0111-KDIB3-3.4013.179.2017.2.MK - Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.179.2017.2.MK Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 września 2017 r. (data wpływu 14 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z 31 października 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 października 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 17 października 2017 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.179.2017.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

E. z siedzibą w L. (zwana dalej także Przedsiębiorstwem, Spółką, Wnioskodawcą) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedsiębiorstwo jest jednocześnie zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym.

Przedsiębiorstwo:

a.

zostało powołane w dniu (...) jako spółka córka K., ze 100% udziałem,

b.

zostało wpisane z dniem (...). do rejestru handlowego w Sądzie Rejonowym w L. i rozpoczęło działalność gospodarczą z dniem (...),

c.

początkowo Spółka zajmowała się przede wszystkim działalnością w obszarze cieplno-energetycznym, w oparciu o aktywa, które z czasem były rozwijane o kolejne składniki majątkowe,

d.

od dnia (...) jest zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców w Sądzie Rejonowym dla W. IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...),

e.

w latach (...) w ramach reorganizacji G. Spółka włączyła w zakres swojego działania przejęte od innych podmiotów powiązanych zespoły składników majątkowych, które wykorzystywane są przez Spółkę w obszarze działalności obejmującym gospodarkę wodno-ściekową,

f.

w 2015 r. Spółka inkorporowała zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną z innego podmiotu powiązanego, którego główny obszar działania to handel i obrót produktami naftowymi,

g.

działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych, Aktu założycielskiego Spółki oraz innych właściwych przepisów.

Zgodnie z danymi zawartymi w KRS, obecnie przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa jest:

* wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych,

* wytwarzanie energii elektrycznej,

* dystrybucja energii elektrycznej,

* handel energią elektryczną,

a ponadto:

* pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

* wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,

* roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej nie sklasyfikowanej,

* uprawa pozostałych roślin wieloletnich,

oraz równolegle:

* sprzedaż hurtowa paliw.

Spółka prowadzi więc działalność w trzech głównych, wyodrębnionych obszarach działania (dalej Obszary), wykazujących się samodzielnością i wyodrębnieniem organizacyjnym:

1.

obszar cieplno-energetyczny (dalej Obszar PE), obejmujący Wydziały: E-1, E-2, E-3, E-4, ES,

2.

obszar gospodarki wodno-ściekowej (dalej Obszar PW), obejmujący Wydziały: W-1, W-3, W-4,

3.

obszar handlu i obrotu produktami naftowymi (dalej Obszar obejmujący Wydziały: HO, HP).

Każdy z Obszarów i składających się nań Wydziałów ma wyodrębnione składniki majątkowe i osobowe oraz określone zadania gospodarcze.

Podkreślenia wymaga, że początkowo, tj. od (...), Spółka funkcjonowała jako samodzielne przedsiębiorstwo obejmujące swym zakresem działania zakres zbieżny z zakresem działania obecnego Obszaru PE, zajmowała się więc przede wszystkimi obszarem cieplno-energetycznym (wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej).

Po włączeniu do Spółki zespołu składników majątkowych związanych z gospodarką wodno - ściekową w latach (...) (obecny Obszar PW) oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa związanego z produktami naftowymi w (...). (obecny Obszar obejmujący Wydziały: HO, HP) Spółka przybrała obecną strukturę organizacyjną, składającą się z ww. trzech podstawowych Obszarów.

Przedsiębiorstwo posiada więc:

* strukturę organizacyjną z wyodrębnionymi Obszarami, a w nich Wydziałami, określonymi w Regulaminie Organizacyjnym Spółki,

* ściśle wydzielony i przypisany majątek trwały oraz wartości niematerialno-prawne do poszczególnych Obszarów,

* ściśle przypisane do poszczególnych Obszarów i Wydziałów zasoby ludzkie, zarządzanie kontrolingowe, w którym to następuje ścisłe przypisanie do Obszarów i Wydziałów przychodów i kosztów oraz istnieje możliwość przypisania związanych z nimi zobowiązań i należności.

Wyroby węglowe wykorzystywane są jedynie w Obszarze PE, w którego strukturze znajdują się elektrociepłownie spalające m.in. węgiel kamienny.

Wszystkie instalacje Przedsiębiorstwa, w których odbywa się zużycie węgla na cele opałowe, ujęte są w systemie Europejskiego Handlu Emisjami C02 (ETS), znajdują się jedynie w Obszarze PE.

Wskaźnik energochłonności dla Obszaru PE za rok 2016 wynosi 16,2%.

Jednocześnie w Spółce wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej - zgodnie z art. 31c pkt 3 w zw. z art. 31a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej u.p.a).

W uzupełnieniu wniosku z 31 października 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że kod CN wykorzystywanych wyrobów węglowych przez Spółkę, odpowiadający Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej to 2701.

Wnioskodawca jest finalnym nabywcą węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jednocześnie spełnione są warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ww. ustawy.

Wskazany we wniosku o interpretację obszar cieplno-energetyczny Przedsiębiorstwa (tj. Obszar PE), na podstawie m.in. opisanych we wniosku cech, mając ku temu dostateczne atrybuty wyodrębnienia, stanowi w ocenie Wnioskodawcy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z uwagi na rozległość działań i prowadzonej działalności Spółki, Struktura Przedsiębiorstwa przedstawia się w ten sposób, że są w niej wyraźnie wyodrębnione obszary działania (Obszary), w których funkcjonują Wydziały. Struktura organizacyjna jest określona w Regulaminie Organizacyjnym Spółki. Można więc mówić o dwustopniowej strukturze, tj. podziale Przedsiębiorstwa na Obszary, które następnie składają się z Wydziałów. Przy czym o równoczesnym wyodrębnieniu organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym można mówić na poziomie Obszarów.

Jak wskazano we wniosku, wyodrębnienie Obszaru PE (obszar cieplno-energetyczny) w Przedsiębiorstwie, na który składa się zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, mogący stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, polega przede wszystkim na:

1. Wydzieleniu organizacyjnym:

* wydzielenie Obszaru PE z podległymi mu Wydziałami: E-I,E-2, E-3, E-4 i ES, które zostało określone w schemacie struktury organizacyjnej Spółki,

* wyodrębnienie i szczegółowe przypisanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (aktywów) do Obszaru PE i składające się nań Wydziałów (ewidencja wg miejsc powstawania kosztów w systemie księgowym),

* składniki te (aktywa) przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach działalności energetyczno-cieplnej,

* przypisanie kadry zarządzającej oraz pracowników do Obszaru PE i jego poszczególnych Wydziałów (organizacyjnie i w systemie finansowo-księgowym), zakresu obowiązków i odpowiedzialności,

* wydzielenie magazynów węglowych, prowadzenie ewidencji magazynowej dla każdego z Wydziałów wchodzących w skład Obszaru PE.

2. Wydzieleniu finansowym:

* w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Przedsiębiorstwo korzysta z ujednoliconego systemu księgowo-rachunkowego dla celów sprawozdawczości finansowej oraz podatkowej, jednocześnie w Spółce prowadzona jest rachunkowość zarządcza. W systemie powyższym zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są według tzw. miejsca powstawania kosztów, w wyniku czego następuje szczegółowe przyporządkowanie kosztów i przychodów na poszczególne Wydziały wchodzące w skład Obszaru PE oraz istnieje możliwość przyporządkowania związanych z nimi zobowiązań i należności,

* w Przedsiębiorstwie prowadzone są rozliczenia wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi Obszarami,

* w ujęciu wydziałowym Obszaru PE sporządza się plany produkcji, sprzedaży, przychodów, kosztów, remontów i inwestycji,

* w Przedsiębiorstwie sporządza się miesięczne raporty i analizy wyników dla poszczególnych Wydziałów (w tym zgrupowanych w Obszarze PE) i zakresów działalności.

3. Wydzielenie funkcjonalne:

- Spółka prowadzi poprzez OBSZAR PE działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej na podstawie Koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej nr (...), udzielonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...) z późn. zm., we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły we własnych źródłach składających się na OBSZAR PE, które stanowią:

* Elektrociepłownia E-I L. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-2 P. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-3 G. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-4 L. - jednostka kogeneracji,

* Agregat kogeneracyjny ST (G) E-4 L. - jednostka kogeneracji,

- Spółka poprzez wyodrębniony OBSZAR PE równolegle prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu ciepła na podstawie Koncesji na wytwarzanie ciepła nr (...), udzielonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...) z późn. zm., we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły we własnych źródłach, które stanowią:

* Elektrociepłownia E-I L. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-2 P. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-3 G. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-4 L. - jednostka kogeneracji,

* Agregat kogeneracyjny ST (G) E-4 L. - jednostka kogeneracji.

Elektrociepłownie wymienione powyżej funkcjonują w OBSZARZE PE, który w Spółce zajmuje się wytwarzaniem energii cieplnej i elektrycznej. Cały zaś OBSZAR PE, w przypadku zaistnienia takiej konieczności, mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wprowadzony w życie u Wnioskodawcy system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31c pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, obejmuje wszystkie instalacje znajdujące się w Obszarze PE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zorganizowana część Przedsiębiorstwa, tj. Obszar PE w którego zakresie znajdują się elektrociepłownie spalające m.in. węgiel kamienny, wykonujący zadania za pośrednictwem Wydziałów: Wydziału EC-1 L. (E-1), Wydziału EC-2 P. (E-2), Wydziału EC-3 G. (E-3), Wydziału EC-4 L. (E-4) i Wydziału Sieci Cieplnych (ES), korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 u.p.a. jako zakład energochłonny, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że Obszar PE stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, a że równolegle posiada wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, to korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 u.p.a.

W pierwszej kolejności, rozważając definicję zakładu energochłonnego, wskazać należy, że Obszar PE, obejmujący Wydziały E-1, E-2, E-3, E-4 i ES stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 7 u.p.a., gdyż jest możliwe jego wydzielenie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne, w tym poprzez istniejący zespół składników materialnych i niematerialnych, a także istniejące zobowiązania. Ponadto, przy użyciu tej wydzielonej części, tj. Obszaru PE można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą jako niezależne przedsiębiorstwo.

Posiadając przy tym wskaźnik energochłonności za rok 2016 o wartości 16,2%, Obszar PE spełnia wymogi dla uznania go za zakład energochłonny, o którym mowa w art. 31a ust. 7 u.p.a.

Jednocześnie mając wdrożony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej Obszar PE korzysta ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 u.p.a.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Rozwijając powyższe wskazać należy, że definicję zakładu energochłonnego oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa Ustawodawca zawarł m.in. w art. 31a ust. 7 u.p.a. Zgodnie z nią przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podobną definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wydzielenie Obszaru PE jako zorganizowanej części Przedsiębiorstwa można uzasadnić przez następujące jego cechy:

1. Wydzielenie organizacyjne:

* wydzielenie Obszaru PE z podległymi mu Wydziałami: E-1,E-2, E-3, E-4 i ES, które zostało określone w schemacie struktury organizacyjnej Spółki. Regulacje w tym zakresie określa Regulamin Organizacyjny,

* wyodrębnienie i szczegółowe przypisanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (aktywów) do Obszaru PE i składające się nań Wydziałów (ewidencja wg miejsc powstawania kosztów w systemie księgowym),

* składniki te (aktywa) przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach działalności energetyczno - cieplnej,

* przypisanie kadry zarządzającej oraz pracowników do Obszaru PE i Wydziałów (organizacyjnie i w systemie finansowo-księgowym), zakresu obowiązków i odpowiedzialności,

* wydzielenie magazynów węglowych, prowadzenie ewidencji magazynowej dla każdego z Wydziałów Obszaru PE.

2. Wydzielenie finansowe:

* w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Przedsiębiorstwo, korzysta z ujednoliconego systemu księgowo-rachunkowego dla celów sprawozdawczości finansowej oraz podatkowej, jednocześnie w Spółce prowadzona jest rachunkowość zarządcza. W systemie zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są według tzw. miejsca powstawania kosztów, w wyniku czego następuje szczegółowe przyporządkowanie kosztów i przychodów na poszczególne Wydziały tworzące Obszar PE oraz jest możliwość przyporządkowania związanych z nimi zobowiązań i należności,

* w Przedsiębiorstwie prowadzone są rozliczenia wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi Obszarami i Wydziałami,

* w ujęciu wydziałowym sporządza się plany produkcji, sprzedaży, przychodów kosztów, remontów i inwestycji,

* w Przedsiębiorstwie sporządza się miesięczne rachunki wyników, raporty i analizy wyników dla poszczególnych Wydziałów i zakresów działalności.

3. Wydzielenie funkcjonalne:

- Spółka prowadzi poprzez Obszar PE działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej na podstawie Koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej nr (...), udzielonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...). z późn. zm., we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły we własnych źródłach składających się na OBSZAR PE, które stanowią:

* Elektrociepłownia E-1 L. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-2 P. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-3 G.-jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-4 L. - jednostka kogeneracji,

* Agregat kogeneracyjny ST (G) E-4 L. - jednostka kogeneracji,

- Spółka poprzez wyodrębniony Obszar PE równolegle prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu ciepła na podstawie Koncesji na wytwarzanie ciepła nr (...), udzielonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (...). z późn. zm., we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły we własnych źródłach, które stanowią:

* Elektrociepłownia E-1 L. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-2 P. - jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-3 G.-jednostka kogeneracji,

* Elektrociepłownia E-4 L. - jednostka kogeneracji,

* Agregat kogeneracyjny ST (G) E-4 L. - jednostka kogeneracji.

Elektrociepłownie wymienione powyżej funkcjonują w Obszarze PE.

- zespół wyodrębnionych składników i aktywów Przedsiębiorstwa składający się na Obszar PE może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania.

W świetle powyższego, Obszar PE spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bowiem niewątpliwie stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym Przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawcy można znaleźć także w orzecznictwie. Przykładowo wskazać można na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 września 2011 r. sygn. akt FSK 1383/10, gdzie Sąd wskazał, że aby dany zespół składników materialnych i niematerialnych był zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (...) wystarczy samodzielne wykonywanie jego zadań gospodarczych. Korzystanie z usług zewnętrznych w zakresie obsługi informatycznej, rachunkowej, finansowej i kadrowej nie ma wpływu na niezależność funkcjonowania.

Jednocześnie Obszar PE spełnia dalsze wymogi dla uznania go za zakład energochłonny, tj. jest podmiotem, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Posiadając ponadto wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetyczne zorganizowana część przedsiębiorstwa - Obszar PE korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 u.p.a.

Podsumowując, Obszar PE uznać należy za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa o istotnym wyodrębnieniu, mogącym funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo. W związku ze spełnianiem warunku 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział oraz wdrożonym w życie systemem prowadzącym do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetyczne zorganizowana część przedsiębiorstwa - Obszar PE korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod CN ex 2701).

Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;

2.

w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;

3.

w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego (art. 31a ust. 3 ustawy).

Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym (art. 31a ust. 4 ustawy).

W myśl art. 31a ust. 7 ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie natomiast do art. 31c ustawy za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2.

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);

3.

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej.

4.

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;

5.

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Mając na uwadze powyższe przepisy w pierwszej kolejności wskazać należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia jest pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów węglowych została dokonana zgodnie z wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby węglowe zostały przez finalnego nabywcę węglowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, stanie się finalny nabywca węglowy.

W dalszej kolejności wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do nabycia w zwolnieniu wyrobów węglowych w oparciu o art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy oprócz przeznaczenia tych wyrobów węglowych do celów opałowych i spełnienia warunków o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy winien stanowić również zakład energochłonny o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy i posiadać wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zakładem energochłonnym w myśl art. 31 ust. 7 ustawy może być całe przedsiębiorstwo lub też jedynie zorganizowana część przedsiębiorstwa (rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania), w którym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy, a która w kontekście analizowanej sprawy ma kluczowe znaczenie. Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.).

Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że opisany we wniosku Obszar PE jako zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielony pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, który mógłby zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania w zakresie wytwarzania ciepła i energii elektrycznej stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa i tym samym wypełnia przesłanki do uznania za zakład energochłonny o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy. Biorąc zatem pod uwagę, że zgodnie z opisem stanu faktycznego spełnione są również pozostałe warunki do zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy tym samym uznać należy że Wnioskodawca jako finalny nabywca węglowy jest uprawniony do nabycia i zużycia wyrobów węglowych klasyfikowanych do kodu CN 2701 w ramach zwolnienia z akcyzy o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl