0111-KDIB3-3.4013.173.2018.1.WR - Obniżenie kwoty akcyzy w kolejnych miesiącach w związku ze zmianą rozporządzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.173.2018.1.WR Obniżenie kwoty akcyzy w kolejnych miesiącach w związku ze zmianą rozporządzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do potrącenia nadpłaty pomiędzy kwotą podatku akcyzowego należnego za okres od stycznia do marca 2018 r., uwzględniającej wysokość ulgi przed zmianą rozporządzenia, a obecnie obowiązującą ulgą, w kwietniu 2018 r. i w miesiącach następnych aż do jej wyczerpania-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do potrącenia nadpłaty pomiędzy kwotą podatku akcyzowego należnego za okres od stycznia do marca 2018 r., uwzględniającej wysokość ulgi przed zmianą rozporządzenia, a obecnie obowiązującą ulgą, w kwietniu 2018 r. i w miesiącach następnych aż do jej wyczerpania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 20 marca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego § 3 ust. 2 Wnioskodawca dokonał potrącenia różnicy pomiędzy zastosowaną dotychczas (od stycznia do marca br.), a obecnie obowiązującą kwota ulgi, wg deklaracji AKC-4. W sumie za styczeń, luty i marzec br. powstała nadpłata w wysokości 56798,00 zł. Pismem z 23 maja 2018 r. kierowanym do Urzędu Skarbowego w (...) wskazaliśmy całkowitą kwotę nadpłaty oraz informacje, że w kwietniu mamy prawo do zwrotu nadpłaconego podatku akcyzowego do wysokości należnego, wykazanego w deklaracji AKC 4 tj. 30301,00 zł, a pozostała kwota 26497,00 zostanie uwzględniona w rozliczeniu w deklaracji AKC 4 za maj br., co też uczyniliśmy. W odpowiedzi na nasze pismo i złożone deklaracje otrzymaliśmy pismo z konkluzją, ze podatnik ma prawo do obniżenia należnej kwoty akcyzy tylko w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4 za miesiąc kwiecień 2018 r. Konsekwencją powyższego pisma, wg informacji telefonicznej, jest konieczność dokonania korekty deklaracji AKC 4 za maj i brak możliwości odzyskania przez nas pozostałej kwoty 26497,00 zł nadpłaconego w okresie od I-III 2018 r. podatku akcyzowego po uwzględnieniu obecnie obowiązującej ulgi

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do potrącenia nadpłaty pomiędzy kwotą podatku akcyzowego należnego za okres od stycznia do marca br. uwzględniającej wysokość ulgi przed zmianą rozporządzenia, a obecnie obowiązującą ulgą, w kwietniu br. i w miesiącach następnych aż do jej wyczerpania?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl postanowień przedmiotowego rozporządzenia Wnioskodawca ma prawo do zastosowania ulgi w podatku akcyzowym i potracenia różnicy pomiędzy należnym podatkiem akcyzowym przed zmianą rozporządzenia i obecnie obowiązującym oraz potrącenia powstałej kwoty nadpłaty począwszy od kwietnia br. i w miesiącach następujących, aż do jej wyczerpania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 13 pod kodem CN 2203 00 wymieniono piwo otrzymywane ze słodu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości art. 94 ust. 1 ustawy.

Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew - art. 94 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato art. 94 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na piwo wynosi 7,79 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu - art. 94 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w brzmieniu obowiązującym od 24 marca 2018 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 430 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa - w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia - § 13 ust. 2 wyżej wskazanego rozporządzenia.

W myśl § 13 ust. 3 powyższego rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

1.

prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;

2.

posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;

3.

niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, korzystać mogą także podatnicy produkujący piwo lub podatnicy posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa - § 13 ust. 3a rozporządzenia.

Przepis ust. 3a stosuje się, jeżeli współpracujący ze sobą podatnicy spełniający warunki z ust. 3a:

1.

są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;

2.

posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;

3.

nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców (§ 13 ust. 3b rozporządzenia).

W przypadku gdy w roku podatkowym podatnicy przekroczą produkcję 200 000 hl piwa, do całości wyprodukowanego piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia - § 13 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.

W myśl natomiast § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 608 - dalej rozporządzenie zmieniające) przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Z kolei zgodnie z § 3 rozporządzenia zmieniającego:

1. Podatnicy, którzy w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dokonali obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, mają prawo do dokonania obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę między kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, a kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;

2. Obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie niniejsze rozporządzenie, pod warunkiem poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż do dnia złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym to obniżenie jest dokonywane, o dokonaniu tego obniżenia.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z przepisami rozporządzenia zmieniającego Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty akcyzy o różnicę pomiędzy kwotą przysługującego zwolnienia w oparciu o obecnie obowiązujące brzmienie § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a kwotą zwolnienia przysługujące w oparciu o brzmienie tego przepisu sprzed 24 marca 2018 r. Po podliczeniu, za miesiące od stycznia do marca 2018 r. wskazana różnica wyniosła 56798 zł.

Następnie Spółka skierowała pismo do Urzędu Skarbowego w (...), w którym wskazała powyższą wyżej wymienioną kwotę różnicy oraz poinformowała, że w kwietniu 2018 r. ma prawo do obniżenia kwoty podatku akcyzowego do wysokości podatku wykazanego w deklaracji za ten miesiąc tj. do kwoty 30301 zł, a pozostałą kwotę 26497 zł uwzględni w deklaracji za miesiąc maj.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość dokonania obniżenia podatku akcyzowego w deklaracjach za miesiące następujące, aż do wyczerpania powstałej różnicy.

Zgodnie z przepisami § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia zmieniającego podatnicy, którzy w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dokonali obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia są uprawnieni do dokonania obniżenia kwoty akcyzy o różnicę pomiędzy kwotą przysługującego im zwolnienia na podstawie obecnego brzmienia przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a kwotą zwolnienia jakie danemu podatnikowi przysługiwało na podstawie uprzednio obowiązującego brzmienia tego przepisu. Obniżenia kwoty akcyzy o tę różnicę dokonuje się za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie rozporządzenie zmieniające.

Prawodawca nie uregulował wprost postępowania w sytuacji gdy wspomniana różnica jest wyższa niż kwota, o którą w kwietniu 2018 r. dany podatnik mógł dokonać obniżenia akcyzy. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie rozporządzenie kwota zwolnienia w polu 12 formularza szczegółowego AKC-4/C nie może przekroczyć kwoty obliczonego podatku za ten okres rozliczeniowy (pole 11 ww. formularza szczegółowego). Z uwagi na powyższe, gdy podatnik, któremu przysługuje zwolnienie dokonał rozliczenia w deklaracji podatkowej i w efekcie kwota zwolnienia wykazana w tej deklaracji nie wyczerpuje całego należnego zwolnienia, pozostała kwota przysługującego zwolnienia powinna zostać ujęta w rozliczeniu deklaracji podatkowej za następny lub następne okresy rozliczeniowe.

Reasumując Wnioskodawca ma prawo dokonać obniżenia kwoty akcyzy w kolejnych miesiącach tj. następujących po kwietniu 2018 r., aż do całkowitego wyczerpania powstałej różnicy,

Tym sam stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl