0111-KDIB3-3.4013.80.2017.2.LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.80.2017.2.LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.) oraz pismem z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 26 czerwca 2017 r. będącymi odpowiedziami na wezwanie Organu z 22 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.80.2017.1.LG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawowym obszarem działalności Spółki jest produkcja przez zakład produkcyjny w... (dalej: Spółka) bibuły higienicznej z czystej celulozy (realizowana przez Dział Papierni) oraz wyrobów higienicznych z bibuły celulozowej takich jak: papier toaletowy, ręczniki kuchenne, chusteczki higieniczne (realizowana przez Dział Przetwórni). W procesach produkcyjnych Spółka wykorzystuje między innymi duże ilości energii elektrycznej, którą produkuje i kupuje.

W Spółce wykonywana jest działalność gospodarcza, ujawniona w Krajowym Rejestrze Sądowym, jako oznaczona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) następującymi kodami:

17.12, produkcja papieru i tektury

17.22, produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych

17.29, produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury

35.11, wytwarzanie energii elektrycznej

35.12, przesyłanie energii elektrycznej

35.13, dystrybucja energii elektrycznej

35.30, wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorąca wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

Produkcja bibuły jest realizowana przez Papiernię (dalej: Dział, Papiernia), która stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa funkcjonującą w ramach Spółki. Działalność ta jest prowadzona w oddzielnym budynku, rozgraniczonym od pozostałej prowadzonej przez Spółkę działalności. Dla potrzeb wewnętrznych Papierni, zostały jej przyporządkowane określone składniki materialne majątku, które umożliwią realizację prowadzonej działalności:

* budynek produkcji,

* maszyna papiernicza oraz inne, przypisane bezpośrednio do Papierni, środki produkcji, w tym wyposażenie fabryki, linia technologiczna, oprogramowanie, służące do produkcji bibuły.

* surowce oraz zaopatrzenie niezbędnego do prowadzenia działalności.

Papiernia prowadzi swoją działalność poprzez pracowników zatrudnionych w Spółce, posiadających doświadczenie i wiedzę konieczną do realizacji zadań Papierni. Do Papierni został przyporządkowany zespól pracowników, których zadania są związane z pracą Papierni, i którzy są przeszkoleni do obsługi maszyn przypisanych do Papierni. Z perspektywy organizacyjnej, Papiernia została faktycznie wyodrębniona, tj. został określony schemat organizacyjny oraz podział stanowisk przypisanych do funkcji. Należy podkreślić, że pracownicy przypisani do Papierni podlegają odrębnemu kierownictwu.

Kierownictwo, w skład którego wchodzą osoby którym nadane zostały stosowne nazwy funkcji zostały wyposażone w określone uprawnienia pracodawcy. Zakres kompetencji oraz narzędzia do ich realizacji zostały wyrażone w wewnętrznym dokumencie korporacyjnym. Papierni nadano osobną nazwy, która występuje w wewnętrznych dokumentach Spółki.

Do zadań Papierni należy m.in. nabywanie surowca celulozy niezbędnego do produkcji oraz realizacja samego procesu wytwarzania produkcji papieru stanowiącego surowiec do dalszego przetworzenia. W celu realizacji założonych zadań, do Papierni przypisana jest część pasywów i aktywów Spółki, związanych z opisaną powyżej działalnością w tym:

* zobowiązania i należności wobec kontrahentów,

* umowy z dostawcami materiałów (w szczególności koszty celulozy) wykorzystywanych do produkcji przez Spółkę,

* inne zobowiązania handlowe,

* zobowiązania o charakterze finansowym,

* zobowiązania wynikające z obsługi nieruchomości, włącznie ze zobowiązaniami m.in. z tytułu zakupu gazu, wody, usług wywozu odpadów oraz usług ochrony (Papiernia jest oddzielne olicznikowana).

Podstawowe źródło przychodów Papierni stanowi wynagrodzenie alokowane odpowiednio z tytułu wykonywania zadań w postaci przygotowania materiałów produkcyjnych na rzecz pozostałej części przedsiębiorstwa Spółki, zajmującej się przetwórstwem surowca na gotowy produkt końcowy. Wynagrodzenie to zawarte jest w finalnej cenie sprzedaży bibuły do Przetwórni. Natomiast do kosztów należą m.in. następujące rodzaje wydatków.

* koszty nabywania materiałów,

* koszty pracowników przypisanych do Papierni (wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, świadczenia pozapłacowe),

* koszty amortyzacji i eksploatacji majątku i m.in. maszyn,

* koszty licencji na oprogramowanie,

* koszty doradztwa zewnętrznego,

* koszty finansowania zewnętrznego i ubezpieczeń,

* koszty podatków i opłat.

Papiernia ma jednak obiektywną zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej na rynku, min. poprzez obiektywną możliwość i rzeczywiście realizowaną sprzedaż wyrobów na rzecz innych podmiotów niż Spółka.

Wewnętrzna ewidencja księgowa Spółki (do celów zarządczych i kontrolnych) jest prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności Papierni. Koszty i przychody pośrednie związane z działalnością Papierni są przyporządkowywane w sposób proporcjonalny.

Ponadto, Spółka prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz nie będzie korzystać w stosunku do wykorzystywanej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 752 z późn. zm.; dalej: "u.p.a.").

Ponadto w piśmie z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że Papiernia nie jest mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W odpowiedzi na pytania:

* Czy dla zespołu składników majątkowych i niemajątkowych tworzących Papiernię udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%.

* Czy Wnioskodawca w odniesieniu do zespołu składników majątkowych i niemajątkowych tworzących Papiernię spełnia warunki, o których mowa w art. 31d ust. 1 ustawy o akcyzie, tj. czy Wnioskodawca:

a.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610, 1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410, 2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832, jeśli tak to proszę wskazać kod działalności;

b.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

c.

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy,

w piśmie z 26 czerwca 2017 r. wskazano, że:

a. Udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym jest mowa ust. 5, wynosi ponad 3%.

b. Wnioskodawca w odniesieniu do Papierni spełnia także warunki, o których mowa w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

i. Wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną między innymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

(1) 17.12, produkcja papieru i tektury

(2) 17.22, produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych

ii. Prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

iii. Nie korzysta w stosunku do energii elektrycznej zużywanej na potrzeby Papierni, ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w piśmie z 26 czerwca 2017 r. - data wpływu 5 lipca 2017 r.):

Czy Papiernia, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31d ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm., dalej "ustawa o podatku akcyzowym"), może skorzystać ze zwolnienia energii elektrycznej z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W myśl art. 31d ust. 2 ustawy akcyzowej zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Papiernia, która została wyodrębniona w strukturze Spółki, spełnia wymienione w ustawie akcyzowej przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

I. UZASADNIENIE STANOWISKA PODATNIKA

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy akcyzowej:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który' zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mimo ze definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa funkcjonuje w przepisach podatkowych już od 1 stycznia 2003 r. (wcześniej pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa było używane w art. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm., który w takim brzmieniu obowiązywał do dnia 1 kwietnia 1997 r.), w praktyce odpowiedź na pytanie, czy dany zespól składników majątkowych jest dla celów podatkowych zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jest wciąż kwestią problematyczną z uwagi na użycie przez ustawodawcę pojęć nieostrych, a nawet nakazujących podatnikowi zbadanie sytuacji hipotetycznej, tj. potencjalnej zdolności wydzielonych składników majątkowych do samodzielnego funkcjonowania.

Przede wszystkim wskazać należy, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w identyczny sposób w art. 5a pkt 4 ustawy' z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zatem dorobek interpretacyjny, jak również orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie wymienionych przepisów prawa znajduje międzysystemowe zastosowanie.

W świetle powyższego, aby dany zespól majątkowy mógł być traktowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa na gruncie ustaw podatkowych (w tym ustawy o podatku akcyzowym, muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

a.

określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa podatnika (wyodrębnienie organizacyjne);

b.

finansowe wyodrębnienie w przedsiębiorstwie podatnika (wyodrębnienie finansowe);

c.

zespól składników materialnych i niematerialnych, które pozostają w funkcjonalnym związku i są przeznaczone do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);

d.

przedmiotowy zespól składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zdania gospodarcze.

Ad. a) Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, ze zorganizowana część przedsiębiorstwa ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej danego przedsiębiorstwa. O najwyższym stopniu wyodrębnienia organizacyjnego można mówić w sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa zbywcy doszło do wyodrębnienia oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sadowym. Należy jednak podkreślić, że pojęcie wyodrębnienia organizacyjnego nie jest równoznaczne z wyodrębnieniem organizacyjno-prawnym. W związku z tym, do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie jest konieczne wyodrębnianie części przedsiębiorstwa w formie oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sadowym. Można przyjąć, że dany zespól składników majątkowych został wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa został utworzony np. wydział, zakład czy dział. Podkreśla się również znaczenie elementu organizacyjnego dla uznania danego zbioru składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w wyroku z dnia 8 marca 2016 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 3246/13: "do zakwalifikowania zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej czyści przedsiębiorstwa nie wystaraj jakiekolwiek jej zorganizowanie ale takie, które odznaczą się pełną odrębnością niezbędną do funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest więc suma poszczególnych składników (materialnych i niematerialnych), lecz ich zorganizowany i wyodrębniony w strukturze przedsiębiorstwa zespół". Organizacyjne wyodrębnienie części przedsiębiorstwa może dodatkowo potwierdzać wyodrębnienie terytorialne majątku przypisanego do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 maja 2009 r. sygn. ILPP2/443-319/09-4/MR), czy zajmowanie osobnych pomieszczeń wyłącznie do prowadzenia określonej działalności (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 grudnia 2011 r. sygn. IPPP3/443-1431/11-2/RD). O wyodrębnieniu organizacyjnym może świadczyć również podległość służbowa pracowników - np. fakt powołania dyrektorów dla takich jednostek, którzy podlegają bezpośrednio prezesowi zarządu spółki (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 maja 2009 r. sygn. ILPP1/443-264/09-2/BP). Ponadto, wyodrębnienie organizacyjne danej części przedsiębiorstwa może mieć wyłącznie charakter faktyczny, np. poprzez strukturę zarządzania czy podległość służbową i funkcjonalną pracowników danej jednostki wewnętrznej (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 lutego 2012 r. sygn. IBPP3/443- 1257/11/KO). Również Naczelny Sąd Administracyjny nie uzależnia spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego od jego formalnego ujęcia, przykładowo w wyroku z 20 stycznia 2017 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 2463/16 stwierdził że: "Pod pojęciem organizacyjnego ¡wyodrębnienia zorganizowanej czyści przedsiębiorstwa można rozumieć takie wyodrębnienie zespołu składników istniejącego przedsiębiorstwa, które niezależnie od istniejącego przedsiębiorstwa pozwala jego zorganizowanej czyści na samodzielne działanie.".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem stanu faktycznego Papiernia spełnia przedmiotowe kryterium wyodrębnienia organizacyjnego. Działalność produkcyjna realizowana przez Papiernię została wydzielona w ramach strukturze organizacyjnej poprzez nadanie Papierni formy "działu". Prowadzi ona działalność w osobnym budynku który jest zajmowany i przyporządkowany wyłącznie do prowadzenia działalności przez Papiernię. Dodatkowo w ramach wydzielenia w strukturze Wnioskodawcy zostały wyodrębnione określone kategorie składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład przedmiotowego działu - w szczególności maszyny do produkcji bibuły. W skład tego działu zostały zaliczone m.in. aktywa trwałe, oprogramowanie komputerowe oraz prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów. Ponadto do prowadzenia produkcji bibuły wyznaczeni są konkretni pracownicy Wnioskodawcy, którzy działają w ramach wewnętrznej hierarchii, uwzględnionej w ramach struktury Wnioskodawcy.

Ad. b) Wyodrębnienie finansowe

Konieczność wyodrębnienia finansowego nie oznacza automatycznie, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być samobilansującym się oddziałem. Wyodrębnienie finansowe nic powinno być tez utożsamiane z obowiązkiem prowadzenia odrębnej księgowości. W judykaturze podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej. Przykładowo, w powołanym wcześniej wyroku Naczelnego Sąd Administracyjnego, w sprawie o sygn. akt. II FSK 2463/16, stwierdzono że "Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca uważa że Papiernia spełnia również kryterium wyodrębnienia finansowego. Ewidencja księgowa prowadzona dla Spółki do celów zarządczych i kontrolnych umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z działalnością prowadzoną przez Papiernię.

Ad. c) Wyodrębnienie funkcjonalne

Składniki majątkowe zaliczane do zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwiać prowadzenie działalności gospodarczej. Przykładowo, jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, uznano możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze, które realizowane były w dotychczasowym przedsiębiorstwie (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 grudnia 2011 r. sygn. IBPBI/2/423- 1159/11/CzP). Podobnie jak w wypadku wydzielenia organizacyjnego i finansowego istotne jest bowiem to, aby dany zespól składników majątkowych miał potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 sierpnia 2011 r. sygn. II.PB4/423-141/11-2/DS). Majątek musi być wystarczająco wyodrębniony i kompletny, aby bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą, jaka była dotychczas prowadzona z jego wykorzystaniem (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 lutego 2012 r. sygn. IBPP3/443-1257/11/KO). Nic można przy tym argumentować, ze wydzielony zespół składników majątkowych nie będzie miał możliwości wykonywania zadań gospodarczych np. z tego powodu, ze zostanie pozbawiony obsługi kadrowej, informatycznej czy finansowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 15 kwietnia 2010 r. w sprawie o sygn. akt. I SA/Kr 31/10 zauważył, że "usługi w zakresie: kadr, obsługi informatycznej i finansowej nie muszą ty wykonywane samodzielnie przez jakiekolwiek jednostki wewnętrzne przedsiębiorstwa, lecz mogą być zlecane innym podmiotom. Dlatego też zakład produkcyjny przedsiębiorstwa moje być uznany za część funkcjonalnie wyodrębnioną, nawet jeśli nie będzie obejmować składników majątkowych pozwalających na obsługę kadrową, finansowa czy informatyczną". Na wspomniany wyrok została wniesiona przez Dyrektora Izby Skarbowej skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który podzielił stanowisko sądu pierwszej instancji i skargę oddalił wyrokiem z 23 marca 2012 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 1643/10. Co więcej, w uzasadnieniu wyroku stwierdzono że: "Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w niniejszej sprawie podziela pogląd sądu wyrażony w wyrokach z dnia 27 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1383/10 oraz z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10 i I FSK 1590/10. Jakkolwiek wyroki te dotyczyły wykładni art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), to niemniej porównując treść tego przepisu z art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. należy zauważyć, że przepisy te mają tożsamą treść."

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, Papiernia jest również wystarczająco wyodrębniona funkcjonalnie, aby uznać przedmiotową przesłankę za spełnioną. Majątek Papierni jest wystarczająco wyodrębniony i kompletny, aby Papiernia mogła bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą. Jednocześnie, ma faktyczną zdolność do niezależnego i samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze.

Ad. d) Zespół składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zdania gospodarcze.

Ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie funkcjonalne, organizacyjne i finansowe (w tym także przypisanie odpowiednich do realizowanego celu składników majątku, umów, dokumentów oraz pracowników realizujących zadania i funkcje związanych ze świadczeniem usług), zespól składników materialnych i niematerialnych składający się na Papiernię stanowi wyodrębnioną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, Papiernia jest zdolna do samodzielnej realizacji powierzonych zadań. W ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o przyporządkowane składniki materialne i niematerialne, Papiernia może funkcjonować jako osobne przedsiębiorstwo realizujące przypisane mu zadania (funkcje). Ponadto, jest wyodrębniona na płaszczyźnie finansowej, co odzwierciedla przede wszystkim możliwość odrębnej alokacji przychodów i kosztów do działalności Papierni. Jednocześnie, należy zauważyć, że wydzielone zostały wszystkie składniki majątku przyporządkowane do Papierni, zgodnie z opisem stanu faktycznego. Jak wskazano w tym opisie wydzieleniem objęte zostały istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku, pracownicy, współpracownicy oraz umowy', a także należności i zobowiązania, które będą przypisane do Papierni.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy spełnione zostały łącznie wszystkie ustawowe przesłanki do uznania Papierni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31d ust. 2 zdanie drugie ustawy akcyzowej.

Mając wszystko powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku tj. że wyodrębniona w Spółce Papiernia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31d ust. 2 ustawy akcyzowej.

Ponadto w piśmie z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że w ocenie Wnioskodawcy, Papiernia spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego. Działalność produkcyjna realizowana przez Papiernię została wydzielona w ramach struktury organizacyjnej poprzez nadanie Papierni formy "Działu". Prowadzi ona działalność w osobnym budynku który jest zajmowany i przyporządkowany wyłącznie do prowadzenia działalności przez Papiernię. Dodatkowo w ramach wydzielenia w strukturze Wnioskodawcy zostały wyodrębnione określone kategorie składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład przedmiotowego działu - w szczególności maszyny do produkcji bibuły. W skład tego działu zostały zaliczone m.in. aktywa trwałe, oprogramowanie komputerowe oraz prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów. Ponadto do prowadzenia produkcji bibuły wyznaczeni są konkretni pracownicy Wnioskodawcy, którzy działają w ramach wewnętrznej hierarchii, uwzględnionej w ramach struktury Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Papiernia jest również wystarczająco wyodrębniona funkcjonalnie, aby uznać przedmiotową przesłankę za spełnioną. Majątek Papierni jest wystarczająco wyodrębniony i kompletny, aby Papiernia mogła bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą. Jednocześnie, ma faktyczną zdolność do niezależnego i samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze.

Wnioskodawca uważa że Papiernia spełnia również kryterium wyodrębnienia finansowego. Ewidencja księgowa prowadzona dla Spółki do celów zarządczych i kontrolingowych umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z działalnością prowadzoną przez Papiernię.

Ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie funkcjonalne, organizacyjne i finansowe (w tym także przypisanie odpowiednich do realizowanego celu składników majątku, umów, dokumentów oraz pracowników realizujących zadania i funkcje związanych ze świadczeniem usług), zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Papiernię stanowi wyodrębnioną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji. Papiernia jest zdolna do samodzielnej realizacji powierzonych zadań.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o przyporządkowane składniki materialne i niematerialne, Papiernia może funkcjonować jako osobne przedsiębiorstwo realizujące przypisane mu zadania (funkcje). Ponadto, jest wyodrębniona na płaszczyźnie finansowej, co odzwierciedla przede wszystkim możliwość odrębnej alokacji przychodów i kosztów do działalności Papierni. Jednocześnie, należy zauważyć, że wydzielone zostały wszystkie składniki majątku przyporządkowane do Papierni, zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartego we Wniosku. Jak wskazano w tym opisie wydzieleniem objęte zostały istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku, pracownicy, współpracownicy oraz umowy, a także należności i zobowiązania, które będą przypisane do Papierni.

Ponadto w piśmie z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że Papiernia może korzystać ze zwolnienia energii elektrycznej z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 33 ww. załącznika została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie (art. 9 ust. 2 ustawy).

Na szczeblu unijnym reguły opodatkowania m.in. energii elektrycznej określa dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405). Wskazana regulacja określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym wszystkich wyrobów energetycznych. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania. Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią "wyroby energetyczne" podlegające tej regulacji. Poszczególne państwa Unii Europejskiej, w tym Polska, (zgodnie z zasadą lojalności) zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów. Przy czym istotne jest to, że zasadą nadrzędną jest opodatkowanie tych produktów, przy wyraźnie ograniczonej możliwości stosowania zwolnień.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.

Stosownie do art. 31d ust. 1 ustawy zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610, 1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410, 2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832,

2.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a

* przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31d ust. 3 ustawy, kwotę zwrotu części zapłaconej akcyzy, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej "kwotą zwracanej częściowo akcyzy", oblicza się według następującego wzoru:

Z = K% - 3%/K% x (20 - 0,5 x W) x E x 0,85

w którym poszczególne symbole oznaczają:

Z - kwotę zwracanej częściowo akcyzy (w złotych),

K - udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, wyrażony w procentach (%), w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5,

W - kurs euro w stosunku do złotego, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, w którym rozpoczął się rok podatkowy, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

E - łączne zużycie energii elektrycznej wyrażone w megawatogodzinach (MWh) w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5.

Zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy dokonywany jest na wniosek zakładu, o którym mowa w ust. 1, za okres roku podatkowego. O zwrocie tym orzeka, w drodze decyzji, właściwy naczelnik urzędu skarbowego - art. 31d ust. 5 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje wypłaty kwoty z tytułu zwrotu kwoty zwracanej częściowo akcyzy - art. 31d ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 31d ust. 7 ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 5, powinien zawierać:

1.

imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, adres zamieszkania lub jego siedziby;

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;

3.

numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

4.

numer identyfikacyjny REGON wnioskodawcy;

5.

określenie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, o zwrot której ubiega się wnioskodawca;

6.

numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy;

7.

określenie roku podatkowego, za który składany jest wniosek;

8.

oświadczenie wnioskodawcy o:

9.

wykonywaniu działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, z podaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

10.

prowadzeniu ksiąg rachunkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, dołącza się dokumenty, na podstawie których określono koszty wykorzystanej energii elektrycznej przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy, oraz opinię biegłego rewidenta, potwierdzającą prawidłowość wyliczenia udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek - art. 31d ust. 8 ustawy.

Wniosek, o którym mowa w ust. 5, jest składany za okres roku podatkowego, w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończył się rok podatkowy - art. 31d ust. 9 ustawy.

Zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy dokonywany jest na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 7 pkt 6, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 5, wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 8 - art. 31d ust. 10 ustawy.

Kwota zwracanej częściowo akcyzy nie może być wyższa od kwoty akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej wykorzystanej przez zakład energochłonny w trakcie roku podatkowego, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5 - art. 31d ust. 11 ustawy.

Zgodnie z art. 31d ust. 11a ustawy organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu części zapłaconej akcyzy, o którym mowa w ust. 1, są dla:

1.

osób fizycznych - naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich zamieszkania, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej;

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich siedziby, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może wyznaczyć naczelnika lub naczelników urzędów skarbowych właściwych w sprawie orzekania o zwrocie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, oraz zapewnienia właściwej kontroli i przepływu informacji dotyczących tego zwolnienia - art. 31d ust. 12 ustawy.

W zakresie możliwości uznania Papierni za zakład energochłonny o którym mowa w art. 31d ust. 2 ustawy należy wskazać, że zakładem energochłonnym może być całe przedsiębiorstwo lub też jedynie zorganizowana część przedsiębiorstwa (rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania), w którym udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 3% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31d ust. 2 ustawy, która w kontekście analizowanej sprawy ma kluczowe znaczenie. Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.).

Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy podstawowym obszarem działalności Wnioskodawcy jest produkcja przez zakład produkcyjny w... bibuły higienicznej z czystej celulozy (realizowana przez Dział Papierni) oraz wyrobów higienicznych z bibuły celulozowej takich jak: papier toaletowy, ręczniki kuchenne, chusteczki higieniczne (realizowana przez Dział Przetwórni). Produkcja bibuły, która jest realizowana przez Papiernię stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa funkcjonującą w ramach struktury Wnioskodawcy. Działalność ta jest prowadzona w oddzielnym budynku, rozgraniczonym od pozostałej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Dla potrzeb wewnętrznych Papierni, zostały jej przyporządkowane określone składniki materialne majątku, które umożliwią realizację prowadzonej działalności:

* budynek produkcji,

* maszyna papiernicza oraz inne, przypisane bezpośrednio do Papierni, środki produkcji, w tym wyposażenie fabryki, linia technologiczna, oprogramowanie, służące do produkcji bibuły.

* surowce oraz zaopatrzenie niezbędnego do prowadzenia działalności.

Papiernia prowadzi swoją działalność poprzez pracowników zatrudnionych u Wnioskodawcy, posiadających doświadczenie i wiedzę konieczną do realizacji zadań Papierni. Do Papierni został przyporządkowany zespól pracowników, których zadania są związane z pracą Papierni, i którzy są przeszkoleni do obsługi maszyn przypisanych do Papierni. Z perspektywy organizacyjnej, Papiernia została faktycznie wyodrębniona, tj. został określony schemat organizacyjny oraz podział stanowisk przypisanych do funkcji. Pracownicy przypisani do Papierni podlegają odrębnemu kierownictwu.

Kierownictwo, w skład którego wchodzą osoby którym nadane zostały stosowne nazwy funkcji zostały wyposażone w określone uprawnienia pracodawcy. Zakres kompetencji oraz narzędzia do ich realizacji zostały wyrażone w wewnętrznym dokumencie korporacyjnym. Papierni nadano osobną nazwy, która występuje w wewnętrznych dokumentach Wnioskodawcy.

Do zadań Papierni należy m.in. nabywanie surowca celulozy niezbędnego do produkcji oraz realizacja samego procesu wytwarzania produkcji papieru stanowiącego surowiec do dalszego przetworzenia. W celu realizacji założonych zadań, do Papierni przypisana jest część pasywów i aktywów Wnioskodawcy, związanych z opisaną powyżej działalnością w tym:

* zobowiązania i należności wobec kontrahentów,

* umowy z dostawcami materiałów (w szczególności koszty celulozy) wykorzystywanych do produkcji przez Wnioskodawcę,

* inne zobowiązania handlowe,

* zobowiązania o charakterze finansowym,

* zobowiązania wynikające z obsługi nieruchomości, włącznie ze zobowiązaniami m.in. z tytułu zakupu gazu, wody, usług wywozu odpadów oraz usług ochrony (Papiernia jest oddzielne olicznikowana).

Papiernia ma obiektywną zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej na rynku, m.in. poprzez obiektywną możliwość i rzeczywiście realizowaną sprzedaż wyrobów na rzecz innych podmiotów niż Wnioskodawca.

Wewnętrzna ewidencja księgowa Wnioskodawcy (do celów zarządczych i kontrolnych) jest prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności Papierni. Koszty i przychody pośrednie związane z działalnością Papierni są przyporządkowywane w sposób proporcjonalny.

Wnioskodawca wskazał, że Papiernia nie jest mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego należy uznać, że wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy Papiernia zajmująca się produkcją bibuły higienicznej jako zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielony pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, który mógłby zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania w zakresie produkcji bibuły higienicznej, stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

Ponadto w Papierni udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w art. 31d ust. 5 ustawy, wynosi ponad 3%. Zatem Papiernia stanowi zakład energochłonny o którym mowa w art. 31d ust. 2 ustawy.

Ustawodawca w art. 31d ust. 1 ustawy enumeratywnie wymienia warunki jakie zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną, musi wypełnić aby przysługiwało mu prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy, realizowanego przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Warunkami tym są: wykonywanie przez ten zakład energochłonny działalności gospodarczej oznaczonej odpowiednim kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), prowadzenie ksiąg rachunkowych w rozumieniu przepisów o rachunkowości, oraz nie korzystanie przez ten zakład energochłonny ze zwolnienia o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że Papiernia wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 17.12 i 17.22, prowadzi księgi rachunkowe, nie korzysta ze zwolnienia w stosunku do energii elektrycznej zużywanej na potrzeby Papierni o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy.

Jak już wskazano wyżej ustawodawca w art. 31d ust. 2 ustawy wyznaczył jedynie minimalną wielkość, jaką zorganizowana część przedsiębiorstwa (zakład energochłonny) klasyfikowana do odpowiedniego kodu PKD musi spełniać aby być uprawnionym do złożenia wniosku o zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład. Inaczej mówiąc zakładem energochłonnym może być całe przedsiębiorstwo którego przeważającą działalnością jest jedna z wymienionych w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy lub zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, klasyfikowana do kodu PKD wymienionego w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę że przepis art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy odnosi się do wymienionych w nim rodzajów działalności wg PKD, tym samym za zakład energochłonny któremu przysługiwać może zwolnienie z akcyzy poprzez częściowy zwrot zapłaconej akcyzy (po spełnieniu pozostałych warunków), uznać należy Papiernię zajmującą się produkcją bibuły higienicznej, której działalność (zgodnie z opisem sprawy) klasyfikowana jest wg PKD do kodu 17.12 i 17.22.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Papiernia będąca zakładem energochłonnym zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy, może skorzystać, przy spełnieniu pozostałych warunków, ze zwolnienia energii elektrycznej z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy, realizowanego poprzez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej przez ten zakład.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że organem właściwym w sprawie orzekania zwrotu części zapłaconej akcyzy jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl