faktury;

* prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 3 pkt 1-6 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1293), zwanej dalej ustawą, ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

działalności gospodarczej - rozumie się przez to działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, 568, 1065 i 1106);

2.

kasie rejestrującej - rozumie się przez to kasę rejestrującą, o której mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

konsumencie - rozumie się przez to osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

4.

sprzedawcy detalicznym - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, spółkę cywilną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonujące sprzedaży detalicznej;

5.

sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a.

w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),

b.

poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

c. także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej; * towarze - rozumie się przez to rzeczy ruchome lub ich części.

Na podstawie art. 4 i art. 5 ustawy podatnikami podatku są sprzedawcy detaliczni, a przedmiotem opodatkowania podatkiem jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

W myśl art. 6 ust. 1-5 ustawy:

1. Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł.

2. Przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w ust. 1, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

3. Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4. Przychód ze sprzedaży detalicznej nie obejmuje należnego podatku od towarów i usług.

5. Przychód osiągnięty w danym miesiącu pomniejsza się o kwoty wypłacone w tym miesiącu z tytułu zwrotu towarów po odliczeniu podatku od towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, że podstawą opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej jest nadwyżka - ponad kwotę 17 000 000 zł w danym miesiącu - przychodów ze sprzedaży towarów uznanej za sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy, zaewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Należy zauważyć, że aby dany przychód ze sprzedaży był opodatkowany podatkiem od sprzedaży detalicznej, konieczne jest aby łącznie były spełnione następujące warunki:

1.

zbycie musi być dokonywana na rzecz określonej grupy podmiotów (konsumentów),

2.

zbycie winno następować w ramach działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT) zbywcy,

3.

zbycie musi mieć charakter odpłatny oraz musi mieć miejsce na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta,

4.

przedmiotem zbycia muszą być towary (w rozumieniu ustawy).

Zatem aby móc rozstrzygnąć czy dana działalność podlega opodatkowaniu podatkiem, konieczne jest ustalenie czy są spełnione ww. warunki.

Pod pojęciem konsumenta rozumieć się osobę fizyczną: nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Artykuł 106b ust. 5 ustawy o VAT, dopuszcza możliwość wystawienia faktury do sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (paragon z NIP).

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 5 ustawy jednym z elementów prawidłowo wystawionej faktury VAT jest, co do zasady, numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi.

Z kolei art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT przewiduje, że w przypadku, gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł/100 euro, faktura może nie zawierać danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku. Jest to wtedy tzw. faktura uproszczona.

Oznacza to, że w zależności od statusu nabywcy i jego rezydencji podatkowej będzie to albo NIP (numer podatkowy, pod którym nabywca jest zidentyfikowany dla celów podatku), albo numer podatkowy innego państwa członkowskiego (pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej). Z powyższego wynika, że NIP nabywcy zawiera faktura VAT wystawiona na rzecz zidentyfikowanego podatnika podatku VAT. Jednocześnie należy zauważyć, że wyłącznym identyfikatorem podatkowym dla podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub niebędącymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług jest PESEL. Takie osoby nie posługują się NIP-em (zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 170).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej może być przychód ze sprzedaży towarów na rzecz podmiotów:

* nie będących przedsiębiorcami,

* będących przedsiębiorcami lecz nabycie to nie jest związane z ich działalności gospodarczą,

* rolników ryczałtowych.

Z wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej sprzedaży w sklepach stacjonarnych na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, która jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących, występują następujące przypadki:

1. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz podmiotów, które nie posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej oraz udokumentowana wyłącznie paragonem fiskalnym bez NIP - nabywcy są traktowani jako Konsumenci;

2. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które nie posługują się przy zakupie NIP, lecz w celu posiadania dowodu potwierdzającego poniesienie wydatku, zgłaszają do Spółki żądanie wystawienia faktury bez NIP, na podstawie paragonu fiskalnego otrzymanego w momencie dokonywania zakupów (np. obce przedstawicielstwa dyplomatyczne) - nabywcy są traktowani jako Konsumenci;

3. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej oraz udokumentowana paragonem fiskalnym z NIP klienta - nabywcy są traktowani jako Przedsiębiorcy;

4. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych/prawnych/innych, które posługują się przy zakupie NIP, wobec czego sprzedaż zostaje zarejestrowana na kasie rejestrującej i udokumentowana paragonem fiskalnym z NIP, na podstawie którego następnie - na życzenie klienta - zostaje wystawiona faktura (sprzedaż na kwotę przekraczającą 450 zł/100 euro) - nabywcy są traktowani jako Przedsiębiorcy.

Na podstawie posiadanych danych/informacji z systemu kasowego i księgowego, Spółka jest w stanie dokładnie wyselekcjonować poszczególne rodzaje transakcji zaewidencjonowane na kasie rejestrującej, w szczególności może określić jaka część przychodu uzyskana została ze sprzedaży:

1.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym bez NIP;

2.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym z NIP;

3.

zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, potwierdzonej paragonem fiskalnym z NIP, do którego następnie - na życzenie klienta - Spółka wystawiła fakturę na kwotę wyższą niż 450 zł/100 euro.

Pytanie Spółki odnosi się wliczenia do postawy opodatkowania przychodów osiągniętych przez Spółkę ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców, tj. sprzedaży udokumentowanej paragonem z NIP lub też fakturą wystawianą do paragonu z NIP.

Jak wskazano powyżej opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej podlega tylko przychód osiągnięty ze sprzedaży na rzecz konsumentów. A contrario, przychód uzyskany ze sprzedaży na rzecz innych podmiotów, w tym przypadku osób fizycznych będących przedsiębiorcami, w sytuacji gdy nabycie to związane z ich działalności gospodarczą - nie będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem.

Przy czym przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących. Równocześnie należy mieć na uwadze że na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnicy podatku od towarów i usług prowadzący sprzedaż mają obowiązek wystawiania faktur dla określonych podmiotów, m.in. na rzecz innych podatników podatku VAT.

Wyżej wskazane regulacje prawne wskazują na to, że w świetle ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej kluczowym elementem uznania sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej za sprzedaż inną niż detaliczna jest spełnienie kryterium w postaci wystawienia faktury VAT, a nie sam fakt posłużenia się przez kupującego numerem NIP.

Wnioskodawca w stanowisku własnym stwierdza, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do obliczenia miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu ustawy, nie uwzględnia się przychodów osiągniętych ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców. Za taką sprzedaż Wnioskodawca uważa sprzedaż udokumentowaną paragonem z NIP lub fakturą wystawioną do paragonu z NIP.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że samo posiadanie paragonu fiskalnego z podanym przez nabywcę numerem NIP, jest wystarczające do nie uznawania przychodu z takiej sprzedaży za przychód w rozumieniu art. 5 ustawy. Z tym stanowiskiem nie można się zgodzić. Zgodnie z powołanym wyrokiem WSA nabywca dokonując zakupu paragonowego posługując się numerem NIP określa jego przeznaczenie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Powyższe nie oznacza jednak, że sprzedawca będąc podatnikiem VAT, wystawiając paragon fiskalny z NIP zwolniony jest z obowiązku wystawienia na rzecz Przedsiębiorcy faktury VAT lub może ograniczyć się do ich wystawiania wyłącznie "na życzenie".

W związku z powyższym sprzedaż, do której wystawiono paragon fiskalny z NIP dopiero z chwilą prawidłowego jej udokumentowania, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług tj. poprzez wystawienie faktury VAT, będzie możliwa do zakwalifikowania jako sprzedaż na rzecz Przedsiębiorcy. Tym samym wyłącznie przychód wynikający z faktury VAT lub faktury VAT uproszczonej nie będzie uwzględniany przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, wyłączone z katalogu podmiotów uznawanych za konsumentów, w myśl projektowanej ustawy, będą osoby (przedsiębiorcy), dla których sprzedaż dokumentowana będzie fakturą VAT zawierającą numer identyfikacji podatkowej (NIP). Jeżeli na kasie rejestrującej zaewidencjonowany zostanie przychód ze sprzedaży dokonanej na rzecz przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a następnie potwierdzony wystawieniem faktury VAT (zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami), to przychód wynikający z tej faktury uwzględniony zostanie przy ustaleniu podstawy opodatkowania przez podatnika.

W związku z powyższym sprzedaż, do której wystawiono paragon fiskalny z NIP dopiero z chwilą prawidłowego jej udokumentowania, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług tj. poprzez wystawienie faktury VAT, będzie możliwa do zakwalifikowania jako sprzedaż na rzecz Przedsiębiorcy.

Tym samym - odpowiadając na pytanie Spółki - należy stwierdzić, że tylko przychód wynikający z faktury VAT lub faktury VAT uproszczonej nie będzie uwzględniany przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej. W konsekwencji sprzedaż zaewidencjonowaną na kasie fiskalnej i potwierdzoną paragonami z NIP o wartości powyżej 450 zł (100 euro), do których nie zostały wystawione faktury VAT, należy uznać za sprzedaż detaliczną, której wartość wlicza się do podstawy opodatkowania.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* nieprawidłowe w zakresie braku wliczenia do podstawy opodatkowania sprzedaży zaewidencjonowaną na kasie fiskalnej i potwierdzoną paragonami z NIP o wartości powyżej 450 zł/100 euro, do których nie zostały wystawione faktury;

* prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zauważa się, że od 31 marca 2020 r. art. 6 ust. 3 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej brzmi: "Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług". Natomiast Wnioskodawca przywołał ww. przepis w błędnym brzmieniu. Powyższe jednak nie ma wpływu na rozstrzygnięcie i ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie braku wliczenia przychodu uzyskiwanego ze sprzedaży na rzecz Przedsiębiorców limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl