0111-KDIB3-3.4012.78.2020.1.MAZ - Prawo do odliczenia przez podmiot leczniczy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.78.2020.1.MAZ Prawo do odliczenia przez podmiot leczniczy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lutego 2020 r. (data wpływu - 19 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn.....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym działającym w oparciu o wpis nr... w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez Wojewodę.... W ramach swojej działalności prowadzi zakład leczniczy - Przychodnia Lekarska... (skrótowa nazwa jednostki organizacyjnej - "..."; dalej jako: "Przychodnia").

Celem Przychodni jest udzielanie świadczeń zdrowotnych osobom, wobec których obowiązek ich udzielania wynika z ustaw i z zawartych umów, na zasadach i w zakresie uzgodnionym w tych umowach. Przychodnia udziela świadczeń zdrowotnych, finansowanych ze środków publicznych, ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów, nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością. Przychodnia nie może odmówić pomocy osobie potrzebującej natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.

W dniu... 2018 r. Wnioskodawca został beneficjentem umowy na dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej.... Dofinansowaniu podlega projekt pn.... (dalej jako: "Projekt").

Przedmiotem Projektu jest stworzenie specjalistycznej infrastruktury, pozwalającej na świadczenie usług wysokiej jakości, a w szczególności na wysokiej jakości diagnostykę i profilaktykę chorób układu krążenia i nowotworów. Wnioskodawca wyposaży Przychodnię w niezbędny sprzęt i oprogramowanie, pozwalające świadczyć kompleksowe usługi medyczne.

Nowe wyposażenie stanowić będą:

*

*

*

Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczył, że zarówno w trakcie realizacji Projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatków kwalifikowalnych wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawca nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu i w realizacji Projektu. Określony termin w umowie zakończenia realizacji określono na... 2020 r.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy usługi związane z ochroną środowiska oraz związane z wynajmem posiadanych pomieszczeń, opodatkowane stawką VAT podstawową oraz usługi medyczne zwolnione z VAT.

Wynajmowanie pomieszczeń opodatkowane jest stawka podstawową 23% VAT. Część budynku przeznaczona jest tylko i wyłącznie na wynajem innym podmiotom gospodarczym, część to pomieszczenia Przychodni, w której świadczone są usługi medyczne. Pomieszczenia Przychodni nie są wynajmowane. Część kosztów wspólnych, tj. media takie jak np. energia elektryczna, woda, ogrzewanie itp. są rozliczane kluczem.

Tylko część podatku VAT naliczonego, wynikająca z rozliczenia kosztów związanych z częścią wynajmowaną pomniejsza podatek VAT należny z tego wynajmu. Część podatku naliczonego z rozliczenia kosztów związanych ze świadczeniem usług medycznych nie jest odliczana i stanowi koszt Wnioskodawcy. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych tj. do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Wydatki udokumentowane fakturami zakupu, związane z realizacją Projektu, będą zawierały podatek VAT naliczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy ten podatek VAT, wynikający z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z dotacji, w związku z tym, że są związane ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych z VAT, jest podatkiem naliczonym z prawem do odliczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest to podatek naliczony z prawem do odliczenia, w związku z tym, że świadcząc usługi medyczne zwolnione z VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od kosztów związanych ze świadczeniem tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie Projektu, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Przedmiotem Projektu jest wyposażenie Przychodni w niezbędny sprzęt i oprogramowanie, pozwalające świadczyć kompleksowe usługi medyczne. Wydatki udokumentowane fakturami będą zwierały podatek VAT naliczony. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych, tj. czynności zwolnionych od podatku. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy o VAT najistotniejszym warunkiem, umożliwiającym realizację tego prawa, jest związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje bowiem jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów towarów i usług, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym, w przypadku czynności zwolnionych od podatku, podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że Wnioskodawca nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach sprawy Wnioskodawca jednoznacznie podał, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, że tymi czynnościami zwolnionymi od podatku są świadczone usługi medyczne. Zatem konsekwencją powyższego jest, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki pokryte środkami z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu. Świadcząc bowiem usługi medyczne zwolnione od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie płacił podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny zagadnienia, czy towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu są i będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Należy także zauważyć, że pojęcie "wydatek kwalifikowalny" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do wydatków kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe, przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji, mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być wydatkiem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl