0111-KDIB3-3.4013.271.2021.2.MK - Akcyza od płynów antyadhezyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.271.2021.2.MK Akcyza od płynów antyadhezyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2021 r. (data wpływu 13 października 2021 r.), uzupełnionego pismem z 22 grudnia 2021 r. (data wpływu 22 grudnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, 3403 19 80, 3403 99 00 za wyroby akcyzowe, możliwości zastosowania wobec tych wyrobów zwolnienia z opodatkowania akcyzą oraz obowiązku spełnienia dodatkowych warunków, uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od dnia 1 listopada 2019 r., jest:

- prawidłowe - w zakresie uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, 3403 19 80, 3403 99 00 za wyroby akcyzowe (pytanie nr 1);

- nieprawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania wobec tych wyrobów zwolnienia z opodatkowania akcyzą oraz braku obowiązku spełnienia dodatkowych warunków uprawniających do zwolnienia od dnia 1 listopada 2019 r. (pytanie nr 2 i 3).

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, 3403 19 80, 3403 99 00 za wyroby akcyzowe, możliwości zastosowania wobec tych wyrobów zwolnienia z opodatkowania akcyzą oraz obowiązku spełnienia dodatkowych warunków, uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od dnia 1 listopada 2019 r. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 grudnia 2021 r. (data wpływu 22 grudnia 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 8 grudnia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.271.2021.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca (...) (dalej jako: "Spółka") jest polskim producentem oraz dystrybutorem gotowych środków smarnych.

Spółka jest zarejestrowana dla celów akcyzy od 2009 r.

W ramach prowadzonej działalności Spółka produkuje, a następie sprzedaje bezpośrednio do klientów produkty o nazwie:

1)

(...) (CN 2710 19 91);

2)

(...) (CN 3403 19 80);

3)

(...) (CN 3403 99 00).

Powyższe produkty powstają w wyniku zmieszania oleju procesowego (...) (CN 2710 19 99) nabywanego od polskiej spółki oraz innych składników nabywanych przez Spółkę, których szczegółowy skład został podany poniżej w zależności od produktu.

Ad 1

(...) jest płynem antyadhezyjnym, przeznaczonym do pielęgnacji szalunków drewnianych oraz metalowych i PCV. W skład wyrobu wchodzi olej procesowy (...) (CAS: 72623-87-1) w ilości 99,9% oraz stabilizator w postaci wyrobu (...) w proszku w ilości 0,1% (10 dkg stabilizatora na 1000 I oleju). Stosowanie produktu zapobiega przywieraniu świeżej mieszanki betonowej do powierzchni szalunku. Produkt nanoszony jest cienką warstwą na powierzchnię szalunku poprzez natrysk spryskiwaczem lub poprzez malowanie powierzchni z wykorzystaniem wałka lub pędzla malarskiego.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Wrocławiu w wiążącej informacji akcyzowej sklasyfikował Spółce produkt (...) pod kodem CN 2710 19 91 (...).

Ad 2

(...) jest płynem antyadhezyjnym, przeznaczonym do pielęgnacji szalunków drewnianych oraz metalowych i PCV. Wyrób składa się z oleju procesowego P-22 (olej smarowy, hydrorafinowane węglowodory C20-C50) w ilości 65% oraz oleju rzepakowego przemysłowego w ilości 34,9%, z dodatkiem środka (...) (antyspieniacz) w ilości 10g na 1000 I produktu (co stanowi 0,1% składu wyrobu).

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Wrocławiu w wiążącej informacji akcyzowej sklasyfikował Spółce produkt (...) pod kodem CN 3403 19 80 (...).

(...) jest płynem antyadhezyjnym przeznaczonym do pielęgnacji szalunków drewnianych, metalowych oraz PCV. Produkt nanosi się cienką warstwą na powierzchnię szalunku poprzez natrysk spryskiwaczem lub poprzez malowanie powierzchni z wykorzystaniem wałka lub pędzla malarskiego. Stosowanie produktu zapobiega przywieraniu świeżej mieszanki betonowej do powierzchni szalunku. Składa się z: oleju rzepakowego przemysłowego (o kodzie CN 1514) w ilości do 98.9%, metanolu w ilości 1% oraz stabilizatora (...) w ilości 0.001%.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Wrocławiu w wydanej wiążącej informacji akcyzowej sklasyfikował Spółce produkt (...) pod kodem CN 3403 99 00 (...).

Pismem z 8 grudnia 2021 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedstawionego opisu stanu faktycznego poprzez wskazanie:

1) Czy objęte wnioskiem wyroby klasyfikowane do kodu CN: 2710 19 91, 3403 19 80 i 3403 99 00, to smary plastyczne;

2) Czy wątpliwości Wnioskodawcy (pytania) w zakresie zwolnienia z opodatkowania akcyzą dotyczą:

- wyrobów wyprodukowanych przez Wnioskodawcę od dnia 1 listopada 2019 r., czy też

- wyrobów wobec których powstał obowiązek podatkowy przed dniem 1 listopada 2019 r.

W sytuacji gdy wątpliwości dotyczą wyrobów wobec których powstał obowiązek podatkowy przed dniem 1 listopada 2019 r., proszono o wskazanie czy wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 19 80 i 3403 99 00 przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej oraz czy były przedmiotem informacji o zapasach tych wyrobów przekazanej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

3) Czy Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy, a jeśli tak to od kiedy;

4) Czy Wnioskodawca dokonuje zużycia wyprodukowanych wyrobów;

5) Czy Wnioskodawca dokonuje wyłącznie sprzedaży wyrobów objętych wnioskiem podmiotom na terytorium kraju, czy też dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub

eksportu wyrobów objętych wnioskiem.

W uzupełnieniu na powyższe pytania Wnioskodawca wskazał:

1) Spółka nie zalicza produktu do smarów plastycznych gdyż nie zawiera on zagęszczaczy (substancji żelujących). Produkt ten klasyfikuje jako olej procesowy;

2) W zakresie pytania 2 wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyrobów wyprodukowanych po 1 listopada 2019 r.;

3) Spółka nie prowadzi składu podatkowego;

4) Spółka nie dokonuje zużycia wyprodukowanych wyrobów;

5) Spółka dokonuje wyłącznie sprzedaży wyrobów objętych wnioskiem podmiotom na terytorium kraju.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1) Czy produkty wymienione w stanie faktycznym stanowią wyroby akcyzowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym?

2) Czy produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego?

3) W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 2, w sytuacji gdy produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego to czy Spółka była zobowiązana spełnić dodatkowe warunki, aby móc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego od dnia 1 listopada 2019 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Spółki produkty (...) stanowią wyroby akcyzowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2

Zdaniem Spółki produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy nowelizującej, zmiany z 2019 r. w UPA dotyczyły w głównej mierze opodatkowania akcyzą preparatów smarowych klasyfikowanych do pozycji CN 3403 na podobnych zasadach na jakich opodatkowane akcyzą są oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710.

Do końca października 2019 r. preparaty smarowe (CN 3403), które były przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe mogły korzystać z preferencyjnego opodatkowania tzw. "bezwarunkową zerową stawką akcyzy".

W uzasadnieniu do Ustawy nowelizującej wskazano, że w wielu przypadkach oleje mineralne (inaczej oleje procesowe; klasyfikowane do pozycji CN 2710) oraz preparaty smarowe (te z pozycji CN 3403) mają podobne przeznaczenie, właściwości i co do zasady mogą pełnić takie same funkcje. Bardzo często posiadają również takie same parametry fizykochemiczne i użytkowe.

Jak zaznaczył ustawodawca faktyczne obciążenie podatkiem akcyzowym tylko jednej z tych dwóch kategorii wyrobów może prowadzić do pewnych nadużyć mających na celu uniknięcie opodatkowania akcyzą.

W uzasadnieniu do ustawy nowelizującej wskazano, iż brak efektywnego opodatkowania akcyzą preparatów smarowych klasyfikowanych w pozycji CN 3403 wynikało z wykorzystywania sytuacji braku opodatkowania przez podmioty działające w "szarej strefie" w celu unikania obowiązku podatkowego w odniesieniu do olejów smarowych mineralnych (bazowych). Oleje smarowe charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie olejów smarowych do celów napędowych). Ponadto, podmioty z "szarej strefy" pomimo, iż faktycznie sprzedają, bądź wytwarzają dodatki do paliw lub same paliwa przeznaczone do napędu, w celu uniknięcia ich opodatkowania akcyzą i obciążenia opłatą paliwową klasyfikują je jako preparaty smarowe z pozycji CN 3403.

W wyniku nowelizacji preparaty smarowe (CN 3403) zostały objęte stawką akcyzy w wysokości 1180 zł za 1000 litrów, czyli taką samą jaką opodatkowane były do końca października 2019 r. mineralne oleje smarowe (CN 2710).

Zmiana ta doprowadziła do sytuacji, w której np. produkcja tych wyrobów na terenie Polski musi odbywać się w składzie podatkowym, a przedsiębiorcy są zobowiązani do wypełniania nowych obowiązków formalnych związanych z ich nabyciem z zagranicy.

Na mocy § 1 rozporządzenia nowelizującego w rozporządzeniu zmienianym w § 6 w pkt 2 wyrazy "CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99" zastąpiono wyrazami "CN od 271019 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403".

Zgodnie z § 2 rozporządzenia nowelizującego przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie:

1)

olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 stosuje się od dnia 1 września 2019 r.;

2)

preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403 stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

W myśl § 6 w pkt 2 rozporządzenia zmienianego zwalnia się od akcyzy:

1)

olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

a)

do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

b)

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

2)

oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403,

przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do

produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust.

3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 UPA.

W rezultacie, wszystkie podmioty, które w ramach prowadzonej działalności produkują, nabywają, sprzedają, wykorzystują lub zużywają preparaty smarowe klasyfikowane do pozycji CN 3403 zobowiązane były od 1 listopada 2019 r. odpowiednio przystosować się do szerokiego spektrum regulacji, które zostało na nie nałożone.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Spółki produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Ad. 3

Jeżeli odpowiedź na pytanie 2 będzie twierdząca, tj. produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego to Spółka nie była zobowiązana do spełnienia dodatkowych wymogóww.arunków formalnych, aby móc korzystać ze zwolnienia od dnia 1 listopada 2019 r.

Zdaniem Spółki spełnienie dodatkowych wymogóww.arunków, aby móc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego dotyczy wyłącznie podmiotów, które nie były przed 1 listopada 2019 r. zarejestrowane dla celów akcyzy i prowadziły działalność w zakresie preparatów smarowych - to właśnie te podmioty powinny dokonać odpowiedniego zgłoszenia przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu lub pierwszej czynności z wykorzystaniem preparatów smarowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Spółka jako Wnioskodawca była już podmiotem zarejestrowanym dla celów akcyzy.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

- prawidłowe - w zakresie uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, 3403 19 80, 3403 99 00 za wyroby akcyzowe (pytanie nr 1);

- nieprawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania wobec tych wyrobów zwolnienia z opodatkowania akcyzą oraz braku obowiązku spełnienia dodatkowych warunków

uprawniających do zwolnienia od dnia 1 listopada 2019 r. (pytanie nr 2 i 3).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

- w poz. 27, pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone,

zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje

odpadowe;

- w poz. 37, pod kodem CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami

przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania

materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy

lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20, pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu

przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku

nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego

niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do

zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej

wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, jest również zużycie:

1)

wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)

napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (...).

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - art. 16 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2021 r.

Jak stanowi art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy

przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na

przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12

maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2019 r. poz. 1534 oraz z 2020 r. poz. 425);

3)

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4)

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni

oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5)

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6)

energii elektrycznej;

7)

wyrobów węglowych;

8)

suszu tytoniowego;

9)

wyrobów gazowych.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, zalicza się wyroby:

- objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

- objęte pozycją CN 3403.

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych - art. 87 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r., stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. (na podstawie art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. poz. 1520 z późn. zm.), stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

a) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz

smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b) olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją - 1180,00 zł/1000 litrów.

Jak równocześnie stanowi art. 27 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepis art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł - art. 89 ust. 2c ustawy.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2525 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym do 22 października 2019 r.), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

Na skutek nowelizacji ww. rozporządzenia obowiązującej od 23 października 2019 r. (§ 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 18 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dz. U. z 2019 r. poz. 2002), § 6 pkt 2 rozporządzenia otrzymał następującą treść - zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia zmieniającego, przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie:

1)

olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 stosuje się od dnia 1 września 2019 r.;

2)

preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403 stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Nadto część wspólna § 6 zmieniona została przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. (Dz. U. z 2021 r. poz. 171) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2021 r., i otrzymała następująca treść: "jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy."

Niemniej ww. rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, z dniem 1 lipca 2021 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178). Zgodnie z aktualnie obowiązującą treścią § 6 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub (...)

6)

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)

importu przez podmiot zużywający, lub

8)

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie

stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy,

podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych

jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym

do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot

pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2)

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;

3)

(uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 32 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy - art. 32 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości - art. 32 ust. 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość - art. 32 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

W myśl art. 32 ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697), warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym

przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot

pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako

zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do

zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot

pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b

ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w

terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

3) (uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 - art. 32 ust. 6 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 1 pkt 9 lit. c ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6a ustawy (obowiązujący od 1 stycznia 2019 r., na podstawie art. 1 pkt 9 lit. d ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne).

Warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6b ustawy (obowiązujący od 1 stycznia 2019 r., na podstawie art. 1 pkt 9 lit. d ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne).

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości - art. 32 ust. 12 ustawy.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość - art. 32 ust. 13 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., na podstawie art. 1 pkt 9 lit. f ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne).

Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, w art. 1 pkt 9 lit. e uchyliła z dniem 31 grudnia 2018 r. art. 32 ust. 10 i 11 ustawy.

Na mocy art. 1 pkt 15 lit. e ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 72) z dniem 1 lutego 2021 r. w art. 23 ust. 5:

- po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie

odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu

uprawniającym do zwolnienia;",

- pkt 2a otrzymuje brzmienie:

"2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych

przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym

dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8."

Ponadto na podstawie art. 1 pkt 15 lit. f ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, art. 32 ust. 6 otrzymał z dniem 1 lutego 2021 r. następujące brzmienie: "Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1".

Ww. nowelizacja uchyliła równocześnie art. 32 ust. 6a i 6b ustawy (art. 1 pkt 15 lit. g ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw).

W kontekście powyższych warunków zwolnienia, zaznaczyć także należy, że zgodnie z art. 3a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.):

1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy

wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy

zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy

dotychczasowe.

2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz

wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie,

rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa

w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

Nadto nowelizacja ustawy obowiązująca od 1 listopada 2019 r. (ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw), wprowadziła szereg przepisów przejściowych.

I tak zgodnie z art. 19 tejże ustawy:

1. Warunkiem zastosowania po dniu 31 października 2019 r. zerowej stawki podatku akcyzowego do preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, w stosunku do których

obowiązek podatkowy, zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 6, powstał przed dniem 1 listopada 2019 r. i które przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży

hurtowej lub detalicznej, jest przekazanie do dnia 10 listopada 2019 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przez podmioty, które posiadają te wyroby, informacji

o tych wyrobach.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu, jego numer identyfikacji

podatkowej oraz wskazanie ilości posiadanych preparatów smarowych w litrach.

Jak z kolei stanowi art. 20 ustawy nowelizującej, podmiot prowadzący działalność w zakresie preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, zarejestrowany przed dniem 1 listopada 2019 r. na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 6, jest obowiązany dokonać zmiany zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 4 tej ustawy w terminie do dnia 30 listopada 2019 r.

Natomiast art. 21 ww. ustawy stanowi:

1. Do przemieszczeń wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 6, oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, rozpoczętych

przed dniem 1 listopada 2019 r. i do tego dnia niezakończonych, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 listopada 2019 r.

2. Do przemieszczeń olejów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 20 90, rozpoczętych przed dniem 1 września 2019 r. i do tego dnia niezakończonych, stosuje się

przepisy ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r.

3. Podmiot, który posiada zezwolenie w zakresie olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, wydane na podstawie ustawy zmienianej

w art. 6, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., może po dniu 31 sierpnia 2019 r. prowadzić na podstawie tego zezwolenia działalność również

w zakresie olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, jednak nie dłużej niż do dnia 1 listopada 2019 r.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz zagadnienia budzące wątpliwości Wnioskodawcy, Organ w pierwszej kolejności zaznacza, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany z opisem sprawy przedstawionym przez Zainteresowanego, w tym klasyfikacją wyrobów przedstawioną we wniosku, jak i treścią sformułowanego we wniosku pytania/pytań.

W dalszej kolejności zaznaczenia wymaga fakt, że na skutek nowelizacji, od 1 listopada 2019 r. preparaty smarowe objęte pozycja 3403 zostały objęte opodatkowaniem akcyzą na podobnych zasadach na jakich opodatkowane akcyzą są oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710, co wynikało z faktu, że oleje mineralne (CN 2710) oraz preparaty smarowe (CN 3403) mają podobne przeznaczenie, właściwości, parametry fizykochemiczne, użytkowe i co do zasady mogą pełnić takie same funkcje. Z tego względu wolą racjonalnego ustawodawcy oba te wyroby, zostały objęte taką samą stawką akcyzy i tożsamymi procedurami akcyzowymi, w tym obowiązkiem produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym.

Nie oznacza to równocześnie, że preparaty smarowe objęte pozycją 3403 przed nowelizacją nie podlegały obowiązkom akcyzowym i podlegały wyłącznie opodatkowaniu zerową stawką akcyzy. Wyroby te także przed 1 listopada 2019 r. były wyrobami akcyzowymi (objętymi poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy) i wyrobami energetycznymi określonymi w art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, bez względu na przeznaczenie.

Równocześnie zerowa stawka akcyzy, wynikająca z art. 89 ust. 2c ustawy, miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy wyroby te przeznaczone były do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Brak spełniania tych warunków uniemożliwiał zastosowanie preferencji w postaci zerowej stawki akcyzy, co w konsekwencji powodowało opodatkowanie tych wyrobów efektywną stawką akcyzy i czego konsekwencją był także obowiązek produkcji tych wyrobów co do zasady w składzie podatkowym, co wynika z treści art. 47 ust. 1 ustawy.

Nowelizacja obowiązująca od 1 listopada 2019 r. objęła preparaty smarowe klasyfikowane do kodu CN 3403 (z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją) stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy, tj. 1180,00 zł/1000 litrów. Efektywne opodatkowanie zatem tych wyrobów stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy, spowodowało, że wobec tych wyrobów nie znajduje już zastosowania zerowa stawka określona w art. 89 ust. 2c ustawy.

Nawet bowiem w przypadku przeznaczenia tych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wyroby te mieszczą się już w pkt 1-13 art. 89 ust. 1 ustawy.

W celu zachowania części preferencji podatkowych wobec tych wyrobów, mających szerokie zastosowanie, ustawodawca dopuścił zastosowanie wobec preparatów smarowych zwolnienia od opodatkowania akcyzą na podstawie § 6 rozporządzenia ws. zwolnień. Choć pierwotna treść rozporządzenia uległa pewnym modyfikacją i w aktualnym stanie prawnym, znajduje się w innym rozporządzeniu, to jego zasadnicze założenia co do podstaw zastosowania zwolnienia (ściśle określonego przeznaczenia) i zasadniczych warunków umożliwiających jego zastosowanie, pozostaje nadal aktualna i tożsama z pierwotnymi założeniami, które weszły w życie 1 listopada 2019 r.

Zgodnie treścią rozporządzenia zwolnieniu podlegają preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeśli spełnione są warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy (w stanie prawnym odwiązującym od 1 lutego 2021 r. o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy i z zastrzeżeniem okresu przejściowego dotyczącego braku konieczności stosowania elektronicznego dokumentu dostawy e-DD).

Przypadki o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy odnoszą się do zamkniętego katalogu transakcji i podmiotów uczestniczących w obrocie preparatami smarowymi. Z kolei warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy (a w stanie prawnym odwiązującym od 1 lutego 2021 r. o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy), dotyczą w istocie przemieszczania preparatów smarowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (w okresie przejściowym na podstawie papierowego dokumentu dostawy), złożenia zabezpieczenia akcyzowego, potwierdzania odbioru tych wyrobów.

Co istotne w analizowanej sprawie, ustawodawca sformułował przepisy przejściowe w sposób klarowny i z wyjątkiem sytuacji określonych w tych przepisach nie przewidział odstępstw od zasad warunkujących zastosowanie zwolnienia.

Zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 19 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) jak i uzasadnieniem do ustawy, warunkiem zastosowania po dniu 31 października 2019 r. zerowej stawki podatku akcyzowego do preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, w stosunku do których obowiązek podatkowy, zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 6, powstał przed dniem 1 listopada 2019 r. i które przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej, jest przekazanie do dnia 10 listopada 2019 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przez podmioty, które posiadają te wyroby, informacji o tych wyrobach. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu, jego numer identyfikacji podatkowej oraz wskazanie ilości posiadanych preparatów smarowych w litrach.

Przepis ten zatem dawał podstawę do zastosowania zerowej stawki wyłącznie wobec preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał przed dniem 1 listopada 2019 r. i które przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej. Innymi słowy względem preparatów smarowych wobec których obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 listopada 2019 r. (np. z tytułu produkcji na terytorium kraju), nie znajdzie już zastosowanie zerowa stawka akcyzy. Z kolei możliwość zastosowania zwolnienia uwarunkowana została spełnieniem przesłanek określonych w treści rozporządzenia.

Co więcej, powyższe założenia ustawodawcy potwierdza także treść art. 20 i 21 ustawy zmieniającej.

W świetle zatem znowelizowanych przepisów m.in. produkcja preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 na terytorium kraju (czynności podlegająca opodatkowaniu o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy) winna odbywać się co do zasady w składzie podatkowym, a preparaty te objęte są stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy. Równocześnie zastosowanie preferencji podatkowej w postaci zwolnienia z akcyzy względem tych wyrobów, ograniczone zostało do przypadków o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy (a w stanie prawnym odwiązującym od 1 lutego 2021 r. o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy).

Wszystkie zatem podmioty zamierzające produkować takie wyroby akcyzowe od dnia 1 listopada 2019 r. i zamierzające korzystać ze zwolnienia, winny dostosować się do nowych regulacji, gdyż poza wskazanymi przepisami przejściowymi ustawodawca nie przewidział innych odstępstw.

Odmienna sytuacja dotyczy natomiast wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99. Wyroby klasyfikowane do tej pozycji (z wyłączaniem smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99), zarówno przed 31 października 2019 r. jak i po tej dacie były wyrobami objętymi efektywną stawką akcyzy (określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy), a zastosowanie zwolnienia zarówno przed 31 października 2019 r. jak i po tej dacie, wymagało spełnienia opisanych wyżej warunków wynikających z rozporządzenia i odwołujących się do treści art. 32 ustawy.

Przenosząc powyższe na grunt sformułowanych we wniosku pytań, stwierdza się co następuje:

Ad. 1

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w pytaniu oznaczonym nr 1 jest stwierdzenie, czy produkowane przez Wnioskodawcę produkty objęte wnioskiem to wyroby akcyzowe.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, produkty objęte wnioskiem są klasyfikowane do kodów CN: 2710 19 91, 3403 19 80 i 3403 99 00. Biorąc pod uwagę wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację, stwierdzić należy, że objęte wnioskiem produkty to wyroby akcyzowe w rozumieniu ustawy, które zostały wymienione odpowiednio w poz. 27 i 37 załącznika nr 1 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznać należy za prawidłowe.

Ad. 2 i 3

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 i 3 jest stwierdzenie, czy produkty wymienione w stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i czy Spółka była zobowiązana spełnić dodatkowe warunki, aby móc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego od dnia 1 listopada 2019 r.

Co do zasady wskazane przez Wnioskodawcę produkty - wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodów CN: 2710 19 91, 3403 19 80 i 3403 99 00 (niebędące smarami plastycznymi, wobec których obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 listopada 2019 r.), są wyrobami co do których znaleźć może zastosowanie zwolnienie z opodatkowania akcyzą. Są to bowiem wyroby określone w rozporządzeniu ws. zwolnień, wobec których przy zachowaniu ww. warunków, jest możliwe zastosowanie zwolnienia. Niemniej w okolicznościach przedstawianego stanu faktycznego takie zwolnienie nie znajdzie zastosowania, z uwagi na brak warunków do jego realizacji.

Zaznaczyć należy, że zdaniem Spółki spełnienie dodatkowych wymogóww.arunków, aby móc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego dotyczy wyłącznie podmiotów, które nie były przed 1 listopada 2019 r. zarejestrowane dla celów akcyzy i prowadziły działalność w zakresie preparatów smarowych - to właśnie te podmioty powinny dokonać odpowiedniego zgłoszenia przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu lub pierwszej czynności z wykorzystaniem preparatów smarowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, a Spółka była już podmiotem zarejestrowanym dla celów akcyzy.

Z tym stanowiskiem nie sposób się jednak zgodzić.

Sam fakt rejestracji dla celów akcyzy wynikający z art. 16 ustawy, nawet jeśli nastąpił przed nowelizacją obowiązującą przed 1 listopada 2019 r., nie jest wystarczający do produkcji samych wyrobów poza składem podatkowym i nie jest wystarczający do możliwości zastosowania zwolnienia, z pominięciem ustanowionych przez ustawodawcę warunków jego zastosowania.

Analizując kwestię możliwości zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis rozporządzenia zwrócić należy uwagę, że Wnioskodawca dokonuje produkcji objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych (energetycznych) klasyfikowanych do kodów CN: 2710 19 91, 3403 19 80 i 3403 99 00.

Czynność ta, jak wskazywano wyżej i jak sam wskazuje Wnioskodawca winna co do zasady odbywać się w składzie podatkowym, a samo zwolnienie wymaga spełniania określonych warunków. Tylko bowiem taka produkcja w składzie podatkowym objętych wnioskiem wyrobów klasyfikowanych do kodów CN: 2710 19 91, 3403 19 80 i 3403 99 00, daje w analizowanym stanie faktycznym objętym wnioskiem, możliwość spełnienia wszystkich warunków umożliwiających zastosowanie zwolnienia w oparciu o zapisy rozporządzenia ws. zwolnień.

Zwrócić należy uwagę, że podstawowym warunkiem umożliwiającym jego realizacje w ramach opisanego stanu faktycznego jest:

- dostawa tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

- dostawa ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego.

Bez zatem posiadania statusu składu podatkowego, Wnioskodawca nie jest wstanie zrealizować objętego wnioskiem zwolnienia - nie ma możliwości wypełnienia warunku określonego w art. 32 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy. W konsekwencji nie ma możliwości spełnienia i pozostałych warunków formalnych.

Co więcej, realizacja objętego wnioskiem zwolnienia bez posiadania składu podatkowego względem wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, nie była możliwa także przed 1 listopada 2019 r.

Reasumując, w okolicznościach przedstawianego stanu faktycznego zwolnienie wynikające z rozporządzenia ws. zwolnień nie znajduje zastosowania względem wyrobów objętych wnioskiem. Wnioskodawca chcąc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego względem objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych, od 1 listopada 2019 r., był zobowiązany dokonywać ich produkcji w składzie podatkowym oraz spełnić pozostałe warunki umożliwiające realizację tego zwalniania, wynikające z treści rozporządzenia ws. zwolnień. Sam fakt rejestracji przed 1 listopada 2019 r. nie zwalniał Wnioskodawcy do wypełnienia wszystkich wymaganych przepisami warunków do realizacji omawianego zwalniania.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 i 3 uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie przedstawionych we wniosku pytań i została wydana w oparciu o stan faktyczny zawarty we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl