0111-KDIB3-3.4013.357.2023.2.MAZ - Nabycie wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych o kodzie CN 2710 12 25 - skutki w akcyzie

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.357.2023.2.MAZ Nabycie wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych o kodzie CN 2710 12 25 - skutki w akcyzie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 29 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie możliwości zastosowania stawki 0 zł dla wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 25, nabywanych wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej na terytorium kraju, wpłynął 1 grudnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 stycznia 2024 r. (wpływ 1 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako: "Spółka") prowadzi działalność związaną m.in. z importowaniem towarów z kodem CN 2710 12 25. Towary te nie mają zastosowań energetycznych czy napędowych. Są one przeznaczone do odtłuszczania elementów metalowych i nie nadają się do zasilania silników spalinowych, gdyż nie zawierają środków przeciwstukowych i antydetonatorowych. Cena towarów jest znacznie wyższa od rynkowych cen paliw płynnych, co wyklucza sens ekonomiczny ich użycia do celów napędowych. Jednocześnie wysoka wybuchowość towarów nie pozwala na użycie ich do celów opałowych.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 (pkt 1 i 2) u.p.a., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1)

w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2)

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Z treści ww. załącznika nr 2 do ustawy (zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG) wynika, że towary z kodem CN 2710 12 25 (tj. benzyny specjalne, z wył. benzyny lakierniczej, z ropy naftowej lub z minerałów bitumicznych) zostały objęte możliwością zwolnienia od podatku akcyzowego.

Z treści przepisów u.p.a. wynika, że w celu skorzystania przez Wnioskodawcę z przewidzianego w art. 89 ust. 2 u.p.a. zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego (tj. przyjęcia stawki akcyzy w wysokości 0 zł) koniecznym jest spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 2 u.p.a. Wyroby te muszą zatem:

1)

służyć do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

2)

być przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Istotnym jest, że z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że dla uzyskania możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy nie jest wystarczające samo powołanie się na zwolnienie ustawowe z art. 89 ust. 2 pkt 2 u.p.a. i spełnienie przesłanek ustawowych, lecz koniecznym jest prawidłowe wypełnienie dokumentu dostawy oraz wskazanie, oprócz podstawy prawnej zastosowania zerowej stawki akcyzy, krótkiego opisu przeznaczenia, uprawniającego do zastosowania zerowej stawki akcyzy. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 listopada 2020 r. (sygn. I GSK 829/17) wskazano, że " (...) jednym z warunków umożliwiających zastosowanie zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 u.p.a. jest przemieszczenie wyrobów na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Dokument dostawy powinien zawierać elementy wskazane we wzorze dokumentu dostawy (załącznik nr 1 do rozporządzenia). Na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów akcyzowych musi znaleźć się między innymi wskazanie przeznaczenia uprawniającego do zastosowania zerowej stawki akcyzy, tj. krótki opis i podstawa prawna. (...) wskazanie na dokumencie dostawy jedynie podstawy prawnej nie jest wystarczające aby uznać, że dokument ten zawiera wskazane w prawidłowy sposób dane, o których mowa w pozycji 11 kolumnie 6 wzoru dokumentu dostawy stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia. Zgodnie bowiem ze wzorem dokumentu dostawy na przedmiotowym dokumencie winno być określone przeznaczenie uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy poprzez wskazanie krótkiego opisu oraz podstawy prawnej. Tym samym na dokumencie dostawy w pozycji 11 kolumnie 6 należy zamieścić krótki opis wskazujący przeznaczenie przemieszczanych wyrobów".

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że "rozporządzenie", o którym mowa w ww. wyroku, tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, zostało wskutek nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym (związanej m.in. z wprowadzeniem e-DD) uchylone.

W obowiązującym aktualnie rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu, zamieszczone zostały zapisy stanowiące o konieczności wskazywania przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 6 (pkt 5) rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu, potwierdzenie odbioru na wydruku e-DD, elektroniczne potwierdzenie odbioru, o którym mowa w art. 46j ust. 3 pkt 2 ustawy, oraz inny dokument, o którym mowa w art. 46j ust. 3 pkt 3 ustawy, zawiera wskazanie przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

W uzupełnieniu wniosku z 29 stycznia 2024 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na pytania Organu:

1. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, zadane pytanie oraz stanowisko własne Spółki w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, dotyczą wyrobów akcyzowych o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 25.

2. Spółka zamierza skorzystać ze stawki akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

3. Spółka wejdzie w posiadanie wyrobów akcyzowych, których dotyczy wniosek, w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego. Nie odbędzie się to w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

4. Wyroby akcyzowe, których dotyczy wniosek, przeznaczone są do celów innych niż opałowe. Środki te służą głównie do czyszczenia elementów metalowych z silnych, tłustych zabrudzeń. A zatem są to dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

5. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

6. Wyroby akcyzowe, których dotyczy wniosek, nie będą przemieszczane ze składu podatkowego Spółki do zużywającego podmiotu gospodarczego.

7. Spółka nie posiada statusu zużywającego podmiotu gospodarczego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym. Całość towaru nabytego WNT Spółka sprzedaje innym podmiotom gospodarczym lub osobom fizycznym.

8. Wyroby akcyzowe, których dotyczy wniosek, są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych następujących typów i pojemności:

- puszka aerozolowa o pojemności 750 ml,

- kanister metalowy o pojemności 5 litrów.

Pytanie

Czy mając na uwadze zastąpienie papierowych dokumentów dostawy przez elektroniczne dokumenty dostawy (e-DD), możliwe jest uznanie, że w celu skorzystania przez Wnioskodawcę z przewidzianego w art. 89 ust. 2 u.p.a. zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego (tj. przyjęcia stawki akcyzy w wysokości 0 zł), wystarczającym będzie spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 2 u.p.a., oraz wskazanie na potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD bądź elektronicznym potwierdzeniu odbioru, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych, w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie?

Państwa stanowisko w sprawie

W celu skorzystania przez Wnioskodawcę z przewidzianego w art. 89 ust. 2 u.p.a. zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego (tj. przyjęcia stawki akcyzy w wysokości 0 zł), wystarczającym będzie spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 2 u.p.a., oraz wskazanie na potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD bądź elektronicznym potwierdzeniu odbioru, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

Dokonanie literalnej wykładni treści rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu, prowadzi do wniosku, iż wymogi w odniesieniu do e-DD zostały określone w sposób łagodniejszy niż uprzednio (w odniesieniu do papierowych dokumentów dostawy).

Tym samym w obowiązującym porządku prawnym brak jest (w odniesieniu do e-DD) regulacji tożsamych z regulacjami zawartymi we wzorze papierowego dokumentu dostawy (m.in. wymogu wskazania "krótkiego opisu i podstawy prawnej" - vide pole 11, kolumna 6 wzoru).

W § 6 pkt 5 rozporządzenia znajduje się bowiem ogólne sformułowanie o obowiązku wskazania przeznaczenia, uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych, w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

Wobec powyższego, w celu skorzystania przez Wnioskodawcę z przewidzianego w art. 89 ust. 2 u.p.a. zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego (tj. przyjęcia stawki akcyzy w wysokości 0 zł) wystarczającym będzie spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 2 u.p.a., oraz wskazanie na potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD bądź elektronicznym potwierdzeniu odbioru, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2710, wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20, kody CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Przy czym oznaczenie "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (...).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy:

Użyte w ustawi określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego:

a)

przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

b)

monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

W art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy wskazano, że:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 470), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)

wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)

napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W art. 10 ust. 4 ustawy wskazano, że:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.

W myśl art. 10 ust. 4a ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wystawienia dokumentu handlowego.

Jak stanowi art. 40 ust. 5a ustawy:

W przypadku wyrobów akcyzowych:

1)

o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,

2)

o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)

- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W świetle z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Jak wskazano w art. 89 ust. 2 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1)

w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2)

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3)

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4)

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5)

nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6)

importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7)

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8)

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 89 ust. 2aa ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Z kolei przepis art. 46b wskazuje, że:

1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:

1)

wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e;

2)

dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. k i pkt 2 lit. d, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w e-DD sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny.

1a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, porównania danych dotyczących wyrobów akcyzowych zawartych w zgłoszeniu celnym z danymi zawartymi w e-DD dokonuje naczelnik urzędu celno-skarbowego, który dopuścił wyroby akcyzowe do obrotu.

2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:

1)

odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

2)

wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej - w przypadku, o którym mowa w art. 46a pkt 2 lit.e.

3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Jak stanowi art. 89 ust. 2e ustawy:

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Państwa wątpliwości - wyrażone w zadanym pytaniu - dotyczą możliwości skorzystania z przewidzianego w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy zwolnienia od obowiązku uiszczania podatku akcyzowego (tj. przyjęcia stawki akcyzy w wysokości 0 zł) dla wyrobów o kodzie CN 2710 12 25, po spełnieniu przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, oraz wskazaniu na potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD bądź elektronicznym potwierdzeniu odbioru, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy odebranych wyrobów akcyzowych.

W pierwszej kolejności - z uwagi na treść pytania Spółki - Organ pragnie zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym rozróżniają przypadek stosowania stawki w wysokości 0 zł od przypadku zwolnienia od akcyzy. Wprawdzie w obu przypadkach skutek podatkowy jest podobny - nie następuje efektywne opodatkowanie akcyzą - jednak są to dwie całkowicie różne okoliczności uwalniające podatnika od konieczności zapłaty podatku akcyzowego.

Jak wynika z art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł konieczne jest spełnienie kumulatywnie wszystkich poniższych warunków:

- przedmiotem opodatkowania są wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13;

- wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

- wyroby te są przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Zauważyć przy tym należy, że dwie pierwsze z przywołanych przesłanek, odnoszą się do wszystkich wymienionych w art. 89 ust. 2 ustawy przypadków stosowania stawki wynoszącej 0 zł. Natomiast trzecia przesłanka dotyczy już dokładnie jednej ze skonkretyzowanych czynności/transakcji, wymienionych w pkt 1-8 tego przepisu (w przypadku niniejszego wniosku wymieniona została w pkt 2), związanych z posiadaniem, nabyciem lub przeznaczeniem tych wyrobów akcyzowych.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, że przedmiotem wniosku są wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 12 25. Oznacza to, że są to wyroby energetyczne w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2, wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy, a przy tym są one wyrobami innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Spółka podała również w uzupełnieniu wniosku, że wejdzie w posiadanie wyrobów, których dotyczy wniosek (o kodzie CN 2710 12 25), w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego, które nie nastąpi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca nie posiada statusu zużywającego podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy. Jak podała Spółka, wyroby te nie mają zastosowań energetycznych lub napędowych, przeznaczone są do celów innych niż opałowe. Całość nabytego towaru będzie sprzedawana innym podmiotom gospodarczym lub osobom fizycznym w opakowaniach o pojemności 750 ml lub 5 I. Przy tym Spółka nie prowadzi składu podatkowego, więc wyroby te nie będą przemieszczane do zużywającego podmiotu gospodarczego ze składu podatkowego.

Należy więc zauważyć, że regulacja zawarta w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy nie zawiera odwołania do nabycia wewnątrzwspólnotowego, a dotyczy czynności podejmowanych na terytorium kraju (przemieszczania pomiędzy ściśle określonymi podmiotami). Do warunków uprawniających do stosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy), odnoszą się uregulowania zawarte w art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy. Przy czym wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą możliwości stosowania przepisów art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy.

Nabywając wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 12 25, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka nie będzie występowała jako zużywający podmiot gospodarczy. W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie zaistnieją wszystkie przesłanki wymienione w art. 89 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy, pozwalające na zastosowanie przez Spółkę stawki wynoszącej 0 zł do nabywanych wyrobów. Nabycia nie dokonuje zużywający podmiot gospodarczy, jak wymaga tego art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy. Nabywane wyroby będą bowiem sprzedawane w stanie niezmienionym, a nie zużywane przez Spółkę. Nabycie nie jest dokonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezbędnej dla zastosowania art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy. Nie zaistnieje również przesłanka wymieniona w art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy, ponieważ nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie dokonywał podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie osoba fizyczna. Bez znaczenia więc będzie fakt, że same wyroby akcyzowe będą w opakowaniach o pojemności 750 ml lub 5 litrów, ponieważ będą nabywane z przeznaczeniem do celów handlowych. Tak więc na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy, Spółka nie zastosuje stawki 0 zł do nabywanych wyrobów.

Co więcej, wskazane przez Spółkę wyroby energetyczne o kodzie CN 2710 12 25, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nabywane wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, znajdujące się w opakowaniach jednostkowych o pojemności 750 ml lub 5 litrów, nie będą objęte stawką akcyzy wynoszącą 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Regulacje zawarte w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, przewidujące stosowanie zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych, o których mowa w tym przepisie, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, mają zastosowanie w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast taka sytuacji w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego nie będzie miała miejsca.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że pierwszą czynnością wykonywaną przez Wnioskodawcę będzie nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 25. Nabycie to będzie dokonywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie następuje do składu podatkowego (Spółka podała, że nie prowadzi składu podatkowego). Oznacza to, że nabywając wewnątrzwspólnotowo wskazane wyroby akcyzowe, Spółka będzie dokonywała czynności opodatkowanych akcyzą, o czym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Natomiast sprzedaż wyrobów akcyzowych - i związane z tym ich przemieszczanie - znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności 750 ml lub 5 litrów, będzie czynnością następującą po wcześniejszym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

W konsekwencji, dokonując czynności opodatkowanej wymienionej w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, w przypadku opisanego we wniosku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 10 ust. 4a ustawy. W efekcie nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Spółkę, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów energetycznych o kodzie CN 2710 12 25, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności 750 ml lub 5 litrów, będzie opodatkowane stawką 1822,00 zł/1000 litrów, zgodnie z art. 89 ust. 2e ustawy.

Jak z powyższego wynika, przedstawione przez Spółkę okoliczności nabycia wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 25 nie będą pozwalały na zastosowanie w tym przypadku stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy. Wskazany przepis odwołuje się do przemieszczania na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Przy tym to przemieszczanie musi następować ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego. Natomiast samo przemieszczanie na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD jest czynnością, która może nastąpić dopiero wówczas, gdy dotyczy m.in. wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Wynika to z samej definicji elektronicznego dokumentu e-DD, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Zauważyć należy, że w zadanym pytaniu Spółka położyła nacisk m.in. na kwestię wskazania na potwierdzeniu odbioru na wydruku e-DD lub elektronicznym potwierdzeniu odbioru, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od podatku akcyzowego odebranych wyrobów akcyzowych. Jak Organ zwrócił już wcześniej uwagę, wątpliwości Spółki związane są z zastosowaniem stawki 0 zł (na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy), a nie zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Z kolei samo zawarcie prawidłowych informacji w dokumencie e-DD ma wtórne znaczenie względem konieczności spełnienia, w pierwszej kolejności, warunków niezbędnych dla zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, z tego przepisu wynikających. Niezbędne jest bowiem równoczesne spełnienie wszystkich przesłanek uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, na mocy art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Jedną z tych przesłanek jest przemieszczanie wyrobów na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

W sytuacji jednak, gdy Wnioskodawca będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo wyroby energetyczne o kodzie CN 2710 12 25, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w związku z tą czynnością powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Gdy w tym wypadku Wnioskodawca określi kwotę akcyzy w należnej wysokości, to nie powstanie obowiązek podatkowy w związku ze sprzedażą wskazanych wyrobów energetycznych na terytorium kraju, co wynika z jednofazowości podatku akcyzowego i znajduje oparcie w treści art. 8 ust. 6 ustawy. Wówczas, w przypadku sprzedaży na terytorium kraju wyrobów o kodzie CN 2710 12 25, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.

Na marginesie powyższego należy zauważyć, że tak w opisie zdarzenia przyszłego, jak i w stanowisku własnym w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca odwołał się do treści rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu (Dz. U. z 2021 r. poz. 208). Poczynione odwołanie związane było z naciskiem, jaki Wnioskodawca położył w treści wniosku (także w zadanym pytaniu) na prawidłowość wykazywania informacji w dokumencie e-DD lub elektronicznym potwierdzeniu odbioru. Zauważyć więc należy, że wskazane rozporządzenie obowiązywało do 31 stycznia 2022 r. Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2023 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu (Dz. U. z 2023 r. poz. 276). Przy czym odwoływanie się do zapisów obowiązującego rozporządzenia nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie może zastosować zerowej stawki akcyzy - na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy - do nabywanych wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 25.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy do nabywanych wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 25. Przemieszczając następnie tak nabyte wyroby akcyzowe nie będzie zobowiązany do stosowania dokumentu e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD. Spółka będzie bowiem zobowiązana do określenia i zapłaty podatku akcyzowego w związku z tym nabyciem wewnątrzwspólnotowym, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów energetycznych o kodzie CN 2710 12 25, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, gdy nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, będzie opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów.

Odnosząc się do przedstawionej przez Wnioskodawcę argumentacji należy zauważyć, że przepisy dotyczące stosowania zerowej stawki akcyzy do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, należy interpretować łącznie (w tym w powiązaniu z przepisami dotyczącymi przemieszczania wyrobów i przepisami dotyczącym powstania obowiązku podatkowego). Łącznie tworzą one bowiem spójną i logiczną całość, ustanawiając kompleksowe zasady dotyczące zastosowania zerowej stawki akcyzy na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Zatem stawce zerowej podlegają tylko ściśle wymienione czynności i transakcje, których przedmiotem są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych, lub też jako dodatki lub domieszki do tych paliw.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.; dalej jako: "Ordynacja podatkowa").

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl