0111-KDIB3-3.4013.179.2022.1.JS - Zwolnienie od akcyzy olejów opałowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.179.2022.1.JS Zwolnienie od akcyzy olejów opałowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące obrotu olejami opałowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie:

- jest prawidłowe w zakresie warunków objęcia zwolnieniem od akcyzy olejów opałowych (pytanie nr 1);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku ujęcia przez Spółkę nabycia i sprzedaży olejów opałowych w ewidencji (pytanie nr 2);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku generowania przez Spółkę e-DD (pytanie nr 3);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku generowania i przesyłania do Systemu EMCS PL 2 przez Spółkę raportu odbioru (pytanie nr 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 27 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obrotu olejami opałowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wpłynął 29 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") posiada status pośredniczącego podmiotu olejowego (dalej: "PPO"), zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23e ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.; dalej: "ustawa o podatku akcyzowym") oraz posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "podmiot pośredniczący"). Przy czym przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie transakcje realizowane przez Spółkę w odniesieniu do wyrobów, które są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje nabycia i dalszej odsprzedaży wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "oleje opałowe").

Sprzedawane przez Spółkę oleje opałowe są przez nią nabywane na terytorium kraju i sprzedawane na rzecz podmiotu posiadającego status podmiotu zużywającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt (22) ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "Podmiot zużywający").

Nabywane przez Spółkę oleje opałowe są przemieszczane do Podmiotu zużywającego bezpośrednio ze składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju, który jest prowadzony przez podmiot, od którego Spółka nabywa te wyroby (dalej: "Dostawca"). W ramach prowadzonej działalności mogą zdarzyć się również przypadki, w których oleje opałowe są wysyłane ze składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci, z którym Dostawca współpracuje (dalej: "Podmiot trzeci"). Przemieszczenie nabywanych przez Spółkę olejów opałowych (które zgodnie z informacjami wskazanymi powyżej, są transportowane bezpośrednio do Podmiotu zużywającego") jest realizowane na podstawie e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "e-DD") wygenerowanego i przesłanego do systemu EMCS PL 2 (dalej również: "System") przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego są wysyłane przedmiotowe wyroby.

Nabywane i odsprzedawane oleje opałowe nie są transportowane do Spółki ani magazynowane przez Spółkę (lub podmiot działający w imieniu i na rzecz Spółki). Spółka nie jest również zaangażowana w czynności związane z przemieszczeniem przedmiotowych olejów opałowych - zarówno transakcja nabycia jak i dalszej odsprzedaży tych wyrobów jest realizowana w oparciu o warunki Incoterms DAP/DDP. Co oznacza, że Spółka nie jest odpowiedzialna za organizację transportu olejów opałowych - zgodnie z ustaleniami pomiędzy Spółką a Dostawcą, do zakresu zobowiązań Dostawcy należy dostarczenie przedmiotowych olejów opałowych do lokalizacji wskazanej przez Spółkę (tj. lokalizacji danego Podmiotu zużywającego).

Podmioty zużywające, nabywające sprzedawane przez Spółkę oleje opałowe, deklarują wykorzystanie tych wyrobów do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytania

1. Czy w celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka musi posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący?

2. Czy nabycie i sprzedaż olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy powinno być ujęte w prowadzonej przez Spółkę ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym?

3. Czy w celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL e-DD?

4. Czy w opisanym przypadku Spółka jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL 2 raportu odbioru, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "raport odbioru")?

Państwa stanowisko w sprawie

1. W celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

2. Nabycie i sprzedaż olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy nie powinno być ujęte w prowadzonej przez Spółkę ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

3. W celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka nie jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL e-DD.

4. W opisanym przypadku Spółka nie jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL 2 raportu odbioru.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Informacje wstępne:

Warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym jest spełnienie warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 5 tej ustawy.

Zgodnie z obowiązującym brzmieniem ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie wymaga łącznego spełnienia m.in. następujących przesłanek:

- wyroby muszą być dostarczane w oparciu o jeden ze schematów wymienionych w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;

- przemieszczenie wyrobów akcyzowych musi być realizowane na podstawie e-DD;

- objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym;

- wygenerowanie raportu odbioru w terminie przewidzianym w art. 46b ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1:

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku transakcji realizowanych na terytorium kraju wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie mogą być dostarczane do podmiotu zużywającego ze składu podatkowego na terytorium kraju lub od podmiotu pośredniczącego.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym, za podmiot pośredniczący w rozumieniu tej ustawy uznaje się podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Należy zatem zauważyć, że regulacje dotyczące zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (w tym pojęcie podmiotu pośredniczącego) odnoszą się do czynności dostarczenia wyrobów objętych tym zwolnieniem. Ustawa o podatku akcyzowym odnosi się zatem w tym zakresie do czynności faktycznej, jaką jest dostawa wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy; ustawa jednocześnie nie wprowadza żadnych regulacji co do samego obrotu tymi wyrobami - rozumianego jako przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel.

Tym samym należy zauważyć, że wszystkie ograniczenia oraz wymagania dotyczące obrotu wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie wiążą się z czynnością dostarczenia tych wyrobów - nie zaś ich sprzedażą.

Na powyższe rozróżnienie wskazuje podejście organów podatkowych, tym m.in. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w indywidualnej interpretacji z dnia 17 czerwca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.62.2021.1.MAZ) wskazał: "ustawodawca posłużył się terminami "przemieszczania" oraz "dostarczania" wyrobów akcyzowych, które to pojęcia oznaczają dokonywanie fizycznego przesunięcia wyrobów od jednego podmiotu do drugiego. Jedynie bowiem fakt przemieszczenia/dostarczenia - fizycznego przekazania wyrobów akcyzowych podmiotowi zużywającemu - wywołuje na gruncie ustawy szereg obowiązków dokumentacyjno-informacyjnych, których dopełnienie stanowi jeden z kluczowych elementów dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy".

Rozróżnienie pomiędzy czynnością dostarczenia a sprzedażą olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie (a tym samym rozróżnienie podmiotu dokonującego dostarczenia tych wyrobów od podmiotu dokonującego ich sprzedaży) wynika zatem z dotychczasowej linii interpretacyjnej ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe ma kluczowe znaczenie dla określenia zakresu obowiązków ciążących na Spółce w związku z realizowanymi transakcjami. Jak bowiem wskazano w opisie sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, oleje opałowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie przemieszczane są bezpośrednio od Dostawcy (lub Podmiotu trzeciego) do Podmiotu zużywającego - przy czym transport ten jest realizowany przez Dostawcę (lub podmiot zewnętrzny realizujący obowiązki dostawcy na podstawie odrębnych ustaleń). Tym samym przedmiotowe oleje opałowe w żadnym momencie nie są magazynowane przez Spółkę - Spółka praktycznie w ogóle nie wchodzi w posiadanie tych wyrobów, gdyż są one wydawane bezpośrednio Podmiotowi zużywającemu.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe świadczy o tym, że Spółka nie dokonuje dostarczania olejów opałowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym - jej zaangażowanie w odniesieniu do olejów opałowych ogranicza się bowiem wyłącznie do roli tzw. pośrednika handlowego. Dlatego też w tym zakresie realizowane przez Spółkę czynności nie są objęte katalogiem czynności realizowanych na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym, działalność w charakterze podmiotu pośredniczącego obejmuje, realizowane na podstawie posiadanego zezwolenia, czynności dostarczania wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Tymczasem zaangażowanie Spółki w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem nie obejmuje czynności dostarczania olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie - zatem działalność Spółki w tym zakresie nie jest działalnością podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, w myśl którego w celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

Za prawidłowością powyższego stanowiska Wnioskodawcy przemawia również dotychczasowe podejście organów podatkowych do analogicznych przypadków. Dla przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać indywidualną interpretację wydaną 7 maja 2019 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.82.2019.1.MAZ), w której stwierdzono "Wnioskodawca dokonując sprzedaży oleju smarowego w cysternach nie będzie uczestnikiem czynności fizycznego przemieszczania/ dostarczania tych wyrobów. Oleje smarowe w cysternach nie będą przemieszczane/ dostarczane ze składu podatkowego Wnioskodawcy, a z usługowego składu podatkowego, z którym Dostawca tych olejów będzie posiadał umowę. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie spełniał definicji podmiotu wysyłającego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Wnioskodawca nie będzie również podmiotem pośredniczącym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, a będzie jedynie pośrednikiem handlowym. Na Spółce, zajmującej się jedynie wystawianiem - podmiotowi zużywającemu - faktury sprzedaży oleju smarowego, nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym".

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2:

Jak wskazano powyżej (w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1), w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku, działalność Spółki nie wymaga uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem niniejszego wniosku Spółka w praktyce nie występuje jako podmiot pośredniczący w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Dlatego też w tym zakresie Spółka nie będzie objęta obowiązkami przewidzianymi w ustawie o podatku akcyzowym w odniesieniu do podmiotów pośredniczących. W szczególności w tym zakresie Spółka nie będzie zobligowana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

Dlatego też realizowane przez Spółkę transakcje nabycia oraz odsprzedaży olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie powinny być ujmowane w ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym. Art. 138f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wprost bowiem stanowi, iż ewidencja ta jest prowadzona przez podmiot pośredniczący. Skoro zatem w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka nie występuje jako podmiot pośredniczący, realizowane przez nią czynności nie powinny być traktowane jako czynności realizowane przez podmiot pośredniczący. A zatem realizowane przez Spółkę nabycie i odsprzedaż olejów opałowych zwolnionych od akcyzy nie są objęte obowiązkiem ewidencyjnym, o którym mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

Dlatego też za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2, w myśl którego nabycie i sprzedaż olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy nie powinno być ujęte w prowadzonej przez Spółkę ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe podejście w ocenie Wnioskodawcy nie wiąże się z powstaniem po stronie interesu Skarbu Państwa ryzyka pojawienia się jakichkolwiek nadużyć. Oleje opałowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie będą bowiem odpowiednio ujmowane w ewidencjach akcyzowych podmiotów uczestniczących w faktycznym dostarczeniu tych wyrobów - tj. dostawcy olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz podmiotów zużywających.

Jednocześnie stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2 jest zbieżne z dotychczasowym podejściem organów do komentowanego zagadnienia. Dla przykładu Spółka wskazuje indywidualną interpretację wydaną 7 maja 2019 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.82.2019.1.MAZ), w której stwierdzono: "Na Spółce, zajmującej się jedynie wystawianiem - podmiotowi zużywającemu - faktury sprzedaży oleju smarowego, nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do prowadzenia ewidencji i dokumentacji, o których mowa w dziale VIa ustawy".

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 3:

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jednym z warunków formalnych dla zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD (albo dokumentu zastępującego e-DD).

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy o podatku akcyzowym za e-DD uznaje się elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Należy zatem zauważyć, iż obowiązek wygenerowania i przesłania do Systemu e-DD jest ściśle związany z czynnością przemieszczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Oznacza to, że w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku e-DD powinien zostać przesłany do Systemu przez podmiot, który dokonuje przemieszczenia olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Jak zostało to szeroko uargumentowane powyżej, w komentowanej sytuacji Wnioskodawca w żaden sposób nie angażuje się w przemieszczenie olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, a jego rola ogranicza się w praktyce do bycia tzw. pośrednikiem handlowym. Tym samym skoro Spółka nie dokonuje przemieszczenia olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy, nie jest ona zobowiązana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL komunikatu e-DD.

Co więcej, zgodnie z art. 46c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przemieszczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie może być realizowane po przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym. Obowiązek wygenerowania e-DD na gruncie art. 46c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym spoczywa zatem na podmiocie kwalifikowanym na gruncie tej ustawy jako podmiot wysyłający. Jednocześnie art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku akcyzowym zawiera definicję podmiotu wysyłającego, zgodnie z tym przepisem za podmiot wysyłający uznaje się m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu.

W świetle powyższego nie ulega zatem wątpliwości iż obowiązek wygenerowania i przesłania do systemu projektu e-DD wiąże się z czynnością wysyłania (i przemieszczenia) wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W przypadku transakcji będących przedmiotem niniejszego wniosku, w odniesieniu do olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy Spółka takich czynności nie wykonuje, co oznacza iż w tym zakresie Spółka nie spełnia definicji podmiotu wysyłającego. To z kolei oznacza, że nie jest ona zobligowana do wygenerowania projektu e-DD oraz realizacji innych czynności wymienionych w artykule 46c ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym w odniesieniu do sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku po stronie Spółki nie powstaje obowiązek wygenerowania i przesłania do systemu e-DD. Dlatego też za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania numer 3, w myśl którego w celu objęcia sprzedawanych przez Spółkę olejów opałowych zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka nie jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL e-DD.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy nie oznacza że w komentowanym przypadku w ogóle nie powstanie obowiązek wygenerowania e-DD, lecz jedynie, że podmiotem zobligowany do tej czynności nie będzie Spółka. W komentowanym przypadku e-DD jest/zostanie bowiem wygenerowany przez podmiot, który będzie realizował przemieszczenie olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie - tj. Dostawcę lub Podmiot trzeci.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania numer 4:

Zgodnie z artykułem 46b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym podmiot odbierający jest zobligowany do wygenerowania i przesłania do systemu raportu odbioru.

Należy zatem zauważyć, iż obowiązek wygenerowania raportu odbioru jest ściśle powiązany i przypisany podmiotowi odbierającemu. Pojęcie podmiotu odbierającego zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tego przepisu podmiotem odbierającym jest m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, do których wysyłane są poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Należy zatem zauważyć przymiot podmiotu odbierającego w rozumieniu ustawy do podatku akcyzowym jest ściśle powiązany z odbieraniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Skoro zatem w przypadku sytuacji będącej przedmiotem niniejszego zapytania oleje opałowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie są przemieszczane bezpośrednio od Dostawcy (lub Podmiotu trzeciego) do Podmiotu zużywającego, to Podmiot zużywający powinien być uznany za podmiot, do którego są wysyłane przedmiotowe oleje. To z kolei oznacza, że Podmiot zużywający (jako podmiot, do którego są wysyłane oleje opałowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie), w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku, jest kwalifikowany jako podmiot odbierający w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji to na Podmiocie zużywającym jako podmiocie odbierającym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym ciążą obowiązki przewidziane w artykule 46b ustawy o podatku akcyzowym - w tym obowiązek wygenerowania i przesłania do Systemu raportu odbioru.

Skoro zatem podmiotem odbierającym zobligowanym do wygenerowania raportu odbioru jest Podmiot zużywający, w przypadku zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku na Spółce nie spoczywa obowiązek wygenerowania takiego dokumentu. Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 4, w myśl którego w opisanym przypadku Spółka nie jest zobligowana do wygenerowania i przesłania do systemu EMCS PL 2 raportu odbioru.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań:

- jest prawidłowe w zakresie warunków objęcia zwolnieniem od akcyzy olejów opałowych (pytanie nr 1);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku ujęcia przez Spółkę nabycia i sprzedaży olejów opałowych w ewidencji (pytanie nr 2);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku generowania przez Spółkę e-DD (pytanie nr 3);

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku generowania i przesyłania do Systemu EMCS PL 2 przez Spółkę raportu odbioru (pytanie nr 4).

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a, 21, 22, 23, 31 lit. b i 32 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego:

a)

przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...);

- sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

- podmiot zużywający - podmiot:

a)

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

- art. 32 ust. 1 pkt 3;

- podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;

- podmiot wysyłający:

b)

podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

- podmiot odbierający:

b)

podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Na podstawie art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

2. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy:

1. Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1)

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13;

2)

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13;

3)

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13;

4)

używane do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1, wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00 w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13;

5)

używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4)

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5)

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

6)

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)

importu przez podmiot zużywający, lub

8)

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Jak stanowi art. 46a pkt 1 lit. c ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

1)

wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

c)

ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego (...).

Zgodnie z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy;

Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga: 1) odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

Jak stanowi art. 46c ust. 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1)

przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2)

sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 138f ust. 1 ustawy:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1)

zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)

podmiot pośredniczący;

3)

podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dokonuje nabycia i dalszej odsprzedaży wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a, tj. olejów opałowych, które są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie na mocy art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka posiada status podmiotu pośredniczącego i nabywa oleje opałowe od innego podmiotu posiadającego ten status (od Dostawcy). Oleje opałowe są przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego Dostawcy do podmiotu zużywającego (z pominięciem Spółki). W ramach prowadzonej działalności mogą zdarzyć się również przypadki, w których oleje opałowe są wysyłane ze składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci, z którym Dostawca współpracuje. Przemieszczenie jest realizowane na podstawie e-DD wygenerowanego i przesłanego do systemu EMCS PL 2 przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego są wysyłane przedmiotowe wyroby.

Nabywane i odsprzedawane oleje opałowe nie są transportowane do Spółki ani magazynowane przez Spółkę (lub podmiot działający w imieniu i na rzecz Spółki). Spółka nie jest zaangażowana w czynności związane z przemieszczeniem przedmiotowych olejów opałowych. Spółka nie jest odpowiedzialna za organizację transportu olejów opałowych - zgodnie z ustaleniami pomiędzy Spółką a Dostawcą, do zakresu zobowiązań Dostawcy należy dostarczenie przedmiotowych olejów opałowych do lokalizacji wskazanej przez Spółkę (tj. do lokalizacji danego Podmiotu zużywającego). Podmioty zużywające, nabywające sprzedawane przez Spółkę oleje opałowe, deklarują wykorzystanie tych wyrobów do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu obowiązków wynikających z ustawy o podatku akcyzowym, w związku z przedstawioną w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego sprzedażą olejów smarowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Mając na uwadze treść pytań Wnioskodawcy należy zauważyć, że literalne brzmienie powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, iż dla zastosowania zwolnienia od akcyzy czynność przemieszczania lub dostarczania - czyli fizyczne "przesunięcie" wyrobów akcyzowych - winno odbywać się między podmiotami o określonym statusie. I tak na przykład, dostarczenie (przemieszczenie) wyrobów akcyzowych na mocy art. 32 ust. 1 ustawy musi odbywać się ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu, który zużywa te wyroby objęte zwolnieniem (podmiotu zużywającego), a w myśl art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy - od podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy do podmiotu zużywającego. Dokonywanie czynności przemieszczania lub dostarczania wyrobów akcyzowych może być bowiem przedmiotem opodatkowania akcyzą, a tym samym, może pociągać za sobą konieczność dopełnienia szeregu formalności o charakterze dokumentacyjno-informacyjnym, wynikających z przepisów ustawy i niezbędnych w przypadku zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W kontekście analizowanej sprawy nie jest natomiast wiążące pomiędzy jakimi podmiotami doszło do transakcji sprzedaży w sytuacji, gdy tej transakcji nie towarzyszy fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych. Kluczowe znaczenie ma rozróżnienie pojęć "przemieszczania" i "dostarczania" od pojęcia "sprzedaży" - z którą to czynnością nie zawsze wiąże się fizyczna dostawa towaru będącego przedmiotem transakcji. Sama sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych, której nie towarzyszy fizyczne dostarczanie wyrobów, nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego. Fakt ten wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie o podatku akcyzowym, podlegających opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych akcyzą nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych (poza wyjątkiem, wskazanym w art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy). Tym samym, co do zasady - sprzedaż jako taka wyrobów akcyzowych mających być przedmiotem zwolnienia, bez ich przemieszczania, sama w sobie nie rodzi obowiązków na gruncie ustawy.

Z kolei dostarczenie wyrobów akcyzowych, tj. faktyczne ich przemieszczenie, związane z fizycznym przewozem do podmiotu zużywającego, wywołuje na gruncie ustawy szereg obowiązków w zakresie dokumentowania i ewidencjonowania, których dopełnienie stanowi jeden z kluczowych elementów dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Wprawdzie czynności sprzedaży oraz przemieszczania wyrobów akcyzowych pozostają ze sobą w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym, jednak w sytuacji objętej wnioskiem wszelkie obowiązki na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym są następstwem jedynie tego fizycznego przemieszczania (dostarczania) wyrobów akcyzowych pomiędzy podmiotami o określonym statusie z zastosowaniem zwolnienia.

W tych okolicznościach, sama transakcja nabycia i sprzedaży wyrobów akcyzowych przez Spółkę, bez ich przemieszczenia czy magazynowania przez Spółkę ani przez podmiot działający w jej imieniu i na jej rzecz, co wynika wprost z opisu sprawy - nie będzie zatem rodzić po stronie Spółki skutków w podatku akcyzowym w związku z tą transakcją. Wnioskodawca dokonując sprzedaży olejów opałowych objętych zwolnieniem od akcyzy na mocy art. 32 ustawy nie będzie uczestnikiem czynności fizycznego przemieszczania/ dostarczania tych wyrobów do podmiotu zużywającego. Przemieszczanie olejów opałowych będzie mieć miejsce od podmiotu prowadzącego skład podatkowy (ze składu podatkowego Dostawcy lub ze składu podatkowego podmiotu trzeciego), bezpośrednio do podmiotu zużywającego, z fizycznym pominięciem Spółki. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie spełniał definicji podmiotu wysyłającego, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Spółka nie będzie również podmiotem odbierającym, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy.

W konsekwencji, w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy. Na Spółce w opisanej sprawie nie będą co do zasady ciążyły jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym w związku z opisaną transakcją. W szczególności, Wnioskodawca niebędący podmiotem pośredniczącym, który nie dostarcza przedmiotowych olejów opałowych objętych zwolnieniem, nie będzie mieć obowiązku wykazywania ich nabycia i sprzedaży w ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w ramach transakcji opisanych we wniosku nie będzie podmiotem wysyłającym - nie będzie miał obowiązku generowania i przesyłania e-DD do systemu EMCS PL 2. Ponadto, ponieważ Spółka nie będzie w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym występować w roli podmiotu odbierającego zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy - to nie będzie również mieć obowiązku generowania i przesłania do systemu EMCS PL 2 raportu odbioru.

Tym samym, oceniając stanowisko Spółki w odniesieniu do pytań postawionych we wniosku - należało uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań postawionych przez Państwa we wniosku, ściśle w okolicznościach opisanej transakcji dotyczących obowiązków Spółki jako pośrednika handlowego w sprzedaży olejów opałowych, które dostarczane są z całkowitym pominięciem fizycznego udziału Wnioskodawcy w tej czynności przemieszczania/dostarczania. Zauważyć przy tym należy, że to wyłącznie Wnioskodawca kształtuje w treści składanego wniosku i zadanego pytania jego zakres przedmiotowy. Zatem inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Jednocześnie, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawach i obowiązkach Dostawcy olejów opałowych, który przemieszcza ww. wyroby akcyzowe, ani podmiotu zużywającego, który wyroby te odbiera na terytorium kraju.

Organ zastrzega również, że weryfikacja spełnienia warunków zwolnienia od akcyzy w konkretnym przypadku może nastąpić wyłącznie w toku przeprowadzonego przez właściwe organy postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej - która leży ona w kompetencji tych organów, właściwych dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę na poparcie własnego stanowiska interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że dotyczą one konkretnych okoliczności i nie są wiążące w sprawach innych niż będące przedmiotem tych rozstrzygnięć. Powołane interpretacje indywidualne dotyczą wyłącznie spraw podatników, którzy wystąpili z wnioskiem o ich wydanie i są osadzone w określonych stanach faktycznych bądź okolicznościach zdarzeń przyszłych, odmiennych od przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tym samym, nie mogą one mieć zastosowania w niniejszej sprawie. Organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, gdyż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, -w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl