0111-KDIB3-3.4013.109.2017.1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.109.2017.1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, jest:

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku akcyzowego z tytułu wyprodukowanej energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne i sprzedanej nabywcy oraz w zakresie rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego,

* nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji podatkowych.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej akcyzowego w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Muzeum (NMM) jest państwową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i posiada osobowość prawną. Jej cel to gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

Muzeum funkcjonuje na postawie przepisów Ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) oraz Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 wskazanej ustawy o muzeach, NMM jest jednostką organizacyjną, która nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Otrzymuje dotacje z budżetu Państwa, korzysta z wpływów uzyskanych z działalności gospodarczej Muzeum, a także z tytułu otrzymanych środków od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Zgodnie ze statutem, Muzeum może prowadzić również działalność gospodarczą w zakresie: sprzedaży towarów i usług, wynajmu lub dzierżawy majątku ruchomego i nieruchomego, sprzedaży publikacji, pamiątek itp., odpłatnego organizowania imprez kulturalnych, naukowych, edukacyjnych, projekcji, spektakli, koncertów itp. i innych usług związanych z obsługą ruchu turystycznego, usług gastronomicznych, reklamowych, promocji i sponsoringu. Dochód z działalności gospodarczej Muzeum wykorzystuje na realizację zadań statutowych.

W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzi kilka oddziałów. Jednym z nich jest Oddział - Muzeum. Budowa Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym została zrealizowana dzięki wsparciu środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego (85%) oraz środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15%). W wyniku realizacji tego zadania powstała jedyna instytucja kultury w Polsce, prezentująca w tak szerokim zakresie zabytki związane z morskim i rzecznym dziedzictwem kulturowym, gdzie wszyscy chętni mogą uczestniczyć w realizacji procesów konserwatorskich i obserwować procesy rekonstrukcji wczesnośredniowiecznych łodzi, zapoznać się ze zdygitalizowanymi muzealiami dzięki dostępowi do bazy danych na miejscu, bądź też zdalnie za pośrednictwem Wirtualnej Instytucji Kultury. Chcąc zwiększyć sprawność urządzeń mających wpływ na gospodarkę energetyczną budynku, zaplanowano zastosowanie maszynowni opartej na zintegrowanym działaniu gazowych absorpcyjnych pomp ciepła wspomaganych gazowym kotłem kondensacyjnym na paliwo płynne i absorpcyjną wytwornicą wody lodowej z układem elastycznych ogniw fotowoltaicznych PV. Instalacja fotowoltaiczna, będąca odnawialnym źródłem energii (OZE), będzie połączona z innymi instalacjami współpracującymi ze sobą, służącymi do przesyłania wytworzonej energii. Cały system został przewidziany do ogrzania budynku, wytwarzania ciepłej wody użytkowej oraz produkcji chłodu. Elastyczne ogniwa fotowoltaiczne PV zapewnią wytworzenie energii elektrycznej o mocy rzędu 70 kW. Tak uzyskana energia będzie zużywana na potrzeby własne budynku, a w sytuacji, gdy pojawi się nadwyżka energii generowanej w panelach fotowoltaicznych ponad aktualne zapotrzebowanie obiektu, ten nadmiar energii Muzeum planuje sprzedać do spółki obrotu energia (nie będącą odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 3 pkt 13a) Ustawy prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r., Dz. U. z 1997 r. Nr 54, poz. 348).

W praktyce nadwyżka energii będzie generowana w porze dziennej. W porze nocnej instalacja nie będzie wytwarzała energii, a całe zapotrzebowanie będzie pokrywane energią zakupioną od spółki obrotu energią.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy w związku z powyższym stanem faktycznym, Muzeum będzie musiało odprowadzać podatek akcyzowy w stosunku do wyprodukowanej energii elektrycznej, którą będzie zużywało na własne potrzeby i od nadwyżki, którą będzie odsprzedawało do spółki obrotu energią?

2. Czy Muzeum będzie miało obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego?

3. Czy Muzeum będzie miało obowiązek składania comiesięcznych deklaracji dla podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Muzeum uważa, iż w przypadku energii elektrycznej produkowanej na własne potrzeby, nie będzie płatnikiem podatku akcyzowego, ponieważ będzie korzystało ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 430) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie zapisami rozporządzenia zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Muzeum będzie produkowało energię o mocy rzędu 70 kW, czyli nie przekroczy 1 MW.

W przypadku energii elektrycznej wyprodukowanej jako nadwyżka i odsprzedawanej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną, Muzeum również nie będzie odprowadzało podatku akcyzowego, ponieważ zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z póż. zm.), opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż energii elektrycznej odbiorcy końcowemu. Zgodnie bowiem z art. 9, w przypadku energii elektrycznej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu. Muzeum będzie odsprzedawało nadwyżkę energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną, która nie będzie końcowym odbiorcą.

Ad. 2

Muzeum będzie miało obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Ponadto, Muzeum nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego, które przewiduje art. 16 ust. 7a. Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.). Zgodnie z zapisem tego artykułu, przepis art. 16 ust. 1 cyt. ustawy (obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego) nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Faktem jest, iż moc energii elektrycznej wytwarzanej przez ogniwa fotowoltaiczne w Muzeum nie będzie przekraczała 1 MW, jednakże będzie połączona z innymi instalacjami współpracującymi ze sobą, służącymi do przesyłania wytworzonej energii. Zatem drugi warunek umożliwiający zwolnienie z obowiązku rejestracyjnego nie zostanie spełniony.

Ad. 3

Muzeum będzie zwolnione z rozliczania podatku akcyzowego i nie będzie miało obowiązku składania comiesięcznych deklaracji dla podatku akcyzowego. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), przepisy art. 21 ust. 1 (dotyczące obowiązku składania deklaracji podatkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego) nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. Zatem Muzeum, jako podmiot zwolniony z płacenia akcyzy, będzie również zwolniony ze składania comiesięcznych deklaracji do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku akcyzowego z tytułu wyprodukowanej energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne i sprzedanej nabywcy oraz w zakresie rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego,

* nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji podatkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W myśl art. 9 ust. 3 ustawy - jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jednocześnie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym określa, iż obowiązek podatkowy, w przypadku energii elektrycznej powstaje odpowiednio:

1.

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3.

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4.

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Co do zasady, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z ww. przepisów opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię.

W myśl art. 3 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., 478), zwaną dalej "ustawą o OZE", podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

* w mikroinstalacji;

* w małej instalacji;

* z biogazu rolniczego;

* wyłącznie z biopłynów.

Stosownie do art. 2 pkt 18 ustawy o OZE mała instalacja to instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 40 kW i nie większej niż 200 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 120 kW i nie większej niż 600 kW.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę w pierwszej kolejności wskazać należy, że Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma obowiązku posiadania koncesji (art. 3 pkt 2 ustawy o OZE), tym samym w myśl art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy dokonuje czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą - zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.

Przy czym prawodawca krajowy przewidział zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej I MWh, niedostarczonej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należytej wysokości, które określił w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 195), zwanego dalej rozporządzeniem.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca planuje instalacje elastyczne ogniwa fotowoltaiczne PV zapewnią wytworzenie energii elektrycznej o mocy rzędu 70 kW. Tak uzyskana energia będzie zużywana na potrzeby własne budynku, a w sytuacji, gdy pojawi się nadwyżka energii generowanej w panelach fotowoltaicznych ponad aktualne zapotrzebowanie obiektu, ten nadmiar energii Muzeum planuje sprzedać do spółki obrotu energia (nie będącą odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 3 pkt 13a) Ustawy prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r., Dz. U. z 1997 r. Nr 54, poz. 348).

Z uwagi na powyższe, należy wyjaśnić, że w przedstawionym przypadku gdy Wnioskodawca zużywa na własne potrzeby energie elektryczną, którą wytworzy z odnawialnych źródeł energii zastosowanie ma zastosowanie zwolnienie od akcyzy określone § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Na mocy tego przepisu zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym uznaje się, że skoro przy produkcji energii elektrycznej nie są wykorzystywane wyroby energetyczne (energia z odnawialnych źródeł energii), to warunek zapłacenia akcyzy od wyrobów energetycznych nie ma zastosowania przy korzystaniu z przedmiotowego zwolnienia od akcyzy.

Odnośnie opodatkowanie energii elektrycznej wytworzonej i wprowadzanej do sieci to należy zauważyć, że Wnioskodawca w stosunku do tej energii nie jest zobowiązani do uiszczenia należności z tytułu podatku akcyzowego. W tym przypadku na uwadze powinno się mieć art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, a jak wynika z wniosku odbiorca tej energii nie posiada takiego statusu.

Zatem z tytułu wytworzenia energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej o mocy 70 kW zużywanej na potrzeby własne oraz sprzedaży jej nadwyżek podmiotowi nie będącym nabywcą końcowym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytani nr 1 jest prawidłowe.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (...).

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego - art. 16 ust. 2 ustawy.

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości - art. 16 ust. 7a ustawy.

W kwestii obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego zauważyć należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust. 7a ustawy, gdyż Wnioskodawca sprzedaje część wytworzonej energii elektrycznej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, którą dostarcza do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z ogólnymi zasadami, wyrażonymi w art. 21 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

* za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Jednakże w przypadku energii elektrycznej ustawodawca określił szczególne zasady w zakresie składania deklaracji podatkowych. I tak stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1.

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 - art. 24 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania energii elektrycznej jest jej ilość, wyrażona w megawatogodzinach (MWh).

Jak wskazano powyżej Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma obowiązku posiadania koncesji (art. 3 pkt 2 ustawy o OZE). Jednocześnie zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, dokonuje czynności będącej przedmiotem opodatkowania akcyzą - zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, tym samym zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy jest podatnikiem akcyzy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej.

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.

Jeśli więc Wnioskodawca jako podmiot nie posiadający koncesji jest podatnikiem w tytułu czynności o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, tym samym w myśl art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy obowiązany jest bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Podsumowując, Wnioskodawca:

1.

nie będzie zobowiązany do odprowadzania podatku akcyzowego z tytułu wyprodukowanej energii elektrycznej, którą zużywa na własne potrzeby oraz z tytułu sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii podmiotowi który nie jest nabywcą końcowym,

2.

jest zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego;

3.

ma obowiązek składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe dla podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku akcyzowego z tytułu wyprodukowanej energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne i sprzedanej nabywcy oraz w zakresie rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego,

* nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji podatkowych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku - al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl