0111-KDIB3-3.4013.80.2018.1.MK - Podatek akcyzowy - obowiązek przechowywania wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.80.2018.1.MK Podatek akcyzowy - obowiązek przechowywania wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku przechowywania wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku przechowywania wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć usługową działalność gospodarczą. W tym celu będzie chciał w pierwszej kolejności uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz koncesje wymagane przepisami Prawa energetycznego, w tym koncesję na magazynowanie paliw ciekłych obejmującą swoim zakresem przeładunek tychże paliw.

Zakres planowanej przez Wnioskodawcę działalności obejmuje świadczenie usług przeładunku oraz magazynowania nie tylko paliw ciekłych w rozumieniu przepisów prawa energetycznego, ale generalnie wyrobów energetycznych, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym. Należy dodać, że pojęcie wyrobów energetycznych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowego może być pojęciem szerszym niż paliwa ciekłe z ustawy - Prawo energetyczne Wyroby energetyczne przeładowywane przez Wnioskodawcę, jak również przez niego usługowo magazynowane, będą zarówno wyrobami energetycznymi z załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowego, jak i wyrobami energetycznymi wskazanymi w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług magazynowania wyrobów energetycznych wymienionych tylko w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie wykazanych w załączniku nr 2 do tej ustawy, takich jak np. oleje smarowe (kody CN 2719 19 71 do 2710 19 99), oleje popirolityczne (kod CN 2707 99 91), istnieje obowiązek przechowywania takich wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby akcyzowe będące wyrobami energetycznymi, które zostały jedynie wymienione w załączniku numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a następnie zostały pominięte w załączniku numer 2 do ustawy o podatku akcyzowym, przykładowo wskazane w pytaniu oleje smarowe oraz oleje popirolityczne nie muszą być magazynowane w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Ww. wyroby są stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi.

Biorąc pod uwagę klasyfikację do pozycji CN ww. wyrobów akcyzowych, należy je uznać, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku akcyzowym, za wyroby energetyczne (CN 2707, CN 2710).

Ww. wyroby energetyczne zostały również wyliczone w załączniku numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym odpowiednio pod poz. 24 (oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych) oraz poz. 27 (oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe).

Jednakże ww. wyroby energetyczne klasyfikowane zgodnie z Nomenklaturą Scaloną odpowiednio do kodów CN 2710 19 71 do 2710 19 99 (oleje smarowe), CN 2707 99 91 (oleje popirolityczne) nie zostały wskazane w załączniku numer 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że odpowiedzi, w jakich zbiornikach powinny być magazynowane wyroby akcyzowe, należy szukać w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego.

Odpowiedzią na planowaną przez Wnioskodawcę działalność usługowego magazynowania wyrobów energetycznych wymienionych jedynie w załączniku numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym jest § 4 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z brzmieniem przywołanego przepisu w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, magazynowanie w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej dotyczy jedynie:

* wyrobów energetycznych i napojów alkoholowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

* wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 47a ust. 3 ustawy.

Co zostało już wyżej wykazane wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku o interpretację wyroby akcyzowe nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Odnosząc się do aspektu art. 47a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym należy wskazać, że opisany we wniosku stan faktyczny (winno być zdarzenie przyszłe - przypis Organu) nie będzie dotyczyć magazynowania w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą.

Należy zatem wskazać, że we Wnioskowanej sprawie, gdy mamy do czynienia z wyrobami energetycznymi jedynie z załącznika numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym, gdy dodatkowo nie mamy do czynienia z sytuacją, o której mowa w art. 47a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, żaden z ww. przypadków uzasadniających konieczność zastosowania zbiorników podlegających prawnej kontroli metrologicznej nie występuje.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy w sytuacji opisanej we wniosku o interpretację wyroby energetyczne wymienione jedynie w załączniku numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym nie wymagają, aby ich magazynowanie w składzie podatkowym odbywało się w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy wymieniono wyroby akcyzowe w stosunku do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10, 11 i 12 ustawy:

* skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 47a ustawy:

1. W składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN, posiadające różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711, które mogą być magazynowane w jednym zbiorniku niezależnie od kodów CN, do których są klasyfikowane, i ich parametrów fizykochemicznych.

3. W składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne: objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem że:

1.

ubytki i inne straty tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie do ilości oraz okresu ich magazynowania;

2.

ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład podatkowy umożliwia identyfikację tych wyrobów.

Zgodnie natomiast z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 55):

1. W składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, magazynowanie:

1.

wyrobów energetycznych i napojów alkoholowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

2.

wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 47a ust. 3 ustawy

3.

odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

* W składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych:

1.

określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

2.

o których mowa w art. 47a ust. 3 ustawy

3.

odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

* Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy nawet, jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika m.in., że Spółka zamierza w składzie podatkowym usługowo magazynować wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 1 oraz w załączniku nr 2 do ustawy. W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w przypadku świadczenia usług magazynowania wyrobów energetycznych wymienionych tylko w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie wykazanych w załączniku nr 2 do tej ustawy, takich jak np. oleje smarowe (kody CN 2719 19 71 do 2710 19 99), oleje popirolityczne (kod CN 2707 99 91), istnieje obowiązek przechowywania takich wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Zauważy zatem należy, że obowiązek wynikający § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia tj. obowiązek magazynowania w składzie podatkowym wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej nie dotyczy wyrobów energetycznych o jednym statusie, które są wymienione tylko w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy (w tym olejów smarowych).

Jeśli więc usługowe magazynowanie wyrobów energetycznych wymienionych wyłącznie w załączniku nr 1 do ustawy nie będzie dotyczyć magazynowania w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą tj. wyrobów o różnych statusach, wówczas magazynowanie wyrobów z załącznika nr 1 do ustawy o takim samym statusie (np. tylko objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy) nie musi odbywać się w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl