0111-KDIB3-3.4013.239.2018.1.WR - Zakup piwa - procedura zawieszenia akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.239.2018.1.WR Zakup piwa - procedura zawieszenia akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2018 r. (data wpływu 10 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencjonowania zakupu, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę do składu podatkowego Wnioskodawcy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencjonowania zakupu, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę do składu podatkowego Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") jest producentem oraz dystrybutorem piwa, który prowadzi kilka składów podatkowych na terytorium Polski. Spółka, m.in. prowadzi produkcję piwa w rozumieniu ustawy akcyzowej we wspomnianych składach podatkowych i następnie oferuje je do sprzedaży.

W stosunku do produkowanego przez Spółkę piwa Wnioskodawca prowadzi wymaganą przepisami prawa dokumentację dotyczącą produkcji piwa. Wnioskodawca na bieżąco uzupełnia "kartę gotowania warki" oraz prowadzi "księgę kontroli produkcji piwa" (obowiązek prowadzenia tej dokumentacji wynika obecnie z art. 138o ustawy akcyzowej) oraz prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej.

Ponadto Spółka nabywa w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy piwo z innych, nienależących do niej składów podatkowych. Spółka nie jest producentem tego piwa. Przyjęcie zakupionego piwa jest raportowane zgodnie z art. 138a ustawy akcyzowej (tj. w ewidencji wyrobów akcyzowych). Piwo to nie jest w składach podatkowych Spółki przedmiotem dalszej produkcji.

Użyty w niniejszym wniosku zwrot "produkcja" jest rozumiany zgodnie z definicją zawartą w art. 94 ust. 2 ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku zakupu piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych Spółka będzie miała obowiązek prowadzenia w odniesieniu do tak nabywanego piwa księgi kontroli produkcji piwa, o której mowa w art. 138o ustawy akcyzowej w zw. z § 15 i 17 rozporządzenia ws. ewidencji?

2. Czy w przypadku zakupu piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych Spółka będzie miała obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z § 22 rozporządzenia ws. ewidencji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zakupu piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych Spółka nie będzie miała obowiązku prowadzenia księgi kontroli produkcji piwa, o której mowa w art. 138o ustawy akcyzowej w zw. z § 15 i 17 rozporządzenia ws. ewidencji w odniesieniu do tak nabytego piwa.

2. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zakupu piwa nieprodukowanego przez Wnioskodawcę w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych Spółka będzie miała obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z § 22 i 23 rozporządzenia ws. ewidencji.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 94 ust. 2 ustawy akcyzowej "Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew". Natomiast zgodnie z art. 138o ustawy akcyzowej podmioty prowadzące działalność w zakresie produkcji piwa są obowiązane do prowadzenia dokumentacji zawierającej informacje o czynnościach produkcyjnych dotyczących tych wyrobów. Na podstawie art. 138s ustawy akcyzowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.

Zgodnie z § 15 ww. rozporządzenia podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji piwa jest obowiązany do odnotowywania czynności produkcyjnych dotyczących sporządzenia warki piwa oraz rozlewu i obrotu piwem w:

1.

karcie gotowania warki;

2.

księdze kontroli produkcji piwa.

Dla potrzeb podatku akcyzowego ustawodawca określił precyzyjnie, jakie rodzaje dokumentacji należy prowadzić w przypadku działalności obejmującej produkcję piwa. Prowadzona dokumentacja, w tym księga kontroli produkcji piwa, ma umożliwiać pełną kontrolę nad wszystkimi czynnościami związanym z produkcją piwa i ma zawierać m.in. ilość wyprodukowanego piwa, poszczególnych gatunków, daty wykonania czynności produkcyjnych, przychody i rozchody wyprodukowanego piwa.

Według Wnioskodawcy, aby zaistniał obowiązek prowadzenia księgi kontroli produkcji piwa, muszą występować czynności produkcyjne piwa. Produkcja piwa jest w tym przypadku decydującym kryterium o tym, kiedy ww. księga powinna być prowadzona.

Mając zatem na uwadze, że Wnioskodawca m.in. nabywa piwo, którego sam nie produkuje, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do swoich składów podatkowych oraz nie dokonuje czynności produkcyjnych po jego nabyciu, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dla tych piw prowadzić księgi kontroli produkcji piwa. Nie występują w tym przypadku czynności produkcyjne piwa, zatem prowadzenie takiej księgi kontroli produkcji piwa jest bezprzedmiotowe.

Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do nabywanego, nieprodukowanego przez siebie, piwa będzie obowiązany prowadzić ewidencję, o której stanowi art. 138a ustawy akcyzowej w związku z § 22 pkt 1 i § 23 pkt 1 rozporządzenia ws. ewidencji. Jak stanowi art. 138a ustawy akcyzowej - podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych. Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, składa się z odrębnych części zawierających zestawienia danych, które dotyczą m.in. wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (§ 22 pkt 1 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 23 ww. rozporządzenia część ewidencji dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy składa się z zestawień danych dotyczących wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego. Dane te obejmują m.in. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN), w przypadku piwa liczbę hektolitrów gotowego wyrobu, datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, a także kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony.

Konkludując - w opinii Wnioskodawcy - w przypadku nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy piwa, które nie było produkowane przez Wnioskodawcę, nie będzie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138o ustawy akcyzowej w zw. § 15 i 17 rozporządzenia ws. ewidencji. W odniesieniu do wspomnianego piwa Wnioskodawca będzie obowiązany jednak prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej w zw. z § 22 pkt 1 i § 23 pkt 1 rozporządzenia ws. ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl