0111-KDIB3-3.4013.30.2024.1.MAZ - Zwolnienie od akcyzy płynów do papierosów elektronicznych zużywanych podczas testowania

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.30.2024.1.MAZ Zwolnienie od akcyzy płynów do papierosów elektronicznych zużywanych podczas testowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy zużywanych podczas testowania płynów do papierosów elektronicznych, w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu, na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, wpłynął 16 lutego 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

XXX Spółka z o.o. (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Spółka") zajmuje się produkcją i dystrybucją płynów do e-papierosów, zwanych również "liquidami". Pojęcie to odnosi się do gotowego produktu przeznaczonego do bezpośredniego zastosowania przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym. Papieros elektroniczny to urządzenie jednorazowego lub wielokrotnego użytku, służące do spożywania pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażonego w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Spółka oferuje szeroką gamę płynów do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy (CAS 57-55-6), gliceryna roślinna (CAS 56-81-5), aromaty (esencje), mentol (CAS 2216-51-5), kannabidiol CBD (CAS 13956-29-1), oraz w przypadku pewnej grupy produktów także nikotyna o farmaceutycznej czystości (dalej jako: "Surowce"). Zawartość nikotyny w gotowym roztworze płynu do e-papierosów jest zmienna i zależy od składu bazy oraz indywidualnych preferencji klienta. Pochodzenie nikotyny, jej czystość, sposób wytwarzania w procesie chemicznym, rodzaj (nikotyna naturalna, syntetyczna) bezpośrednio wpływa na smak produkowanego liquidu. Płyny są dostępne w różnych wersjach smakowych, od nut tytoniowych, przez miętowe i owocowe, po smaki tworzone na indywidualne zapytania i oczekiwania klientów. Do produkcji płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy.

Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenie na wysyłanie wyrobów z miejsca importu jako zarejestrowany wysyłający.

Spółka planuje utworzenie Działu Badań i Rozwoju (dalej jako: "Dział R&D") w składzie podatkowym, który będzie odpowiedzialny za tworzenie nowych koncepcji i receptur, opracowywanie technik wytwarzania, a także tworzenie nowych smaków liquidów oraz ich testowanie organoleptyczne (ocena). W związku z tym Spółka zamierza dokonać aktualizacji statusu podmiotu akcyzowego w CRPA, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.), przed dniem wykonania pierwszej czynności związanej z testowaniem organoleptycznym (zużyciem) liquidów, poprzez uzupełnienie statusu podmiotu zużywającego.

Wytwarzane przez pracowników R&D liquidy będą produkowane z Surowców wprowadzanych na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka, przed rozpoczęciem produkcji nowych smaków liquidów w Dziale R&D, będzie wysyłała informację o planowanym rozpoczęciu procesu produkcyjnego, zgodnie z § 31 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636). Dział R&D będzie zajmował się badaniami i rozwojem nowych produktów, czyli tworzeniem smaków, które nie tylko spełniają oczekiwania klientów, ale także wyróżniają się na rynku ze względu na swoją oryginalność, innowacyjność i potencjał sprzedażowy.

Utworzenie Działu R&D jest zdaniem Spółki konieczne w celu wprowadzania innowacji oraz dalszego rozwoju produktów. Dział R&D przy tworzeniu nowych smaków liquidów będzie kierował się takimi aspektami jak: preferencje konsumentów, innowacje smakowe, zgodność z trendami, badania marketingowe, konkurencyjność, czy zdolność wapowania. Spółka ma wątpliwości, czy działalność R&D polegająca na zużywaniu liquidów podczas testowania organoleptycznego może zgodnie z prawem podlegać zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Zużywanie liquidów w ramach działalności R&D związane jest z testowaniem sensorycznym i będzie polegało na ocenie fizycznych właściwości badanych płynów do e-papierosów za pomocą zmysłów. Czynności testowe wykonywane w Dziale R&D będą skupiały się na spożywaniu przez testerów pary powstającej z płynu do e-papierosów. Tester ze sprawdzoną wrażliwością sensoryczną będzie dokonywać subiektywnej oceny organoleptycznej wyrobów na podstawie wrażeń odbieranych za pomocą zmysłu węchu i smaku, poprzez odbiór i analizę bodźców działających na organizm człowieka. Badania organoleptyczne pozwolą na dostosowanie proporcji poszczególnych składników (esencji) i optymalizację składu. Podsumowując, testy R&D będą badaniami produktowymi, obejmującymi różne aspekty, podczas których sprawdzana będzie także innowacyjność i akceptacja rynkowa.

Przedmiotem niepewności Spółki jest możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, z późn. zm.) dla zużywanych podczas testów organoleptycznych nowych smaków płynów do e-papierosów, wyprodukowanych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział R&D Spółki będzie mógł korzystać ze zwolnienia z akcyzy dla zużywanych podczas testowania organoleptycznego płynów do papierosów elektronicznych, w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu, na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Dział R&D Spółki będzie mógł korzystać ze zwolnienia z akcyzy dla zużywanych podczas testowania organoleptycznego płynów do papierosów elektronicznych w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu, na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w przypadku o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający zamieszkanie, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, który wyroby akcyzowe zużywa na cele uprawniające do zwolnienia akcyzowego. Podmiotem zużywającym jest podmiot, który ostatecznie zużywa zwolnione ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe. Jest to więc pojęcie szerokie i może obejmować zużywanie wyrobów akcyzowych podczas testów organoleptycznych (sensorycznych) w Dziale R&D zlokalizowanym w składzie podatkowym Spółki.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy. Na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się z akcyzy płyn do e-papierosów z chwilą przeznaczenia do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu, w przypadku o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

Zdaniem Spółki testowanie organoleptyczne wyprodukowanych w Dziale R&D nowych smaków płynów do e-papierosów mieści się w zakresie badań, o których mowa w ww. rozporządzeniu, gdyż badania związane z jakością produktu obejmują szeroki zakres technik i metod badawczych, w tym również testy sensoryczne w ramach działalności badawczo-rozwojowej.

Należy także zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 11e ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2021 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 276), producent, importer lub dystrybutor papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych jest obowiązany do ustanowienia i utrzymywania systemu zbierania informacji o wszystkich podejrzewanych i niepożądanych dla zdrowia ludzkiego działaniach tych wyrobów.

Zgodnie z art. 11e ust. 3 ustawy, w przypadku gdy producent, importer lub dystrybutor papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych ma powody do stwierdzenia, że posiadane przez niego papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe, które mają zostać wprowadzone do obrotu lub znajdują się w obrocie, nie są bezpieczne lub nie są dobrej jakości, lub w inny sposób są niezgodne z przepisami ustawy lub wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi, jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań niezbędnych do dostosowania tego wyrobu do wymagań wynikających z ustawy lub tych aktów, jego zwrotu lub wycofania z obrotu.

Producent ponosi pełną odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo płynu do papierosa elektronicznego wprowadzonego do obrotu, wykorzystywanego w normalnych lub racjonalnie przewidywalnych warunkach, a przepisy akcyzowe umożliwiają badania własne podmiotów. Niewątpliwie testy organoleptyczne pomogą w identyfikacji potencjalnych zagrożeń zdrowotnych. Dział R&D zatrudniający pracowników tworzących oryginalne liquidy będzie oceniał i zatwierdzał nowe kompozycje smakowe oraz wyznaczał ich standardy, aby pomóc w zachowaniu spójności jakościowej (standaryzacja). Nie ulega wątpliwości, że będzie ustanawiał receptury oraz normy produkcyjne dotyczące pożądanych cech sensorycznych nowego smaku, takie jak intensywność, trwałość, konsystencja, zgodność z oczekiwaniami konsumentów itp. Dział R&D nie będzie bezpośrednio odpowiedzialny za proces monitorowania i bieżącą kontrolę jakości seryjnie produkowanych liquidów. Jednak przeprowadzane przez ten dział testy organoleptyczne mieszczą się w zakresie badań związanych z jakością produktu, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanego pytania, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 46 załącznika nr 1, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Określenie skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Użyte w ustawie określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacz podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Określenie procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Papierosy elektroniczne to urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, uchwalone zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1871; dalej jako: "rozporządzenie" lub "rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy").

W § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia wskazano, że:

Zwalnia się od akcyzy, z chwilą przeznaczenia do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu płyn do papierosów elektronicznych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy, oraz w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że Spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją płynów do e-papierosów, zwanych również "liquidami". Pojęcie to odnosi się do gotowego produktu przeznaczonego do bezpośredniego zastosowania przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym. Spółka oferuje szeroką gamę płynów do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy, gliceryna roślinna, aromaty (esencje), mentol, kannabidiol CBD, oraz w przypadku pewnej grupy produktów także nikotyna o farmaceutycznej czystości. Do produkcji płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Spółka planuje utworzenie Działu Badań i Rozwoju w składzie podatkowym, który będzie odpowiedzialny za tworzenie nowych koncepcji i receptur, opracowywanie technik wytwarzania, a także tworzenie nowych smaków liquidów oraz ich testowanie organoleptyczne (ocena). Wytwarzane przez pracowników R&D liquidy będą produkowane z Surowców wprowadzanych do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka, przed rozpoczęciem produkcji nowych smaków liquidów w Dziale R&D, będzie wysyłała informację o planowanym rozpoczęciu procesu produkcyjnego, zgodnie z § 31 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636).

Zużywanie liquidów w ramach działalności R&D związane jest z testowaniem sensorycznym i będzie polegało na ocenie fizycznych właściwości badanych płynów do e-papierosów za pomocą zmysłów. Czynności testowe wykonywane w Dziale R&D będą skupiały się na spożywaniu przez testerów pary powstającej z płynu do e-papierosów. Tester ze sprawdzoną wrażliwością sensoryczną będzie dokonywać subiektywnej oceny organoleptycznej wyrobów na podstawie wrażeń odbieranych za pomocą zmysłu węchu i smaku, poprzez odbiór i analizę bodźców działających na organizm człowieka. Badania organoleptyczne pozwolą na dostosowanie proporcji poszczególnych składników (esencji) i optymalizację składu.

Państwa wątpliwości - wyrażone w zadanym pytaniu - dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z akcyzy dla zużywanych podczas testowania organoleptycznego płynów do papierosów elektronicznych, w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu, na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

Zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia następuje z chwilą przeznaczenia płynu do papierosów elektronicznych do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu. Przy czym to zwolnienie nie ma charakteru bezwarunkowego, ponieważ odnosi się do przypadków wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy (gdy spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy) oraz w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca podał, że utworzy Dział R&D w składzie podatkowym. Z kolei w tym dziale będzie odbywało się testowanie sensoryczne, organoleptyczne płynu do papierosów elektronicznych, prowadzone przez testerów. Powyższa okoliczność wskazuje, że zużycie płynu do papierosów elektronicznych będzie następowało w ramach badań związanych z ich jakością. Oznacza to, że Spółka, jako podmiot zużywający prowadzący skład podatkowy, będzie zużywała ten płyn do papierosów elektronicznych, a zatem zaistnieje okoliczność sprecyzowana w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy. Natomiast warunek wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy w tym wypadku nie będzie dotyczył Spółki, ponieważ odnosi się do przypadku, gdy wyroby akcyzowe dostarczane są ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Reasumując - mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione przez Spółkę okoliczności zdarzenia przyszłego, odpowiadając na zadane przez Państwa pytanie - należy stwierdzić, że spełniając warunek wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy płynu do papierosów elektronicznych, przeznaczonego do badań związanych z jakością tego płynu, na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.; dalej jako: Ordynacja podatkowa").

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl