0111-KDIB3-3.4013.20.2020.2.MK - Zwolnienie z akcyzy gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.20.2020.2.MK Zwolnienie z akcyzy gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lutego 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 16 marca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.20.2020.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na (...), zwany dalej Firmą, do transportu wewnętrznego na terenie swoich składów podatkowych wykorzystuje wózki widłowe napędzane gazem propan-butan - klasyfikowane do kodów CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97 (dalej: "gaz" lub "gaz propan-butan"). Wózki widłowe napędzane są butlami LPG, jednak Firma zamierza wyposażyć posiadane wózki widłowe w zbiorniki gazowe stanowiące integralną i niezdejmowaną część instalacji gazowej do napędu wózka (ich pojemność będzie nie większa niż 150 litrów). Zgodnie z instrukcjami technicznymi wózków widłowych posiadane przez Firmę wózki widłowe nie pozwalają na rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h. Firma rozważa rozpoczęcie nabywania gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego kontrahenta. Gaz Firma przyjmowałaby do zbiornika magazynującego znajdującego się w składzie podatkowym (dalej: zbiornik główny), z którego następnie rozlewałaby gaz do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych. Rozlew ten następowałby na obszarze wspomnianego składu podatkowego Firmy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest na chwilę obecną i nie będzie w przyszłości podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Wnioskodawca będzie zużywającym gaz propan o kodzie CN 2711 12 94 do celów:

1.

opałowych,

2.

zasilania wózków widłowych, które Wnioskodawca zamierza wyposażyć w zbiorniki gazowe, które będą stanowić integralną część tych wózków i będą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 75, poz. 846). Wózki te poruszać się będą na terenie zamkniętym zakładu. Firma wyposaży jeden ze zbiorników w instalację pozwalającą napełniać wózki widłowe tym gazem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Firma wnosi o potwierdzenie, że rozlewanie gazu propan-butan na terenie Firmy do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212 z późn. zm.; dalej: rozporządzenie ws. zwolnień).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż rozlewanie gazu propan butan w składzie podatkowym Firmy do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, a zbiorniki gazowe będące integralną częścią wózków widłowych są butlami gazowymi, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień: Zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Mając na uwadze powyższy przepis należy wskazać, że zwolnienie gazu z opodatkowania znajduje zastosowanie, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

gaz w stanie skroplonym jest zaklasyfikowany do kodów CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97 (czyli te kody znajdują się w zakresie wskazanym w rozporządzeniu);

2.

gaz jest rozlewany w składzie podatkowym;

3.

gaz jest przeznaczony do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448);

4.

gaz jest rozlewany do butli gazowych.

Firma przedstawi argumentację popierającą spełnienie warunków wymienionych w punktach 1-4

Ad 1)

Gaz w stanie skroplonym jest zaklasyfikowany do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z informacji przekazywanych przez Kontrahenta Firmy wynika, że sprzedawany Firmie gaz jest gazem propan - butan (klasyfikacja CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97). W związku z tym, Firma uznaje, że pierwszy warunek byłby spełniony.

Ad 2)

Rozlew gazu na terenie składu podatkowego

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, w celu objęcia gazu zwolnieniem od akcyzy, rozlew gazu powinien mieć miejsce na terenie składu podatkowego. Firma zamierza rozlewać gaz w swoim składzie podatkowym (nowym lub w składzie podatkowym obecnym, jeśli zdecyduje się na rozszerzenie zakresu pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego). W związku z tym zostanie spełniony drugi warunek do zastosowania zwolnienia.

Ad 3)

Przeznaczenie gazu do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448).

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnienie gazu z opodatkowania znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy gaz jest używany w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448).

Przepisy prawa akcyzowego nie zawierają definicji legalnej pojazdu samochodowego. W tym zakresie można sięgnąć do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm. dalej: Prawo o ruchu drogowym). Zgodnie z art. 2 ust. 33 tej ustawy, za pojazd samochodowy uznaje się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Zatem kryterium decydującym o kwalifikacji pojazdu, jako pojazdu samochodowego jest możliwość rozwinięcia prędkości powyżej 25 km/h. Z instrukcji technicznej wózków widłowych wynika, że posiadane przez Firmę wózki widłowe nie pozwalają na rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h. W konsekwencji pojazd ten nie spełnia definicji pojazdu samochodowego. Tym samym Firma nie używa gazu do napędu pojazdów samochodowych.

Ad 4)

Rozlew gazu do butli gazowych

Na gruncie rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnienie gazu od akcyzy znajduje zastosowanie, gdy gaz jest rozlewany do butli gazowych. W świetle obowiązujących przepisów rozlew gazu do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych powinien być uznawany za czynność rozlewu gazu do butli gazowych, czyli powinien być uznany za czynność mieszczącą się w hipotezie normy prawnej wyrażonej w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień. Zatem Firma spełnia kolejny warunek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE. L 1992 Nr 76, str. 1), wymieniono w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego - art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego - art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe - art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy.

W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2525), zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 110) pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika, że zwolnienie gazu z opodatkowania ma zastosowanie w ograniczonym zakresie, a mianowicie gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

węglowodory gazowe są zaklasyfikowane do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00;

2.

gaz jest przeznaczony do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym;

3.

gaz jest rozlewany do butli gazowych;

4.

gaz jest rozlewany w składzie podatkowym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że gaz propan-butan będący przedmiotem wniosku mieści się w klasyfikacji określonej w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Nadto gaz będzie wykorzystywany przez wózki widłowe (do ich napędu), które nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym, a butle gazowe w które Wnioskodawca zamierza wyposażyć wózki widłowe, będą stanowić integralną część tych wózków i będą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 75, poz. 846).

Wnioskodawca spełnia zatem trzy z powołanych wyżej warunków do zastosowania zwolnienia.

Kluczowe zatem dla sprawy jest określenie czy Wnioskodawca spełnia ostatni - najistotniejszy z warunków - czy rozlew gazu nastąpi w składzie podatkowym.

Jaka wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie jest na chwilę obecną i nie będzie w przyszłości podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Oznacza to w konsekwencji, że Wnioskodawca nie spełnia w istocie najważniejszego warunku do zastosowania zwolnienia o którym mowa w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - rozlew do butli gazowych nie nastąpi w składzie podatkowym.

Organ nie może zatem podzielić poglądu Wnioskodawcy, że rozlewanie gazu propan-butan na terenie Firmy do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego pytania uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego we wniosku zapytania Zainteresowanego i została oparta na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, zgodnie z którym Wnioskodawca nie jest i nie będzie podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl