0111-KDIB3-3.4013.183.2023.1.AM - Akcyza od wyrobów gazowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.183.2023.1.AM Akcyza od wyrobów gazowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym:

- w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie (wyrobów węglowych i gazowych) oraz braku obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

- w zakresie braku obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych w zakresie nabywanych wyrobów gazowych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, obowiązku składania miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych oraz obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, wpłynął 13 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotem działalności jest zaopatrzenie w ciepło, która obejmuje wytwarzanie ciepła w postaci wody gorącej w dwóch własnych źródłach ciepła zlokalizowanych w (...), opalanych węglem kamiennym oraz gazem ziemnym. Jednym ze źródeł są dwa kotły (...), które opalane są węglem kamiennym i służą do wytwarzania ciepła. Drugim źródłem są cztery silniki gazowe, które w ramach zintegrowanego zespołu kogeneracyjnego umożliwiają jednoczesne wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej. Ponadto przedmiotem działalności jest również przesyłanie i dystrybucja ciepła, wytwarzanego w dwóch źródłach, za pośrednictwem jednej własnej sieci ciepłowniczej oraz eksploatację węzłów cieplnych stanowiących własność przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podmiot akcyzowy o statusie:

1)

podatnik podatku akcyzowego - w zakresie energii elektrycznej,

2)

podmiot zużywający (zużywa wyroby zwolnione od akcyzy - węgiel kamienny, w tym finalny nabywca gazowy, finalny nabywca węglowy oraz nabywca końcowy energii).

Wnioskodawca dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, inną niż stawka zerowa, w zakresie energii elektrycznej o kodzie CN 2716 00 00. Składa miesięczne deklaracje w sprawie podatku akcyzowego AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H oraz prowadzi ewidencje ilościową energii elektrycznej na podstawie art. 138h ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2022 poz. 143), zwanej dalej u.p.a.

Wnioskodawca dokonuje również czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia w zakresie węgla kamiennego o kodzie CN 2701 19 00. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 oraz art. 31c u.p.a.

Wnioskodawca wykorzystuje w działalności gospodarczej również gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2.

Węgiel kamienny i gaz ziemny przeznaczone są wyłącznie do celów opałowych, zużywane są na potrzeby własne. Wnioskodawca nie składa w ich zakresie deklaracji miesięcznych, ani kwartalnych, nie prowadzi ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 pkt 3 u.p.a. w zakresie węgla kamiennego oraz gazu ziemnego?

2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 21 ust. 1 u.p.a. lub kwartalnych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 24e u.p.a z tytułu zużycia węgla kamiennego oraz gazu ziemnego?

3. Czy Wnioskodawca nabywający wyroby gazowe zwolnione ze względu na przeznaczenie do celów opałowych podlega obowiązkowi rejestracji w CRPA jako podmiot zużywający na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1b u.p.a (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b]?

Państwa stanowisko w sprawie

AD. 1. Węgiel kamienny oraz gaz ziemny jest i będzie zużywany przez Wnioskodawcę na cele podlegające zwolnieniu z akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8, art. 31c oraz art. 31b ust. 1 pkt 2. Zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 u.p.a. ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie prowadzi podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f u.p.a., dotyczy tylko i wyłącznie czynności i wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie tj. zwolnień wskazanych w art. 32 u.p.a. Nie stosuje się jej do zwolnień wykazanych w innych przepisach, w tym zwolnień uregulowanych w art. 31a oraz art. 31b u.p.a., których przedmiotem są wyroby akcyzowe przeznaczone na cele opałowe.

Ewidencja ta powinna umożliwiać w szczególności ustalenie.

a)

ilości i rodzaju wysyłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie,

b)

daty wysłania lub odbioru tych wyrobów,

c)

miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania.

Powinna też umożliwiać uzyskanie informacji o elektronicznym dokumencie e-DD - wynika to z art. 138f ust. 2 u.p.a.

Zdaniem Wnioskodawcy gaz ziemny oraz węgiel kamienny nie mieszczą się w ramach ww. ewidencji. W przypadku przemieszczania gazu ziemnego nie stosuje się dokumentu e–DD, a w przypadku wyrobów węglowych podmiotem odpowiedzialnym za dokument e–DD jest sprzedawca, a nie jego nabywca. Gaz ziemny zużywany jest w systemie ciągłym wprost z sieci, nie występują żadne pośrednie zbiorniki magazynowe. W przypadku wyrobów węglowych występuje praktyczny brak możliwości ustalenia magazynowanej ilości ze względu na jego właściwości higroskopijne. Należy zwrócić też uwagę, że art. 138i oraz 138j u.p.a., które nakładają obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych oraz wyrobów węglowych wyłącznie na pośredniczące podmioty. Zdaniem Wnioskodawcy regulacje te stanowią przepisy szczególne wobec art. 138f, a więc wykluczają obowiązek prowadzenia ewidencji przez finalnych nabywców węglowych oraz gazowych, które są zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie w zakresie gazu ziemnego oraz węgla kamiennego.

AD. 2. Zgodnie z art. 2 ust. 1 wyroby akcyzowe to m.in. wyroby energetyczne określone w załączniku do nr 1 do ustawy akcyzowej.

W myśl art. 2 ust. 1 wyroby gazowe oznaczają - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 stawki akcyzy na wyroby energetyczne ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory zostały wymienione w załączniku nr 1 w poz. 28 i oznaczone kodem Nomenklatury Scalonej CN 2711.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy o kodach CN 2701, 2702, 2704 00.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy akcyzowej finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który:

a)

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zaś definicja finalnego podmiotu węglowego została określona w art. 2 ust. 1 pkt 23c. Oznacza podmiot, który:

a)

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 22 u.p.a. podmiotem zużywającym jest podmiot:

a)

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

)

art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

)

art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 1 pkt 3;

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.a. przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 podatnik akcyzy ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Według art. 21 ust. 1 podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 w zakresie wyrobów akcyzowych:

1)

objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 zwolnienia od podatku akcyzowego ust. 3,

2)

wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą co do zasady powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym, ale również z art. 7 ust. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest złożenie deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy również wspomnieć, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić w przypadku wyrobów akcyzowych ze stawką zerową lub zwolnionych z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdy nie wystąpi konieczność zapłaty podatku. Warto także zaznaczyć, że ustawodawca od dnia 1 lipca 2021 r. zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji przez podatników. Wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji za okres kwartalny (AKC–k.z.), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji miesięcznych. Podatnik składający deklaracje miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu akcyzą jak również wyroby akcyzowe ze stawką zerową lub zwolnione, nie będzie podlegał obowiązkowi składania deklaracji kwartalnych.

Zatem, z art. 21 ust. 1 u.p.a oraz 24e ust. 1 u.p.a. wynika, że obowiązek składania deklaracji w podatku akcyzowym, zarówno za miesięczne, jak i kwartalne okresy rozliczeniowe dotyczy wyłącznie podmiotów będących podatnikami podatku akcyzowego.

Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym oraz węglowym, nie dokonuje i nie będzie dokonywał sprzedaży gazu, węgla w ramach dostawy krajowej, dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on podlegał obowiązkowi składania deklaracji miesięcznych oraz kwartalnych w zakresie zużywania węgla kamiennego oraz gazu ziemnego, ponieważ nie dokonuje czynności opodatkowanych, a tym samym nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Zużycie bowiem wyrobów do celów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8, art. 31c oraz art. 31b ust. 1 pkt 2 nie jest co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą.

AD. 3. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgłoszenia rejestracyjnego jest zobowiązany dokonać:

1)

podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)

wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)

wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)

wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)

dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)

podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)

podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)

podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)

pośredniczący podmiot węglowy,

b)

pośredniczący podmiot gazowy - przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)

podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)

art. 13 podatnik akcyzy ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)

art. 13 podatnik akcyzy ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;

6)

wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

1)

podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

2)

podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 katalog pojęć ustawowych ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;

3)

podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 katalog pojęć ustawowych ust. 1 pkt 22 lit. b;

4)

podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podmiot zużywający z zakresie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od akcyzy czynności, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2, czyli do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Stosownie do art. 32 u.p.a zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby gazowe.

Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 4 (ustawy o podatku akcyzowym).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku:

- w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie (wyrobów węglowych i gazowych) oraz braku obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

- w zakresie braku obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych w zakresie nabywanych wyrobów gazowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.; zwana dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Wyroby węglowe - to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2701, znajduje się węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711, znajduje się gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a)

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy:

Finalny nabywca węglowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe,

lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 9a ustawy:

1. W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3)

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4)

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5)

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a)

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b)

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c)

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6)

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7)

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

2. Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1)

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326);

2)

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)

wydanie w zamian za wierzytelności;

4)

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9)

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

3. Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu.

W myśl art. 9c ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5)

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

2. Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

3. Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1a oraz 1b ustawy:

1a. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

1b. Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Jak stanowi art. 11b ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1)

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3)

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy:

1. Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)

podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)

wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)

wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)

wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)

dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)

podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)

podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)

podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)

pośredniczący podmiot węglowy,

b)

pośredniczący podmiot gazowy

)

przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)

podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)

art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)

art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;

6)

wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 16 ust. 7a ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

1)

podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

2)

podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;

3)

podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

4)

podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 11 i 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

11)

będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5;

13)

będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:

1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;

2)

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

3)

do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

4)

do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;

5)

do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;

6)

do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Jak stanowi art. 21a ustawy:

1. W przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W zakresie wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy podatnik może złożyć deklarację podatkową, o której mowa w ust. 1 pkt 1, albo deklarację podatkową, o której mowa w art. 24e ust. 1, w przypadku gdy:

1)

w danym okresie rozliczeniowym jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz innej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy od innego wyrobu akcyzowego, lub

2)

w danym kwartale jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w której wykazuje wszystkie wyroby węglowe za co najwyżej dwa miesiące, oraz deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 24e ust. 1, w której wykazuje tylko wyroby węglowe objęte zwolnieniem od akcyzy za co najmniej jeden pozostały miesiąc.

2. Kwota akcyzy należna od danych wyrobów węglowych może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 24b ust. 1 ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2)

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)

nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Zgodnie art. 24d ust. 1 ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy, w zakresie wyrobów akcyzowych:

1)

objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)

wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

Jak wynika z art. 24e ust. 1b ustawy:

Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1)

podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2)

zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji, w tym deklaracji kwartalnej AKC-k.z. określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436 z późn. zm.).

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1)

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2)

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3)

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2023 r. poz. 204), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571);

4)

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5)

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6)

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7)

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8)

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

9)

(uchylony).

W myśl z art. 31b ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1)

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2)

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3)

w pracach rolniczych lub ogrodniczych;

3a) w hodowli ryb;

3b) w leśnictwie;

4)

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5)

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak stanowi art. 31c ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1)

system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2)

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. z 2022 r. poz. 2013);

3)

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4)

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5)

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Zgodnie z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1)

zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)

podmiot pośredniczący;

3)

podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Jak wynika z art. 138i ust. 1 ustawy:

Ewidencję wyrobów węglowych prowadzą:

1)

pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)

pośredniczący podmiot węglowy używający wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 138j ust. 1 ustawy:

Ewidencję wyrobów gazowych prowadzą:

1)

pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy gazowemu;

2)

pośredniczący podmiot gazowy używający wyrobów gazowych.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z definicją podmiotu zużywającego, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Na wstępie oceny Państwa stanowiska Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym, ale także z art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy jednak wskazać również, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność efektywnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem.

To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.

W kontekście analizowanej sprawy zaznaczyć należy, że od 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Na mocy ww. nowelizacji ustawy, od 1 lipca 2021 r., wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-k.z.), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.

Niemniej jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie będzie dotyczył. Co więcej w celu rozwiania wątpliwości, ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a, którego aktualne brzmienie obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od 1 stycznia 2023 r. do ustawy wprowadzono również art. 24e ust. 1b, wyłączający z obowiązku składania deklaracji pewne kategorie wyrobów, niemniej nie ma on w sprawie zastosowania.

Co ważne, wskazany wyżej obowiązek składania deklaracji kwartalnych w przypadku brak obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych, dotyczy co do zasady wszystkich wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już, co do zasady, obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W deklaracji miesięcznej będą bowiem uwzględnione wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe jak i zastosowano zwolnienie.

Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy (z którym Organ jest związany), przedmiotem Państwa działalności jest wytwarzanie ciepła w postaci gorącej wody w dwóch własnych źródłach ciepła, opalanych węglem kamiennym (klasyfikowanym do kodu CN 2701 19 00) oraz gazem ziemnym (klasyfikowanym do kodu CN 2711 21 00).

Dokonują Państwo czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia w zakresie węgla kamiennego. Korzystają Państwo ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 31c ustawy o podatku akcyzowym.

Wykorzystują Państwo również gaz ziemny, korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponadto, z opisu sprawy wynika również, że są Państwo finalnym nabywcą węglowym, finalnym nabywcą gazowym oraz są Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podatnik podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej (składający miesięczną deklarację w tym zakresie) oraz jako podmiot zużywający w zakresie zużywanego węgla kamiennego oraz gazu ziemnego. Węgiel kamienny i gaz ziemny przeznaczają Państwo wyłącznie do celów opałowych na potrzeby własne.

Państwa wątpliwości dotyczą:

- obowiązku składania deklaracji podatkowych, miesięcznych lub kwartalnych, z tytułu zużycia opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych;

- obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podmiot zużywający w zakresie nabywanych wyrobów gazowych;

- obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie w zakresie wyrobów węglowych i gazowych.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą obowiązku składania deklaracji podatkowych, miesięcznych lub kwartalnych, z tytułu zużycia opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych, które nabywają Państwo w ramach zwolnień.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w stosunku do objętych wnioskiem wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych nie będą Państwo dokonywać czynności opodatkowanych i tym samym nie będą Państwo podatnikiem podatku akcyzowego. Zużycie bowiem wyrobów zgodnie z przeznaczeniem do celów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 31c, oraz art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy przez podmiot zużywający, nie jest co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Po Państwa stronie nie powstanie zatem obowiązek składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych, na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy lub art. 24e ustawy, w zakresie objętych pytaniem wyrobów akcyzowych.

Należy jednak zauważyć, że podstawowe obowiązki składania deklaracji podatkowych w zakresie wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych uregulowane zostały odpowiednio w art. 21a oraz 24b ustawy o podatku akcyzowym. Niemniej jednak fakt ten nie ma znaczenia w kontekście wątpliwości przedstawionych przez Państwa w złożonym wniosku.

Tym samym Państwa stanowisko (dotyczące pytania nr 2), w myśl którego nie będą Państwo podlegać obowiązkowi składania deklaracji miesięcznych oraz kwartalnych w zakresie zużywania wyrobów węglowych i gazowych nabywanych w ramach zwolnień, ponieważ nie dokonują Państwo czynności opodatkowanych, a tym samym nie będą Państwo podatnikiem podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podmiot zużywający w zakresie nabywanego gazu ziemnego.

Wskazać należy, że w Państwa przypadku należy przeanalizować obowiązek zarejestrowania się na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym. Z przepisu tego wynika, że obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ma każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który zamierza wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Uzasadniając brak obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych względem nabywanych wyrobów gazowych wskazują Państwo, że korzystają Państwo ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, natomiast art. 32 ustawy zwalnia z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby gazowe i tym samym korzystają Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy.

Z powyższym nie sposób się jednak zgodzić.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1)

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13;

2)

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13;

3)

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13;

4)

używane do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1, wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00 w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13;

5)

używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Zauważyć należy, że nabywany przez Państwa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 jest wyrobem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy m.in. art. 32 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy odnoszą się natomiast do wyrobów, które nie są wyrobami gazowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym - stanowią bowiem pozostałe węglowodory gazowe, w stosunku do których ich nabywca nie uzyskuje statusu finalnego nabywcy gazowego. W konsekwencji, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, nie znajduje zastosowania art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy.

Równocześnie zwolnienia ze względu na przeznaczenie nie zostały uregulowane wyłącznie w treści art. 32 ustawy. Zwolnienia ze względu na przeznaczenie zostały uregulowane także m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1891) jak i w treści art. 31a ust. 1 oraz art. 31b ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, że zużywane wyroby gazowe zużywają Państwo w działalności gospodarczej w ramach zwolnienia wynikającego z treści art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. będą Państwo wykorzystywać nabywane w ramach zwolnienia wyroby gazowe z przeznaczeniem do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

W ramach zatem już przedstawionego opisu sprawy (z którym Organ jest związany), samodzielnie wskazują Państwo, że nabywane w ramach zwolnienia wyroby gazowe, są wyrobami które zużywane będą ze względu na przeznaczanie. Tym przeznaczeniem jest wykorzystanie ww. wyrobów do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

W dalszej kolejności zwrócić należy uwagę, że wspólną cechą zwolnień wynikających z treści art. 31b ust. 1 ustawy (w tym pkt 2) jak i zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy, jest przeznaczanie "do celów opałowych".

Nie sposób zatem nie stwierdzić, że wskazane przez Państwa w opisie stanu faktycznego zwolnienie uregulowane w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Ustawodawca jasno w treści tych przepisów wskazuje w zakresie jakiego celu to zwolnienie przysługuje - w sprawie jest to wykorzystanie do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Taką wykładnię potwierdza słownikowa definicja przeznaczenia.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl):

- przeznaczenie to «praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy»;

- przeznaczyć - przeznaczać: 1. «określić z góry cel, któremu coś ma służyć, przekazać coś dla kogoś, na czyjś użytek, na czyjąś korzyść» 2. «z góry określić zakres czyichś obowiązków, wybrać komuś zawód, wyznaczyć do pełnienia jakiejś funkcji».

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego (wsjp.pl) definiuje przeznaczenie jako "konkretny cel, w którym coś ma zostać wykorzystane, a przeznaczyć oznacza, że dana rzecz powinna być użyta lub wykorzystana w określony sposób lub w określonym celu".

Pomimo tego, że zwolnienia w zakresie wyrobów gazowych jak i np. wyrobów węglowych nie zostały określone w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym tylko odpowiednio w art. 31b oraz art. 31a ustawy, to zwolnienia te również są zwolnieniami ze względu na przeznaczenie, co wynika wprost z wykładni literalnej tych przepisów.

Potwierdzenie tego stanowiska znaleźć można w poglądach doktryny. Tytułem przykładu, M. Zimny w komentarzu do art. 31b ustawy (Akcyza. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2020) wskazuje w sposób jednoznaczny na kwalifikację tego zwolnienia jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie:

" (...) Zwolnienia czynności opodatkowanych dokonanych wobec wyrobów gazowych są zwolnieniami przysługującymi ze względu na przeznaczenie wyrobów gazowych do:

1)

celów opałowych w zależności od rodzaju prowadzonej działalności;

2)

celów opałowych w zależności od podmiotu zużywającego;

3)

do napędu niektórych statków powietrznych i w żegludze, również rybackiej, o charakterze nierekreacyjnym;

4)

użycia w procesie produkcji energii elektrycznej;

5)

użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych oraz

6)

napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w określonych przypadkach.

(...) W pierwszej grupie zwolnień do celów opałowych są zwolnienia ze względu na rodzaj wykonywanej działalności, a mianowicie przeznaczenie do celów opałowych:

(...) 2) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Co jest istotne, zwolnienia powyższe nie mają charakteru podmiotowego i są zasadniczo związane z przeznaczeniem wyrobów gazowych do celów opałowych w związku z konkretną czynnością określoną w tym przepisie".

Wartym w tym miejscu zauważenia jest fakt, że tożsamą konstrukcję zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym jak w przypadku wyrobów gazowych, znaleźć można w przepisach dotyczących wyrobów węglowych. Przepis art. 31a stanowi bowiem, że "zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych".

W tym zakresie istnieje liczne orzecznictwo sądów administracyjnych, które w sposób jednoznaczny kwalifikuje te zwolnienia jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

W orzeczeniu WSA w Gliwicach z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. akt III SA/Gl 1827/12, Sąd wskazał: "(...) Z analizy zarówno art. 31a ust. 4-7 u.p.a. jak i powołanych wyżej przepisów rozporządzenia, prawodawca konsekwentnie posługuje się terminem "zużycie" wyrobów węglowych na cele uprawniające do zwolnienia. Podmiot zużywający ma więc obowiązek (...) do celów uprawniających do zwolnienia, albowiem w jego przypadku warunkiem zwolnienia, ze względu na przeznaczenie, są objęte tylko wyroby węglowe "zużywane" na wskazane w ustawie cele. Pojęcie "zużywane" nie zostało w przepisach o podatku akcyzowym zdefiniowane, zgodnie więc z regułami wykładni prawa podatkowego pierwszoplanowe znaczenie nadać należy wykładni gramatycznej".

Podobne wskazania można znaleźć m.in. w wyroku WSA w Krakowie z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/Kr 1153/13 oraz w orzeczeniu NSA z 20 kwietnia 2017 r., sygn. akt I GSK 906/15.

W świetle powyższego wskazać należy, że w zakresie nabywanych przez Państwa wyrobów gazowych są Państwo zobowiązani do rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

Jak wynika bowiem z Państwa wniosku - prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto korzystają Państwo ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2, a więc - jak zostało już wyżej wyjaśnione - ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

W związku z powyższym są Państwo podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, który wykonuje czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Zatem stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym są Państwo podmiotem obowiązanym do rejestracji w CRPA.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 Państwa wątpliwości dotyczą natomiast obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w zakresie nabywanych wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych.

Zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, co do zasady do prowadzenia ewidencji, o której mowa w tym przepisie, zobowiązany jest podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie zużywa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

W stosunku natomiast do wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych obowiązki ewidencyjne zostały uregulowane w art. 138i oraz 138j ustawy.

Przyjąć zatem należy, że art. 138i oraz art. 138j ustawy odnoszące się do wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych stanowią lex specialis w odniesieniu do art. 138f, który ma charakter normy ogólnej. Zatem samodzielnie regulują one obowiązki dotyczące prowadzenia ewidencji odpowiednio wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych i stanową normy bardziej szczegółowe w odniesieniu do normy ogólnej.

Powyższe przepisy art. 138i oraz art. 138j ustawy zobowiązują do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych oraz wyrobów gazowych odpowiednio pośredniczące podmioty węglowe oraz pośredniczące podmioty gazowe.

Państwo, jako podmiot posiadający status finalnego nabywcy węglowego oraz finalnego nabywcy gazowego nie są zatem zobowiązani do prowadzenia ewidencji na podstawie odpowiednio art. 138i oraz 138j ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem w odniesieniu do niniejszej sprawy należy wskazać, że skoro nie są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138i oraz art. 138j ustawy, czyli przepisów szczególnych, to należy stwierdzić, że nie są Państwo również zobowiązani do prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138f ustawy, tj. normy ogólnej.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodnie z którym nie są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie w zakresie gazu ziemnego oraz węgla kamiennego, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, którego elementami była klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych jak i fakt stosowania zwolnień.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl