0111-KDIB3-3.4013.12.2020.1.PK - Obniżenie należnej akcyzy o kwotę zapłaconej akcyzy tytułu nabycia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji nalewek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.12.2020.1.PK Obniżenie należnej akcyzy o kwotę zapłaconej akcyzy tytułu nabycia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji nalewek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia należnej akcyzy o kwotę zapłaconej akcyzy tytułu w związku z nabycia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji nalewek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia należnej akcyzy o kwotę zapłaconej akcyzy tytułu w związku z nabycia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji nalewek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i zamierza rozpocząć produkcję nalewek owocowych na bazie alkoholu etylowego o mocy objętościowej alkoholu poniżej 80%. Produkcja tych nalewek będzie prowadzona z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych (nalewek).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 2 ust. 1 pkt 1 i art. 92 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja alkoholu etylowego. Z kolei zgodnie z art. 93 ust. 1 tej ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu tej ustawy należy zaliczyć:

* wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

* wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

* napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Nalewki owocowe, które mają być produkowane przez podatnika na bazie alkoholu etylowego o mocy objętościowej alkoholu poniżej 80%, będą klasyfikowane do kodu CN 2208 jako wyroby spirytusowe.

Wyrób o kodzie CN 2208 wymieniony jest w załączniku nr 2 do ustawy, będącym wykazem wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (miejscu, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane lub wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy), z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Nie budzi wątpliwości, że stosownie do powyższego w stosunku do produkowanych wyrobów alkoholowych w postaci nalewek powstaje obowiązek podatkowy. Jednakże z uwagi na art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja ta nie musi być prowadzona w składzie podatkowym, z czego zamierza skorzystać podatnik.

Producent nalewek jako podatnik akcyzy zobowiązany jest zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy do rozliczenia akcyzy w stosownej miesięcznej deklaracji akcyzowej AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/A - "Podatek akcyzowy od alkoholu etylowego".

W myśl art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Ponadto, należy wskazać, że na mocy art. 21 ust. 8 ustawy, podatnik chciałby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, o akcyzę zapłaconą od alkoholu etylowego zużytego do ich wyprodukowania.

Deklaracja AKC-4/AKC-4/A będzie służyła zatem podatnikowi do rozliczenia akcyzy z tytułu produkcji nowego wyrobu akcyzowego, jednak w istocie nie będzie rodzić obowiązku do zapłaty akcyzy.

Wynika to z faktu, iż w nalewkach, które będą produkowane z owoców oraz z alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą (92% spirytusu), gdzie rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych nalewek będzie wynosić 20-40%, nie nastąpi zwiększenie ilości zawartego 100% alkoholu etylowego w gotowym wyrobie (nalewce).

Zatem wypełniając obowiązek zawarty w art. 21 ust. 1 podatnik będzie zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać akcyzę za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższego wyliczona w deklaracji należna akcyza z tytułu wyprodukowania nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewki owocowej będzie mogła być pomniejszona o akcyzę zapłaconą od użytego do produkcji np. spirytusu zakupionego w sklepie lub hurtowni, od którego została zapłacona akcyza na wcześniejszym etapie obrotu, w sytuacji produkcji nalewek owocowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych nalewek owocowych?

Zdaniem Wnioskodawcy wyliczona w deklaracji należna akcyza z tytułu wyprodukowania nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewki owocowej będzie mogła być pomniejszona o akcyzę zapłaconą od użytego do produkcji np. spirytusu zakupionego w sklepie lub hurtowni, od którego została zapłacona akcyza na wcześniejszym etapie obrotu w sytuacji, produkcji nalewek owocowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych nalewek owocowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym") - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 określono wyroby akcyzowe:

* w poz. 17, wyroby oznaczone kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

* w poz. 18, wyroby oznaczone kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, oznaczone kodem CN 2208 w poz. 6 załącznika.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. W temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

W myśl natomiast art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Artykuł 21 ust. 8 ustawy, stanowi, że kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zamierza rozpocząć produkcję nalewek owocowych na bazie alkoholu etylowego o mocy objętościowej alkoholu poniżej 80%. Produkcja tych nalewek będzie prowadzona z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych (nalewek). Produkcja będzie odbywać się poza składem podatkowym. Nalewki owocowe, które mają być produkowane przez podatnika na bazie alkoholu etylowego o mocy objętościowej alkoholu poniżej 80%, będą klasyfikowane do kodu CN 2208 jako wyroby spirytusowe. W nalewkach, które będą produkowane z owoców oraz z alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą (92% spirytusu), gdzie rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych nalewek będzie wynosić 20-40%, nie nastąpi zwiększenie ilości zawartego 100% alkoholu etylowego w gotowym wyrobie (nalewce).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżeni należnej akcyzy z tytułu produkcji nalewek o kwotę zapłaconej akcyzy z tytułu nabycia alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji przedmiotowych nalewek.

W świetle powyższego, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na gruncie ustawy kwalifikowane są jako produkcja wyrobów akcyzowych. Odnosząc powyższe do opisanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że czynność dokonywana przez Wnioskodawcę, tj. produkcja nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewek z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą mieści się w zakresie art. 93 ust. 2 ustawy, tj. czynność ta stanowi produkcję napoju alkoholowego w rozumieniu ustawy.

Produkcja (wytwarzanie) nalewek alkoholowych z wykorzystaniem alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, dokonywana przez Wnioskodawcę, podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1podlega, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym u Wnioskodawcy z tytułu czynności produkcji wyrobu alkoholowego, zgodnie z 10 ust. 1 ustawy, będzie powstawał obowiązek podatkowy.

Co do zasady, produkcja alkoholi (w tym wytwarzanie nalewek) powinna odbywać się w składzie podatkowym. Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje jednak możliwość produkcji wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym m.in. w przypadku, gdy do wyprodukowania wyrobu akcyzowego zostały wykorzystane wyroby akcyzowe, od których została uiszczona akcyza w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych z nich wyrobów akcyzowych (m.in. w sytuacji, gdy do wyprodukowania nalewek będzie wykorzystany wyłącznie alkohol etylowy, od którego została uiszczona akcyza). Zatem Wnioskodawca, w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie musi prowadzić produkcji nalewek w składzie podatkowym. Jednakże zobowiązany jest (na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy) do złożenia stosownej deklaracji podatkowej oraz prowadzenia dokumentacji, na podstawie której będzie dokumentowane uprawnienie do odliczenia akcyzy.

Mając powyższe na uwadze i odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że wyliczona w deklaracji należna akcyza z tytułu wyprodukowania nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewki owocowej będzie mogła być pomniejszona o akcyzę zapłaconą od użytego do produkcji np. spirytusu, od którego została zapłacona akcyza na wcześniejszym etapie obrotu w sytuacji, produkcji nalewek owocowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych nalewek owocowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Za opisem zdarzenia przyszłego przyjęto, że produkcja nalewek - o których mowa we wniosku - będzie prowadzona z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Kwestia udokumentowania zapłaty akcyzy od nabywanych wyrobów akcyzowych, zgodnie z zakresem pytania, nie była przedmiotem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl