0111-KDIB3-3.4013.127.2017.1.MK - Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.127.2017.1.MK Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

K. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) działa jako jednolity ogólnopolski koncern, w którego skład wchodzi osiem Oddziałów, w tym siedem produkujących cukier, zlokalizowanych na terenie pięciu województw.

Spółka posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego i w swojej działalności używa m.in. wyrobów węglowych (o kodzie CN: 2701, 2704 00) do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej (w tzw. procesie kogeneracji). Produkcja ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu odbywa się wyłącznie podczas kampanii cukrowniczej, która co do zasady przypada na okres od października do grudnia każdego roku (w zależności od warunków pogodowych i ilości surowca do przerobu czasami kampania rozpoczyna się już pod koniec września i/lub kończy w pierwszej połowie stycznia roku następnego).

Proces produkcji cukru wymaga dostarczenia energii w postaci pary oraz energii elektrycznej. Zapotrzebowanie na energię elektryczną i ciepło w znacznej mierze pokrywane jest przez kotłownie i maszynownie pracujące bezpośrednio na potrzeby Oddziałów/cukrowni. Ciepło w postaci pary świeżej wytwarzane jest w kotłach parowych z paleniskiem rusztowym. Większa część ciepła w parze dostarczana jest do turbin upustowo przeciwprężnych. W turbinach część ciepła zamieniana jest na energię kinetyczną i docelowo na energię elektryczną w skojarzeniu we współpracujących z turbinami generatorach, a ciepło nie zamienione na energię elektryczną w postaci pary zostaje podane do procesu głównego (produkcji cukru).

Nierozerwalnym elementem złożonego procesu produkcji cukru jest uruchomienie i wyłączenie jednostek kogeneracyjnych. Ze względu na specyfikę produkcji, na tych skrajnych etapach nie zawsze dochodzi do łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, bowiem mogą wystąpić sytuacje, w których będzie wytwarzana np. wyłącznie energia cieplna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 5 u.p.a. Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w zakresie wyrobów węglowych użytych w procesach uruchomienia i wyłączenia jednostki kogeneracyjnej, w wyniku których nie zawsze dochodzi do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, lecz które nierozerwalnie są związane z właściwym procesem produkcji (pracą jednostki kogeneracyjnej)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 5 u.p.a. zwolnione od akcyzy są czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

W praktyce zwolnienie to odnosi się do użycia wyrobów węglowych w specjalnych jednostkach kogeneracyjnych, dzięki którym możliwe jest jednoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej.

W ocenie Wnioskodawcy ww. przepis nie mówi o "faktycznym użyciu" wyrobów węglowych, lecz o ich "przeznaczeniu" do określonych celów. Zatem, nawet jeśli faktycznie cel ten nie został osiągnięty, ale wyroby węglowe zostały wykorzystane (przeznaczone) w tym preferowanym przez ustawodawcę celu, to jest to wystarczające dla zastosowania zwolnienia podatkowego. Ponadto uwarunkowania procesu produkcji są takie, że w określonych jej etapach warunek łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej nie może być z powodów obiektywnych spełniony. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli celem uruchomienia produkcji było/jest łączne wytworzenie ciepła i energii elektrycznej, to zużycie wyrobów węglowych w tym wstępnym oraz końcowym etapie całego procesu spełnia warunek w postaci "przeznaczenia" ich na preferowane cele, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 5 u.p.a.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie ww. przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego, tj. zużycia wyrób węglowych w łącznym procesie wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone

w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 19 i 21 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod CN ex 2701);

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 i 21 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Stosownie z art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

* który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o tej działalności.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że kluczowym elementem umożliwiającym zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 5 ustawy (oprócz warunków o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy, które w sprawie nie znajdują zastosowania) jest użycie wyrobów węglowych do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, które w praktyce realizowane jest w procesie kogeneracji.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego w ocenie tut. organu pozwala stwierdzić, że użycie przez Spółkę (pośredniczący podmiot węglowy) wyrobów węglowych mieści się w zakresie ww. zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie objętej indywidualnym wnioskiem Spółki, nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia fakt, że w procesach uruchomienia i wyłączenia jednostki kogeneracyjnej nie zawsze dojdzie do łącznego wytworzenia energii cieplnej i elektrycznej. Fakt ten bowiem wynika ze specyfiki procesu kogeneracji na jego skrajnych etapach, a więc związany jest ściśle i bezpośrednio z technologią łącznego wytwarzania energii cieplnej i energii elektrycznej.

Jeśli zatem Wnioskodawca przeznaczy wyroby węglowe do procesu łącznego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej, którego nieodłączną częścią jest uruchomienie i wyłączenie jednostki kogeneracyjnej (w trakcie którego nie zawsze dojdzie do łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej) wówczas użycie wyrobów węglowych będzie mogło zostać objęte zwolnieniem.

Zastrzec jednocześnie należy, że czynności uruchomienia i wyłączenia jednostki kogeneracyjnej w trakcie których nie zawsze dojdzie do łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, będą objęte zwolnieniem wyłącznie jeśli czynności te stanowić będą jedynie skrajne etapy właściwego procesu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej i które zarazem ściśle i bezpośrednio wpisywać się będą w ciąg przemian energii - uwolnienia energii z nośnika (wyrobów węglowych), która to energia posłuży łącznemu wytworzeniu ciepła i energii elektrycznej.

Odpowiadając zatem wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytanie stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w zakresie wyrobów węglowych użytych w procesach uruchomienia i wyłączenia jednostki kogeneracyjnej, w wyniku których nie zawsze dochodzi do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, lecz które nierozerwalnie są związane z właściwym procesem produkcji (pracą jednostki kogeneracyjnej).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego, tj. zużycia wyrób węglowych w łącznym procesie wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl