0111-KDIB3-3.4013.36.2019.2.MAZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.36.2019.2.MAZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lutego 2019 r. (data wpływu - 12 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z 19 marca 2019 r. (data wpływu - 25 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyprodukowanych wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyprodukowanych wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2019 r. (data wpływu - 25 marca 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 6 marca 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.36.2019.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą... (dalej jako: "Wnioskodawca"). W ramach działalności prowadzi sprzedaż urządzeń do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu (alkomaty) oraz oferuje usługi serwisowe (adiustacja). Do wykonywania adiustacji niezbędne jest wykorzystywanie wzorców etanolowych (odczynniki laboratoryjne). Wzorce etanolowe są wytwarzane w laboratorium firmy na własne potrzeby, ale w przyszłości firma zamierza przeznaczać część wzorców etanolowych do sprzedaży na zamówienie klientów (innych laboratoriów) krajowych oraz zagranicznych. Wzorce etanolowe będą sprzedawane w pojemnikach o pojemności... ml.

Wodne roztwory etanolu zawierają:

* wodę demineralizowaną,

* poniżej 0,5% alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% cz.a.d.

Wzorce wodne etanolu są to roztwory, których stężenia masowe mieszczą się w przedziale 0,0 + 3,0 mg/I; odpowiadają gazowym wzorcom etanolu. Stężenia wodnych roztworów etanolu nie przekraczają 0,5% obj. zawartości alkoholu. Czas przydatności wzorca etanolowego wynosi maksymalnie 3 miesiące i ustalony został na podstawie wieloletnich doświadczeń. Po tym okresie roztwór traci swoje właściwości i staje się bezużyteczny z powodu utraty zawartości alkoholu w wodzie destylowanej. Wzorce etanolowe wykorzystywane są do adiustacji analizatorów wydechu, aby zweryfikować oraz skorygować poprawność wskazania analizatorów wydechu.

Przygotowane wzorce etanolowe umieszcza się w termostatyzowanych naczyniach w temperaturze 34 +/- 0,5 oC, w których ustala się stan równowagi między fazą ciekłą a gazową, zgodnie z prawem Henryego. Przepuszczając strumień powietrza przez wodny wzorzec etanolu wytwarza się gazowy wzorzec etanolu o znanym stężeniu, którym adiustuje się analizator wydechu. Stężenie etanolu we wzorcu ciekłym określa się metodą grawimetryczną poprzez odważenie odpowiedniej ilości wody i etanolu.

W uzupełnieniu wniosku z 19 marca 2019 r. Wnioskodawca podał, że kod Nomenklatury Scalonej CN dla wzorców etanolowych to 3822 00 00 (PKWiU 20.59.52.0). Rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% cz.a.d. w wytwarzanych wzorcach etanolowych nie przekracza 0,5%. Kod Nomenklatury Scalonej alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% cz.a.d. to CN 2207.

Przedmiotem wątpliwości, wyrażonym w pytaniu (nr) 1 w złożonym wniosku, są obowiązki w zakresie ewidencji i dokumentacji związanej z produkcją wzorców etanolowych, a nie nabywanym alkoholem etylowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy jako producent wzorców etanolowych, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencji (i) dokumentacji z tym związanych do celów podatku akcyzowego?

2. Czy sprzedaż wytworzonych przez Wnioskodawcę wzorców etanolowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zawartością alkoholu etylowego we wzorcach poniżej 1% firma uważa, że na podstawie art. 93 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz ze względu na przeznaczenie (odczynniki laboratoryjne), stosownie do § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, sprzedaż wzorców etanolowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz wzorzec etanolowy nie jest wyrobem akcyzowym.

Uważamy również, że nie jest wymagana rejestracja firmy do celów podatku akcyzowego oraz prowadzenie dokumentacji związanej z akcyzą.

Ponadto stężenie alkoholu etylowego, zawartego we wzorcu etanolowym, nie przekracza 1,0% obj. co oznacza, że nie zostanie wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, zawarta w poz. 43 załącznika nr 1 ustawy. Wzorzec etanolowy nie wypełnia również definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

Podobna sytuacja została opisana w interpretacji indywidulnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.95. 2017.2.MAZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa") - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Pod poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca produkuje wzorce etanolowe, wykorzystywane do adiustacji urządzeń do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu. Do produkcji wzorców wykorzystywany jest alkohol etylowy o kodzie CN 2207. Wzorce są wodnymi roztworami etanolu, w których zawartość alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% nie przekracza 0,5% obj. Wnioskodawca zużywa wzorce na własne potrzeby, a w przyszłości planuje ich sprzedaż odbiorcom krajowym i zagranicznym. Wnioskodawca wskazał, że wzorce etanolowe posiadają kod CN 3822 00 00.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

* obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych do celów podatku akcyzowego, jako producenta wzorców etanolowych,

* możliwości zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyprodukowanych wzorców etanolowych.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis wzorca etanolowego, jako wodnego roztworu etanolu, w którym zawartość alkoholu etylowego nie przekracza 0,5% obj., oznaczonego kodem CN 3822 00 00 wskazuje, że nie można go uznać za wyrób akcyzowy, ujęty w załączniku nr 1 do ustawy. Wzorzec etanolowy nie wypełnia również definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

Ponadto moc alkoholu etylowego, zawartego we wzorcu etanolowym, nie przekracza 0,5% obj., co oznacza, że nie zostanie wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, zawarta w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy.

Wobec powyższego, skoro wzorce etanolowe, jak również zawarty w nich alkohol etylowy, nie są wyrobami akcyzowymi w myśl uregulowań ustawy, zatem sprzedaż wzorców nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym, że Wnioskodawca produkuje wzorce, które nie są wyrobami akcyzowymi, nie ciążą na nim obowiązki w zakresie ewidencji i dokumentacji tego wyrobu do celów podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zagadnień z zakresu zwolnienia od podatku akcyzowego samego alkoholu etylowego, wykorzystywanego do produkcji wzorców etanolowych, gdyż nie było to przedmiotem przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również nie zostało objęte zakresem pytania, co stwierdził sam Wnioskodawca. Wydana interpretacja nie odnosi się również do zagadnień związanych z ewidencją i dokumentacją oraz obowiązkiem rejestracji, dotyczących samego alkoholu etylowego, nabywanego do produkcji wzorców etanolowych.

Organ ponadto pragnie zauważyć, że w stanowisku własnym w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca przywołał uchylone z dniem 1 stycznia 2019 r. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Natomiast od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2525). Powyższe jednak nie miało wpływu na sposób rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl