0111-KDIB3-3.4013.94.2020.3.MK - Opłata paliwowa od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.94.2020.3.MK Opłata paliwowa od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) oraz pismem z 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 17 czerwca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.94.2020.1.MK oraz pismem z 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

(...) (dalej Spółka) jest podmiotem prowadzącym obrót produktami ropopochodnymi.

Obrót ww. grupą produktów realizowany jest zarówno na terenie Polski jak również na innych rynkach UE.

Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego. Posiada też status zarejestrowanego wysyłającego.

Większość produktów z oferowanych na rynku krajowym oraz na innych rynkach UE pochodzi z importu realizowanego z krajów trzecich.

Spółka dokłada należytej staranności i dbałości w procesach przygotowania i przeprowadzenia sprzedaży.

Spółka zainteresowana jest rozstrzygnięciem dwóch kwestii, które zostaną przedstawione poniżej

Opisane poniżej zdarzenie nr 1 ma charakter zdarzenia przyszłego

Spółka planuje realizować sprzedaż na rynek niemiecki produktu ropopochodnego klasyfikowanego do CN 2710 19 99. Produktem tym jest olej bazowy przeznaczony do produkcji olejów smarowych pełniących funkcje olejów silnikowych, olejów hydraulicznych, olejów przekładniowych itp.

Spółka posiada deklaracje klientów, w których deklarują oni, iż nabywany olej bazowy "nie jest przeznaczony do napędu silników spalinowych."

Oferowany przez Spółkę produkt jest produktem akcyzowym wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 11 + zmiany) oraz wyrobem energetycznym art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka zamierza:

Krok 1: zrealizować import oleju bazowego z kraju trzeciego

Krok 2: objąć procedurą celną 4200 na granicy PL/kraj trzeci

Krok 3: zrealizować bezpośrednio po odprawie celnej dostawę do klienta w Niemczech realizując w ten sposób wewnątrzwspólnotową dostawę.

Spółka w ramach procedury celnej 4200 zobligowana jest do uregulowania podatku akcyzowego jakiemu podlega olej bazowy oraz do uwzględnia w zgłoszeniu celnym importowym kwoty opłaty paliwowej jako elementu zwiększającego podstawą do naliczenia podatku VAT.

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej wynika z art. 37k ust. 1 "ustawy o autostradach płatnych oraz o krajowym funduszu drogowym (Dz. U. z 1994 r. Nr 127, poz. 627 + zmiany), mający brzmienie:

"art. 37k 1. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h."

Obowiązek uwzględnienia opłaty paliwowej w podstawę naliczenia podatku VAT wynika bezpośrednio z zapisów instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 (strona 93) - 073V - wliczana do postawy opodatkowania podatkiem VAT kwota opłaty paliwowej oraz opłaty emisyjnej w imporcie.

Opisane poniżej zdarzenie nr 2 ma charakter zdarzenia realizowanego przez Spółkę

Spółka realizuje dostawy olej bazowego dla klientów krajowych. W ramach procesu dostawy Spółka realizuje procedurę celną 4500 - "45: dopuszczenie do obrotu i wprowadzenie do obrotu krajowego towarów, których przywóz łączy się z koniecznością zapłaty podatku VAT albo podatku akcyzowego i objęcie ich procedurą składu podatkowego".

Elementem procedury jest przemieszczenie wyrobu akcyzowego z miejsca importu do składu podatkowego w procedurze zawieszonej akcyzy.

Spółka jako zarejestrowany wysyłający dysponuje zabezpieczeniem akcyzowym wykorzystywanym w trakcie przemieszczenia.

Do chwili obecnej Spółka zabezpiecza na czas przemieszenia kwotę podatku akcyzowego wraz z opłatą paliwową. Spółka dysponuje deklaracjami klientów odbierających olej bazowy, z których wynika iż nabywany olej bazowy "nie jest przeznaczony do napędu silników spalinowych".

Dotychczasowe podejście Spółki wynika z konieczności zachowania szczególnej ostrożności w przypadku niejednoznaczności przepisów a w szczególności obowiązkowi jaki zawarty jest w art. 37k ust. 2 ustawy o autostradach płatnych oraz o krajowym funduszu drogowym (Dz. U. z 1994 r. Nr 127, poz. 427 + zmiany) w brzmieniu:

"art. 37k. 1. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h.

1a. Opłata paliwowa podlega zabezpieczeniu zabezpieczeniem akcyzowym na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2001 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, z późn. zm.), w celu zagwarantowania wykonania powstałego albo mogącego powstać obowiązku jej zapłaty."

Nadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

Podatek akcyzowy jaki będzie naliczony w zgłoszeniu celnym przywozowym (procedura celna 4200 bez e-AD) wynika z zapisów ustawy o podatku akcyzowym tj. art. 89 ust. 1 pkt 11 lit.a.

Wartość podatku akcyzowego wynosi 1180 zł/1000 I. Dostawa realizowana będzie bezpośrednio na rynek niemiecki.

Wnioskodawca nie posiada statusu podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Wnioskodawca posiada wyłącznie status zarejestrowanego wysyłającego, co umożliwia przemieszczenie towarów w procedurze zawieszonej akcyzy z miejsca importu do składów podatkowych prowadzonych przez kontrahentów.

Przemieszczenia z miejsca importu do składów podatkowych zlokalizowanych na terytorium kraju (PL) odbywają się w zawieszonej akcyzie w ramach procedury celnej 4500. Kontrahenci krajowi są to podatnicy podatku akcyzowego prowadzący składy podatkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (wspólne dla obu zdarzeń):

Czy w świetle art. 37h ust. 4 pkt 5 ustawy o autostradach płatnych oraz o krajowym funduszu drogowym (Dz. U. z 1994 r. Nr 127, poz. 627 + zmiany) oferowany przez Spółkę produkt podlega opłacie paliwowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki do zdarzenia nr 1

Zdaniem Spółki regulacje zawarte w art. 37h ust. 1, art. 37h ust. 2 oraz art. 37h ust. 4 pkt 6 ustawy o autostradach płatnych oraz o krajowym funduszu drogowym (Dz. U. z 1994 r. Nr 127, poz. 627 + zmiany) w brzmieniu:

"art. 37h. 1. Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

2. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

4. Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty: 5. wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN".

Oraz uwzględniając charakter prezentowanego produktu nie podlega on opłacie paliwowej co należy również interpretować jako przyzwolenie na odstąpienie od obowiązku zwiększania podstawy do naliczenia podatku VAT w zgłoszeniu celnym importowym w ramach procedury celnej o charakterze dopuszczenia do obrotu.

Stanowisko Spółki do zderzenia nr 2

Zdaniem Spółki regulacje zawarte w art. 37h ust. 1, art. 37h ust. 2 oraz art. 37h ust. 4 pkt 5 ustawy "o autostradach płatnych oraz o krajowym funduszu drogowym (Dz. U. z 1994 r. Nr 127, poz. 627 + zmiany) w brzmieniu:

"art. 37h. 1. Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

2. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

4. Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty: 5. wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN"

Oraz uwzględniając charakter prezentowanego produktu nie podlega on opłacie paliwowej co należy również interpretować jako przyzwolenie na odstąpienie od obowiązku uwzględnia kwoty opłaty paliwowej w wartości zabezpieczenia akcyzowego wymaganego na czas przemieszczenia z miejsca importu do docelowego składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 72) zwanej dalej "ustawą o autostradach", wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz (art. 37h ust. 2 ustawy o autostradach).

Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

1.

benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 12 45 lub CN 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

2.

oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 lub CN 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

3.

biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN;

4.

gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;

5.

wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN (art. 37h ust. 4 ustawy o autostradach).

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

1.

producencie paliw silnikowych lub gazu albo

2.

importerze paliw silnikowych lub gazu, albo

3.

podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo

4.

innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu (art. 37j ust. 1 ustawy o autostradach).

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h-37k ust. 1 ustawy o autostradach.

Podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, o których mowa w art. 37h, od jakich podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy - art. 37I ust. 1 ustawy o autostradach.

Zgodnie z art. 37o ust. 1 ustawy o autostradach podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane składać informację o opłacie paliwowej odpowiednio właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego albo naczelnikowi urzędu celno-skarbowego oraz obliczać i wpłacać opłatę paliwową w terminie:

1. do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty - w przypadkach, o których mowa w art. 37j ust. 1 pkt 1,

2. określonym dla należności celnych - w przypadku, o którym mowa w art. 37j ust. 1 pkt 2 - na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego dla dokonywania wpłat kwot z tytułu zapłaty podatku akcyzowego.

Do opłaty paliwowej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), z zastrzeżeniem art. 37o ust. 3 - art. 37q ustawy o autostradach.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W złączniku nr 1 do ustawy w poz. 27 pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 14a, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

* terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju i lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;

* terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;

* terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;

* import to przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

c.

jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

d.

jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;

* dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* zarejestrowany wysyłający - podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego - art. 10 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29 - art. 21 ust. 3 ustawy.

W przypadku importu, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1.

w zgłoszeniu celnym;

2.

w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:

a.

zgłoszeniu uproszczonym lub

b.

wpisie do rejestru zgłaszającego

3.

oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;

4.

w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.Urz.UE.L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2446".

W przypadku objęcia importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podatnik jest obowiązany zamieścić w dokumentach, o których mowa w ust. 1, informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub zwolnieniem od akcyzy - art. 27 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem - art. 40 ust. 5 ustawy.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 - art. 40 ust. 6 ustawy.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1.

raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2.

raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - w części objętej potwierdzeniem - art. 41 ust. 5 ustawy.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 45 ust. 1 ustawy.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - art. 45 ust. 2 ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych

a.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b.

olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją - 1180,00 zł/1000 litrów.

Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach - art. 4 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego - art. 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy w pierwszej kolejności, że wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie paliwowej. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, ustawodawca rozumie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych.

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, a podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu od jakich podmioty są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

Kluczowym zatem elementem determinującym obowiązek zapłaty opłaty paliwowej jest wprowadzenie na rynek paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, przez wprowadzenie które rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Natomiast za dzień, w którym ten obowiązek wystąpi przyjmuje się dzień powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej jest zatem nierozerwalnie związany z powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym status zarejestrowanego wysyłającego. Wnioskodawca nie posiada natomiast statusu podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Wnioskodawca dokonuje (stan faktyczny) i będzie dokonywać (zdarzenie przyszłe) importu wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99.

W przedstawionym stanie faktycznym importowane wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99, są przemieszczane z miejsca importu do składów podatkowych kontrahentów, zlokalizowanych na terytorium kraju, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przedstawionym natomiast zdarzeniu przyszłym, od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99, zostanie zapłacona akcyza na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy, tj. wg stawki 1180 zł/1000 litrów. Następnie wyroby te jako wyroby z zapłaconą należną akcyzą (jako oleje smarowe), będą przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Na tle powyższego, przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem, jest obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 pochodzących z importu i będących przedmiotem wskazanych transakcji.

Odnosząc się do przedstawionego opisu stanu faktycznego, tj. do importu wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99, które są przemieszczane z miejsca importu do składów podatkowych kontrahentów zlokalizowanych na terytorium kraju w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, Organ zwraca uwagę, że co do zasady, do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Tak zatem długo, jak wobec wyrobów akcyzowych będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy, tak długo obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie podatkowe, które mogłoby skutkować w określonych okolicznościach powstaniem obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.

W analizowanym zatem stanie faktycznym Wnioskodawca jako zarejestrowany wysyłający, który w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie przemieszczał pochodzące z importu wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99, do składów podatkowych kontrahentów zlokalizowanych na terytorium kraju (gdzie z chwilą odbioru przedmiotowych wyrobów akcyzowych przez kontrahenta w składzie podatkowym, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy), nie będzie obowiązany do zapłaty opłaty paliwowej.

Reasumując, Wnioskodawca przemieszczając wyroby akcyzowe w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu do składów podatkowych kontrahentów na terytorium kraju, nie będzie obowiązany do zapłaty opłaty paliwowej od dostarczonych kontrahentom (objętych raportem odbioru) wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99.

Odnosząc się z kolei do przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. do obowiązku zapłaty opłaty paliwowej względem importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99, od których zostanie zapłacona akcyza na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy, tj. wg. stawki 1180 zł/1000 litrów, które następnie jako wyroby z zapłaconą akcyzą (jako oleje smarowe) będą przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, Wnioskodawca również nie będzie zobowiązany do zapłaty opłaty paliwowej.

Wynika to z faktu, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym (zgodnie z opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę), zobowiązanie podatkowe w akcyzie będzie dotyczyło olejów smarowych, tj. wyrobów od których ustawodawca co do zasady nie wymaga zapłaty opłaty paliwowej.

W świetle powyższego stanowisko Zainteresowanego względem zadanego pytania dotyczącego braku obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy i rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego przez Zainteresowanego pytania. Pozostałe kwestie opisane we wniosku, które nie zostały objęte zapytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. Tym samym oceną Organu nie była objęta m.in. kwestia zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl