0111-KDIB3-3.4013.3.2022.2.MK - Akcyza od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.3.2022.2.MK Akcyza od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe w zakresie uznania za podatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 29 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania za podatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych oraz prawa do zastosowania zwolnienia.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 marca 2022 r. (data wpływu 10 marca 2022 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania:

* (...)

2) Zainteresowany niebędąca stroną postępowania: * (...)

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(...) w styczniu 2018 r. rozpoczęła wytwarzanie ciepła w swojej ciepłowni (...). Ciepłownia składa się z dwóch kotłów opalanych pyłem węgla brunatnego oraz z jednego kotła opalanego gazem ziemnym.

Wytwarzane ciepło jest w całości sprzedawane na rzecz (...).

Pył węgla brunatnego spalany w ciepłowni (...) w celach opałowych (...) pochodzi (...) znajdującej się na terenie Niemiec.

(...) nabywa pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00 od spółki prawa niemieckiego (...).

Z kolei spółka (...) nabywa pył węgla brunatnego od właściciela kopalni (...).

Podstawę zakupu pyłu węgla brunatnego przez (...) od stycznia 2018 r. do dnia dzisiejszego stanowi umowa o dostawę pyłu węgla brunatnego oraz dodatku wapnia i odbiór pozostałości po spalaniu zawarta (...).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. umowy (...) zobowiązuje się do dostawy do ciepłowni pyłu węgla brunatnego (zwanego dalej również BKS) w ilościach pokrywających całe zapotrzebowanie (...) a także do wywozu i przetworzenia pozostałości po spalaniu. Wykonanie usługi dostarczenia i wywozu ustalonych ilości następuje po złożeniu zamówienia przez (...).

Zgodnie z § 7 ww. umowy, pył węgla brunatnego jest transportowany samochodami ciężarowymi z Niemiec przez przewoźnika wyznaczonego przez (...). Miejscem spełnienia zobowiązania w zakresie dostawy pyłu węgla brunatnego przez (...) jest ciepłownia (...). w (...). Ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia pyłu węgla brunatnego przechodzi na (...). z chwilą przepompowania pyłu węgla brunatnego z samochodu ciężarowego do zbiornika silosowego znajdującego się na terenie ciepłowni (...). w (...).

Każdej dostawie towarzyszy dokument dostawy, który wskazuje odbiorcę ((...).), przedmiot dostawy (pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00) oraz jego wagę.

(...). płaci za dostarczony pył węgla brunatnego w okresach miesięcznych na podstawie faktur wystawianych przez (...) (...), które zawierają informację, że pył węgla brunatnego jest przeznaczony dla (...) w (...), adres (...).

(...). pismem z dnia 17.11.2017 złożyła w (...) zgłoszenie rejestracyjne AKC-R, powiadomiła o zamierzonym rozpoczęciu działalności w zakresie wytwarzania ciepła z wykorzystaniem wyrobów węglowych i gazowych w ciepłowni w (...) oraz złożyła oświadczenie, że planuje osiągnąć w pierwszym roku działalności (tj. w roku 2018) udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyższy niż 10%.

(...). uzyskała w dniu 28.06.2018 na podstawie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zezwolenie na emisję gazów cieplarnianych z ciepłowni w (...).

W związku z tym, od dnia 28.06.2018 (...). uczestniczy w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Mając to na uwadze, (...). złożyła (...) zgłoszenie aktualizacyjne AKC-R w zakresie obejmującym okres od dnia 28.06.2018 wskazujące, że od dnia 28.06.2018 korzysta ze zwolnienia od akcyzy przy nabywaniu wyrobów węglowych (pył węgla brunatnego CN 2702 10 00) i wyrobów gazowych (gaz ziemny wysokometanowy E CN 2711 2100) na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 oraz art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy od podatku akcyzowym.

Udział zakupu pyłu węgla brunatnego w wartości produkcji sprzedanej od początku działalności ciepłowni w (...) do dnia dzisiejszego obrazuje poniższe zestawienie:

rok 2018:

koszt zakupu BKS = 7 141468,28 zł, wartość sprzedaży ciepła = 13 490 386,82 zł, udział% BKS/sprzedaż = 52,94%

rok 2019:

koszt zakupu BKS = 6 777 118,38 zł, wartość sprzedaży ciepła = 14 348 910,76 zł, udział% BKS/sprzedaż = 47,23%

rok 2020:

koszt zakupu BKS = 6 778 210,22 zł, wartość sprzedaży ciepła = 15 534 033,56 zł, udział% BKS/sprzedaż = 43,63%

rok 2021 - w toku:

koszt zakupu BKS = 6 127 942,94 zł, wartość sprzedaży ciepła = 14 445 390,21 zł, udział% BKS/sprzedaż = 42,42%

Z tego wynika, iż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest wyższy niż 10%.

Za nabycie węgla brunatnego w okresie od stycznia do czerwca 2018 r. (...) dokonała zapłaty akcyzy w należnej wysokości.

Pismem z 24 lutego 2022 r. poproszono m.in. o uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

1) Czy (...) był i jest finalnym nabywcą węglowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym;

2) Czy faktury dokumentujące nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych (które były i są zużywane od dnia 28 czerwca 2018 r.), określały i określają przeznaczenie tych wyrobów węglowych, tj. do celów uprawniających do zwolnienia określonych w art. 31a ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W odpowiedzi na wezwanie wskazano:

Ad 1)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

(...) dostarcza pył węgla brunatnego do ciepłowni (...) w (...) na podstawie umowy o dostawę pyłu węgla brunatnego oraz dodatku wapnia i odbiór pozostałości po spalaniu z dnia 19 września 2017 r. Zgodnie z tą umową (...) zobowiązuje się do dostawy do ciepłowni (...) w (...) pyłu węgla brunatnego (zwanego dalej również BKS) w ilościach pokrywających całe zapotrzebowanie (...). Umowa ta podlega prawu niemieckiemu, a sądem właściwym dla rozpoznawania sporów z niej wynikających jest niemiecki sąd powszechny (...).

Z tytułu dostaw pyłu węgla brunatnego do ciepłowni (...) w (...), (...) wystawia dla (...). co miesiąc faktury w języku niemieckim. Zawierają one rozliczenie zgodnie z umową dostawy zawartą między (...) a (...). oraz informację, że pył węgla brunatnego (określany po niemiecku jako Braunkohlenstaub, w skrócie BKS) jest dostarczany pod adres (...). Pod tym adresem znajduje się ciepłownia (...)., w której jest spalany pył węgla brunatnego w celu wytworzenia ciepła dla (...).

(...) dostarcza pył węgla brunatnego z Niemiec do ciepłowni (...) w (...) bezpośrednio za pomocą samochodów ciężarowych należących do zewnętrznych przewoźników. Cysterna po przybyciu do ciepłowni w (...) jest podłączana do silosu magazynującego i następuje przetłoczenie pyłu węgla brunatnego z cysterny do silosu w ciepłowni (...). w (...).

Każda dostawa pyłu węgla brunatnego jest dokumentowana dowodem dostawy. W dowodzie tym wskazane są m.in. następujące dane:

- zleceniodawca: (...)

- miejsce załadunku: (...)

- miejsce rozładunku: (...)

- odbiorca: (...)

- daty załadunku i rozładunku, wagę pyłu węgla brunatnego.

Wobec powyższego, na zamówienie (...). następuje przemieszczenie pyłu węgla brunatnego z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Czynność ta ma charakter wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

(...) nabywała i nabywa pył węgla brunatnego w celu zużycia go w swojej ciepłowni w (...) przy ul. Korytkowskiej 14 do wytworzenia ciepła, więc była i jest finalnym nabywcą węglowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 2)

Udział zakupionego przez (...) pyłu węgla brunatnego w wartości produkcji sprzedanej jest wyższy niż 10%, co oznacza, że (...). jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby węglowe w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Od dnia 28.06.2018 (...) uczestniczy w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym, w (...) został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31c pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zakupiony przez (...). pył węgla brunatnego jest przeznaczony wyłącznie do celów opałowych - jest wykorzystywany wyłącznie jako paliwo spalane w ciepłowni (...). w (...) przy ul. Korytkowskiej 14 w celu wytworzenia ciepła dla (...).

(...). wytwarza ciepło w ciepłowni w (...) w oparciu o koncesję wydaną przez (...).

Ciepłownia w (...) jest jedynym źródłem ciepła należącym do (...), w którym jest wykorzystywany pył węgla brunatnego.

W związku z powyższym, (...). od dnia 28.06.2018 spełnia warunki do zwolnienia od akcyzy przy nabywaniu wyrobów węglowych (pył węgla brunatnego CN 2702 10 00) na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy od podatku akcyzowym.

Jak wskazano w pkt 1, faktury, które wystawia (...) dla (...) zawierają informację, że pył węgla brunatnego jest dostarczany pod adres: (...). Pod tym adresem mieści się ciepłownia (...).

Każdej dostawie towarzyszy dokument dostawy, który wskazuje, że załadunek pyłu węgla brunatnego nastąpił w Niemczech w (...), a rozładunek w (...).

W związku z tym należy przyjąć, że faktury wystawione przez (...) określają przeznaczenie pyłu węgla brunatnego do celu zużycia go w ciepłowni (...).

Pytania

1) Czy (...) nabywając od (...) pochodzący z niemieckiej kopalni pył węgla brunatnego dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych i jako finalny nabywca wyrobów węglowych jest podatnikiem podatku akcyzowego z tego tytułu?

2) Czy (...) jako zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, od dnia 28 czerwca 2018 r. spełnia przesłanki określone w art. 31a ust. 1 pkt 8 oraz ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym i jest zwolniona z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabywania od (...) pyłu węgla brunatnego do wytwarzania ciepła w ciepłowni w (...)?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Odpowiedź na pytanie nr 1

Artykuł 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym definiuje wyroby węglowe jako wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W pkt 20 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym został wymieniony węgiel brunatny, CN ex 2702. Pył węgla brunatnego, który zakupuje (...) to węgiel brunatny w rozdrobnionej formie. W związku z tym pył węgla brunatnego stanowi wyrób węglowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego (...).

Jako sprzedaż wyrobów węglowych rozumie się zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym ich sprzedaż, zamianę, wydanie w zamian za wierzytelności, wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego, darowiznę (...).

Z treści art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że sprzedaż wyrobów węglowych podlega opodatkowaniu akcyzą wyłącznie, gdy następuje na terytorium kraju.

Pojęcie nabycia wewnątrzwspólnotowego zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W literaturze i orzecznictwie podnosi się, że decydujące znaczenie ma tu osoba nabywcy i dokonywane przez niego lub w jego imieniu przemieszczenie wyrobów akcyzowych, które rozpoczyna się w innym państwie członkowskim, a kończy w Polsce, (por. wyrok NSA z 22 kwietnia 2015 r., I GSK 972/13; Komentarz do ustawy o podatku akcyzowym, S. Parulski, wyd. III, Warszawa 2016, Art. 2).

Definicja finalnego nabywcy węglowego jest zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym i obejmuje podmiot, które nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego podatnikiem akcyzy będzie finalny nabywca węglowy, (por. Matarewicz Jacek, Ustawa o podatku akcyzowym. Komentarz aktualizowany do art. 9a).

(...) nabywa pochodzący z niemieckiej kopalni pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00 od spółki prawa niemieckiego (...) na podstawie umowy o dostawę pyłu węgla brunatnego.

Zgodnie z zawartą umową (...) dostarcza pył węgla brunatnego z Niemiec do ciepłowni (...) w (...) za pomocą samochodów ciężarowych należących do zewnętrznych przewoźników.

W związku z powyższym z inicjatywy (...). odbywa się przemieszczenie pyłu węgla brunatnego z Niemiec na teren ciepłowni (...). w (...). Bez udziału (...). to przemieszczenie nie miałoby miejsca.

(...) dokonuje tym samym wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

(...) nabywa pył węgla brunatnego w celu spalenia go w swojej ciepłowni w (...), jest więc finalnym nabywcą węglowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego, (...). nabywając od (...) pochodzący z niemieckiej kopalni pył węgla brunatnego dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych i jako finalny nabywca wyrobów węglowych jest podatnikiem podatku akcyzowego z tego tytułu.

Odpowiedź na pytanie nr 2

Artykuł 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W odniesieniu do podmiotu rozpoczynającego działalność z wykorzystaniem wyrobów węglowych, art. 31a ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż podmiot taki może zostać uznany za zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 31c pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 uznaje się system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy jest zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jest udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów. Pył węgla brunatnego, który nabywa (...). służy on do zasilania ciepłowni w (...), w której wytwarzana jest energia cieplna dla (...). W związku z tym (...) nabywa węgiel brunatny w celach opałowych.

Pismem z dnia 17.11.2017 (...) złożyła (...) oświadczenie, że planuje osiągnąć w pierwszym roku działalności (tj. w roku 2018) udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyższy niż 10%.

Rzeczywisty udział zakupu pyłu węgla brunatnego w wartości produkcji sprzedanej od początku działalności ciepłowni w (...) do dnia dzisiejszego przekracza 10%, co wynika z zestawienia w opisie stanu faktycznego.

W związku z powyższym (...) wypełniła przesłanki określone w art. 31a ust. 7 i 8 ustawy o podatku akcyzowym, co pozwala przyjąć, iż od początku swej działalności jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby węglowe.

(...) uzyskała w dniu 28.06.2018 na podstawie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zezwolenie na emisję gazów cieplarnianych z ciepłowni w (...).

W związku z tym, z dniem 28.06.2018 został wprowadzony w (...) system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31c pkt 1 oraz art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Rachunki wystawiane przez (...) na rzecz (...) z tytułu zbycia pyłu węgla brunatnego zawierają informację, że pył węgla brunatnego jest przeznaczony dla (...) w (...), adres: (...).

Mając na uwadze powyższe, (...) jako zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, od dnia 28 czerwca 2018 r. spełnia przesłanki określone w art. 31a ust. 1 pkt 8 oraz ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym i jest zwolniona z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabywania od (...) pyłu węgla brunatnego do wytwarzania ciepła w ciepłowni w (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie uznania za podatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Przez wyroby węglowe rozumie się wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN ex 2702 wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9, 22 lit. a, 23c ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;

- podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

- finalny nabywca węglowy - podmiot, który:

a)

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym;

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3)

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4)

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5)

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a)

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b)

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c)

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli

celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6)

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7)

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku

z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5 ustawy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 3 pkt 2 ustawy:

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów.

Artykuł 31a ust. 7 ustawy:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Artykuł 31a ust. 8 ustawy:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe uznaje się także podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 7.

Artykuł 31a ust. 9 ustawy:

W przypadku nieosiągnięcia na koniec pierwszego roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 7, podmiot określony w ust. 8 jest obowiązany do zapłaty w pierwszym kwartale kolejnego roku akcyzy od zużytych wyrobów węglowych, od których nie została zapłacona akcyza, wraz z odsetkami.

Jak stanowi art. 31c pkt 1 ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332 i 1047 oraz z 2022 r. poz. 1) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy.

Na wstępie oceny stanowiska Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku wątpliwości Organ zaznacza, że nabycie wewnątrzwspólnotowe zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest tożsame z pojęciem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, którym ustawodawca posługuje się w treści ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.). Tym samym w celu prawidłowej interpretacji, pojęcia te nie mogą być stosowane zamiennie.

W dalszej kolejności Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna i uniwersalna zasada, wynikająca zarówno z ustawy o podatku akcyzowym, jak i art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

W ustawie o podatku akcyzowym, wyrazem tej zasady jest art. 13 ust. 1 ustawy - stosownie do którego, podatnikiem akcyzy jest każda osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. W szczególności, podatnikiem akcyzy jest więc m.in. finalny nabywca węglowy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych, nawet jeśli względem nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów węglowych znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania akcyzą.

Zaznaczyć należy, że definicja nabycia wewnątrzwspólnotowego została uregulowana w art. 2 ust. pkt 9 ustawy i zgodnie z jej treścią, oznacza ona przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Podkreślić przy tym należy, że przepis ten w żadnej mierze nie odnosi się do własności wyrobu akcyzowego, prawa rozporządzania wyrobem jak właściciel, czy też podmiotu który faktycznego przemieszczania dokonuje. Równocześnie norma ta jest nieodłącznym elementem pozostałych unormowań ustawy regulujących m.in. przedmiot opodatkowania, moment w którym powstaje obowiązek podatkowy, jak i warunków umożliwiających zastosowanie zwolnienia z opodatkowania. Tym samym nie może ona być postrzegana w oderwaniu od pozostałych przepisów ustawy, gdyż tylko wówczas tworzą one jedną spójną i logiczną całość.

Analiza tych uregulowań prowadzi do wniosku, że podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego, a więc podatnikiem z tego tytułu jest ten podmiot, który dokonuje odbioru wyrobów akcyzowych wysłanych z innego kraju członkowskiego.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka (...) jest finalnym nabywcą węglowym, który nabywa z terytorium Niemiec pył węglowy węgla brunatnego sklasyfikowany do kodu CN 2702 10 00, który następnie zużywa do celów opałowych w ciepłowni.

W świetle zatem tych okoliczności, to (.... jako finalny nabywca węglowy jest podmiotem, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego objętych wnioskiem wyrobów węglowych w postaci pyłu węglowego węgla brunatnego sklasyfikowanego do kodu CN 2702 10 00. W konsekwencji to tej Spółce należy przypisać status podatnika podatku akcyzowego.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 jest zatem prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do przysługującego (...), prawa do zastosowania zwolnienia względem nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów węglowych od dnia 28 czerwca 2018 r., wskazać na wstępie należy, że zgodnie z utrwalonymi zasadami interpretacji przepisów prawa podatkowego, w szczególności tymi wprowadzającymi ulgi i zwolnienia, wszelkie preferencje wymagają ścisłej interpretacji.

Mając na uwadze tą zasadę Organ zaznacza, że prawo do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy przysługuje podatnikom, którzy posiadać będą status zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Co należy rozumieć pod pojęciem zakładu energochłonnego ustawodawca zdefiniował zasadniczo w treści art. 31a ust. 7 w zw. z ust. 8-9 ustawy.

Z kolei wykaz systemów prowadzących do osiągania celów ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej został przez ustawodawcę ujęty w treści art. 31c ustawy.

Przedstawiony opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić że (...), od dnia 28 czerwca 2018 r. spełnia ww. warunki. Wnioskodawcę bowiem uznać za zakład energochłonny, w którym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Od 28 czerwca 2018 r. jest także podmiotem który posiada system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Niemniej nie są to jedyne warunki, które umożliwiają zastosowanie omawianego zwolnienia.

Ustawodawca w art. 31 ust. 3 pkt 2 uwarunkował możliwość zastosowania tego zwolnienia, udokumentowaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów.

Dla zatem zastosowania zwolnienia względem czynności podlegającej opodatkowaniu jaką jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, kluczowe staje się posiadanie dokumentu handlowego wystawionego przez sprzedawcę wyrobów węglowych, w którym określono przeznaczenie tych wyrobów.

Nie chodzi przy tym wyłącznie o przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych, gdyż przeznaczenie do celów opałowych konstytuuje wyłączenie status tych wyrobów jako wyrobów akcyzowych, zgodnie z treścią poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.

Dokument handlowy powinien określać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości przeznaczenie tych wyrobów węglowych, tj. do jakich konkretnych celów wynikających z treści art. 31a ust. 1 ustawy będą wykorzystywane wyroby węglowe.

Warunek ten jest spójny i adekwatny względem pozostałych warunków umożliwiających zastosowanie zwolnienia względem wyrobów węglowych nabywanych na terytorium kraju przez finalnych nabywców węglowych, którzy nabywając w zwolnieniu wyroby węglowe, zobowiązani są złożyć oświadczenie określające przeznaczenie nabywanych wyrobów węglowych.

Tożsame zasady dotyczą także m.in. zwolnienia wyrobów gazowych, dla zastosowania którego przeznaczenie określa się w umowie (art. 31b ust. 5 ustawy).

Taka też wykładnię potwierdza orzecznictwo, które wskazuje że m.in. określenie przeznaczenia wyrobów węglowych (przez sprzedającego) jest koniecznym warunkiem uzyskania zwolnienia podatkowego (por. wyrok WSA w Białymstoku z 2 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 840/15, wyrok NSA z 20 września 2017 r., sygn. akt I GSK 1796/15).

Aby zatem (...), mogła korzystać ze zwolnienia od dnia 28 czerwca 2018 r., faktury na podstawie których nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, winny zawierać informację, że (...) będzie zużywała te wyroby do celów określonych w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, tj. że będą wykorzystywane do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w tym jego uzupełnienia o które poproszono, nie wynika aby taka informacja znajdowała się na fakturach dokumentujących nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Stwierdzić zatem należy, że opisanych we wniosku okolicznościach Spółka (...), nie spełnia warunku określonego w art. 31a ust. 3 pkt 2 ustawy, tj. nie posiada dokumentu handlowego wystawionego przez sprzedawcę wyrobów węglowych, który określa przeznaczenie nabywanych wyrobów węglowych. Pomimo zatem spełnienia pozostałych warunków, w przedstawionych okolicznościach Spółka (...) nie spełnia wszystkich wymogów formalnych zawartych w ustawie o podatku akcyzowym dla zastosowania zwolnienia względem nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów węglowych.

Stanowisko Zainteresowanych względem pytania nr 2 uznać należy więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Nieniniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

* Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: * Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

(...) (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl