0111-KDIB3-3.4013.266.2019.2.MK - Opodatkowanie akcyzą produkcji i sprzedaży granulatu schudzającego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.266.2019.2.MK Opodatkowanie akcyzą produkcji i sprzedaży granulatu schudzającego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 grudnia 2019 r. (data wpływu 20 grudnia 2019 r.), pismem z 20 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) oraz pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania akcyzą produkcji i sprzedaży granulatu schudzającego klasyfikowanego do kodu CN 6815 10 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą produkcji i sprzedaży granulatu schudzającego klasyfikowanego do kodu CN 6815 10 90. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 20 grudnia 2019 r. (data wpływu 20 grudnia 2019 r.) oraz pismem z 20 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.), stanowiącymi odpowiedź na wezwanie Organu z 13 grudnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.266.2019.1.MK, a także pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku).

Spółka (...). Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej (...) jest działalność pozostałych agencji transportowych 5229C. Spółka prowadzi także działalność w przedmiocie:

3821Z obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne

4671Z sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych

5210B magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów

5222A działalność usługowa wspomagająca transport morski

5224A przeładunek towarów w portach morskich

6499Z pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych

6831Z pośrednictwo w obrocie nieruchomościami

7711Z wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek

7739Z wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane

Od początku swej działalności (...) koncentruje swe działania na zaspokojeniu wszelkich potrzeb zarówno energetyki zawodowej, jak i przemysłu w zakresie zaopatrzenia w paliwa, a także zapewnienie kompleksowej obsługi w zakresie logistyki i utylizacji UPS.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka zamierza produkować i oferować do sprzedaży granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych. Jest to dodatek technologiczny stosowany w procesie produkcji mas ceramicznych stanowiący mieszankę surowcową w procesie produkcji materiałów ceramicznych metodą wypalania. Schudzanie surowca ilastego (gliny) powoduje redukowanie skurczliwości uformowanego wyrobu podczas suszenia i wypalania oraz tworzy bardziej rozbudowaną strukturę porów w zakresie ilości i grubości.

Granulat schudzający do mas ceramicznych jest niepalną i nietoksyczną mieszaniną:

a.

wyselekcjonowanych odpadów wydobywczych z przeróbki węgla kamiennego i separacji wód dołowych o kodach:

* 01 04 12 (są to odpady powstające przy płukaniu i oczyszczaniu kopalin inne niż wymienione w 01 04 07 i 01 04 11);

* 01 04 81 (są to odpady z flotacyjnego wzbogacania węgla inne niż wymienione w 01 04 80);

* 01 04 99 (są to inne niewymienione odpady);

b.

odpadów z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw o kodach:

* 10 01 01 (żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów (z wyłączeniem pyłów z kotłów wymienionych w 10 01 04);

* 10 01 02 (popioły lotne z węgla);

* 10 01 03 (popioły lotne z torfu i drewna niepoddanego obróbce chemicznej);

* 10 01 17 (popioły lotne ze współspalania inne niż wymienione w 10 01 16);

* 10 01 82 (mieszaniny popiołów lotnych i odpadów stałych z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych (metody suche i półsuche odsiarczania spalin oraz spalanie w złożu fluidalnym).

Muł węglowy po procesie granulacji przyjmuje postać sypką, jest to produkt pełnowartościowy bez kodu odpadu. Granulat w ceramice budowlanej stosowany będzie jako wypełniacz (zwiększenie mrozoodporności). Głównym odbiorcą granulatów i mułów powęglowych będzie energetyka, Spółka poszukuje też nowych rozwiązań w celu zagospodarowania tych produktów.

Karta produktu: granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych opracowana została przez (...). W deklaracji zgodności podana została klasyfikacja wyrobu PKWiU 23.99.19.0 "Wyroby z mineralnych surowców niemetalicznych". Główny Urząd Statystyczny w zbiorze precedensów klasyfikacyjnych (https://form.stat.gov.pl/precedensy/aspx/TabelaPrec.aspx) wskazał, że w grupowaniu PKWiU 2008 "23.99.19.0" mieszczą się przykładowo:

* wyroby z torfu w postaci doniczek torfowych i krążków pęczniejących, używanych do celów ogrodniczych i rolniczych, służących do wysiewu nasion kwiatów i warzyw (rozsady pomidorów i ogórków),

* urny produkowane z kamienia.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała:

1. Kod CN produkowanego przez Wnioskodawcę granulatu schudzającego odpowiadający Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) to: 6815 10 90 "Artykuły z kamienia lub pozostałych substancji mineralnych (włącznie z włóknami węglowymi, artykułami z włókien węglowych i artykułami z torfu), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone: Artykuły z grafitu lub pozostałego węgla, przeznaczone do użytku nieelektrycznego: Pozostałe.

2. Produkowany przez Wnioskodawcę granulat schudzający nie jest przeznaczony do celów opałowych, nie jest też dodatkiem lub domieszką do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatkiem lub domieszką do paliw silnikowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy produkcja albo sprzedaż granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, produkcja albo sprzedaż granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm. - dalej UAKC) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca jest zdania, że granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych nie można zaliczyć do wyrobów akcyzowych, dlatego też czynności, których jest przedmiotem, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Otóż z mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 UAKC wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 1 UAKC do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych tym celom nie służy. Jak wyjaśniono, granulat ten jest produkowany na bazie mułów powęglowych oraz odpadów pogórniczych, nie jest jednak przeznaczony do celów opałowych (tj. do produkcji ciepła), lecz jako wypełniacz powodujący redukowanie skurczliwości uformowanego wyrobu podczas suszenia i wypalania.

Z mocy art. 86 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 UAKC do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się także wyroby: objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 oraz objęte pozycjami CN 2901 i 2902. Wyroby te wymienione zostały w załączniku nr 1 do UAKC jako: 

* CN 2701 "Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych",

* CN 2702 "Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych".

* CN 2704 00 "Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych".

Ponieważ granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest przeznaczony do celów opałowych, lecz jako wypełniacz powodujący redukowanie skurczliwości uformowanego wyrobu podczas suszenia i wypalania, nie mieści się w zakresie definicji ww. wyrobów akcyzowych.

W załączniku nr 1 do UAKC wymieniono także:

* CN 2705 00 00 "Gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe" - jednakże granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest gazem;

* CN 2706 00 00 "Smoła destylowana z węgla, z węgla brunatnego (lignitu) lub z torfu oraz pozostałe smoły mineralne, nawet odwodnione lub częściowo destylowane, włącznie ze smołami odzyskanymi" - granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest smołą;

* CN 2707 "Oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych" - granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest olejem czy też innym produktem destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej;

* CN 2708 "Pak i koks pakowy, otrzymywane ze smoły węglowej lub z pozostałych smół mineralnych" - granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest otrzymywany ze smoły, powstaje na skutek granulacji mułów powęglowych i odpadów pogórniczych;

* CN 2710 "Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe" - przedmioty granulat nie jest olejem;

* CN 2711 "Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe" - przedmioty granulat nie jest gazem;

* CN 2712 "Wazelina; parafina, wosk mikrokrystaliczny, gacz parafinowy, ozokeryt, wosk montanowy, wosk torfowy, pozostałe woski mineralne i podobne produkty otrzymywane w drodze syntezy lub innych procesów, nawet barwione" - przedmioty granulat nie jest wazeliną czy też produktem podobnym;

* CN 2713 "Koks naftowy, bitum naftowy oraz inne pozostałości olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych" - przedmioty granulat nie jest koksem, bitumem czy inną pozostałością tych olejów;

* CN 2714 "Bitum i asfalt, naturalne; łupek bitumiczny lub naftowy i piaski bitumiczne; asfaltyty i skały asfaltowe" - przedmioty granulat nie jest takim produktem;

* CN 2715 00 00 "Mieszanki bitumiczne na bazie naturalnego asfaltu, naturalnego bitumu, bitumu naftowego, smoły mineralnej lub na mineralnego paku smołowego (na przykład masy uszczelniające bitumiczne, fluksy)" - przedmioty granulat nie jest taką mieszanką;

* CN 2716 00 00 "Energia elektryczna" - przedmioty granulat nie jest energią elektryczną.

Granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych jest objęty którymś z ww. grupowań, nie jest to koks, bitum czy energia elektryczna, nie jest zatem wyrobem energetycznym czy szerzej - wyrobem akcyzowym.

Gdy idzie o wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 4 UAKC wyroby CN 2901 i 2902, załącznik nr 1 do UAKC wymienia: "Węglowodory alifatyczne nasycone" oraz "Węglowodory cykliczne", do których także nie można zaliczyć granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych.

W załączniku nr 1 do UAKC wymieniono następnie objęte hipotezą art. 86 ust. 1 pkt 5 do 7 wyroby akcyzowe oznaczone CN 3403, 3811 oraz 3817. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U.UE.L z 1987 r. Nr 256, str. 1 z późn. zm.) do grupowania:

* CN 3403 zalicza się preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (...);

* CN 3811 zalicza się środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne;

* CN 3817 zalicza się mieszane alkilobenzeny i mieszane alkilonaftaleny, inne niż te objęte pozycją 2707 lub 2902.

Granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest preparatem smarowym, środkiem przeciwstukowym czy innych wyrobem, który mógłby zostać objęty ww. grupowaniami CN.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 8 UAKC wyroby oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, tylko wtedy są wyrobami energetycznymi, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Jak wyjaśniono, granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest przeznaczony do tych celów. Nie są to także wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 9 UAKC pozostałe wyroby, albowiem nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Granulat ten nie jest także pozostałymi wyrobami będącymi węglowodorami, o których stanowi art. 86 ust. 1 pkt 10 UAKC, albowiem nie jest przeznaczony o użycia, oferowany na Sprzedaż lub używany jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych.

Granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest zatem wyrobem energetycznym, dlatego jego produkcja nie podlega, stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 UAKC, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponieważ ww. granulat nie mieści się w pojęciu wyrobów węglowych, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w świetle art. 9a ust. 1 pkt 1 UAKC, nie podlega także jego sprzedaż. Z mocy art. 2 ust. 1 pkt 1a UAKC wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy, przy czym ich cechą wspólną ma być przeznaczenie do celów opałowych. Ponieważ granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie jest przeznaczony do celów opałowych, lecz jako wypełniacz powodujący redukowanie skurczliwości uformowanego wyrobu podczas suszenia i wypalania, nie mieści się w zakresie definicji wyrobów węglowych.

Granulat schudzający do produkcji mas ceramicznych nie odpowiada także żadnym innym wymienionym w załączniku nr 1 do UAKC wyrobom, dlatego nie mieści się w pojęciu wyrobów akcyzowych, o których stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 UAKC. Nie jest energią elektryczną, napojem alkoholowym, wyrobem tytoniowym, suszem tytoniowym, płynem do papierosów elektrycznych czy wyrobem nowatorskim. Z tej też przyczyny żadne czynności, które dotyczą granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą względem poszczególnych wyrobów akcyzowych i moment jego powstania określa Rozdział 1 (Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego) Dział II (Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych) ustawy.

W tym miejscu zauważyć należy, że art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wraz z załącznikiem nr 1 do ustawy stanowi realizację zasady konkretyzacji przedmiotu opodatkowania tj. zasady zgodnie z którą podatek akcyzowy obciąża wyłącznie określone normatywnie wyroby. W załączniku nr 1 do ustawy, ustawodawca zawarł szczegółowy katalog wyrobów które stanowią wyroby akcyzowe, przy czym istotne jest, że uznanie danego wyrobu za wyrób akcyzowy uzależnione jest od: klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.); od przeznaczenia danego wyrobu lub od obu tych przesłanek łącznie.

Aby zatem rozpatrzyć wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczone pytaniem czy produkcja lub sprzedaż granulatu schudzającego do produkcji mas ceramicznych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jako czynność podlegająca opodatkowaniu, w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć czy przedmiotowy granulat schudzający jest jednym wyrobów akcyzowych wymienionych w ustawie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, granulat schudzający jest klasyfikowany do kodu CN 6815 10 90 i przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W konsekwencji granulat ten nie może być uznany za wyrób energetyczny w rozumieniu art. 86 ustawy.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego pozwala także stwierdzić, że granulat schudzający nie może zostać uznany za energię elektryczną, za napoje alkoholowe (art. 92 ustawy), za wyroby tytoniowe (art. 98 ustawy), za susz tytoniowy (art. 99a ust. 1 ustawy), za płyn do papierosów elektronicznych (art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy) oraz za wyroby nowatorskie (art. 2 ust. 1 pkt 36 ustawy).

W świetle zatem powyższego granulat schudzający nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji jego produkcja lub sprzedaż nie będą czynnościami rodzącymi obowiązek podatkowy w akcyzie.

Stanowisko Wnioskodawcy względem zadanego pytania uznać należy zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego dotyczącego przedmiotowego wyrobu akcyzowego sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę do kodu CN 6815 10 90, który przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia wsprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl