0111-KDIB3-3.4013.217.2022.1.MK - Ujmowanie w elektronicznym dokumencie e-AD ilości dodatków przemieszczanych wraz z paliwami

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.217.2022.1.MK Ujmowanie w elektronicznym dokumencie e-AD ilości dodatków przemieszczanych wraz z paliwami

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące braku konieczności ujmowania w elektronicznym administracyjnym dokumencie (e-AD) ilości dodatków przemieszczanych wraz z paliwami silnikowymi objętymi procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 19 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący konieczności ujmowania w elektronicznym administracyjnym dokumencie (e-AD) ilości dodatków przemieszczanych wraz z paliwami silnikowymi objętymi procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wpłynął 26 września 2022 r.

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi działalność gospodarczą (...).

W celu wykonywania powyższej działalności - Spółka prowadzi składy podatkowe i dokonuje wysyłek wyrobów akcyzowych z tych składów, m.in. z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W składach podatkowych Spółka magazynuje paliwa silnikowe w postaci oleju napędowego oraz benzyny bezołowiowej, które w okresie magazynowania nie spełniają wszystkich norm jakościowych dla paliw określonych w odrębnych przepisach (na etapie magazynowania nie zawierają odpowiednich dodatków do paliw i nie są to wyroby gotowe - są to paliwa bazowe, czyli komponenty paliwowe) oraz dodatki do paliw (wyroby energetyczne), które są dozowane do tych paliw w celu skomponowania gotowego paliwa, mogącego być wprowadzonym do obrotu.

Takie dodatki do paliw są magazynowane w składach podatkowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W jednym ze składów podatkowych, oprócz magazynowania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw silnikowych w postaci bazowego oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 i benzyny bazowej o kodzie CN 2710 12 41, będą magazynowane dodatki do paliw silnikowych zaliczone do pozycji CN 3811, przy czym te dodatki będą magazynowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (Spółka będzie nabywać te wyroby po cenie zawierającej akcyzę zapłaconą uprzednio przez ich producenta).

W momencie wydania tych paliw (bazowego oleju napędowego CN 2710 19 43 albo benzyny bazowej CN 2710 12 41) ze składu podatkowego, które będzie odbywać się za pomocą rurociągu, o którym mowa w art. 41a ust. 4a Ustawy o akcyzie - będzie miało miejsce komponowanie paliw silnikowych poprzez dozowanie do paliw bazowych dodatków, o których wyżej mowa. Dozowanie dodatków będzie odbywać się w składzie podatkowym, przed wtłoczeniem paliwa bazowego do rurociągu. Tak więc do paliwa magazynowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie dozowany dodatek, który będzie magazynowany poza procedurą zwieszenia poboru akcyzy i całość paliwa silnikowego (czyli mieszanina wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów z zapłaconą akcyzą) będzie wysłana rurociągiem jako jedna przesyłka, z zastrzeżeniem, że tylko ilość paliwa bazowego (bez dodatków) byłaby wysłana z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, czyli taka ilość byłaby wykazana w e-AD. Natomiast ilość dodatków do paliwa, ponieważ od tych wyrobów akcyza została już zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, nie byłaby objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie powiększałaby ilości (objętości) wykazanej w e-AD.

Przed dokonaniem komponowania paliwa - ilość paliwa bazowego, które będzie przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, będzie ustalona na podstawie zalegalizowanych urządzeń pomiarowych, tak więc będzie znana Spółce w momencie wtłoczenia do rurociągu.

Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu tych wyrobów rurociągiem będzie odbywać się zgodnie z przepisami Ustawy o akcyzie, tj. (1) zostanie wystawiony e-AD (niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia) oraz (2) Spółka posiada złożone we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenie akcyzowe.

Spółka zakłada, że ilość dozowanych dodatków nie przekroczy 0,2% objętości wyrobu energetycznego zawierającego te dodatki, co zgodnie z art. 87 ust. 4 Ustawy o akcyzie, nie stanowi produkcji wyrobów energetycznych.

Jednak może się zdarzyć, że ta ilość zostanie czasami przekroczona, co będzie uzależnione od receptury komponowanego paliwa - dlatego, dla bezpieczeństwa Spółka zamierza uzyskać dla tego składu podatkowego status składu podatkowego produkcyjnego.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość, czy możliwe jest, zgodnie z prawem podatkowym, przemieszczanie w taki sposób jak wskazano powyżej.

Pytanie

Czy jest zgodne z przepisami regulującymi podatek akcyzowy, przemieszczanie w jednej przesyłce (jednym tłoczeniu rurociągiem na podstawie jednego e-AD) paliwa silnikowego składającego się z oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 albo benzyny CN 2710 12 41, magazynowanych uprzednio z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i dodatków do paliwa silnikowego, które były magazynowane w tym składzie podatkowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przy czym procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęta byłaby tylko ilość paliwa bazowego (bez dodatków) i taka ilość zostałaby wskazana w e-AD?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, na podstawie opisanego powyżej zdarzenia przyszłego oraz przepisów podatkowych regulujących podatek akcyzowy, zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do paliwa silnikowego składającego się z paliw bazowych (oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 albo benzyny CN 2710 12 41) magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dodatków do paliw silnikowych magazynowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest zgodna z przepisami Ustawy o akcyzie.

Przemawiają za tym następujące argumenty:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 Ustawy o akcyzie - procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zostały określone w art. 40-45 Ustawy o akcyzie.

Przepis art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a i lit. b stanowią, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są:

a)

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b)

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

W tym miejscu należy podkreślić, że wyroby akcyzowe będące przedmiotem niniejszego wniosku (paliwa bazowe) znajdują się w składzie podatkowym i są (będą) magazynowane w tym składzie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (w tej procedurze zostały uprzednio wprowadzone do tego składu), tak więc wymóg wskazany w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o akcyzie będzie spełniony.

Spełniony będzie również warunek, o którym mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b Ustawy o akcyzie - tzn. przedmiotowe paliwa bazowe (bazowy olej napędowy, benzyna bazowa) zostaną przetłoczone rurociągiem do innego składu podatkowego na terytorium Polski.

W e-AD zostanie wykazana ilość (w jednostkach objętości mierzona w temperaturze 15°C) paliw bazowych wydanych ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (ilość dodatków do paliw nie będzie uwzględniana w tej ilości).

Ilość wysyłanych paliw silnikowych (bazowy olej napędowy o kodzie CN 2710 19 43 albo benzyna bazowa o kodzie CN 2710 12 41) magazynowanych w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie znana Spółce, ujęta w ewidencji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138a Ustawy o akcyzie, a więc będzie dokładnie określona na podstawie zalegalizowanych przyrządów pomiarowych.

Ilość dodatków do paliw magazynowanych w składzie podatkowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy również będzie znana Spółce, ujęta w ewidencji wyrobów akcyzowych i dokładnie określona. Ponieważ dodatki będą wprowadzane do składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (będą nabywane przez Spółkę z zapłaconą uprzednio akcyzą i zawartą w cenie), a więc w momencie rozpoczęcia przemieszczania do składu podatkowego Spółki - opuszczą procedurę zawieszenia poboru akcyzy, co oznacza, że nie będą mogły być ponownie wprowadzone do tej procedury. Ten mechanizm uzasadnia, dlaczego dodatki nie będą wykazane w e-AD i nie powiększą ilości tłoczonego paliwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Spółki, takie działanie nie naraża budżetu państwa na stratę, gdyż od części przesyłanego wyrobu akcyzowego - podatek akcyzowy zostanie odprowadzony wcześniej do urzędu skarbowego.

Powyższe argumenty, zdaniem Spółki potwierdzają prawidłowość planowanego działania w zakresie wysyłki paliw bazowych rurociągiem z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 12, 15, 26 lit. a, 31 lit. a oraz 32 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

- e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),

- raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

- w poz. 27 pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;

- w poz. 38, pod kodem CN 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG wymieniono:

- w poz. 20, pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów;

- w poz. 24a, pod kodem CN ex 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie:

1) Środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu - CN 3811 11 10;

2) Pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu - CN 3811 11 90;

3) Pozostałe środki przeciwstukowe - 3811 19 00;

4) Pozostałe - CN 3811 90 00.

W myśl art. 86 ust. 1 i 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1)

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2)

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3)

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4)

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5)

objęte pozycją CN 3403;

6)

objęte pozycją CN 3811;

7)

objęte pozycją CN 3817;

8)

oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9)

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10)

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

2. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Stosownie do art. 87 ust. 1 i 4 ustawy:

1. Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

2. Nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych dodawania do paliw silnikowych lub paliw opałowych dodatków lub domieszek w ilości stanowiącej nie więcej niż 0,2% objętości wyrobu energetycznego zawierającego te dodatki, z wyłączeniem barwienia i znakowania wyrobów energetycznych, o którym mowa w art. 90 ust. 1.

Jak stanowi art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a)

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b)

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)

złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy:

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1)

raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2)

raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - w części objętej potwierdzeniem.

Artykuł 41a ust. 4a ustawy stanowi że:

W przypadku gdy wyroby energetyczne są przemieszczane, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy użyciu rurociągu:

1) bezpośrednio po dopuszczeniu do obrotu z zastosowaniem zgłoszenia uproszczonego w rozumieniu przepisów prawa celnego, z miejsca importu bezpośrednio do składu podatkowego na terytorium kraju,

2) pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju - podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, przesyła do Systemu projekt e-AD niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia.

Szczegółowe dane jakie winien zawierać e-AD i dane jakie powinny być ujęte w Systemie określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu (Dz. U. z 2022 r. poz. 221) oraz Rozporządzenie Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).

Natomiast zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym określa rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1150 z późn. zm.), gdzie m.in. w § 8 pkt 6 lit. b wskazano, że ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczące wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z wyłączeniem wyprowadzanych po przeładunku, obejmujące ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania.

Na wstępie oceny stanowiska Wnioskodawcy względem wątpliwości ujętych w treści postawionego we wniosku pytania zaznaczyć należy, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidulanej, Organ zobowiązany jest nie tylko uwzględniać treść obowiązujących przepisów, ale także dążąc do zapewnienia jednolitości, uwzględnić winien orzecznictwo sądów administracyjnych i TSUE w zakresie analizowanej sprawy.

Równocześnie w swych rozstrzygnięciach Organ nie może kierować się innymi aspektami aniżeli wyłącznie tymi, które wynikają z przepisów prawa podatkowego i ich wykładni.

Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie sformułowanego pytania wyjaśnić należy, że stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest niewątpliwym uprawnieniem dającym szereg korzyści. Niemniej stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest uwarunkowane szeregiem rygorystycznych obowiązków administracyjnych i technicznych spoczywających na podmiocie prowadzącym skład podatkowy. W większości przypadków podmiot prowadzący skład podatkowy nie ma możliwości swobodnego wyboru pomiędzy warunkami prowadzenia składu i towarzyszącym temu obowiązkom, a tym samym obowiązany jest do ścisłego przestrzegania unormowań wynikających z przepisów.

Omawiana procedura zawieszenia poboru akcyzy, w zakresie m.in. przemieszczania pomiędzy uprawnionymi do jej stosowania podmiotami, polega co do zasady na wyprowadzeniu ze składu podatkowego przez podmiot wysyłający określonej ilości wyrobów akcyzowych (w jednostkach miar służących ustaleniu podstawy opodatkowania, ujętych

w e-AD i objętych zabezpieczeniem akcyzowym), przemieszczeniu do innego składu podatkowego i odebraniu tych wyrobów przez podmiot odbierający, który sporządza raport odbioru potwierdzając odbiór określonej ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym w przypadku przemieszczania wyrobów energetycznych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy użyciu rurociągu, e-AD powinien być wystawiany niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia.

Niemniej zasadą jest, że ilość wyrobów wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego, powinna być tożsama z ilością wyrobów objętych potwierdzeniem w raporcie odbioru sporządzonym przez skład odbierający. Powstałe natomiast różnice (z zastrzeżeniem dopuszczalnych norm ubytków niebędących przedmiotem wniosku), wymagają co do zasady wyjaśnienia i mogą powodować konsekwencje podatkowe na uczestnikach tego przemieszczenia.

Przypomnieć należy, że tak długo jak wyroby akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tak długo, powstały względem tych wyrobów obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe. Równocześnie odpowiedzialność poszczególnych podmiotów za dochowanie warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (a co za tym idzie na jakim podmiocie będą ciążyły konsekwencje podatkowe wynikające z naruszenia tej procedury), jest przypisana do ściśle określonych czynności mających miejsce na poszczególnych etapach związanych z wysyłką, przemieszczeniem i odbiorem wyrobów.

Wyraz temu dał m.in. TSUE w wyroku z 28 stycznia 2016 r., sygn. C-64/15 dotyczącym zasad przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stwierdzając, że przyjęcie dostawy następuje w chwili, gdy odbiorca jest w stanie poznać dokładną ilość faktycznie odebranych wyrobów (por. także wyrok WSA w Warszawie z 21 lipca 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 1624/19).

Dla celów zatem podatku akcyzowego, określenie dokładnej ilości wyrobów akcyzowych m.in. na poszczególnych etapach związanych z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ma zasadnicze znaczenie.

Organ równocześnie zaznacza, że dodatki do paliw silnikowych dodawane do paliw silnikowych, należy traktować w ten sam sposób jak paliwa silnikowe i poddać co do zasady tym samym regulacją podatkowym co same paliwa silnikowe. Od chwili bowiem, gdy dodatek zostaje dodany do paliwa silnikowego, nie jest już możliwe odróżnienie paliwa jako takiego od dodatku, z którym zostało ono zmieszane, bez przeprowadzania szczegółowej analizy chemicznej (por. orzeczenie TSUE z 5 lutego 2015 r., sygn. C–275/14 i orzeczenie z 18 grudnia 2008 r., sygn. C–517/07).

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w jednym ze składów podatkowych, oprócz magazynowania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw silnikowych (oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 i benzyny o kodzie CN 2710 12 41), będzie magazynował poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy dodatki do paliw silnikowych (CN 3811), które Spółka będzie nabywać po cenie zawierającej akcyzę zapłaconą uprzednio przez ich producenta.

W momencie wydania paliw silnikowych ze składu podatkowego, które będzie odbywać się za pomocą rurociągu, będzie miało miejsce komponowanie paliw silnikowych poprzez dozowanie do paliw bazowych dodatków. Dozowanie dodatków będzie odbywać się w składzie podatkowym, przed wtłoczeniem paliwa bazowego do rurociągu. Do paliwa magazynowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie dozowany dodatek, który będzie magazynowany poza procedurą zwieszenia poboru akcyzy i całość paliwa silnikowego (czyli mieszanina wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów z zapłaconą akcyzą) będzie wysłana rurociągiem jako jedna przesyłka, z zastrzeżeniem, że tylko ilość paliwa bazowego (bez dodatków) byłaby wysłana z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, czyli taka ilość byłaby wykazana

w e-AD. Natomiast ilość dodatków do paliwa, ponieważ od tych wyrobów akcyza została już zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, nie byłaby objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie powiększałaby ilości (objętości) wykazanej w e-AD.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy taki sposób ujmowania ilości przemieszczanych wyrobów w e-AD jest zgodny z przepisami regulującymi podatek akcyzowy.

Zdaniem Spółki, taki sposób postępowania jest zgody z przepisami akcyzowymi, z czym Organ w świetle powyższych przepisów i wyjaśnień nie może się zgodzić.

W ocenie Organu z chwilą dodania objętych wnioskiem dodatków do paliwa silnikowego (skomponowania paliwa) objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, które następnie będzie przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, dodatki te powiększą ilość paliwa, które będzie faktycznie przemieszczane jako jedna przesyłka. Taką też ilość, tj. łączną ilość paliwa silnikowego i dodanych do tego paliwa dodatków, tworzącą jedną przesyłkę Wnioskodawca winień ująć w e-AD, a tożsamą ilość co do zasady winien odebrać podmiot odbierający, ujmując tą ilość w raporcie odbioru i prowadzonej ewidencji.

Od chwili bowiem, gdy dodatek zostanie dodany do paliwa silnikowego, nie będzie możliwe odróżnienie paliwa od dodatku, z którym zostało ono zmieszane, tworząc w istocie jeden wyrób akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy - skomponowane paliwo silnikowe, które będzie następie przesyłane rurociągiem z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jako jedna przesyłka i taka też ilość wyprowadzonych ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, powinna być ujęta w ewidencji składu podatkowego.

Dla powyższej oceny w niniejszej sprawie nie ma znaczenia fakt uprzedniego nabycia opisanych we wniosku dodatków poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z akcyzą zawartą w cenie ich nabycia. Z chwilą bowiem dodania tych dodatków do paliw silnikowych, stając się one nieodłączną częścią skomponowanego paliwa silnikowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stwierdzić zatem należy, że opisane we wniosku przemieszczenie wyrobów akcyzowych na podstawie e-AD, w którym nie będzie ujęta faktyczna ilość przemieszczonych wyrobów, nie będzie zgodna z obowiązującymi przepisami regulującymi podatek akcyzowy. W ocenie Organu opisane we wniosku postępowanie Wnioskodawcy nie będzie odzwierciedlać stanu faktycznego związanego z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego i przemieszczeniem w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie treści sformułowanego pytania uznać należy za nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanego przez Państwa pytania i Państwa sytuacji prawopodatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl