0111-KDIB3-3.4013.117.2019.2.MAZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.117.2019.2.MAZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2019 r. (data wpływu - 17 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z 31 maja 2019 r. (data wpływu - 3 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązków informacyjnych podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w odniesieniu do wyprowadzanych ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązków informacyjnych podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w odniesieniu do wyprowadzanych ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 maja 2019 r. (data wpływu - 3 czerwca 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 28 maja 2019 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.117. 2019.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej także jako: "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na obrocie gazem LPG. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy.

Kontrahenci Wnioskodawcy posiadają zezwolenia naczelnika właściwego urzędu skarbowego na wyprowadzenie, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych, np.: węglowodorów acyklicznych (gaz płynny LPG) o kodzie CN 2901 10 00, benzyn lakowych i przemysłowych o kodzie CN 2710 12 25 oraz gazu płynnego (LPG) o kodach CN: 2711 12, 2711 13, 2711 19 00 z wyłączeniem mieszanin propanu-butanu uzyskiwanych w procesach uzdatniania płynów złożonych.

Wnioskodawca, zgodnie z art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, przekazuje co miesiąc właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację, zawierającą dane o wyro-bach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia.

Wnioskodawca wykazuje w tej informacji również dane o wyprowadzeniach wyrobów akcyzowych, dokonanych przez kontrahentów, ze składu podatkowego Spółki, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ostatnio Wnioskodawca spotkał się ze stanowiskiem organu podatkowego, że nie ma konieczności wykazywania takich danych w informacji, o której mowa w art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym.

W uzupełnieniu wniosku z 31 maja 2019 r. Wnioskodawca oświadczył, że omyłkowo wskazano w treści wniosku na art. 54 ust. 12 ustawy o podatku akcyzowym, podczas gdy wnioskodawca prosi o dokonanie interpretacji przepisu art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym o treści:

"Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację zawierającą dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wyprowadzono te wyroby ze składu podatkowego".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w informacji składanej na podstawie art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, powinien wykazywać dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego Spółki w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia, w przypadku, gdy kontrahent dokonuje wyprowadzenia ze składu podatkowego Wnioskodawcy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku, że w informacji składanej na podstawie art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym nie powinien wykazywać danych o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego Wnioskodawcy, w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia, w przypadku, gdy kontrahent dokonuje wyprowadzenia ze składu podatkowego Spółki wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

1. Wnioskodawca wnosząc o wydanie niniejszej interpretacji idzie za sugestią pracowników organu podatkowego, który wskazał, że prawdopodobnie Spółka nie musi w informacji, składanej na podstawie art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, wykazywać informacji, których dotyczy wniosek.

2. Wnioskodawca przeanalizował stan prawny. Nie jest on jednoznaczny, dlatego Spółka posiłkowała się komentarzem dr. Szymona Parulskiego z 2016 r. do ustawy o podatku akcyzowym oraz uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, która została uchwalona przez Sejm RP w dniu 20 lipca 2018 r. (Dz. U. 2018.1697).

3. Komentator w części dotyczącej art. 8 wskazuje, że:

"Ustawa wprowadziła w tym zakresie generalną zasadę, że podatnikiem z tytułu wyrobów wyprowadzanych ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jest podmiot prowadzący skład podatkowy. Jednak mając na uwadze ograniczenia, jakie wiązałyby się z przekazywaniem istotnych kwot akcyzy przez podmioty świadczące usługi magazynowania wyrobów akcyzowych (głównie paliw, ale obecnie również wyrobów tytoniowych) na rzecz ich właścicieli, ustawodawca wprowadził instytucję zezwolenia wyprowadzenia.

Uzyskanie takiego zezwolenia powoduje, że podmioty mające zezwolenie stają się podatnikami akcyzy od wyrobów akcyzowych wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci. W takim przypadku podmiot prowadzący skład podatkowy nie może już zostać zobowiązany do zapłaty akcyzy (wyjątek stanowią ubytki wyrobów akcyzowych magazynowanych w usługowym składzie podatkowym). Należy jednak pamiętać, że zezwolenie wyprowadzenia nie obejmuje swoim zakresem wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie z usługowego składu podatkowego. Brak możliwości objęcia również tego rodzaju wyrobów akcyzowych zezwoleniem wyprowadzenia wynika z faktu, że w przypadku dostawy wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie to podmiot prowadzący usługowy skład podatkowy jest zobowiązany do wypełnienia większości obowiązków formalnych związanych ze stosowaniem zwolnienia od akcyzy. W rezultacie nie jest możliwe uznanie za podatnika akcyzy właściciela wyrobów zwolnionych od akcyzy, który jako taki nie może wypełnić wymogów formalnych, jakie ciążą na podmiocie prowadzącym usługowy skład podatkowy. Prawidłowość powyższej interpretacji potwierdza brzmienie art. 8 ust. 1 pkt 5 u.p.a., który wskazuje jako dodatkową czynność opodatkowaną akcyzą wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego z wyłączeniem wyprowadzenia wyrobów zwolnionych od akcyzy".

4. W uzasadnieniu projektu ustawy, o którym wspomniano wcześniej, w zakresie zmiany w art. 8 ust. 1 pkt 5 napisano:

"Aktualnie przepis ten stanowi, iż przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 u.p.a. Z przepisu art. 13 ust. 3 u.p.a. wynika zaś, że podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów z cudzego składu podatkowego. W konsekwencji tej regulacji w przypadku wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie obowiązek podatkowy ciąży na podmiocie prowadzącym skład podatkowy, który uczestniczy w obrocie wyrobami zwolnionymi i wysyła je do podmiotów pośredniczących i podmiotów zużywających. W związku z określeniem przypadków, w których do wyrobów energetycznych zastosowanie ma zerowa stawka akcyzy, oraz objęciem przemieszczania tych wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy Systemem, jest zasadne wprowadzenie do tych wyrobów analogicznych regulacji jak do wyrobów zwolnionych. W konsekwencji w art. 8 ust. 1 pkt 5 u.p.a. proponuje się dodanie wyłączenia w zakresie wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Spowoduje to, że w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podatnikiem akcyzy będzie podmiot prowadzący skład podatkowy, który będzie wysyłał te wyroby z zastosowaniem Systemu do zużywającego podmiotu gospodarczego. W konsekwencji w wyniku zmiany przepisu będzie wyłączone z przedmiotu opodatkowania akcyzą wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jak również wyprowadzenie wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 opodatkowanych zerową stawką akcyzy, przez podmiot będący właścicielem tych wyrobów, ale niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy".

5. Zważywszy na argumenty zawarte w przedstawionych tekstach, Wnioskodawca również dochodzi do wniosku, że być może w informacji, składanej na podstawie art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest zobowiązany do wykazywania danych o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego Spółki w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia, w przypadku, gdy kontrahent dokonuje wyprowadzenia ze składu podatkowego Wnioskodawcy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864; dalej jako: "ustawa") - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 18 września 2018 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwol-nieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od 19 września 2018 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy, podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 48 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1.

prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;

2.

jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3.

jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;

4.

nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

5.

złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;

6.

nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), w zakresie wyrobów akcyzowych;

7.

posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy, zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej "zezwoleniem wyprowadzenia", dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.

Stosownie do art. 54 ust. 15 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację zawierającą dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wyprowadzono te wyroby ze składu podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się obrotem gazem LPG oraz prowadzi skład podatkowy. Kontrahenci Wnioskodawcy posiadają zezwolenia, właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca przekazuje co miesiąc, na podstawie art. 54 ust. 15 ustawy, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, informację o wyrobach akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego i podmiotach, które tego dokonały. W informacji zawarte są dane o wyprowadzonych wyrobach akcyzowych, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy obowiązku wykazywania w sporządzanej informacji danych o wyprowadzonych wyrobach akcyzowych, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z przywołanego przez Organ przepisu art. 54 ust. 15 ustawy wynika jednoznacznie, że podmiot prowadzący skład podatkowy przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację zawierającą dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia. Jedynym warunkiem, a zarazem powodem uwzględnienia wyrobów akcyzowych w informacji jest fakt posiadania przez podmiot, który wyprowadza te wyroby, zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że mając na uwadze aktualne brzmienie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podatnikiem akcyzy będzie podmiot prowadzący skład podatkowy. Wynika to ze zmiany wskazanego przepisu, który z przedmiotu opodatkowania akcyzą wyłącza m.in. wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, przez podmiot będący właścicielem tych wyrobów, ale niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

Tym samym, zgodnie z nowym brzmieniem art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, zezwolenie wypro-wadzenia nie obejmuje swoim zakresem zarówno wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, jak i wyprowadzenia z usługowego składu podatkowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Brak możliwości objęcia również tego rodzaju wyrobów akcyzowych zezwoleniem wyprowadzenia wynika - podobnie jak dla wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie - z faktu, że w przypadku dostawy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, to podmiot prowadzący usługowy skład podatkowy jest zobowiązany do wypełnienia większości obowiązków formalnych, związanych ze stosowaniem zwolnienia od akcyzy. W rezultacie nie jest możliwe uznanie za podatnika akcyzy właściciela wyrobów objętych ww. stawką zerową, który jako taki nie może wypełnić wymogów formalnych, jakie ciążą na podmiocie prowadzącym usługowy skład podatkowy. W konsekwencji Wnioskodawca nie przekazuje w informacji, o której mowa w art. 54 ust. 15 ustawy, informacji o podmiotach, które posiadają zezwolenie wyprowadzenia, do których należały ww. wyroby opodatkowane zerową stawką podatku, wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy ani o ww. wyrobach akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, należących do tych podmiotów, które to wyroby zostały wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy.

W tym miejscu jeszcze raz należy podkreślić, że w sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca, w związku z wyprowadzeniem poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie, jest zarówno podatnikiem podatku akcyzowego, jak i podmiotem wysyłającym ww. wyroby, odpowiedzialnym za wypełnienie obowiązków formalnych do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Tym samym na gruncie przepisów akcyzowych, w sprawie objętej wnioskiem, kontrahent Wnioskodawcy nie jest podmiotem dokonującym wyprowadzenia ww. wyrobów ze składu podatkowego. Powyższe nie zmienia jednak ostatecznej oceny, że w sprawie przedstawionej we wniosku Wnioskodawca w informacji, o której mowa w art. 54 ust. 15 ustawy, nie wykazuje podmiotów, które są właścicielami wyrobów objętych wnioskiem i ww. wyrobach objętych zerową stawką, które zostały wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy i względem których Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy.

Zauważyć przy tym należy, że zmiana brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, której uzasadnienie cytuje Wnioskodawca we własnym stanowisku, dokonana została na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697, z późn. zm.) i zaczęła obowiązywać od 19 września 2018 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl