0111-KDIB3-3.4013.37.2017.1.MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.37.2017.1.MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 13 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy samochodów osobowych przywiezionych przez osobę fizyczną powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy samochodów osobowych przywiezionych przez osobę fizyczną powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.

Małżonek Wnioskodawcy w roku 2016 powrócił do Polski po kilkuletnim pobycie w Niemczech. W 2016 r. sprowadził dwa samochody które użytkował. Skorzystał z prawa przesiedleńczego i nie zapłacił cła, co wiąże się z zobowiązaniami jakie podpisał wynikającymi z ustawy do listopada 2017 r.

W lutym 2017 r. małżonek Wnioskodawcy zmarł. Wnioskodawca i jego dzieci zostali spadkobiercami na mocy aktu poświadczenia dziedziczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy spadkobiercy mogą samochody przerejestrować, użytkować i ewentualnie sprzedać przed listopadem 2017 r. (taki wpis widnieje w dowodach rejestracyjnych). Jeżeli tak to co z cłem i akcyzą z których małżonek Wnioskodawcy był zwolniony.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z aktem dziedziczenia spadkobiercy maja prawo rozporządzać majątkiem po zmarłym. To małżonek Wnioskodawcy podpisał zobowiązania, a nie spadkobiercy. Zgon powinien zakończyć sprawę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 i 9 ustawy:

* terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

* terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju.

* nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - art. 100 ust. 4 ustawy.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2 - art. 102 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 110 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

2.

samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

3.

osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

4.

samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;

5.

samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1, 2 i 4, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy - art. 110 ust. 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że ustawodawca w art. 110 ust. 1 ustawy wymienia enumeratywnie warunki, które osoba fizyczna musi wypełnić aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Zwolnienie to ma charakter zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego tj. dotyczy ścisłe określonego przedmiotu (samochodu osobowego) i podmiotu (osoby fizycznej posiadającej prawo do zwolnienia).

Zgodnie z warunkami zwolnienia samochód osobowy m.in. nie może zostać sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju. Niewywiązanie się z tego warunku skutkuje co do zasady powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od którego osoba fizyczna została zwolniona.

Sytuacja w której znajduje się Wnioskodawca jest sytuacją wyjątkową, nieuregulowaną wprost w ustawie o podatku akcyzowym. Z tego też względu zastosowanie znajdą przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) regulujące prawa i obowiązki następców prawnych.

Zgodnie z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Przepisy § 1-3 stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego - art. 97 § 4 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z powyższym spadkobierca z chwilą nabycia spadku przejmuje wszelkie prawa i obowiązki spadkodawcy wynikające z materialnego prawa podatkowego. Zatem w przedstawionej we wniosku sytuacji spadkobierca zmarłego (Wnioskodawca) na podstawie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia w zw. z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej nabył prawo do zwolnienia o którym mowa w art. 110 ust. 1 ustawy (do jego kontynuacji), przy czym nabyte prawo nie zwalnia z dochowania warunków stosowania zwolnienia.

Tym samym Wnioskodawca nabywając po zmarłym prawo do kontynuacji zwolnienia nie może samochodów osobowych przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia ich przywozu na terytorium kraju przez spadkodawcę, sprzedać, wynająć lub w jakikolwiek inny sposób oddać do użytku osobie trzeciej. Brak dochowania tego warunku skutkować będzie powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W związku z powyższym nie można podzielić stanowiska Wnioskodawcy w myśl którego może on dowolnie rozporządzać nabytymi samochodami osobowymi, a zgon małżonka (spadkodawcy) powinien zakończyć sprawę. Nabyte na podstawie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia samochody osobowe, przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia ich przywozu na terytorium kraju przez spadkodawcę, mogą służyć jedynie użytkowi osobistemu Wnioskodawcy (spadkobiercy). Zatem Wnioskodawca aby móc kontynuować nabyte przez spadkodawcę zwolnienie z akcyzy o którym mowa w art. 110 ust. 1 ustawy może samochody osobowe osobiście użytkować. Każde inne oddanie do użytku osobom trzecim, sprzedaż lub wynajem przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia przywozu samochodów osobowych na terytorium kraju przez spadkodawcę stanowić będzie złamanie warunków zwolnienia i tym samym konieczność zapłaty podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę, że Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w pełnym zakresie, stanowisko to uznać należy za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika wprost z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Tym samym niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i tylko w stosunku do Niego może ona wywoływać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (pozostałych spadkobierców). Pozostali spadkobiercy chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Nadmienia się również, że w zakresie zwolnienia z cła zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl