0111-KDIB3-3.4012.93.2020.2.MS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.93.2020.2.MS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 8 kwietnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.93.2020.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) wykonując zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty realizuje projekt pn.: "..." dofinansowany ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020.

Przedmiotowy projekt Wnioskodawca realizuje we współpracy z... i... na mocy umowy partnerskiej w sprawie przygotowania i wspólnej realizacji projektu, zawartej w dniu 26 września 2017 r.

W ramach "..." zaplanowano szereg zadań, których realizacja skutkuje udostępnianiem nowych e-usług publicznych świadczonych przez m.in. Wnioskodawcę na rzecz interesantów, mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych. Nowe e-usługi zwiększą dostęp do cyfrowej informacji sektora publicznego, usprawnią procesy administracyjne, ułatwią dostęp do świadczonych usług publicznych.

Projekt przewiduje promocję, opracowanie dokumentacji przetargowej i studium wykonalności inwestycji oraz szereg zadań, których realizacja bezpośrednio przyczyna się do uruchomienia nowych e-usług publicznych w Gminie..., tj.:

* utworzenie portalu interesanta,

* modernizacja systemu dziedzinowego,

* system e-rada,

* system konsultacji społecznych,

* system powiadamiania o informacjach kryzysowych,

* integracja systemu obiegu dokumentów z e-usługami,

* zakup sprzętu IT na potrzeby świadczenia e-usług oraz e-rada.

Utworzenie portalu interesanta w Gminie - zadanie polega na opracowaniu systemu e-usług dla mieszkańców, dzięki którym będą mogą oni szereg spraw zrealizować zdalnie.

Modernizacja systemów dziedzinowych - modernizacja systemów jest niezbędna w celu umożliwienia funkcjonowania portalu interesanta. Funkcjonalności systemów dziedzinowych powinny być pogrupowane w moduły oprogramowania, z których każdy wspomaga realizację wydzielonej grupy zadań zgodnie ze strukturą organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego. Są to następujące moduły: administrowanie, interesanci, finanse i księgowość, faktury, podatki od osób fizycznych, podatki od osób prawnych, podatki od środków transportu, opłaty, obsługa masowych przelewów mieszkańców, wydawanie zaświadczeń, księgowanie zobowiązań, gospodarowanie mieniem, czynsze, dodatki mieszkaniowe, dodatki energetyczne, dodatki paliwowe (zwrot podatku akcyzowego), rejestry, media.

System e-rada - system zawiera część prywatną i publiczną. Pierwsza z nich jest skierowana do administratora systemu, biura obsługi rady, członków rady. Część publiczna przeznaczona jest dla mieszkańców, obywateli, itd., którzy chcą śledzić działalność rady i komisji rady np. lista planowanych posiedzeń i komisji, lista protokołów z posiedzeń, podjęte uchwały, listy radnych itd.

System konsultacji społecznych - system mający na celu wspieranie procesów współdecydowania w podejmowaniu ważnych decyzji związanych z rozwojem gminy, wydatkowaniem środków publicznych, tworzeniem prawa lokalnego.

System powiadamiania o informacjach kryzysowych - elektroniczne centrum dystrybucji informacji wpierające Urząd Gminy w procesie powiadamiania wszystkich zainteresowanych mieszkańców, podmiotów, organizacji itd. o ważnych dla nich wydarzeniach, zagrożeniach itp.

Integracja elektronicznego obiegu dokumentów z e-usługami - celem modernizacji systemu dziedzinowego jest automatyzacja wymiany dokumentów elektronicznych pomiędzy elementami oprogramowania aplikacyjnego w urzędzie oraz umożliwienie wnoszenia wniosków, podań i innych dokumentów drogą elektroniczną. Integracja EOD z e-usługami ma usprawnić i przyspieszyć udzielanie odpowiedzi na pytania innych podmiotów.

Zakup sprzętu IT - w ramach zadania zakupiony został sprzęt i usługi związane z jego obsługą, wdrożeniem i prawidłową konfiguracją. Zakupiony sprzęt umożliwia wdrożenie rozpatrywanego projektu.

Poprzez portal interesanta w Gminie uruchomione zostały następujące e-usługi:

1. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu informacji w sprawie podatku leśnego, rolnego, od nieruchomości od osób fizycznych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji podatkowej, dokonanie płatności elektronicznej.

2. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek leśny, rolny, od nieruchomości od osób prawnych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

3. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek od środków transportowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

4. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

5. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o wysokości zwrotu podatku akcyzowego, uzyskanie zwrotu podatku na konto bankowe lub w kasie Urzędu.

6. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o rozłożenie należności na raty, odroczenia terminu, umorzenia zaległości, umorzenia odsetek drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o rozłożeniu należności na raty, odroczeniu terminu, umorzeniu zaległości, umorzeniu odsetek, dokonanie płatności elektronicznej.

7. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o opłacie za wydanie zezwolenia, dokonanie płatności elektronicznej za wydanie zezwolenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o uzyskaniu koncesji.

8. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie stosownego zaświadczenia w formie elektronicznej.

9. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do spisu wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o dopisaniu do spisu.

10. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o dopisaniu wyborcy do rejestru wyborców.

11. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o skreślenie wyborcy z rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, informacji o wykreśleniu wyborcy z rejestru wyborców.

12. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o zajęcie pasa drogowego drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej.

13. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o uzgodnienie lokalizacji zjazdu z drogi w formie elektronicznej, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji.

14. E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o umieszczenie ciała obcego w pasie drogowym w formie elektronicznej, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej.

15. Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych otwartych - poziom 4.

16. Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych zamkniętych - poziom 4.

17. Udział w konsultacjach społecznych niesformalizowanych - poziom 4.

18. Zgłoszenie wniosku w sprawie inicjacji konsultacji społecznych - poziom 4.

19. Zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej - poziom 4.

20. Zgłoszenie petycji - poziom 4

21. Rejestracja w systemie powiadamiania o informacjach kryzysowych - poziom 4.

22. Informacja dotycząca najbliższych terminów posiedzeń komisji i sesji rady - poziom 4.

23. Informacja dotycząca przyjęcia uchwał na sesji rady - poziom 4.

24. Informacja dotycząca aktywności radnego na sesji rady - poziom 4.

25. Informacja dotycząca planowanych dyżurów radnych - poziom 4.

Przedmiotowy projekt jest finansowany ze środków EFRR przy udziale wkładu własnego lidera i partnerów projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerską do ponoszenia wydatków upoważnieni są partnerzy w zakresie rzeczowym w części dotyczącej każdego z partnerów oraz lider w pozostały zakresie projektu. Faktury wystawiane są oddzielnie dla każdego z partnerów zgodnie z zakresem dotyczącym poszczególnych partnerów. Przewidywany termin realizacji projektu to luty 2020 r.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2017 r. wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi oraz Zakładem Usług Komunalnych w... dokonał centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Wnioskodawcy. Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz na mocy art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Efekty realizacji projektu pn. "..." należy uznać za narzędzie do realizacji zadań własnych Wnioskodawcy. Ostatnie lata to rozwój e-usług w administracji publicznej. Mieszkańcy przekonali się, że rewolucja cyfrowa ułatwia życie, a wiele spraw urzędowych można załatwić, nie wychodząc z domu. Stworzenie możliwości korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i komunikacyjnych w usługach publicznych dotyczących administracji publicznej stanowi odpowiedź na potrzeby lokalnego społeczeństwa, które w dobie informatyzacji oczekuje tego typu rozwiązań. Rozwój elektronicznych usług publicznych wiąże się z uproszczeniem procedur administracyjnych, skróceniem czasu oczekiwania na rozpatrzenie sprawy, czy brakiem konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie gminy. Wdrożenie projektu usprawni działanie Jednostki Samorządu Terytorialnego. Ponadto na mocy art. 10 ust. 1 wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego stąd projekt jest realizowany we współpracy z... i....

Liderem projektu jest....

Zgodnie z zawartą pomiędzy Wnioskodawca,... i. Umową Partnerską z dnia 26 września 2017 r. Lider projektu jest zobowiązany, uprawniony i ponosi odpowiedzialność za:

1. Podpisanie umowy o dofinansowanie Projektu oraz jej zmian.

2. Realizację Projektu w zakresie kompetencji określonych w Umowie partnerskiej zgodnie z harmonogramem Projektu oraz zasadami wynikającymi z PRO WŚ, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji.

3. Egzekwowanie zobowiązań od Partnerów, określonych w Umowie partnerskiej, umowie o dofinansowaniu i przepisach prawa.

4. Sporządzanie i przedstawianie raportów z postępów realizacji Projektu, w tym sprawozdań finansowych.

5. Ewidencjonowanie we własnych księgach rachunkowych przychodów, kosztów, dochodów i wydatków związanych z realizacją Projektu w sposób zapewniający wyodrębnienie tych zapisów w ewidencji księgowej na potrzeby rozliczenia Projektu.

6. Zapewnienie odpowiedniego dostępu do dokumentów i kontroli.

7. Zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe Projektem, w tym występowanie z wnioskiem o płatność, otrzymywanie płatności.

8. Nadzór i kontrolę nad prawidłowością rzeczową i finansową Projektu.

9. Nadzór i kontrolę nad prawidłowością całości wydatków kwalifikowanych, które są ponoszone w ramach Projektu przed instytucją, z którą podpisał umowę o dofinansowanie.

10. Zapewnienie właściwej ścieżki audytu dla dokumentacji związanej z realizacją Projektu.

11. Nadzór i kontrolę nad zapewnieniem trwałości Projektu.

12. Zgromadzenie wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i do złożenia wniosku, a także do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności.

13. Sporządzenia kompletnego wniosku z zachowaniem należytej staranności, uzupełnienia lub poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności.

14. Koordynację, monitorowanie i kontrolę działań związanych z realizacją zadań przyjętych do realizacji w Projekcie.

15. Zapewnienie prawidłowego, zgodnego z wymogami przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu.

16. Bieżące zarządzanie środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych Projektu utworzonych przez Lidera w celu obsługi Projektu.

17. Rozliczenie otrzymanych środków finansowych wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji Projektu.

18. Współpracę z upoważnionymi instytucjami krajowymi i Unii Europejskiej w zakresie kontroli prawidłowej realizacji Projektu.

19. Promowanie Projektu zgodnie z wymogami dokumentu "Wytyczne w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020".

Partnerzy są zobowiązani, uprawnieni i ponoszą odpowiedzialność za:

1. Dostarczenie Liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku, studium wykonalności oraz dokumentów i oświadczeń koniecznych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności w terminie wyznaczonym przez Lidera.

2. Finansowego uczestniczenia w kosztach Projektu w zakresie rzeczowym Partnera oraz proporcjonalnie w zadaniach wspólnych.

3. Terminowe gromadzenie środków stanowiących wkład własny do projektu na kontach utworzonych do dokonywania przez Partnera płatności za wykonanie rzeczowego zakresu Projektu i płatności za zadania wspólne.

4. Terminowego przekazywania na konto Lidera środków finansowych w wysokości wkładu własnego na pokrycie kosztów działań wspólnych w Projekcie.

5. Pokrycie ze środków własnych wszelkich kosztów niekwalifikowalnych lub nieobjętych dofinansowaniem w czasie trwania realizacji Projektu.

6. Dostarczania Liderowi wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do terminowego składnia sprawozdań i wniosków płatniczych.

7. Utrzymania trwałości Projektu przez okres zgony z wymogami PRO WŚ.

8. Prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dokumentów księgowych dotyczących operacji związanych z realizacją Projektu.

9. Wyznaczenia miejsca umieszczenia tablicy informacyjnej i uzyskanie wymaganych prawem pozwoleń,

10. Stosowania zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.

11. Występowanie wspólnie z Liderem jako Współfinansujący/Płatnik w umowach, dla których Lider jest zamawiającym, za wyjątkiem umowy na wykonanie studium wykonalności.

12. Dokonywania płatności za prace finansowane z konta obsługiwanego przez Partnera wyłącznie przelewem bankowym; w tytule przelewu bankowego należy wskazać numer faktury lub innego dokumentu księgowego, który stanowi podstawę dokonania wydatku oraz datę wystawienia.

13. Przedkładania Liderowi zaktualizowanego zaświadczenia od organu podatkowego o statusie podatnika VAT minimum raz w roku kalendarzowym przez okres 5 lat od zakończenia realizacji Projektu.

14. Przedkładania Liderowi wraz z pierwszą fakturą lub innym dokumentem księgowym w danym roku oraz minimum raz w roku kalendarzowym przez okres 5 lat od zakończenia realizacji Projektu oświadczenia o kwalifikowalności VAT, według wzoru opracowanego przez Instytucję Zarządzającą....

15. Składania kopii faktur lub innych dokumentów księgowych oraz kopii innych dokumentów dotyczących realizacji Projektu potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną.

16. Współpracy z upoważnionymi instytucjami krajowymi i Unii Europejskiej w zakresie kontroli prawidłowej realizacji Projektu.

17. Udostępnienia na żądanie Lidera lub Instytucji Zarządzającej informacji dotyczących realizacji Projektu na potrzeby ewaluacji.

18. Niezwłocznego informowania Lidera o wszelkich zmianach dotyczących Projektu, w tym o zmianach dotyczących danych Partnera, tj. zmiana osoby reprezentującej dany podmiot, zmiany teleadresowe, przez okres 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków unijnych i w 15% ze środków własnych Lidera i partnerów.

Partnerzy przekazywali wkłady własne/środki finansowe na rzecz Lidera w związku z wykonywanymi przez niego świadczeniami w ramach umowy partnerskiej. Na ich przekazanie Lider nie wystawiał faktur VAT. Lider wystawiał natomiast (odpowiednio na każdego z Partnerów projektu) noty księgowe w oparciu o wystawiane przez wykonawców faktury/rachunki dotyczące zadań wspólnych.

Wnioskodawca w ramach wskazanego we wniosku projektu uruchomiła 25 usług. Są to wszystkie usługi, które Wnioskodawca zamierza uruchomić w ramach projektu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotyczy to wszystkich wskazanych we wniosku 25 usług uruchomionych w związku z realizacją projektu, tj.:

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu informacji w sprawie podatku leśnego, rolnego, od nieruchomości od osób fizycznych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji podatkowej, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek leśny, rolny, od nieruchomości od osób prawnych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek od środków transportowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o wysokości zwrotu podatku akcyzowego, uzyskanie zwrotu podatku na konto bankowe lub w kasie Urzędu.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu, umorzenie zaległości, umorzenie odsetek drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o rozłożeniu należności na raty, odroczeniu terminu, umorzeniu zaległości, umorzeniu odsetek, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o opłacie za wydanie zezwolenia, dokonanie płatności elektronicznej za wydanie zezwolenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o uzyskaniu koncesji.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie stosownego zaświadczenia w formie elektronicznej.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do spisu wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o dopisaniu do spisu.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o dopisaniu wyborcy do rejestru wyborców.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o skreślenie wyborcy z rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, informacji o wykreśleniu wyborcy z rejestru wyborców.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o zajęcie pasa drogowego drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o uzgodnienie lokalizacji zjazdu z drogi w formie elektronicznej, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji.

* E-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o umieszczenie ciała obcego w pasie drogowym w formie elektronicznej, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej.

* Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych otwartych - poziom 4.

* Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych zamkniętych - poziom 4.

* Udział w konsultacjach społecznych niesformalizowanych - poziom 4.

* Zgłoszenie wniosku w sprawie inicjacji konsultacji społecznych - poziom 4.

* Zgłoszenie obywatelskiej inicjatyw uchwałodawczej - poziom 4.

* Zgłoszenie petycji - poziom 4.

* Rejestracja w systemie powiadamiania o informacjach kryzysowych - poziom 4.

* Informacja dotycząca najbliższych terminów posiedzeń komisji i sesji rady - poziom 4.

* Informacja dotycząca przyjęcia uchwał na sesji rady - poziom 4.

* Informacja dotycząca aktywności radnego na sesji rady - poziom 4.

* Informacja dotycząca planowanych dyżurów radnych - poziom 4.

Jednocześnie towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu w zakresie wszystkich wymienionych wyżej usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Promocja projektu, opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej są zadaniami wspólnymi Lidera i Partnerów w ramach zawartej umowy partnerskiej.

Wnioskodawca nie otrzymywał faktur z wykazaną kwotą podatku VAT w zakresie zadań wspólnych takich, jak: opracowanie studium wykonalności i opracowanie dokumentacji przetargowej. Faktury dotyczące tych zadań dotyczyły całości poniesionych wydatków i były wystawiane na Lidera a następnie Wnioskodawca wystawiał noty księgowe odpowiednio na Partnerów projektu, tj.... i....

W przypadku zadań promocyjnych część faktur z wykazaną kwotą podatku VAT była wystawiana bezpośrednio na Wnioskodawcę a część na Lidera, który następnie wystawiał noty księgowe na Partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w ramach realizacji ww. zadań wspólnych dotyczą wydatków poniesionych wyłącznie w części przypisanej Wnioskodawcy w tym zakresie.

I. W zakresie zadanego pytania Gmina wyjaśniła:

Mimo, iż stanowisko Wnioskodawcy odnosi się nie tylko do prawa do odliczenia podatku naliczonego lecz również do prawa do zwrotu różnicy podatku, zamiarem Wnioskodawcy nie jest uzyskanie interpretacji również w zakresie prawa do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadane pytanie Wnioskodawca pozostawia w niezmienionej formie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: "...".

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), ponieważ obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 6, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art 7 ust. 1 cytowanej ustawy).

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania będące przedmiotem wniosku wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu, tym samym nie ma ona prawa do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "..." dofinansowany ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020.

Przedmiotowy projekt Wnioskodawca realizuje we współpracy z... i... na mocy umowy partnerskiej w sprawie przygotowania i wspólnej realizacji projektu, zawartej w dniu 26 września 2017 r.

W ramach projektu zaplanowano szereg zadań, których realizacja skutkuje udostępnianiem nowych e-usług publicznych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz interesantów, mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych. Nowe e-usługi zwiększą dostęp do cyfrowej informacji sektora publicznego, usprawnią procesy administracyjne, ułatwią dostęp do świadczonych usług publicznych.

Projekt przewiduje uruchomienia nowych e-usług publicznych w...., tj.:

* utworzenie portalu interesanta,

* modernizacja systemu dziedzinowego,

* system e-rada,

* system konsultacji społecznych,

* system powiadamiania o informacjach kryzysowych,

* integracja systemu obiegu dokumentów z e-usługami,

* zakup sprzętu IT na potrzeby świadczenia e-usług oraz e-rada.

Wnioskodawca wskazał, że realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Gminy. Efekty projektu stanowić będą narzędzie do realizacji tych zadań. Rozwój elektronicznych usług publicznych będzie się wiązał z uproszczeniem procedur administracyjnych, skróceniem czasu oczekiwania na rozpatrzenie sprawy, czy brakiem konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie gminy. Wdrożenie projektu usprawni działanie Jednostki Samorządu Terytorialnego. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotyczy to wszystkich 25 usług uruchomionych w związku z realizacją projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: "...".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując opisany we wniosku projekt, nie działa w charakterze podatnika VAT. Ponadto, jak podał Wnioskodawca, nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Towary i usługi nabyte w ramach projektu służyć będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy jednoznacznie wskazują, że produkty projektu nie będą wykorzystywane do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT i zakupy związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawa do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z 27 maja 2020 r. jego zamiarem nie jest uzyskanie interpretacji w tym zakresie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl