0111-KDIB3-3.4019.3.2020.1.PK - Limit wartości sprzedaży dla potrzeb podatku od sprzedaży detalicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4019.3.2020.1.PK Limit wartości sprzedaży dla potrzeb podatku od sprzedaży detalicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej w przedmiocie uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży w ramach e-sklepu i sprzedaży na aukcji za przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej w przedmiocie uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży w ramach e-sklepu i sprzedaży na aukcji za przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów (w szczególności artykułów spożywczych oraz innych, w ograniczonym zakresie Wnioskodawca zajmuje się również świadczeniem usług na rzecz klientów).

Działalność Spółki prowadzona jest głównie w następujących modelach biznesowych:

* za pośrednictwem sklepów stacjonarnych znajdujących się w lokalach handlowych stanowiących własność Spółki;

* w ramach sklepów stacjonarnych znajdujących się w lokalach handlowych stanowiących własność podmiotów innych niż Spółka (w takim wypadku Wnioskodawca jest najemcą powierzchni przeznaczonych na sklepy stacjonarne).

Występują również przypadki, w których działalność handlowa pod szyldem Wnioskodawcy prowadzona jest przez podmioty inne niż Spółka, korzystające z marki Wnioskodawcy na podstawie tzw. umowy franczyzy.

Spółka prowadzi również sprzedaż towarów składających się na jej ofertę za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległości (sieci Internet).

W szczególności, w tym zakresie towary oferowane są klientom - głównie konsumentom (dalej: Klienci) za pośrednictwem:

* sklepu internetowego należącego do Spółki (dalej: e-sklep) oraz

* jednego z internetowych portali aukcyjnych (dalej: sprzedaż na aukcji).

Sprzedaż za pośrednictwem e-sklepu

Sprzedaż towarów za pośrednictwem e-sklepu odbywa się na podstawie regulaminu e-sklepu ustalonego przez Spółkę (dalej: Regulamin).

Zgodnie z Regulaminem, Klient, który przeprowadził uprzednio rejestrację na platformie internetowej należącej do Spółki, składa zamówienie na towar/-y dostępne w ramach e-sklepu. Regulamin przewiduje, że umowa Sprzedaży zostaje zawarta z chwilą potwierdzenia przez Spółkę przyjęcia zamówienia do realizacji.

Składając zamówienie za pośrednictwem e-sklepu Klient dokonuje wyboru (i) metody płatności za zamówione towary oraz (ii) sposobu odbioru zakupionych towarów.

Spółka umożliwia Klientom dokonywanie zapłaty za towary nabyte w ramach e-sklepu:

* za pośrednictwem serwisu internetowego obsługującego przelewy internetowe oraz płatności kartami płatniczymi i kredytowymi,

* gotówką, kartą płatniczą lub kartą podarunkową wydaną przez Spółkę przy odbiorze zamówienia.

Możliwość zapłaty "z góry" (np. przelewem bankowym) dotyczy zarówno towarów dostarczanych klientom za pośrednictwem przesyłki kurierskiej jak i towarów odbieranych przez klientów osobiście w wybranych sklepach stacjonarnych Spółki oraz w punktach odbioru Drive (szczegółowe informacje o dostępnych wariantach odbioru poniżej). Klienci korzystający z opcji odbioru osobistego towarów dokonują płatności w sklepie stacjonarnym, z którego odbierane są towary.

Towary zakupione za pośrednictwem e-sklepu dostarczane są Klientom na jeden z następujących sposobów:

* przy wykorzystaniu przesyłki kurierskiej - na adres wskazany przez Klienta w formularzu zamówienia. Wysyłka towarów następuje:

* ze znajdującego się na terytorium Polski magazynu należącego do Spółki, obsługującego zamówienia złożone za pośrednictwem e-sklepu lub

* z wybranego przez klienta podczas składania zamówienia sklepu stacjonarnego uczestniczącego w systemie sprzedaży internetowej Spółki (w założeniu, znajdującego się najbliżej miejsca zamieszkania klienta);

* w ramach odbioru osobistego - bezpośrednio z jednego ze sklepów stacjonarnych znajdujących na terytorium Polski, należących do Spółki. Towary przekazywane klientom w ramach odbioru osobistego pochodzą z zapasów znajdujących się w sklepach stacjonarnych;

* w punktach odbioru Drive - odbiór zamówienia następuje na parkingu sklepu stacjonarnego bez konieczności wychodzenia klienta z własnego środka transportu. Proces odbioru wygląda następująco:

* klient przyjeżdża własnym środkiem transportu (w założeniu samochodem osobowym) do jednego z punktów odbioru Drive znajdującego się na parkingu przy sklepie stacjonarnym Spółki (bądź na parkingu galerii handlowej, w której znajduje się sklep stacjonarny Spółki),

* klient kontaktuje się z pracownikiem sklepu Spółki (poprzez urządzenie wywołujące zlokalizowane przy wyznaczonym punkcie odbioru Drive) i podaje numer zamówienia,

* pracownik sklepu stacjonarnego doręcza zamówienie do rąk klienta.

Sprzedaż na aukcji

Sprzedaż na aukcji odbywa się na zasadach, które w sposób wyczerpujący uregulowane zostały w regulaminie sprzedaży internetowego portalu aukcyjnego (dalej: Portal), za pośrednictwem którego Spółka prowadzi sprzedaż towarów.

Generalnie, Klient posiadający konto na Portalu dokonuje za pośrednictwem sieci Internet wyboru towarów spośród przeznaczonych do sprzedaży przez Spółkę. W ramach Portalu Spółka oferuje Klientom możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem opcji "Kup teraz", co oznacza w szczególności, iż w celu zakupu towaru Klient nie jest zobowiązany do wzięcia udziału w aukcji towaru na zasadach przewidzianych w regulaminie Portalu. Z tego względu do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi z chwilą potwierdzenia przez Klienta skorzystania z ww. opcji, o czym Spółka jest automatycznie powiadamiana przez Portal. Zgodnie z regulaminem Portalu, po zawarciu umowy w taki sposób dalszy tok postępowania Spółki oraz Klienta wynika z obowiązujących przepisów prawa.

Analogicznie jak w przypadku sprzedaży za pośrednictwem e-sklepu, składając zamówienie Klient zobowiązany jest do wskazania miejsca dostawy zamówionych towarów.

W ramach sprzedaży za pośrednictwem Portalu, przy składaniu zamówienia, Klient uiszcza płatność za towar "z góry", która trafia na rachunek bankowy Spółki. W odniesieniu do sprzedaży tego rodzaju co do zasady wykluczone jest skorzystanie przez Klienta z opcji płatności "za pobraniem", tj. do rąk (i) kuriera (w ramach sprzedaży wysyłkowej) lub (ii) pracownika sklepu stacjonarnego.

Zamawiając towar za pośrednictwem Portalu Klient uprawniony jest do wyboru opcji (i) sprzedaży wysyłkowej - towar dostarczany jest przez kuriera na adres wskazany przez Klienta lub (ii) odbioru towaru w tzw. paczkomacie (w przypadku zamówienia za pośrednictwem Portalu Klient nie może  odebrać zamówienia w sklepie stacjonarnym należącym do Wnioskodawcy).

W ramach wykorzystywanych kanałów dystrybucji/dostawy towarów Spółka nie zawiera umów sprzedaży z Klientami przy jednoczesnej fizycznej obecności osoby działającej w imieniu Spółki oraz Klienta w miejscu innym niż lokal przedsiębiorstwa Spółki.

Każda sprzedaż towarów Spółki na rzecz klienta, niezależnie od wybranej formy odbioru zamówionych towarów, jest przez Spółkę ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu (i) sprzedaży w ramach e-sklepu oraz (ii) sprzedaży na aukcji stanowią po jej stronie przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o PSD, który powinien być uwzględniany przez Wnioskodawcę w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy o PSD, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu (i) sprzedaży w ramach e-sklepu oraz (ii) sprzedaży na aukcji nie stanowią po jej stronie przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o PSD (ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej - Dz. U. z 2020 r. poz. 1293). Z tego względu przychód ten nie powinien być uwzględniany przez Wnioskodawcę w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy o PSD, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej (dalej: PSD).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Stan prawny

Zgodnie z art. 5 ustawy o PSD, przedmiotem opodatkowania PSD jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

W myśl art. 6 ust. 2 ustawy o PSD przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu takiej sprzedaży, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru. Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości obrotu zaewidencjonowanego przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).

W art. 3 pkt 5 ustawy o PSD ustawodawca wskazał, że pod pojęciem sprzedaży detalicznej rozumie się dokonywanie na terytorium Polski, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a. w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287; dalej: Ustawa o prawach konsumenta),

b. poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Z wykładni przytoczonych przepisów wynika, że dla opodatkowania danego przychodu PSD niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków: 1. źródłem przychodu jest sprzedaż detaliczna, tj. zrealizowana na rzecz konsumenta. Przy tym, zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o PSD za konsumenta uznaje się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT;

Z tego względu, przedmiotem opodatkowania PSD nie będą przychody uzyskiwane z tytułu sprzedaży na rzecz podmiotów, które nabywają towary w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą;

2.

przedmiotem sprzedaży detalicznej są towary (tj. rzeczy ruchome lub ich części) - opodatkowaniu PSD nie podlegają zatem przychody uzyskane w związku ze świadczeniem usług;

3.

sprzedaż detaliczna prowadzona jest przez podatnika PSD, którym zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy o PSD jest sprzedawca detaliczny będący osobą fizyczną, osobą prawną, spółką cywilną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonującą sprzedaży detalicznej. Brak takiego statusu powoduje, iż dany przedsiębiorca nie jest objęty zakresem podmiotowym PSD;

4.

wartość przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej przekracza ustawowy próg, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o PSD (tj. 17 000 000 zł w danym miesiącu kalendarzowym);

5.

przychód ze sprzedaży detalicznej nie jest objęty jednym z wyłączeń, o których mowa w art. 7 ustawy o PSD.

Ponadto, powstanie obowiązku podatkowego w PSD uzależnione jest od zawarcia przez podatnika umowy z konsumentem w specyficznych okolicznościach, określonych w ustawie o PSD. Ustawodawca wskazał w tym zakresie, iż za sprzedaż detaliczną uznaje się odpłatne zbywanie towarów na rzecz konsumentów, na podstawie umów zawartych: (i) w lokalu przedsiębiorstwa oraz (ii) poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD, dla potrzeb ustalenia zakresów znaczenia pojęć "umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa" oraz "umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa", należy odwołać się do przepisów Ustawy o prawach konsumenta.

W myśl art. 2 pkt 3 Ustawy o prawach konsumenta umową zawartą w lokalu przedsiębiorstwa jest umowa zawarta z konsumentem w miejscu:

* prowadzenia działalności będącym nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

* prowadzenia działalności będącym rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

W związku z powyższym, jako zawarte w lokalu przedsiębiorstwa należy traktować m.in. porozumienie, do którego doszło w miejscu, w którym przedsiębiorca wykonuje w sposób ciągły czynności zarobkowe (np. w sklepie stacjonarnym prowadzonym przez podmiot zajmujący się sprzedażą detaliczną towarów).

Zgodnie z art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta za umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa uznaje się umowę z konsumentem zawartą:

* przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy;

* w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa powyżej;

* w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron;

* podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Sprzedaż towarów za pośrednictwem e-sklepu oraz Portalu

Wnioskodawca wskazuje, że w omawianym przypadku nie będą spełnione ww. warunki dla uznania umów zawieranych przez Spółkę z Klientami w związku ze sprzedażą za pośrednictwem e-sklepu oraz Portalu, za zawierane (7) w lokalu przedsiębiorstwa Spółki lub (ii) poza takim lokalem.

Jak wskazano, do zawarcia umów sprzedaży z Klientami w przypadku ww. kanałów sprzedaży dochodzi w momencie (i) potwierdzenia przez Spółkę przyjęcia zamówienia złożonego przez Klienta (w przypadku e-sklepu) lub (ii) potwierdzenia przez Klienta skorzystania z opcji "Kup teraz" w ramach Portalu.

Z tego względu złożenie przez Spółkę oraz Klienta zgodnych oświadczeń woli o przystąpieniu do umowy sprzedaży nie następuje w lokalu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W omawianych okolicznościach do zawarcia umów dochodzi za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Klient wyrażając zamiar zakupienia towaru nie stawia się osobiście w sklepie stacjonarnym prowadzonym przez Spółkę. W tym zakresie nie dochodzi w szczególności do bezpośredniego kontaktu Klienta z osobą zawierającą umowę sprzedaży w imieniu i na rzecz Spółki. Oświadczenie wyrażające wolę zakupu towaru przekazywane jest Wnioskodawcy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Podobnie, zdaniem Wnioskodawcy, w omawianych okolicznościach nie można twierdzić, iż umowy zawierane przez Spółkę z Klientami w ramach e-sklepu oraz Portalu są umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów Ustawy o prawach konsumenta.

Jak wskazano, zawierając umowę sprzedaży w ramach e-sklepu lub Portalu, Klient nie ma bezpośredniego kontaktu ze Spółką. W szczególności, składając oświadczenia woli strony transakcji nie są jednocześnie fizycznie obecne w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa Spółki (kontakt Spółki z Klientem nie następuje również w innym miejscu, np. sklepie stacjonarnym).

Analogicznie, Spółka nie nawiązuje kontaktu z Klientem w ten sposób, iż obie strony są jednocześnie obecne w lokalu jej przedsiębiorstwa lub w innym miejscu, w momencie przyjęcia przez Spółkę oferty zakupu towarów złożonej jej przez Klienta.

Ponadto, w analizowanych przypadkach zawarcie umów w ramach sprzedaży za pośrednictwem e-sklepu oraz sprzedaży aukcyjnej nie następuje w wyniku osobistego i indywidualnego kontaktu Spółki z konsumentem, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu innym niż lokal przedsiębiorstwa Spółki. Jak wspomniano, w ramach omawianych modeli sprzedaży nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu Spółki z Klientem na etapach składania/akceptacji oferty, ustalania warunków sprzedaży oraz zawarcia umowy sprzedaży. Bezpośredni kontakt nawiązywany jest dopiero w momencie wydania towarów Klientowi w uzgodnionym miejscu (tj. w sklepie stacjonarnym).

Należy również dodać, iż Spółka nie prowadzi działań mających na celu zachęcenie konsumentów do zakupu towarów składających się na jej ofertę, poprzez organizację wycieczek/wyjazdów, których celem jest promocja lub zawieranie umów z konsumentami.

W związku z powyższym, nie będą spełnione warunki dla uznania umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Klientami w ramach sprzedaży za pośrednictwem e-sklepu oraz sprzedaży aukcyjnej za zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta.

Z uwagi na fakt, iż ww. umowy zawierane przez Spółkę z Klientami nie powinny być traktowane jako zawierane w lokalu przedsiębiorstwa Spółki lub poza tym lokalem, odpłatne zbywanie towarów na rzecz Klientów przez Wnioskodawcę, nie może zostać uznane za sprzedaż detaliczną, o której mowa w art. 3 pkt 5 ustawy o PSD.

W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu ww. sprzedaży nie będą stanowić przychodów ze sprzedaży detalicznej zgodnie z art. 5 ustawy o PSD.

Końcowo należy wskazać, że zamiar wyłączenia przez ustawodawcę z zakresu opodatkowania PSD sprzedaży detalicznej prowadzonej przez przedsiębiorców za pośrednictwem sieci Internet, znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do projektu ustawy o PSD (druk sejmowy nr 615 z 2016 r.).

W uzasadnieniu tym wskazano bowiem wprost, że: "Sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet) nie będzie objęta podatkiem".

Na poparcie stanowiska Wnioskodawcy warto przytoczyć również interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2019 r. (sygn.: 0111-KDIB3-3.4019.1.2019.1.PK): "Zatem opodatkowaniu podlegają sprzedaże dokonane na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy. Warto zauważyć, że lokalem przedsiębiorstwa jest też miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez pełnomocnika lub zastępcę pośredniego przedsiębiorcy, przy czym bez znaczenia jest tytuł prawny (własność, wynajem, dzierżawa) na podstawie którego sprzedawca korzysta z lokalu oraz to czy w ogóle korzysta z danego lokalu na podstawie prawnej. Natomiast nie podlega opodatkowaniu sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet, telefon)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w zakresie uznania przychodu uzyskiwanego z tytułu sprzedaży w ramach e-sklepu i sprzedaży na aukcji za przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważa się, że od 31 marca 2020 r. art. 6 ust. 3 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej brzmi: "Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług". Natomiast Wnioskodawca przywołał ww. przepis w błędnym brzmieniu. Powyższe jednak nie ma wpływu na rozstrzygnięcie i ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie określenie przychodu który powinien być uwzględniany w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl