0111-KDIB3-3.4013.225.2019.1.WR - Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.225.2019.1.WR Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

"Wnioskodawca" jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na Litwie oraz zarejestrowanym podatnikiem do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych posiadającym ważne numery VAT-UE wydane przez polskie i litewskie organy podatkowe.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych (PKD 46.71.Z).

Wnioskodawca zawarł umowę ze składem podatkowym położonym na Litwie, który jest zarejestrowanym podatkiem podatku od wartości dodanej na Litwie oraz zarejestrowanym podatnikiem do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych posiadającym ważny numer VAT-UE wydany przez litewski organ podatkowy. Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów posiadających kod CN: 3826 00 10- Biodiesel RME/FAME, które zostały wymienione w poz. 25 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ("Ustawa") od dostawców mających siedzibę na Litwie na warunkach DDP, w których organizację i koszty załadunku, transportu do nabywcy, ubezpieczenia oraz ewentualnych opłat celnych bierze na siebie sprzedający wraz z ryzykiem związanym z utratą lub uszkodzeniem towaru, który stawiany jest do dyspozycji kupującego pod ustalonym przez niego adresem dostawy. Po stronie nabywcy pozostaje natomiast obowiązek rozładunku (i ryzyko, gdyby podczas rozładunku nastąpiło uszkodzenie lub zniszczenie) zakupionego towaru. Dostawca litewski importuje towar z Białorusi. Towar jest przeznaczony do docelowego przemieszczenia z Litwy do Polski na warunkach FCA wynikających z Incoterms w Polsce tj. sprzedający ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu, zaś towar uważa się za dostarczony w momencie załadunku przez przewoźnika, w tym momencie następuje przeniesienie ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego. Wnioskodawca przemieszcza zakupiony towar na skład podatkowy na Litwie. Zgodnie z artykułem 138 pkt 2 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, dostawy towarów polegające na przemieszczeniu towarów do innego państwa członkowskiego, które byłyby objęte zwolnieniami przewidzianymi w ust. 1 oraz w lit. a i b), gdyby zostały dokonane na rzecz innego podatnika podlegają zwolnieniu z podatku od wartości dodanej przez państwa członkowskie i powyższe zwolnienie jest stosowane w zakresie transakcji na Litwie.

Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów posiadających kod CN: 2710 19 43 - Olej napędowy BO, które zostały wymienione w poz. 19 załącznika nr 2 do Ustawy. Strony transakcji określiły warunki EXW wynikające z Incoterms, co oznacza, że dostawa zostaje uznana za dokonaną w momencie postawienia towarów do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu, bez zobligowania do dalszych czynności ze strony sprzedającego. Dostawcą towaru jest podmiot będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na Litwie posiadający ważny numer VAT-UE w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Towar jest przemieszczany do składu podatkowego położonego na Litwie.

Skład podatkowy położony na Litwie, z którym Wnioskodawca zawarł umowę produkuje towary posiadające kod CN: 2710 20 11 - Olej napędowy B7, które zostały wymienione w poz. 19 załącznika nr 2 do Ustawy. Olej napędowy B7 jest produkowany z uprzednio nabytych wyrobów akcyzowych posiadających kody CN: 3826 00 10 - Biodiesel RME/Fame i CN: 2710 19 43 - Olej napędowy BO. Dodatkowo Wnioskodawca przed wprowadzeniem paliwa na terytorium Polski kupuje estry i wytwarza paliwo B-7 tj. dochodzi do powstania nowego paliwa o tej samej stawce akcyzowej i kodzie CN. Symbol B7 oznacza, że dodatek stanowi 7% estrów metylowych.

Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi OPC oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą OPZ. Wnioskodawca przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium Polski dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż 1 dzień przed planowanym nabyciem. Wnioskodawca składa również zabezpieczenie akcyzowe na każdą autocysternę oddzielnie zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz. U. z 2017.257) wydanym na podstawie delegacji wynikającej z art. 78 ust. 8 Ustawy.

Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych - oleju napędowego B7 posiadającego kod CN: 2710 20 11, który został wymieniony w poz. 19 załącznika nr 2 do Ustawy. Wewnątrzwspólnotowe nabycie oleju napędowego jest dokonywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski. Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Wnioskodawca nie nabywa wyrobu akcyzowego (oleju napędowego) na rzecz innego podmiotu. Nabycie i przemieszczenie na terytorium Polski oleju napędowego jest dokonywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej posiadając koncesję na obrót paliwami ciekłymi OPC oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą OPZ. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest objęty zakazem dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych, których wytwarzanie lub obrót wymaga koncesji wynikającym z art. 78a Ustawy.

Wnioskodawca otwiera dokument rejestracyjny zgłoszenia przewozu towaru kończącego się na terytorium Polski w zakresie transportu drogowego i kolejowego - SENT200. Na podstawie umowy z Klientem zostały ustalone warunki dostawy DAP, zgodnie z którymi sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek jest w gestii kupującego. Klient potwierdza odbiór towaru i zamyka dokument SENT200.

Miejscem dostarczenia wyrobów akcyzowych - oleju napędowego na warunkach DAP jest wynajęty plac parkingowy lub inne miejsce ustalone przez strony, w którym może się zatrzymywać na postój transport przewożący towary niebezpieczne.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.

Wnioskodawca potwierdza odbiór towarów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy Wnioskodawca uzyskuje na tym dokumencie potwierdzenie przez naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

Wnioskodawca składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną AKC-U/A, w której oblicza podatek akcyzowy oraz dokonuje zapłaty podatku w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy procedura zakupu i przemieszczenia wyrobów akcyzowych opisana w stanie faktycznym jest zgodna z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Towary będące przedmiotem nabyć wewnątrzwspólnotowych zostały wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym "Ustawa".

Obowiązki związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zostały wymienione w art. 78 Ustawy.

Do obowiązków podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do Ustawy należą:

1. Dokonanie zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (art. 78 ust. 1 pkt 1 Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium Polski dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż 1 dzień przed planowanym nabyciem. W związku z powyższym obowiązek jest wypełniany przez podatnika.

2. Potwierdzenie odbioru wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9,1.1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego (art. 78 ust. 1 pkt 2 Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca potwierdza odbiór towarów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. W związku z powyższym obowiązek jest wypełniany przez podatnika.

3. Bez wezwania organ podatkowego, złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej, według ustalonego wzoru oraz obliczenie akcyzy i dokonanie jej zapłaty na terytorium kraju na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku, gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 78 ust. 1 pkt 3 Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną AKC-U/A, w której oblicza podatek akcyzowy oraz dokonuje zapłaty podatku w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. W związku z powyższym obowiązek jest wypełniany przez podatnika.

4. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 78 ust. 1 pkt 3a Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca składa również zabezpieczenie akcyzowe na każdą autocysternę oddzielnie zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz. U. z 2017.257) wydanym na podstawie delegacji wynikającej z art. 78 ust. 8 Ustawy. W związku z powyższym obowiązek jest wypełniany przez podatnika.

5. Uzyskanie potwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na uproszczonym dokumencie towarzyszącym przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2a Ustawy (art. 78 ust. 2 Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca potwierdza odbiór towarów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy Wnioskodawca uzyskuje na tym dokumencie potwierdzenie przez naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

6. Posiadanie koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą lub wpisy do rejestru systemu zapasów interwencyjnych o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (art. 78 ust. 7a Ustawy).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi OPC oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą OPZ. W związku z powyższym obowiązek jest wypełniany przez podatnika.

Wobec powyższego Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym procedura zakupu i przemieszczenia wyrobów akcyzowych opisana w stanie faktycznym jest zgodna z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm., dalej jako "ustawa o podatku akcyzowym") Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 (art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, pod pozycją 27, kod CN 2710, wskazano oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, pod pozycją 20 wymieniono między innymi wyroby o kodzie CN 2710 20 11.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym).

Uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.) (art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 77 ustawy o podatku akcyzowym:

1. Dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

2. Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wzór oraz sposób obiegu kart uproszczonego dokumentu towarzyszącego, a także warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić uproszczony dokument towarzyszący, uwzględniając konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwot akcyzy przypadającej do zapłaty.

W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a.wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a.złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, warunkiem dokonania przez podatnika nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest posiadanie:

1.

koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, lub

2.

wpisu do rejestru systemu zapasów interwencyjnych, o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (art. 78 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadkach, o których mowa w art. 78 ust. 1 i 3, podatnik nie może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego odpowiednio paliw opałowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a lub wyrobów akcyzowych wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz innego podmiotu (art. 78a ustawy o podatku akcyzowym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych.

Wnioskodawca zawarł umowę ze składem podatkowym położonym na Litwie. Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów posiadających kod CN 3826 00 10 - Biodiesel RME/Fame, które zostały wymienione w pozycji 25 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym - od dostawców mających siedzibę na Litwie. Dostawca litewski importuje towar z Białorusi.

Wnioskodawca dokonuje również zakupu towarów posiadających kod CN 2710 19 43 - olej napędowy B0, które zostały wymienione w poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Skład podatkowy położony na Litwie, z którym Wnioskodawca zawarł umowę produkuje towary posiadające kod CN 2710 20 11 - olej napędowy B7, które zostały wymienione w poz. 19 nr 2 ustawy. Olej napędowy B7 jest produkowany z uprzednio nabytych wyrobów akcyzowych posiadających kody CN 3826 00 10 i CN 2710 19 43. Przed wprowadzeniem paliwa na terytorium Polski kupuje estry i wytwarza paliwo B-7 tj. dochodzi do powstania nowego paliwa o tym samym kodzie CN.

Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi OPC oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą OPZ. Nabycie i przemieszczenie do Polski oleju napędowego jest dokonywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie dokonuje nabycia oleju napędowego na rzecz innego podmiotu. Wnioskodawca przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż 1 dzień przed planowanym nabyciem. Wnioskodawca składa również zabezpieczenie akcyzowe na każdą autocysternę oddzielnie.

Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych - oleju napędowego B7 posiadającego kod CN 2710 20 11.

Na podstawie umowy zostały ustalone warunki DAP, zgodnie, z którymi sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek jest w gestii kupującego.

Miejscem dostarczenia wyrobów akcyzowych - oleju napędowego na warunkach DAP jest wynajęty plac parkingowy lub inne miejsce ustalone przez strony, w którym może zatrzymywać się na postój transport przewożący towary niebezpieczne.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 843 z późn. zm.).

Wnioskodawca potwierdza odbiór towarów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego zapłaty akcyzy Wnioskodawca uzyskuje na tym dokumencie potwierdzenie przez naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

Wnioskodawca składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną AKC-U/A, w której oblicza podatek akcyzowy oraz dokonuje zapłaty podatku w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe będące przedmiotem wniosku klasyfikowane do kodu CN 2710 20 11, są wyrobami wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy.

Nabywając wewnątrzwspólnotowo wyroby będące przedmiotem wniosku Spółka będzie zatem zobowiązana co do zasady:

* przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

* potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

* wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

* bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju (o ile wystąpi kwota do zapłaty), na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego;

* złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż dzień przed planowanym nabyciem. Wnioskodawca składa też zabezpieczenie akcyzowe na każdą autocysternę w sprawie wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 257).

Wnioskodawca potwierdza odbiór towarów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy Wnioskodawca uzyskuje na tym dokumencie potwierdzenie przez naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

Wnioskodawca składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, w której oblicza podatek akcyzowy oraz dokonuje zapłaty podatku w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie wymogi określone w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Niemniej dla zagwarantowania pełnej prawidłowości stosowanej przez Wnioskodawcę procedury nabycia wewnątrzwspólnotowego winien on pamiętać, że w uproszczonym dokumencie towarzyszącym winien dokładnie określić miejsce dostawy. Określenie tego miejsca powinno zawierać takie cechy indywidualizujące, które odpowiadać będą tylko jednemu miejscu o określonych danych. Jak bowiem wynika z not wyjaśniających do uproszczonego dokumentu towarzyszącego zawartych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3649/92 (rubryka 7) - miejsce dostawy to adres dostawy, jeżeli jest inny od podanego w rubryce 4. Powyższe dane powinny być tożsame z adresem wpisanym w rubryce 3 (przewidywane miejsce i data dostawy (rok-miesiąc-dzień)) "Zgłoszenia planowanego wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej". Powyższe jest niezbędne dla sprawnego i skutecznego nadzoru nad nabywanymi wyrobami i przeprowadzenia przez właściwy organ podatkowy ewentualnej kontroli, z której zapisy umieszczone zostają w polu A uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Należy również mieć na uwadze, że w myśl art. 1 ww. rozporządzenia w czasie przemieszczania wyrobów akcyzowych z jednego państwa członkowskiego do innego uproszczony dokument towarzyszący musi towarzyszyć przesyłce w czasie przemieszczania i być dostępny dla właściwych władz państwa członkowskiego w celu kontroli

Mając powyższe na uwadze procedurę wewnątrzwspólnotowego nabycia opisaną i stosowaną przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłową.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie jest kompetentny do rozstrzygania kwestii prawidłowości zgłaszania przewozu wyrobów w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (SENT), ponieważ kwestie te rozstrzygają przepisy nie będące przepisami prawa podatkowego, które nie wpływają na prawa i obowiązki w prawie podatkowym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl