0111-KDIB3-3.4013.39.2020.2.WR - Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.39.2020.2.WR Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 25 luty 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu - 12 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych dostarczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych dostarczanych od ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 23 kwietnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.39.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawca posiada zezwolenie z dnia (...) r. na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający Nr (...), nr referencyjny (...) oraz zezwolenie wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w (...) z dnia (...) r. na prowadzenie składu podatkowego Nr (...), nr referencyjny (...). Ponadto, decyzją z dnia (...) r. Naczelnik Urzędu Celnego w (...) nadał Wnioskodawcy - podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer akcyzowy (...), nr referencyjny (...). Aktualnie Wnioskodawca posiada również koncesję na obrót paliwami ciekłymi (decyzja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...) r. (...) do dnia (...) r. z późn. zm. oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą (decyzja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...) r., (...) do dnia (...) r.).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m in. wyprowadzaniem ze składu podatkowego znajdującego się przy ul. (...) w (...) wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe: węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 12 94.

W dniu (...) 2019 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży gazu na cele grzewcze o kodzie CN 2711 12 94 na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej p.w.(...), NIP: (...) w ilości 3.800 litrów o łącznej wartości 7.104,48 zł, co dokumentuje załączona do niniejszego wniosku faktura VAT nr (...). W związku z oświadczeniem Nabywcy dla sprzedanego towaru tj. że nabyty gaz na cele grzewcze służy do ogrzewania budynku plebanii mając na uwadze art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 t.j.) zastosowano zwolnienie od akcyzy.

Zgodnie z oświadczeniem Nabywcy finalnego tj. Parafii Rzymskokatolickiej o nie prowadzeniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem gazu płynnego podmiot ten nie podlega rejestracji stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Jednocześnie, Wnioskodawca dysponuje oświadczeniem Parafii Rzymskokatolickiej z dnia (...) 2019 r. o nieprowadzeniu żadnej działalności gospodarczej.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał co następuje.

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż gazu o kodzie CN 2711 12 94 na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej p.w. (...) spełniała warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12, 13 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Otóż, zgodnie z art. 32 ust. 5-6b ww. ustawy:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

3. (uchylony).

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1.

6a. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

6b. Warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit.b. pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Mając na uwadze powyższe wskazuję, że wyrób akcyzowy, który w mojej ocenie powinien być objęty zwolnieniem tj. gaz o kodzie CN 2711 12 94, objęty był w dacie dostawy zabezpieczeniem akcyzowym na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) nr (...) (w załączeniu).

Dostawa odbyła się na podstawie dokumentu dostawy nr (...) będącego następnie podstawą do wystawienia fv nr (...). Dokument dostawy podpisał odbiorca.

Ww. dokument dostawy wraz z innymi dokumentami dostawy został podany organowi wraz z pozostałymi danymi do zestawiania kwartalnego (do 20 tego dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego). Zestawienie obejmowało: odbiorcę, ilość, nr dokumentu oraz adres dostawy.

Odnosząc się do wymogu z art. 32 ust. 6a ustawy o podatku akcyzowym wskazuję, że Parafia Rzymskokatolicka jako nieprowadząca działalności gospodarczej nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Do wniosku o wydanie interpretacji załączono oświadczenie Parafii o nieprowadzeniu działalności gospodarczej i tym samym nie dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego (w załączeniu ponownie).

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: Podmiot prowadzący działalność gospodarcza jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Parafia Rzymskokatolicka w (...) wg jej oświadczenia - nie prowadzi działalności gospodarczej. Stąd w ocenie Wnioskodawcy przekonanie, że nie musiała podlegać zgłoszeniu rejestracyjnemu określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc się do dalszej części pytania z wezwania wskazuję, że została spełniona przesłanka z art. 12 ustawy o podatku akcyzowym oraz warunki określone w art. 13 tejże ustawy. Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa przez Wnioskodawcę gazu propan o kodzie CN 2711 12 94 do Parafii Rzymskokatolickiej w (...) jako nie prowadzącej działalności gospodarczej w żadnym zakresie, do celów ogrzania budynku mieszkalnego (plebani) w podlega zwolnieniu ustawowemu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Dostarczając gaz propan o kodzie CN 27111294 do Parafii Rzymskokatolickiej w (...) zużywającej te wyroby akcyzowe (gaz na cele grzewcze) do ogrzewania budynku plebanii, przy uwzględnieniu, że Parafia nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej (oświadczenie z dnia 7 lipca 2019 r.), uważam że dostarczony przez Wnioskodawcę gaz propan na cele grzewcze podlega na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1b ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 28 w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją 21 został wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00. Wskazać przy tym należy, że zgodnie z objaśnieniami zamieszczonym do załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym ex oznacza "dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu".

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiotem zużywającym jest podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej

Według art. 13 ust. 1 podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe, używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 (art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6a ustawy o podatku akcyzowym).

W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.) w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2021 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.

Oznacza, to że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku znaczenie mają przepisy art. 32 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.).

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości (art. 32 ust. 12 ustawy o podatku akcyzowym).

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość (art. 32 ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Stosownie do przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m.in. wyprowadzaniem ze składu podatkowego wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe: węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 12 94.

W dniu 26 lutego 2019 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży gazu na cele grzewcze o kodzie CN 2711 12 94 na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej p.w. (...). W związku z oświadczeniem odbiorcy, że nabyty gaz na cele grzewcze służy do ogrzewania budynku plebanii zastosowano zwolnienie od akcyzy.

Wnioskodawca wskazał, że wyrób akcyzowy, który w jego opinii powinien być objęty zwolnieniem, tj. gaz o kodzie CN 2711 12 94, objęty był w dacie dostawy zabezpieczeniem akcyzowym. Dostawa odbyła się na podstawie dokumentu dostawy nr (...). Dokument dostawy podpisał odbiorca.

Parafia jako nieprowadząca działalności gospodarczej nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca odpowiadając na pytanie Organu wskazał ponadto, że w jego ocenie sprzedaż gazu o kodzie CN 2711 12 94 na rzecz Parafii spełniała warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12, 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy, sprowadzają się do ustalenia, czy w związku z dokonaną przez Wnioskodawcę dostawą gazu propan o kodzie CN 2711 12 94 dla Parafii Rzymskokatolickiej w (...) jako nie prowadzącej działalności gospodarczej w żadnym zakresie, do celów ogrzania plebanii podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

W zakresie możliwości sprzedaży wyrobów o kodzie CN 2711 12 94 przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia należy zauważyć, że wskazane wyżej zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a.

węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym zatem wyrób będący przedmiotem wniosku objęty kodem CN 2711 12 94) są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;

b.

węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy;

c.

zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12-13 lub warunki określone w art. 32 ust. 5-13, jeśli zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2018 r.

Pierwszy z warunków, o którym mowa powyżej, jest spełniony - Odbiorca wyrobów dostarczonych przez Wnioskodawcę spełnia definicję podmiotu zużywającego tj. podmiotu, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Węglowodory gazowe są bowiem zużywane do celów opałowych (ogrzewanie budynku plebanii).

Z drugiego z ww. warunków wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy będzie zachodzić m.in. w przypadku, gdy podmiotem dostarczającym gaz podmiotowi zużywającemu będzie skład podatkowy na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. zajmuje się wyprowadzaniem ze składu podatkowego wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe: węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 12 94. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w dniu 26 lutego 2019 r. dokonał sprzedaży gazu o kodzie CN 2711 12 94 na rzecz Parafii, który to gaz służyć miał na potrzeby ogrzewania budynku plebanii.

Jeżeli natomiast chodzi o pkt 3 (spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy), należy wskazać, że stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego. Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W związku z czym obowiązku takiego nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Zatem przesłanka wskazana w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nie odnosi się do Parafii (podmiotu zużywającego), która jak wskazano w opisie sprawy nie prowadzi działalności gospodarczej. Ponadto mając na względzie przepisy zawarte w ustawie zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne z 14 grudnia 2018 r. gaz o kodzie CN 2711 12 94 może być dla zachowania warunków ww. zwolnienia przemieszczany i nabywany na podstawie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. czyli z wykorzystaniem dokumentu dostawy. Wnioskodawca wskazał również, że dokument dostawy zostanie podpisany przez odbiorcę. Ponadto z opisu sprawy nie wynika aby nie został spełniony warunek z art. 32 ust. 12 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym nie wynika również by w sprawie zaistniały przesłanki do zastosowania art. 32 ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl