0111-KDIB3-3.4013.275.2018.1.WR - Wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.275.2018.1.WR Wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 listopada 2018 r. (data wpływu - 29 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych o kodach Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 i 3403 19 80 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych o kodach Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 i 3403 19 80.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest polską spółką kapitałową, która ze względu na rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej jest również podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawczyni przed dniem 19 września 2018 r. złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawczyni w toku prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2710 19 99 w związku z czym realizuje obowiązki nałożone na nią w treści art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawczyni dokonuje również wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów energetycznych o kodzie CN 3403 19 80 przeznaczonych wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych, które opodatkowane są zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym w stosunku do tych wyrobów wnioskodawczyni nie jest zobowiązana spełniać obowiązków wynikających z treści art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przed dniem 19 września 2018 r., podmiot który złożył takie zgłoszenie zobowiązany jest do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego, które wskazywać będzie dane jakie wymagane są od podmiotu składającego zgłoszenie po dniu 19 września 2018 r.?

2. Czy w związku z dokonywaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2710 19 99 Wnioskodawczyni może uczynić zadość obowiązkom opisanym w art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, poprzez złożenie zabezpieczenia akcyzowego na cały rok podatkowy z góry, przyjmując jako wysokość zabezpieczenia akcyzowego wartość szacowanej kwoty podatku akcyzowego do zapłaty?

3. Czy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów o kodach CN 2710 19 99 oraz CN 3403 19 80 Wnioskodawczyni zobowiązana jest do dokumentowania tych transakcji tzw. dokumentem e-DD oraz korzystania z krajowego systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawczyni zmiana treści przepisu art. 16 ust. 1, 2 dokonana ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy prawo celne nie nakłada na nią obowiązku zgłoszenia aktualizacyjnego, którego celem byłoby zaktualizowanie danych zawartych w pierwotnym zgłoszeniu rejestracyjnym, które wymagane są od podmiotów, które zgłoszenie takie składają właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego po dniu 19 września 2018 r. Treść przepisu art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od dnia 19 września 2018 r. wiąże tylko te podmioty, które przed tym dniem nie składały do właściwego organu podatkowego zgłoszenia, o którym mowa w art. 16 ustawy. Jednocześnie, jako iż w przypadku Wnioskodawczyni nie doszło do zmiany danych podmiotu będącego podatnikiem podatku akcyzowego, nie ma wobec niej zastosowania treść art. 16 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, która mogłaby ewentualnie obligować Wnioskodawczynię do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni realizacja obowiązków nałożonych na nią na mocy art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym może polegać na złożeniu z góry na określony okres czasowy kwoty będącej równowartością przewidywanej przez Wnioskodawczynię łącznej kwoty zobowiązania podatkowego do zapłaty we wskazanym powyżej okresie. Zdaniem Wnioskodawczyni treść art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nie zakazuje takiego działania. Przepisy te nakładają jedynie na podatnika obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z dokonaniem określonych czynności skutkujących powstaniem zobowiązania podatkowego i nie zakazują złożenia przy pierwszej czynności skutkującej powstaniem zobowiązania kwoty zabezpieczenia mającej docelowo służyć zabezpieczeniu innych jeszcze niepowstałych zobowiązań podatkowych.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawczyni dokonanie opisanych czynności nie będzie rodziło po jej stronie konieczności posługiwania się dokumentem e-DD oraz korzystaniem z systemu teleinformatycznego. Instrumenty te wykorzystywane są jedynie do transakcji, w toku których przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Dokonanie określonych transakcji w stosunku do towarów, których przemieszczenie powoduje konieczność zapłaty podatku akcyzowego lub w stosunku do towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy a mimo to podlegają zerowej stawce akcyzy, nie musi być potwierdzone dokumentem e-DD oraz nie skutkuje koniecznością korzystania z systemu teleinformatycznego

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm., dalej jako: "ustawa o podatku akcyzowym") ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalone CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Oba opisane we wniosku wyroby tj. wyroby o kodach Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 oraz 3403 19 80 nie zostały przez Ustawodawcę wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodach Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 i 3403 19 80 należy zaliczyć do wyrobów energetycznych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się, między innymi, wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, a także objęte pozycją CN 3403.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym nabycie wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Natomiast e-DD, zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy o podatku akcyzowym, jest to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Dokument zastępujący e-DD został przez Ustawodawcę zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy o podatku akcyzowym, jako dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 26 System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:

a.

z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),

b.

poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 13 ust. 1 pkt 1ustawy o podatku akcyzowym).

Stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11, 14-15 ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

(...)

11) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;

(...)

14)

pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów;

15)

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

2)

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Natomiast, w myśl art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do opisu sprawy przedstawionego we wniosku Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową. Ze względu na rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca przed dniem 19 września 2018 r. złożył do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności dokonuje wewnątrzwspólnoto-wego nabycia wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 i w związku z tym realizuje obowiązki wynikające z art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabywa wewnąrzwspólnotowo również wyroby energetyczne o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 80. Wyroby o kodzie CN 3403 19 80 przeznaczone są, wyłącznie, do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych. Wyroby te (tj. wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 80) opodatkowane są stawką podatku akcyzowego 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, w stosunku do tych wyrobów Wnioskodawca nie wypełnia warunków określonych w przepisie art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest konieczność złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego po nowelizacji art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jaka miała miejsce 19 września 2018 r. (pytanie 1), a także możliwość uczynienia zadość obowiązkom opisanym w art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, w sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99, przez złożenie zabezpieczenia akcyzowego na cały rok podatkowy z góry, przyjmując jako wysokość tego zabezpieczenia wartość szacowanej kwoty podatku akcyzowego do zapłaty (pytanie 2). Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku dokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodach Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 oraz 3403 19 80 za pomocą e-DD i korzystania w tym zakresie z krajowego systemu teleinformatycznego (pytanie 3).

Przechodząc do odpowiedzi na pytanie 1 wskazać należy, że w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu po zmianach wprowadzonych w dniu 19 września 2018 r., podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu sprzed zmian wprowadzonych w dniu 19 września 2018 r. podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 16 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w obecnym brzmieniu, zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Odnosząc się do stanu prawnego sprzed 19 września 2018 r., wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w ówczesnym brzmieniu, zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Porównując przepisy art. 16 ust. 1 i 2 w brzmieniu obecnym z ich treścią obowiązującą przed 19 września 2018 r., wskazać należy, że Ustawodawca zdecydował się na rozszerzenie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które dokonują czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zmiany wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym w dniu 19 września 2018 r. odnoszą się zatem do działalności z wykorzystaniem pewnych kategorii wyrobów akcyzowych, które są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast w świetle poczynionych wyżej uwag wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 80 nie zostały przez Ustawodawcę wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym dokonywanie przez Wnioskodawcę czynności z wykorzystaniem tych wyrobów, po 19 września 2018 r., nie będzie obligowało Wnioskodawcy do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego. Stanowisko Wnioskodawcy, jest w tym zakresie prawidłowe, ale jego prawidłowość nie wynika z faktu, że przepisy art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, w obecnym brzmieniu, wiążą jedynie podmioty, które złożyły lub złożą zgłoszenie rejestracyjne w podatku akcyzowym począwszy od dnia 19 września 2018 r.

Odnosząc się do pytania drugiego wskazać należy, że w świetle art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Przepis ten nakłada dodatkowe obowiązki na podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązki te nie zostały jednak wprost wskazane w tym przepisie, ale Ustawodawca posłużył się w tym zakresie odesłaniem do art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 3a ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do tych przepisów w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

(...)

2) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

(...).

W myśl zacytowanego powyżej art. 78 ust. 3 w zw. z art. 78 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku akcyzowym, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych, o którym mowa w przepisie art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Instytucja zabezpieczenia akcyzowego została uregulowana przepisami art. 63-76 ustawy o podatku akcyzowym, a także przepisami aktów wykonawczych wydanych na podstawie delegacji zawartych w ustawie o podatku o akcyzowym.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy;

2.

zarejestrowany odbiorca;

3.

zarejestrowany wysyłający;

4.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5.

podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 2a;

6.

podmiot pośredniczący;

7.

przedstawiciel podatkowy;

8.

pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

9.

podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit.c.

Zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas oznaczony albo nieoznaczony, dla zagwarantowania pokrycia jednego lub wielu zobowiązań podatkowych, albo jednego lub wielu zobowiązań podatkowych oraz jednej lub wielu opłat paliwowych (art. 63 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Natomiast w art. 65 ustawy o podatku akcyzowym została wprowadzona instytucja zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego.

W myśl art. 65 ust. 1 podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy,

2.

zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

3.

zarejestrowany wysyłający,

4.

podmiot pośredniczący,

5.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,

6.

pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,

7. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c - składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym zabezpieczenie generalne może być również złożone na pisemny wniosek:

1.

podatnika, o którym mowa w art. 78 ust. 1, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 78 ust. 2a, lub przedstawiciela podatkowego, dla zagwarantowania pokrycia ich zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, do których zapłaty mogą być obowiązane te podmioty;

2.

przewoźnika lub spedytora, dla zagwarantowania pokrycia zobowiązań podatkowych mogących powstać w stosunku do przemieszczanych przez nich, z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych podmiotów obowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz opłat paliwowych, do których zapłaty mogą być obowiązane te podmioty.

Na podstawie art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu skarbowego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3, 3a lub 3b, na poziomie równym:

1.

wysokości zobowiązań podatkowych albo zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, gdy ich kwota może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;

2.

szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, których obowiązek zapłaty może powstać.

Wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez podmiot, o którym mowa w ust. 1a, ustala się w kwocie wskazanej przez ten podmiot we wniosku o złożenie zabezpieczenia generalnego, oszacowanej przez ten podmiot na poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym czasie zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, które mają być objęte tym zabezpieczeniem (art. 65 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym).

Dla ustalenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego stosuje się stawki akcyzy oraz stawki opłaty paliwowej, obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku gdy tego dnia nie można ustalić - w dniu złożenia zabezpieczenia; jeżeli jednak stawki akcyzy lub stawki opłaty paliwowej ulegną zmianie w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego koryguje wysokość zabezpieczenia akcyzowego i powiadamia o tym podmiot, który złożył zabezpieczenie (art. 65 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadku gdy jest przyjmowane zabezpieczenie generalne dla zagwarantowania pokrycia zobowiązań podatkowych albo zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, których wysokość może ulec zmianie z upływem czasu, podmioty, o których mowa w ust. 1 lub 1a, są obowiązane wstępnie oszacować wysokość takiego zabezpieczenia na poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym czasie tych zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych (art. 65 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 65 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym dokonanie czynności lub zaistnienie stanu faktycznego, powodujących powstanie obowiązku podatkowego, a w przypadku pośredniczącego podmiotu tytoniowego oraz podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c, nabycie suszu tytoniowego, odpowiednio, przez ten pośredniczący podmiot tytoniowy albo tego przedsiębiorcę zagranicznego, wymaga odnotowania obciążenia zabezpieczenia generalnego odpowiednio kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać, po uprzednim ustaleniu stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego, z zastrzeżeniem art. 63 ust. 1a.

Z zastrzeżeniem art. 41a ust. 6, art. 46f i art. 46o, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać, i jego zwolnienie z obciążenia w przypadkach, o których mowa:

1.

w ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz ust. 1a - odnotowuje właściwy naczelnik urzędu skarbowego;

2.

w ust. 1 pkt 4 - odnotowuje podmiot pośredniczący;

3.

w ust. 1 pkt 6 - odnotowuje pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

w ust. 1 pkt 7 - odnotowuje podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit.c. (65 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym)

W świetle art. 67 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zabezpieczenie akcyzowe może zostać złożone w formie:

1.

depozytu w gotówce;

2.

gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;

3.

czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1876, z późn. zm.);

4.

weksla własnego;

5.

innego dokumentu mającego wartość płatniczą;

6.

hipoteki na nieruchomości.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów o kodzie Nomenkla-tury Scalonej CN 2710 19 99 objętych stawką akcyzy inną niż stawka 0 zł, będzie rodziło po stronie Wnioskodawcy obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w oparciu o art. 78 ust. 3 w zw. z art. 78 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku akcyzowym.

Stosownie do art. 63 ustawy o podatku akcyzowym zabezpieczenie może być przez Wnioskodawcę złożone na czas oznaczony lub nieoznaczony i może ono zabezpieczać jedno lub więcej zobowiązań. Natomiast w myśl, przywołanego powyżej, przepisu art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowego, Wnioskodawca, na swój pisemny wniosek będzie miał możliwość złożenia zabezpieczenia generalnego, którym zabezpieczy swoje zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym, do których zapłaty może być zobowiązana Spółka. Natomiast art. 65 ust. 3a daje Wnioskodawcy możliwość oszacowania wysokości zobowiązań podatkowych, które mają być objęte zabezpieczeniem i w ten sposób określenie wysokości zobowiązania, które w każdym czasie pozwoli na pokrycie tych zobowiązań. Ponadto Ustawodawca, zarówno w art. 63 jak i 65, jak też w innym miejscu ustawy o podatku akcyzowym, nie zawarł przepisu, który nie pozwalałby Wnioskodawcy na złożenie zabezpieczenia akcyzowego na okres roku podatkowego.

Konkludując Wnioskodawca ma możliwość w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 99 objętych stawką akcyzy inną niż 0 zł, dla wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 78 ust. 3 w zw. z art. 78 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku akcyzowym, złożenia zabezpieczenia akcyzowego za cały rok podatkowy z góry w wysokości szacowanej kwoty zobowiązań podatkowych w podatku akcyzowym, bowiem taką możliwość dają przepisy o zabezpieczeniu akcyzowym, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów o zabezpieczeniu generalnym.

W świetle wyżej poczynionych uwag, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 jest prawidłowe, ale prawidłowość ta nie wynika z treści przepisów art. 78 ust. 1 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, jak wskazał pełnomocnik Wnioskodawcy, ale z brzmienia przepisów regulujących zabezpieczenie akcyzowe.

W zakresie pytania trzeciego wskazać należy, że zgodnie z art. 46a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

a.

ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,

b.

od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

c.

ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,

d.

od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

e.

od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,

f.

od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,

g.

od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego;

2.

wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju:

a.

ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego,

b.

od zużywającego podmiotu gospodarczego do składu podatkowego,

c.

od zarejestrowanego odbiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 5 - do zużywającego podmiotu gospodarczego.

Z cytowanego powyżej art. 46a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz definicji legalnej e DD zawartej w tej ustawie wynika, że na terytorium kraju, z zastosowaniem Systemu, na podstawie e-DD odbywa się przemieszczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że wyroby, o których mowa w pytaniu trzecim nie są wymienione w załączniku nr 2 ustawy, a ponadto nie są zwolnione ze względu na ich przeznaczenie. W związku z tym przemieszczanie tych wyrobów nie będzie odbywało się z wykorzystaniem Systemu, ani na podstawie e-DD.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy

* stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl