0111-KDIB3-3.4013.173.2017.2.WR - Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.173.2017.2.WR Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.), uzupełnionego następnie pismem z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2017 r., które wpłynęło do tut. organu dnia 10 listopada 2017 r. Pismo to stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 27 października 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.173.2017.1.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe/stan faktyczny.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

"X" S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.; dalej: "ustawą" lub "ustawa o podatku akcyzowym") posiada status finalnego nabywcy węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy.

Podstawowym obszarem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest produkcja nawozów i związków azotowych, jak również różnego rodzaju chemikaliów organicznych i nieorganicznych oraz innych wyrobów chemicznych.

Poza działalnością wskazaną powyżej Spółka zajmuje się także m.in. wytwarzaniem ciepła i energii elektrycznej. Działalność w tym zakresie jest prowadzona przez Spółkę w wyspecjalizowanej jednostce wchodzącej w skład jej struktury organizacyjnej - (...) (dalej: (...)). Do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w (...) zużywany jest przede wszystkim węgiel objęty kodem CN 2701 (dalej: "węgiel") nabywany od podmiotów prowadzących działalność jako pośredniczące podmioty węglowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym. Całość węgla nabywanego przez Spółkę jest wykorzystywana wyłącznie na potrzeby działalności wykonywanej przez (...).

Podstawę funkcjonowania (...) stanowi m.in. regulamin organizacyjny Spółki (wraz z odpowiednimi załącznikami) wprowadzony zarządzeniem Prezesa Zarządu Spółki (Prezes Zarządu Spółki określany jest także jako Dyrektor Generalny). Wskazany regulamin określa przede wszystkim sposób organizacji Spółki, jak również najistotniejsze zasady zarządzania Spółką. W szczególności dokument ten:

* wyodrębnia poszczególne jednostki organizacyjne funkcjonujące w ramach Spółki, które, w zależności od przyjętej nomenklatury, mogą być określane jako m.in. departamenty bądź jednostki;

* określa kierownictwo oraz podział kompetencji w ramach Spółki/poszczególnych jednostek organizacyjnych;

* określa zasady tworzenia struktur organizacyjnych poszczególnych departamentów/jednostek.

Jedną z jednostek wyodrębnionych w regulaminie organizacyjnym jest (...), którą (zgodnie ze wspomnianym regulaminem) kieruje Dyrektor (...) odpowiedzialny za samodzielne zarządzanie sprawami tej jednostki oraz za należyte i terminowe wykonywanie przypisanych jej zadań. Dodatkowo, przedmiotowy regulamin wskazuje także, iż Dyrektor (...) wchodzi w skład kierownictwa wykonawczego Spółki.

W oparciu o wspomniany regulamin została stworzona odrębna struktura organizacyjna (...) zatwierdzona przez Dyrektora Generalnego. Dokument ten wprowadza podział (...) na szereg mniejszych struktur organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację poszczególnych działań związanych z zadaniami przypisanymi (...). Tak ustanowionymi strukturami organizacyjnymi (...) są m.in. Biuro Sprzedaży i Zakupów, Biuro Obrotu i Dystrybucji Energią Elektryczną, a także Dyrektor Produkcji oraz podległe mu jednostki, tj.: (i) Wydział Produkcji Wody, (ii) Wydział Cieplny, (iii) Wydział Sieci, (iv) Wydział Rozdzielni, a także (v) Dział Techniczny.

Ewentualne zmiany w ramach struktury organizacyjnej (...) (np. zmiana nazewnictwa poszczególnych jednostek lub alokacji ich kompetencji), nie będą zasadniczo wpływały na ogólny zakres zadań gospodarczych przypisanych i realizowanych przez (...).

Do zadań gospodarczych przypisanych i realizowanych przez (...) należy w szczególności:

* wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej;

* sprzedaż ww. mediów energetycznych (w postaci energii elektrycznej oraz energii cieplnej) na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz ich dystrybucja na wewnętrzne potrzeby Spółki, a także

* zakup od podmiotów zewnętrznych m.in. energii elektrycznej, węgla, wody oraz innych mediów.

Dodatkowo wśród zadań gospodarczych przypisanych do (...) można także wskazać m.in. eksploatację ujęć wód, sieci mediów energetycznych, a także pomostów ogólnozakładowych (na których ułożone są m.in. sieci produkowanych przez (...) mediów energetycznych). Należy podkreślić, iż wykonywanie wszystkich powyższych zadań jest w ramach Spółki zasadniczo w całości skoncentrowane wyłącznie w (...) - co oznacza, iż zadania te nie są wykonywane w ramach Spółki poza (...) (lub są wykonywane w bardzo ograniczonym zakresie).

W celu wykonywania przypisanych jej zadań (...) dysponuje różnego rodzaju zasobami obejmującymi zarówno składniki materialne jak i niematerialne. Prowadzona przez Spółkę ewidencja księgowa zawiera odpowiednie oznaczenia pozwalające na identyfikację składników majątku przypisanych do (...) poprzez wyodrębnione Działy Gospodarcze oraz miejsca powstawania kosztów (tzw. MPK).

Do składników przypisanych w powyższy sposób do (...) należą m.in.:

* budynki oraz inne nieruchomości (np. hale produkcyjne);

* różnego rodzaju instalacje i urządzenia niezbędne do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz innej działalności wykonywanej przez (...) (np. kotły, turbogeneratory, przenośniki, zsuwnie, elektrofiltry, składowisko węgla wraz z wywrotnicą wagonów i mostami bramowymi);

* rurociągi, estakady technologiczne, pomosty i podpory rur, a także

* linie i sieci kablowe, a także transformatory i rozdzielnie elektryczne.

Składniki, które mogą zostać przypisane do (...), obejmują technologicznie wyodrębnione i kompletne zespoły składników służących do prowadzenia działalności w zakresie zadań przypisanych do (...) - w tym produkcji ciepła i energii elektrycznej. Ponadto Wnioskodawca jest również w stanie przypisać do (...) pracowników wykonujących zadania związane z jej działalnością, w tym m.in. odpowiedzialnych za kwestie administracyjne oraz organizacyjne, a także odpowiedzialnych za realizację zadań dotyczących obsługi, serwisowania i bezpośredniego nadzoru nad działalnością prowadzoną przez (...).

Spółka jest także w stanie przypisać do (...) prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących m.in.: (i) sprzedaży i dostawy mediów produkowanych przez (...), jak również (ii) dokonywanych przez (...) zakupów węgla i energii elektrycznej oraz innych zakupów związanych z działalnością (...).

Dla (...) sporządzany jest także odrębny budżet, będący częścią budżetu całej Spółki, którego realizacja jest następnie okresowo weryfikowana i kontrolowana przez właściwe jednostki Spółki.

Wnioskodawca jest w stanie przypisać do (...) przychody i koszty oraz należności i zobowiązania związane z przedmiotem działalności prowadzonej przez (...). Do tego celu wykorzystywany jest m.in. stanowiący element sporządzanego przez Spółkę tzw. rachunku wyników, odrębny segment "Energetyka" obejmujący elementy związane z działalnością prowadzoną przez (...). Dokonane wyodrębnienie segmentu "Energetyka" pozwala Spółce również na przypisanie do (...) także zasadniczych aktywów oraz pasywów związanych z działalnością prowadzoną przez tę jednostkę.

Dodatkowo do (...) pośrednio przypisywane są również tzw. ogólne koszty zarządu (takie jak m.in. koszty obsługi prawnej, podatkowej itp. świadczone na potrzeby całej Spółki) - które za pomocą klucza podziałowego są ujmowane w cenie sprzedawanych wyrobów/usług wytwarzanych / świadczonych przez (...).

Spółka, na podstawie rachunku zysków i strat przygotowywanego na potrzeby całej Spółki, ma także możliwość dokonania odpowiedniego wyodrębnienia i alokacji poszczególnych pozycji i wartości dotyczących wyłącznie (...).

W kontekście powyższego należy zaznaczyć, że do najistotniejszych przychodów zewnętrznych (tj. z działalności wykonywanej na rzecz podmiotów spoza Spółki), jakie są przypisywane do (...), można w szczególności wyróżnić przychody z tytułu: (i) sprzedaży energii elektrycznej, energii cieplnej oraz wody, a także (ii) świadczenia usług przesyłowych. Wśród przychodów wewnętrznych (...) (tj. z działalności wykonywanej na rzecz Spółki) można wskazać m.in. przychody z wewnętrznej dystrybucji mediów na potrzeby Spółki, tj. energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz innych.

Do kosztów alokowanych do (...) należą natomiast m.in.: (i) koszty związane z samym wytwarzaniem ciepła i energii elektrycznej, (ii) koszty związane z nabyciem ciepła, energii elektrycznej oraz innych mediów na potrzeby Spółki, (iii) koszty związane z realizacją pozostałych zadań przypisanych do (...), jak również (iv) inne koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem (...) (np. koszty podatków, w tym podatku od nieruchomości, a także innych opłat).

Warto nadmienić, że w celu realizacji przypisanych jej zadań (...) korzysta także ze wsparcia wyspecjalizowanych komórek organizacyjnych odrębnych od samego (...), np. Biuro Kontrolera (...) bądź Dział Utrzymania Ruchu i Remontów (...).

Organ wezwał w piśmie z dnia 27 października 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.173.2017.1, do uzupełnienia opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w szczególności przez odpowiedź na następujące pytania Organu:

1. Czy (...) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane zadania?

2. Czy Wnioskodawca spełnia warunki do zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy określone w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy?

3. Czy dla (...) udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi/ będzie wynosił nie mnie niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział?

4. Czy w (...) wykorzystującej wyroby węglowe został wprowadzony w życie system prowadzący do osiągnięcia celów ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej o których mowa w art. 31c ustawy. Jeśli tak to proszę wskazać jaki i czy wszystkie instalacje (...) zostały nim objęte?

Uzupełniając opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, w piśmie z dnia 7 listopada 2017 r. (wpłynęło dnia 10 listopada 2017 r), że:

* Spółka nabywa (i zamierza nabywać w przyszłości) wyroby węglowe na potrzeby (...) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym. Podmioty dokonujące jego sprzedaży na rzecz Spółki wystawiają dokumenty dostawy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy (lub faktury zastępujące takie dokumenty), które każdorazowo określają (i) pozycję CN sprzedawanego węgla, (ii) jego ilość w kilogramach, a także (iii) jego przeznaczenie uprawniające do zastosowania danego zwolnienia od akcyzy. Ponadto w zawartych przez Spółkę umowach z dostawcami węgla (tj. podmiotami prowadzącymi działalność jako pośredniczące podmioty węglowe) zawarte są odpowiednie zapisy, zgodnie z którymi podpisy złożone przez Spółkę w tych umowach są w każdym przypadku rozumiane jako złożenie podpisu, o którym mowa w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy. W przypadku gdy węgiel jest lub będzie dostarczany na podstawie umów niezawierających wspomnianej powyżej klauzuli, Spółka składa (będzie składać) podpis, o którym mowa w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy na dokumencie dostawy bądź fakturze posiadającej dodatkowe elementy wskazane w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy.

* Wszystkie spośród instalacji przypisanych (w opisany w pierwotnej treści wniosku sposób) do (...), w których zużywane są wyroby węglowe zostały objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami zgodnym z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 wskazanej ustawy czego potwierdzeniem jest m.in. posiadanie przez Spółkę niepowtarzalnego identyfikatora instalacji oraz numeru KPRU. Dodatkowo, w związku z prowadzoną przez (...) działalnością w zakresie energii elektrycznej oraz ciepła i wynikającymi z tego tytułu obowiązkami, o których mowa m.in. w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Spółka pozyskuje oraz umarza wymaganą ilość odpowiednich świadectw efektywności energetycznej.

* Stosując opisaną w złożonym wniosku metodologię wyodrębnienia (...), Spółka oblicza udział kosztów wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (tzw. współczynnik energochłonności) (...) w oparciu o: (i) koszty związane z nabyciem wyrobów węglowych na potrzeby (...) oraz ich transportem od dostawców do bocznicy kolejowej Spółki (Spółka alokuje ponoszone opłaty do poszczególnych transportów węgla na potrzeby (...) w oparciu m.in. o masę transportowanego węgla) oraz (ii) wartość całej sprzedaży mediów energetycznych produkowanych przez (...), jaka może zostać przypisana do tej jednostki. Obliczony w ten sposób współczynnik energochłonności za rok 2016 wyniósł nie mniej niż 10%.

Spółka zaznaczyła również, iż w jej ocenie odpowiedź na pierwsze z przedstawionych przez Organ pytań zawartych w przedmiotowy wezwaniu (tj. "Czy (...) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane zadania?") wynika z przedstawionego już pierwotnie opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego. Zdaniem Wnioskodawcy uwagi wymaga bowiem, iż pojęcie "niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego przypisane mu zadania" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku akcyzowym. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy przedstawienie przez Spółkę w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego m.in. dokładnego schematu funkcjonowania (...), jej struktury organizacyjnej, a także zakresu przypisanych jej zadań, a także wskazanie w uzasadnieniu swojego stanowiska, iż " (...) w ocenie Wnioskodawcy, (...) może stanowić organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" wydają się stanowić odpowiedź na przedmiotowe pytanie Organu.

W ocenie Spółki przesłanki przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego powinny bowiem zezwalać na uznanie, że (...) stanowi zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy, a więc tym samym może stanowić również niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane jej zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w wyżej wskazanym piśmie z dnia 7 listopada 2017 r. (doręczone Organowi dnia 10 listopada 2017)):

Czy w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, zużycie przez (...) wyrobów węglowych nabytych w zwolnieniu od akcyzy nie skutkuje powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy od tych wyrobów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział, (...) stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym za zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe (dalej: "zakład energochłonny") uznaje się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział. Ponadto wspomniany przepis stanowi również, iż zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższych przepisów Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż (...) spełnia, jego zdaniem, wymagania przewidziane dla uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP"), w konsekwencji czego, w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, (...) stanowi zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy.

Analiza brzmienia art. 31a ust. 7 ustawy prowadzi do wniosku, iż uznanie (...) za ZCP wymaga łącznego zaistnienia następujących elementów:

1. Objęcie przez (...) zespołu składników materialnych i niematerialnych

Jedną z przesłanek, od spełnienia której uzależniona jest możliwość uznania (...) za ZCP w rozumieniu ustawy, jest przypisanie tej jednostce zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym również zobowiązań. Przy czym, w rozumieniu prezentowanym przez organy podatkowe na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które to ustawy zawierają definicje ZCP zbliżone do definicji zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, dla spełnienia tej przesłanki niezbędne jest, by przypisane składniki były ze sobą we wzajemnych relacjach. Takie stanowisko wynika m.in. z indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 2 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4011.52.2017.l.JW), w której organ wskazał, iż: "Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)".

Z przedstawionego opisu zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do (...) m.in.: (i) budynki oraz urządzenia i instalacje służące do wytwarzania energii elektrycznej oraz cieplnej oraz realizacji innych zadań przypisanych (...), (ii) zobowiązania i należności związane z działalnością realizowaną przez (...) (np. w związku z nabyciem i sprzedażą energii elektrycznej i ciepła), a także (iii) prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami związanymi z zadaniami gospodarczymi wykonywanymi przez (...).

W związku z powyższym należy zauważyć, iż Wnioskodawca jest w stanie przypisać do (...) zarówno składniki materialne jak i niematerialne, w tym również zobowiązania. Należy także zauważyć, iż przedstawione składniki, które mogą zostać przyporządkowane do (...), stanowią pewną zintegrowaną całość przeznaczoną do realizacji ściśle określonych zadań, jakimi są w szczególności wytwarzanie energii elektrycznej oraz ciepła (na potrzeby Spółki oraz podmiotów zewnętrznych), przesył i dystrybucja ww. mediów oraz zaopatrzenie Spółki w różnego rodzaju media.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, (...) stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, który po spełnieniu pozostałych warunków powinien zostać uznany za ZCP w rozumieniu ustawy.

2. Odrębność organizacyjna (...)

Kolejnym warunkiem uznania (...) za ZCP w rozumieniu ustawy jest wyodrębnienie organizacyjne. W świetle stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe na gruncie ustaw zawierających podobne definicje ZCP, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż dana jednostka ma swoje miejsce przypisane w strukturze organizacyjnej danego podmiotu i może ono przybrać takie formy jak np. oddział, wydział, zakład, dział itp.

Równocześnie organy wskazują, iż wyodrębnienie organizacyjne powinno zostać dokonane w statucie, regulaminie lub innym dokumencie o podobnym charakterze. Dla przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać indywidualną interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2013 r. (sygn. ITPB1/415-827/13/WM), w której wskazano, iż: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.". Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 11 lutego 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW) stwierdził: "zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze". Równocześnie w świetle literalnego brzmienia ustawy oraz dotychczasowego podejścia organów podatkowych brak jest jakichkolwiek podstaw do przyjęcia twierdzenia, iż dla zaistnienia odrębności organizacyjnej (...) niezbędne jest ustanowienie samoistnego i odrębnego podmiotu prawnego w postaci np. oddzielnego przedsiębiorstwa. Do przedmiotowej kwestii w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego ZCP (na gruncie innych ustaw podatkowych) bezpośrednio odniósł się także m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 17 lipca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3- 2.4012.232.2017.1.SR) wskazując, że: "Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa".

Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, (...) zostało wyodrębnione w regulaminie organizacyjnym Spółki jako jedna z odrębnych jednostek organizacyjnych Spółki. W przedmiotowym dokumencie (oraz w jego załącznikach), jak również pozostałych dokumentach wewnętrznych Spółki dotyczących jej szczegółowej struktury organizacyjnej i wykonywanych zadań, określono w szczególności:

* strukturę organizacyjną (...) obejmującą m.in. różnego rodzaju biura oraz wydziały - w tym m.in. własne Biuro Sprzedaży i Zakupów oraz Biuro Obrotu i Dystrybucji Energią Elektryczną;

* zakres zadań przypisanych tej jednostce, a także

* osoby odpowiedzialne za nadzór i kierownictwo nad realizacją tych zadań - w szczególności wskazano osobę zarządzającą (...) (tj. Dyrektora (...)).

Jednocześnie należy zauważyć, iż do (...) zostały przypisane odrębne zadania, które istotnie różnią się od zadań realizowanych w pozostałych obszarach aktywności gospodarczej Spółki. Warto bowiem wskazać, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza koncentruje się przede wszystkim na produkcji nawozów i związków azotowych; podczas gdy (...) zajmuje się zadaniami związanymi z produkcją i obrotem różnego rodzaju mediami. Działalność prowadzona przez (...) stanowi zatem odrębną gałąź działalności gospodarczej, niezależną od podstawowej działalności Spółki skoncentrowanej zasadniczo na produkcji nawozów, związków azotowych i innych chemikaliów.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, (...) została wyodrębniona organizacyjnie, a zatem przy spełnieniu pozostałych przesłanek jednostka ta powinna zostać uznana za ZCP w rozumieniu ustawy.

3. Odrębność finansowa (...)

Jednym z warunków uznania (...) za ZCP w rozumieniu ustawy jest również jej odrębność finansowa. Wyodrębnienie finansowe zazwyczaj rozumiane jest przez organy podatkowe jako możliwość przypisania do danej części przedsiębiorstwa określonych przychodów, kosztów, zobowiązań, a także należności. Przy czym w praktyce organy wielokrotnie wskazywały, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. IPPPl/443-1296/13-2/Igo oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 13 września 2012 r., sygn. IBPP3/443-588/12/KG).

Powyższe podejście zostało również zaprezentowane m.in. w indywidualnej interpretacji (dotyczącej możliwości uznania danego podmiotu za ZCP wykorzystującą wyroby węglowe) wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 11 maja 2017 r. (sygn. 2461- IBPP4.4513.39.2017.2.MK), w której wskazano, iż: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Analogiczne konkluzje zostały także wskazane w indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4011.52.2017.1.JW).

Z przedstawionego opisu zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest w stanie przypisać do (...) przychody i koszty oraz należności i zobowiązania związane z przedmiotem działalności prowadzonej przez tę jednostkę, a w rezultacie również ustalić dla (...) wynik finansowy odrębny od wyniku finansowego całej Spółki. Dodatkowo w ocenie Wnioskodawcy na uwagę zasługuje fakt, iż poprzez: (i) sporządzany przez Spółkę rachunek wyników, w tym wyodrębniony w nim segment "E.", (ii) przyporządkowywanie do (...) ogólnych kosztów zarządu (m.in. kosztów obsługi prawnej, podatkowej itp.) za pomocą ustalonych przez Spółkę kluczy podziałowych, a także (iii) odpowiednią alokację pozostałych pozycji i wartości, Spółka jest w stanie bezproblemowo dokonać przypisania do (...) odpowiednich i związanych z prowadzoną przez nią działalnością przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, dla (...) ustalany jest także odrębny budżet (będący częścią budżetu całej Spółki), za którego wykonanie odpowiada Dyrektor (...), i którego realizacja jest okresowo weryfikowana przez Spółkę.

Powyższe informacje, zdaniem Wnioskodawcy, świadczą o tym, iż w komentowanym przypadku możliwe jest bezproblemowe dokonanie stosownego wyodrębnienia finansowego (...).

4. Odrębność funkcjonalna (...)

Kolejną płaszczyzną wyodrębnienia ZCP jest płaszczyzna funkcjonalna. Zazwyczaj jako wyodrębnienie funkcjonalne organy podatkowe rozumieją przeznaczenie wyodrębnionego zespołu składników do określonych zadań gospodarczych. Takie podejście wynika m.in. z indywidualnej interpretacji z dnia 11 lutego 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW) oraz z indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4011.52.2017.1.JW). Równocześnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lipca 2017 r. (sygn. 0111- KDIB3-2.4012.81.2017.1.MN) wskazał wprost, iż: "(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa".

Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, w ramach Spółki do (...) zostały przypisane, odrębne od podstawowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, zadania gospodarcze. Do zadań realizowanych przez (...) należy bowiem w szczególności: wytwarzanie energii elektrycznej oraz cieplnej, zakup energii elektrycznej i wody, obrót ww. mediami, eksploatacja ujęć wód, a także eksploatacja sieci mediów energetycznych oraz tzw. pomostów ogólnozakładowych. Natomiast pozostałe jednostki organizacyjne funkcjonujące w ramach Spółki zajmują się zasadniczo produkcją nawozów i innych chemikaliów. Tym samym działalność (...) jest odrębna od działalności prowadzonej przez Spółkę poza tą jednostką.

Równocześnie na uwagę zasługuje fakt, iż (...) dysponuje zespołem składników umożliwiającym jej realizację wspomnianych powyżej zadań. Składniki przypisane do (...) nie stanowią zbioru przypadkowych elementów, lecz stanowią pewną funkcjonalną całość umożliwiającą realizację zadań realizowanych przez tę jednostkę.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sytuacji (...) może zostać wyodrębniona w Spółce także pod względem funkcjonalnym.

5. Samodzielność gospodarcza (...)

Kolejną przesłanką, której spełnienie jest niezbędne w celu uznania (...) za ZCP, jest samodzielność gospodarcza tej jednostki. Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym samodzielność gospodarcza oznacza, iż wyodrębniony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze przypisane tej jednostce.

Przy czym w praktyce zasadniczo przyjmuje się, że wyodrębnienie funkcjonalne oznacza jedynie, iż dany zespół składników jest w stanie realizować przypisane mu działania i może potencjalnie stanowić odrębne przedsiębiorstwo. Na takie podejście wskazuje m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2017 r. (sygn. 2461-IBPP4.4513.39.2017.2.MK): "(...) wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa".

Tym samym takie wyodrębnienie nie wiąże się jednak z koniecznością całkowitej rezygnacji z wszelkich usług zewnętrznych, spośród których można wymienić m.in. usługi księgowe, kadrowe czy informatyczne. Takie rozumienie pojęcia samodzielności gospodarczej wynika m.in. z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 września 2011 r. (sygn. akt I FSK 1383/10, orzeczenie prawomocne), w którym wskazano, iż: "Istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego".

Z przedstawionego opisu zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku wynika, iż do (...) mogą zostać przypisane zasoby materialne, takie jak np. urządzenia i instalacje niezbędne do prowadzenia działalności polegającej m.in. na wytwarzaniu energii elektrycznej oraz ciepła. Ponadto do (...) mogą zostać przypisani również pracownicy związani z zadaniami gospodarczymi wykonywanymi przez tę jednostkę organizacyjną.

Dodatkowo na uwagę zasługuje fakt, iż elementy przypisane do (...) stanowią pewną funkcjonalną całość, tj. zespół powiązanych ze sobą składników ściśle związanych z zadaniami, które realizowane są przez tę jednostkę.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, (...) dysponuje składnikami umożliwiającymi tej jednostce samodzielną realizację całości powierzonych jej zadań związanych z wykonywaniem przypisanych jej zadań gospodarczych. A zatem nie ulega wątpliwości, iż (...) mogłaby samodzielnie realizować te zadania gospodarcze. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż (...) spełnia przesłankę samodzielności gospodarczej, gdyż mogłaby ona stanowić niezależne i samodzielne przedsiębiorstwo, czego przykładem są m.in. liczne przedsiębiorstwa energetyczne funkcjonujące na rynku jako niezależne podmioty. Należy bowiem zauważyć, iż w obu przypadkach zakres działalności danego podmiotu obejmuje produkcję oraz dostarczanie energii elektrycznej oraz cieplnej (w tym także nabywanej od zewnętrznych dostawców) zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem poszczególnych odbiorców.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji (...) spełnia przesłankę samodzielności gospodarczej, w konsekwencji czego przy spełnieniu pozostałych przesłanek powinna zostać uznana za ZCP w rozumieniu ustawy.

6. Podsumowanie

Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, (...) może stanowić organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, (...) powinna zostać uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy, a w konsekwencji za zakład energochłonny, o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku, gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

W związku z dokonanym powyżej przeformułowaniem pierwotnie skierowanego pytania, Spółka, w uzupełnieniu wniosku, zmieniła swoje stanowisko w następujący sposób:

* Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział (tak jak to ma miejsce obecnie - tj. przedmiotowy udział w 2016 r. wynosił nie mniej niż 10%), to zużycie przez (...) wyrobów węglowych nabytych w zwolnieniu od akcyzy nie skutkuje powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy od tych wyrobów, gdyż (...) stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy i tym samym może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.

* Mając na uwadze, że zdaniem Wnioskodawcy (...) pod warunkiem uzyskania odpowiedniego współczynnika energochłonności może zostać uznana za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej (...) wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział, zużycie przez (...) wyrobów węglowych nabytych w zwolnieniu od akcyzy nie skutkuje powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy od tych wyrobów, gdyż:

* (...) stanowi jednostkę nie mniejszą niż zorganizowana część przedsiębiorstwa;

* w (...) został wprowadzony w życie przynajmniej jeden z systemów prowadzących do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej w rozumieniu art. 31c ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "system prośrodowiskowy"), a także dostawa wyrobów węglowych na rzecz Spółki jest realizowana z zachowaniem warunków przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym dla zastosowania zwolnienia od akcyzy;

* Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż (...) może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy wobec wyrobów węglowych zużywanych przez (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 t.j. z późn. zm.; zwaną dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym") ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe należy uznać wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy wskazane są następujące wyroby energetyczne:

* Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (CN ex 2701);

* Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych (CN ex 2702);

* Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (CN ex 2704 00).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

1.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

2.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

3.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, 585 i 1579);

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. (art. 9a ust. 2 ustawy)

Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym-w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.

W tym miejscu podkreślić należy, że w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż tych wyrobów finalnemu nabywcy węglowemu, zaś użycie tych wyrobów przez finalnego nabywcę jest przedmiotem opodatkowania jedynie w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą, tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;

2.

w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;

3.

w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego. (art. 31a ust. 3 ustawy)

Na mocy art. 31a ust. 4 ustawy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Natomiast za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2.

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);

3.

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4.

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;

5.

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011 (art. 31c ustawy).

Mając na uwadze powyższe przepisy w pierwszej kolejności wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. obok zużywania wyrobów węglowych do celów opałowych, powinien spełniać również kumulatywnie obie pozostałe przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:

* winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 7 ustawy oraz

* w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zakładem energochłonnym w myśl art. 31 ust. 7 ustawy może być całe przedsiębiorstwo lub też jedynie zorganizowana część przedsiębiorstwa (rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania), w którym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy, a która w kontekście analizowanej sprawy ma kluczowe znaczenie. Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459 późń. zm.).

Stosownie do tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę, Spółka w prowadzonym przez siebie przedsiębiorstwie zajmuje się przede wszystkim produkcją nawozów i związków azotowych, jak również różnego rodzaju chemikaliów organicznych i nieorganicznych oraz innych wyrobów chemicznych. Ponadto w swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się również wytwarzaniem ciepła i energii elektrycznej.

Ciepło i energia elektryczna jest wytwarzane przez Wnioskodawcę w wyodrębnionej organizacyjnie strukturze- (...) (dalej "..."). Jednostka ta została wyodrębniona organizacyjnie przez regulamin organizacyjny spółki, a energia elektryczna i ciepło wytwarzane w ramach jej struktury pochodzą ze spalania węgla, który w całości jest wykorzystywany tylko przez (...).

(...) posiada odrębną kadrę kierowniczą w postaci w postaci Dyrektora (...), a także odrębną kadrę pracowniczą. Ponadto, w tej jednostce organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawca realizuje wyodrębnione zadania gospodarcze, do których należy m.in. wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej, sprzedaż tych mediów, a także zakup od podmiotów zewnętrznych m.in. energii elektrycznej, węgla, wody oraz innych mediów.

Wskazana powyżej część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyposażona jest w składniki materialne jak i niematerialne. (...) wyodrębniona jest również księgowo, poprzez posiadanie odrębnego budżetu, a także możliwość przypisania jej przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z przedmiotem działalności (...).

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego (...) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane zadania.

W świetle powyższego uznać należy, że (...) jako zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielona pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, która mogła by zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania w zakresie produkcji ciepła (i energii elektrycznej w łącznym procesie kogeneracji), stanowić będzie zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy.

Kolejnym warunkiem uznania (...) za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy jest osiągniecie minimalnego wskaźnika energochłonności tj. co najmniej 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Z opisu sprawy wynika, iż wartość wskaźnika energochłonności za rok 2016 wyniosła nie mniej niż 10%. Tym samym (...) należy uznać na gruncie ustawy o podatku akcyzowym za zakład energochłonny.

Jednocześnie warunkiem umożliwiającym zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. dla zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby węglowe jest wprowadzenie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Ustawodawca w art. 31c ustawy wymienia enumeratywnie systemy które są uznawane za prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z uzupełnionym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wszystkie instalacje przypisane do (...), w których zużywane są wyroby węglowe zostały objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami zgodnym z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r., a ponadto spółka pozyskuje oraz umarza wymaganą liczbę odpowiednich świadectw efektywności energetycznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 maja o efektywności energetycznej.

W świetle powyższego uznać należy, że Wnioskodawca w (...) (zakładzie energochłonnym) wprowadził w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Biorąc zatem pod uwagę, że w (...) wprowadzono w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej o którym mowa w art. 31c ustawy i (...) będzie spełniała definicję zakładu energochłonnego o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy to zużycie wyrobów węglowych do celów opałowych może zostać objęte zwolnieniem o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. Tym samym użycie wyrobów węglowych w sposób przedstawiony we wniosku nie skutkuje powstaniem, po stronie Wnioskodawcy, obowiązku zapłaty akcyzy od nabytych w ramach zwolnienia wyrobów węglowych.

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, oraz analizy prawnej stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl