0111-KDIB3-3.4013.298.2018.2.AMS - Zwolnienie z podatku akcyzowego zużycia wyrobów gazowych do produkcji ciepła przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.298.2018.2.AMS Zwolnienie z podatku akcyzowego zużycia wyrobów gazowych do produkcji ciepła przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 grudnia 2018 r. (data wpływu - 31 grudnia 2018 r.) uzupełnione pismem z 25 stycznia 2019 r. (data wpływu - 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia wyrobów gazowych do produkcji ciepła przez zakład energochłonny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia wyrobów gazowych do produkcji ciepła przez zakład energochłonny. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się wytwarzaniem, przesyłaniem oraz dystrybucją i obrotem ciepła, wykorzystując w swojej działalności wyroby gazowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym. Spółka zużywa gaz ziemny w instalacjach kotłów gazowych (2 szt.). Produkcja energii cieplnej odbywa się w większości (ponad 50%) z odnawialnego źródła energii, jakim są wody geotermalne, zatem prowadzona działalność Spółki spełnia cele związane z ochroną środowiska, poprzez redukcję CO2, NOx, SO2, CO i pyłów do atmosfery. Jednocześnie, Wnioskodawca jako przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest objęty obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r.

W Spółce spalanie gazu do produkcji energii cieplnej, następuje w nowoczesnych, wysokosprawnych kotłach, zaś energia jest odzyskiwana w ekonomizerach spalin. Wykonując modernizacje urządzeń do standardów mających na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i dokonując okresowych, cyklicznych pomiarów oddziaływania na środowisko, Spółka minimalizuje obciążenie środowiska, emisją szkodliwych substancji, pochodzących ze spalania gazu.

Ponadto, Spółka wykonała szereg działań energooszczędnych w latach 2014-2017 tj.:

1.

zrealizowała projekt pn. (...),

2.

podwyższyła efektywność energetyczną poprzez realizację inwestycji zakończonej w 2017 r., która polegała na modernizacji systemu sterowania pracą ciepłowni i sterowania węzłami ciepłowniczymi, co umożliwia obniżenie krzywej grzania, tym samym obniżenie kosztów, w tym kosztów zużycia gazu do produkcji ciepła opałowego,

3.

zbudowała otwór geotermalny, którego efektem jest spadek ilości zużycia gazu do produkcji, a co za tym idzie uzyskanie w zakresie ochrony środowiska - zmniejszenia emisji CO2

4.

wprowadziła wewnętrzny system pn. (...).

Natomiast, w planach strategicznych na lata 2019-2020 Spółka ujęła przebudowę przyłączy oraz wymianę węzłów grupowych na indywidualne.

Wnioskodawca wskazuje, że jest przedsiębiorstwem energochłonnym, w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, wykorzystując wyroby gazowe, których udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział gazu. Spółka nie posiada świadectw efektywności energetycznej, a ww. przedsięwzięcia nie realizowała w oparciu o przetargi, na podstawie ustawy o efektywności energetycznej. Jednakże, opisane wyżej działania, które zostały podjęte przez Spółkę uczyniły proces zużywania gazu (wyrobu akcyzowego) mniej szkodliwym dla środowiska (zwłaszcza obciążenia powietrza), jak i poprawiają efektywność energetyczną, przyczyniając się do oszczędności zużycia paliwa gazowego w produkcji. W fazie projektowania ciepłowni bowiem, wielkość pozyskiwanej energii geotermalnej, a w stosunku do produkcji ogółem była określona na 50%, obecnie Wnioskodawca uzyskuje 60%.

Spółka oświadcza, iż system pn. (...), mieści się w definicji systemu, które zmierzają do:

1.

minimalizowania wpływu na środowisko, zwłaszcza emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz wzmocnienia skuteczności działań na rzecz ochrony środowiska, poprzez ciągły monitoring i poprawę efektywności OZE,

2.

obniżenia krzywej grzania, tym samym obniżając koszty, w tym zużycia gazu do produkcji ciepła opałowego, poprzez modernizację systemu sterowania pracą ciepłowni i sterowania węzłami ciepłowniczymi,

3.

wewnętrznej kontroli w zakresie respektowania przepisów ochrony środowiska zwłaszcza ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o OZE, poprzez wprowadzenie wewnętrznego systemu pn.(...), a tym samym wyznaczenie stopnia osiągnięcia celów dot. ochrony środowiska oraz wprowadzenia działań korygujących,

4.

wykonania systemu modernizacji kotłów gazowych, poprzez regulację tlenową spalania gazu,

5.

działań informacyjnych i edukacyjnych, za pośrednictwem bloku edukacji ekologicznej, prowadzonej w spółce oraz kreowanie społecznie właściwych postaw proekologicznych i poszanowania zasobów energii.

W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż w zakładzie energochłonnym Spółki nie został wprowadzony żaden z systemów, o którym mowa w art. 31c ustawy o podatku akcyzowym (tj. Europejski System Handlu Emisjami, System EMAS, system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001, system zarządzania energią potwierdzony przez jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001), ale w zakładzie tym wdrożono wewnętrzny system pn. (...), który mieści się w definicji systemu.

Jednocześnie Spółka odpowiadając na pytanie Organu podała, że jako przedsiębiorstwo energetyczne (oraz zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym) sprzedające ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, spełniając określony w art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku, będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego, przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 listopada 2013 r. wszedł w życie nowy system efektywnego opodatkowania wyrobów gazowych. Za wyroby gazowe w świetle art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej uważa się wyroby energetyczne o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W art. 31b ustawy o podatku akcyzowym został przewidziany szeroki katalog zwolnień od podatku akcyzowego dla wyrobów gazowych zużywanych w określonych celach. Zgodnie art. 31b ust. 1 pkt 5 niniejszej ustawy zwolnione zostały od akcyzy wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych, zużywane przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zwolnienie stanowi implementację dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz.UE.L Nr 283, str. 51, z późn. zm., dalej: dyrektywa energetyczna). Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a przedmiotowej dyrektywy Państwa Członkowskie mogą stosować obniżki lub zwolnienia z podatku wobec zużycia produktów energetycznych wykorzystywanych w zakładach energochłonnych.

Na gruncie art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym zakładem energochłonnym jest podmiot wykorzystujący wyroby gazowe, których udział w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Jak wskazano w stanie faktycznym niniejszego wniosku, Spółka spełnia powyższy wymóg, a zatem posiada status zakładu energochłonnego. Jednakże warunkiem zastosowania zwolnienia na gruncie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, jest objęcie zakładu energochłonnego systemem prowadzącym do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Norma zawarta w przepisie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym nie zawiera żadnego katalogu systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska. Natomiast, wbrew intencjom ustawodawcy i celowi normy prawnej nie można ustanawiać pozaustawowy, dowolny zamknięty katalog systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska. Jeżeli intencją ustawodawcy byłoby wprowadzenie zamkniętego katalogu systemów, winny być wskazane enumeratywnie systemy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia. Zgodnie bowiem z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (http//njp.pwn.pl/) ochrona oznacza "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym" natomiast środowisko oznacza "ogół elementów otoczenia". W konsekwencji, przez ochronę środowiska należy rozumieć zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym ogółu elementów otoczenia. Natomiast, zgodnie ze słownikową definicją "system" to przykładowo zbiór jednostek tworzących jakąś całość organizacyjną, służących jednemu celowi, układ, czy też określony sposób, metoda wykonywania jakiejś czynności. Co za tym idzie jest to zatem układ elementów stanowiących organizacyjną całość służących jednemu celowi. Mając na uwadze powyższe ustalenia przyjąć należy, że wprowadzenie w życie przez zakład energochłonny systemu - o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy - polega na wdrożeniu (wprowadzeniu w życie) u tego finalnego nabywcy gazowego uporządkowanego układu elementów stanowiąc ich organizacyjną całość w celu osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z pismem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 11 maja 2012 r. (znak AE3/063/9/EJO/WWM/12/2092), przez system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywność energetycznej należy rozumieć system stanowiący zespół urządzeń lub instalacji wzajemnie powiązanych, realizujących jako całość funkcję dotyczącą ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej. Mając dodatkowo na uwadze, że w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca odniósł się do systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższania efektywności energetycznej.

Jak już wskazano wyżej, ustawodawca nie określił z nazwy systemów, których wprowadzenie zwalnia z podatku akcyzowego podmioty zużywające wyroby gazowe. Oznacza to, że mogą być wprowadzone inne, niż wskazane powyżej, systemy realizujące określone w omawianym przepisie cele.

W sytuacji zatem, gdy ustawodawca w treści przepisu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, nie sprecyzował, o jakie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska oraz do podwyższenia efektywności energetycznej chodzi, w ocenie judykatury, nieuprawnionym jest zawężanie zakresu zwolnienia w zasadzie tylko i wyłącznie do systemów takich jak np. EU ETS, EMAS, względnie system poprawy efektywności energetycznej (wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt I GSK 968/15). W orzecznictwie podkreśla się bowiem, iż w przypadku prawa podatkowego nie zawsze celem normy prawnej jest tylko cel fiskalny. Zwolnienie to powinno się bowiem rozpatrywać jako formę aktywizacji przedsiębiorców do podejmowania działań proekologicznych. Prawodawca unijny, jak i ustawodawca krajowy wprowadzając to zwolnienie dążyli bowiem do aktywizacji działań przedsiębiorców w zakresie podejmowania działań zmierzających do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Europejski system handlu emisjami został przecież wprowadzony bowiem jako system, którego głównym celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla do atmosfery (wyrok NSA z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 469/13, dostępne w CBOSA). Nie da się bowiem wykluczyć sytuacji, w której cele przewidziane w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, są realizowane również przez podmioty nie uczestniczące w systemach wskazanych powyżej, realizujące natomiast inne działania, których efekty będą zbieżne z celami dotyczącymi ochrony środowiska i poprawy efektywności energetycznej. Dlatego w obowiązującym w sprawie stanie prawnym, podmiot gospodarczy chcący skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, może powoływać się również na inne niż EU ETS, EMAS, czy potwierdzone certyfikatom ISO 14001:2004, wdrożone przez siebie systemy, których efektem jest realizowanie celów ochrony środowiska, czy podwyższanie efektywności energetycznej. Na takim stanowisku stanął w wydanej interpretacji indywidualnej m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 grudnia 2017 r. znak: S-ILPP3/443-52/14/17-S-1/TW).

W tym miejscu należy również wskazać, iż opierając się na znaczeniu słowa "system" w orzecznictwie przyjmuje się, że zwolnienie uregulowane w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym dotyczy takich podmiotów gospodarczych, w których wprowadzono w życie określone zasady, procedury funkcjonowania służące osiąganiu celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższaniu afektywności energetycznej. Zwolnienie to nie ogranicza się tylko do przedsiębiorców, którzy wdrożyli system EU ETS, EMAS, względnie wprowadzili system poprawy efektywności energetycznej zgodnie z ustawą o efektywności energetycznej (wyrok NSA z dnia 26 października 2017 r. w sprawie o sygn. akt I GSK 1601/15). Ponadto, nie każdy system rozumiany jako uporządkowany układ elementów, pomiędzy którymi zachodzą określone relacje, tworzące pewną całość jest systemem uprawniającym dany podmiot do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego. System w rozumieniu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym musi bowiem prowadzić do osiągnięcia jasno sprecyzowanych w tym przepisie celów tj. celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej (wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt I GSK 1155/15).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, jak już uczyniono to powyżej, Spółka wykonała szereg działań energooszczędnych w latach 2014 - 2017 tj.:

1.

zrealizowała projekt pn. (...),

2.

podwyższyła efektywność energetyczną poprzez realizację inwestycji zakończonej w 2017 r., która polegała na modernizacji systemu sterowania pracą ciepłowni i sterowania węzłami ciepłowniczymi, co umożliwia obniżenie krzywej grzania, tym samym obniżenie kosztów, w tym kosztów zużycia gazu do produkcji ciepła opałowego,

3.

zbudowała otwór geotermalny, którego efektem jest spadek ilości zużycia gazu do produkcji, a co za tym idzie uzyskanie w zakresie ochrony środowiska - zmniejszenia emisji CO2,

4.

wprowadziła wewnętrzny system pn. (...).

Natomiast, wdrożony system pn.(...), zmierza do:

1.

minimalizowania wpływu na środowisko, zwłaszcza emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz wzmocnienia skuteczności działań na rzecz ochrony środowiska, poprzez ciągły monitoring i poprawę efektywności OZE (budowa odwiertu GT-1 bis, redukcja zużycia gazu),

2.

obniżenia krzywej grzania, tym samym obniżając koszty, w tym zużycia gazu do produkcji ciepła opałowego, poprzez modernizację systemu sterowania pracą ciepłowni i sterowania węzłami ciepłowniczymi,

3.

wewnętrznej kontroli w zakresie respektowania przepisów ochrony środowiska zwłaszcza ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o OZE, poprzez wprowadzenie wewnętrznego systemu pn. (...), a tym samym wyznaczenie stopnia osiągnięcia celów dot. ochrony środowiska oraz wprowadzenia działań korygujących,

4.

wykonania systemu modernizacji kotłów gazowych, poprzez regulację tlenową spalania gazu,

5.

działań informacyjnych i edukacyjnych, za pośrednictwem bloku edukacji ekologicznej, prowadzonej w spółce oraz kreowanie społecznie właściwych postaw proekologicznych i poszanowania zasobów energii.

Co za tym idzie, w opinii Spółki, podjęte działanie energooszczędne, w tym wprowadzenie wewnętrznego systemu pn. (...), które doprowadziły do poprawy efektywności energetycznej i zmniejszenia emisji CO2, a więc realizacji celów dotyczących ochrony środowiska, spełniają tą przesłankę. Skoro bowiem podjęte działania doprowadziły do znacznego zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne, to należy uznać, że osiągnięto cel dotyczący ochrony środowiska. W konsekwencji, zdaniem Spółki, wdrożony system należy uznać za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska oraz do podwyższania efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, tym bardziej, że norma zawarta w powołanym przepisie nie zawiera żadnego katalogu systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska, a wprowadzony system doprowadził do osiągnięcia powyższych celów. Nie można bowiem wbrew intencjom ustawodawcy i celowi normy prawnej ustanawiać pozaustawowy, dowolny zamknięty katalog systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska, jeżeli intencją ustawodawcy byłoby bowiem wprowadzenie zamkniętego katalogu systemów, winny być wskazane enumeratywnie systemy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia.

Reasumując, zdaniem Spółki, mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione w sprawie oraz wykładnię przepisów prawa dokonaną przez orzecznictwo należy przyjąć, iż Spółka jako zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, który wprowadził nowoczesne systemy technologiczne, co skutkowało osiągnięciem celów dotyczących ochrony środowiska i podwyższeniem efektywności energetycznej, jest zwolniona od podatku akcyzowego od wyrobów gazowych na podstawie przepisu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym") - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 - art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia;

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości;

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który:

a. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą, tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Na mocy art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe to podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31c ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2017 r. poz. 568 r. i 1089 oraz z 2018 r. poz. 650) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2.

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);

3.

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 831 oraz z 2018 r. poz. 650), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4.

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5.

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

We wskazanym powyżej art. 31c ustawy o podatku akcyzowym, jako jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej wskazane zostało uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 831 oraz z 2018 r. poz. 650, zwana dalej "ustawą o efektywności energetycznej"), dokonywane przez podmioty zobowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej. Ustawa, o efektywności energetycznej z 2016 r., o której mowa w tym przepisie zastąpiła wcześniejszą ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem, przesyłaniem oraz dystrybucją i obrotem ciepła, wykorzystując w swojej działalności wyroby gazowe, które są wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym. Spółka zużywa gaz ziemny w instalacji kotłów gazowych, których udział zakupu w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Wnioskodawca spełnia więc przesłanki uznania za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy. W zakładzie energochłonnym Spółki nie został wprowadzony Europejski System Handlu Emisjami, system EMAS, system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 ani system zarządzania energią potwierdzony przez jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001. Jednocześnie Spółka wskazała, że jako przedsiębiorstwo energetyczne (oraz zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym) sprzedające ciepło odbiorcom końcowym do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą: możliwości zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia wyrobów gazowych do produkcji ciepła przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Stosownie do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 31c pkt 3 ustawy za system prowadzący do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, uznaje się uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskiwania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczania opłaty zastępczej. Podmiotami uprawnionymi do zastosowania ww. zwolnienia są wszystkie podmioty zobowiązane do uzyskiwania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (nie tylko te które zrealizowały przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, ale także te które ich same nie zrealizowały, ale są zobowiązane do nabycia i umorzenia tych świadectw).

Tym samym Wnioskodawca jako podmiot objęty obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej na podstawie ustawy o efektywności energetycznej wypełnia dyspozycję art. 31c pkt 3 ustawy i będzie uprawniony do nabycia wyrobów gazowych ze zwolnieniem od akcyzy, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. W tym miejscu należy jednocześnie podkreślić, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wypełnienie dyspozycji art. 31b ust. 5 ustawy.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie jego uprawnienia do nabycia wyrobów gazowych w ramach zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Prawidłowość ta jednak wynika z innych przyczyn niż wskazał to Wnioskodawca we własnym stanowisku. Wskazać bowiem należy, że ustawodawca z dniem 1 stycznia 2016 r. przepisem art. 31c ustawy zdefiniował dla potrzeb zastosowania zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, co uznaje się za systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej. Tym samym inne wdrożone przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia nie wypełniające dyspozycji art. 31c ustawy nie dają prawa do zastosowania ww. zwolnienia. Powyższe jednak nie ma pływu na uprawnienie Wnioskodawcy do nabycia wyrobu gazowego w ramach ww. zwolnienia z uwagi na fakt, że - jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego - Wnioskodawca jest objęty obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej na podstawie ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidulanej wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15). Ponadto ww. interpretacja jak i powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądowe dotyczą innego stanu prawnego tj. stanu prawnego przed wprowadzeniem w ustawie o podatku akcyzowym art. 31c, w którym określono jakie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej uznaje się dla potrzeb zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl