0111-KDIB3-3.4012.67.2017.1.MAZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych związanych z przebudową drogi, ścieżek rowerowych i chodnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.67.2017.1.MAZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych związanych z przebudową drogi, ścieżek rowerowych i chodnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina Miasto (dalej jako: "Miasto" lub "Wnioskodawca") jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany pod nr. NIP... W myśl art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), do zakresu działania jednostki samorządu terytorialnego należą wszystkie sprawy publiczne, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Oznacza to, iż od tej daty jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Miasto, a jego rozliczenia obejmują wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Miasta. Jednostki te nie przestają istnieć - zmienia się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestają one być traktowane jako odrębni od Miasta podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stają się częścią jednego podatnika, tj. Miasta.

W skład scentralizowanej struktury Miasta wchodzi m.in. Zarząd Zieleni Miejskiej (dalej jako: "ZZM"). ZZM jest samodzielną jednostką organizacyjną Miasta, nieposiadającą osobowości prawnej, działającą jako samorządowa jednostka budżetowa na podstawie Uchwały Nr.. Rady Miasta z dnia... w sprawie utworzenia Zarządu Zieleni Miejskiej.

Przedmiotem działalności ZZM jest w szczególności: utrzymanie parków i urządzonej zieleni miejskiej wraz z istniejącą infrastrukturą drogową oraz elementami małej architektury; utrzymanie zieleni w pasach drogowych ulic wraz z istniejącymi elementami małej architektury; utrzymanie placów zabaw; urządzanie nowych terenów zieleni miejskiej na terenie miasta.... ZZM w ramach urządzania nowych terenów zieleni miejskiej buduje, rozbudowuje i przebudowuje ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe na terenach zielonych miasta....

Miasto realizuje/będzie realizowało następujące projekty:

1. "Rozwój systemu transportu publicznego w...",

2. "Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w...",

3. "Rozbudowa systemu transportu publicznego w...".

Projekty te planowane są do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, w ramach działania 2.1 Zrównoważony transport miejski.

W ramach powyżej wymienionych projektów ZZM zrealizował/będzie realizował następujące zadania:

1. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki..., od... do... - zadanie zrealizowane w latach 2014-2015 (Projekt 1).

2. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na... - do realizacji w 2017 r. (Projekt 1).

3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul... - do realizacji w 2018 r. (Projekt 1).

4. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w... - do realizacji w 2019 r. (Projekt 2).

5. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul.... - do realizacji w 2019 r. (Projekt 3).

Zadania realizowane w ramach projektów będą obejmowały m.in. opracowanie dokumentacji projektowej, rozbudowę ciągów pieszo-rowerowych oraz budowę dróg rowerowych i bieżni, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, na terenach zieleni miejskiej....

Zadanie nr 1 zostało zrealizowane. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego zwiększyło przepustowość trasy, znacząco wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa, w szczególności poprzez zmniejszenie kolizyjności.

Zadania nr 2 i nr 3 będą realizowane w 2017 i 2018 r. Parametry techniczne projektowanych dróg rowerowych i bieżni mają na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników. Wykonanie modernizacji istniejącej nawierzchni poprawi komfort użytkowania, estetykę oraz bezpieczeństwo. Budowa drogi rowerowej poprawi bezpieczeństwo i estetykę terenów zielonych. Inwestycje będą miały korzystny wpływ na kreowanie poprawnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz wzrost integracji transportu rowerowego z transportem publicznym.

Zadania nr 4 będzie realizowane w 2019 r. Budowa drogi rowerowej, wraz z placem postojowym w..., będzie istotnym zadaniem poprawiającym dostęp do terenów rekreacyjnych. Ponadto poprawiona zostanie dostępność osiedla..., co przełoży się na wzrost atrakcyjności transportu rowerowego w tym obszarze, m.in. poprzez poprawę dostępu do pętli autobusowej os.....

Zadania nr 5 będzie realizowane w 2019 r. Ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż... są dla mieszkańców... jedną z głównych tras komunikacyjnych relacji północ-południe. Ciągi te są bardzo popularne, nie mają punktów kolizyjnych z komunikacją samochodową, ponieważ nie przebiegają w bezpośrednim sąsiedztwie dróg. Powstanie dobrej jakości dróg dla rowerów będzie zachętą do skorzystania z roweru jako środka transportu wobec problemów komunikacyjnych na ul.....

Majątek nabyty/wytworzony w toku zrealizowanych projektów nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez ZZM oraz przez Miasto. Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych jest bezpłatne dla mieszkańców..., jak i osób spoza miasta. Ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe są ogólnodostępne. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji pozostaną własnością Miasta - w ewidencji ZZM.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, dotyczącego zrealizowanego zadania pn. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do...?

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, dotyczącego planowanych do realizacji następujących zadań pn.:

3. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na....

4. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul.....

5. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w....

6. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul....?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zakup towarów i usług w ramach następujących zadań:

1. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do...,

2. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na...,

3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul....,

4. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w...,

5. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul....,

dotyczy terenów ogólnodostępnych, korzystanie z których jest bezpłatne. Zatem majątek nabyty/wytworzony w toku inwestycji nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, w rozumieniu ustawy o VAT i wobec tego brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zrealizowanego zadania pn. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do....

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących planowanych do realizacji następujących zadań:

1. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na...,

2. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul....,

3. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w...,

4. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul.....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT").

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. Natomiast zgodnie z art. 4 tejże ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2, 10, 12 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

W myśl art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest organem wykonawczym gminy (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy), który - w myśl art. 33 ustawy o samorządzie gminnym - wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

Z przywołanych przepisów wynika, że jednostki organizacyjne gminy wykonują określone zadania gminy, dla których zostały powołane. W zakresie tych zadań podlegają również kontroli i nadzorowi przez organy gminy. Są zatem częścią struktury aparatu pomocniczego gminy, służącego do właściwego wywiązywania się z obowiązków ustawowych.

Zauważyć należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "samorządowa jednostka budżetowa", wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w obowiązującej ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o finansach publicznych").

W świetle art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in.: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki i jednostki budżetowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt tej ustawy, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło łączne rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Jedną z jednostek organizacyjnych Miasta jest ZZM, którego przedmiotem jest działalność z zakresu m.in: utrzymania parków i urządzonej zieleni miejskiej, wraz z istniejącą infrastrukturą drogową oraz elementami małej architektury; utrzymania zieleni w pasach drogowych ulic, wraz z istniejącymi elementami małej architektury; utrzymania placów zabaw, urządzania nowych terenów zieleni miejskiej na terenach miejskich. ZZM w ramach urządzania nowych terenów zieleni miejskiej buduje, rozbudowuje i przebudowuje ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe na terenach zielonych Miasta.

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji i będzie realizował w przyszłości trzy projekty z zakresu transportu publicznego, współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, w ramach działania 2.1 Zrównoważony transport miejski. W ramach tych projektów (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, 10, 12 i 15 ustawy o samorządzie gminnym) ZZM zrealizował/będzie realizował następujące zadania:

1. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki..., od... do... - zadanie zrealizowane w latach 2014-2015 (Projekt 1).

2. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na... - do realizacji w 2017 r. (Projekt 1).

3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul.... - do realizacji w 2018 r. (Projekt 1).

4. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w... - do realizacji w 2019 r. (Projekt 2).

5. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul.... - do realizacji w 2019 r. (Projekt 3).

Realizowane w ramach projektów zadania będą obejmowały m.in. opracowanie dokumentacji projektowej, rozbudowę ciągów pieszo-rowerowych oraz budowę dróg rowerowych i bieżni, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, na terenach zieleni miejskiej Wnioskodawcy. Zadanie nr 1 zostało już zrealizowane. Wykonanie zadań nr 2-5 będzie przebiegało w latach 2017-2019. Realizacja tych zadań przyczyni się do poprawy: komunikacji na terenie miasta, bezpieczeństwa, dostępu do terenów rekreacyjnych, estetyki terenów zielonych, lepszej integracji transportu rowerowego z transportem publicznym.

Majątek nabyty/wytworzony w toku zrealizowanych zadań nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez ZZM oraz Miasto. Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych jest bezpłatne dla mieszkańców Miasta, jak i osób przyjezdnych. Ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe są ogólnodostępne. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji pozostaną własnością Miasta - w ewidencji ZZM.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Miasto ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań, objętych projektami współfinansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, efekt realizacji zadań inwestycyjnych nie był i nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Drogi rowerowe, plac postojowy i ciągi pieszo-rowerowe będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie bezpłatne dla wszystkich chętnych. Wobec powyższego, skoro efekt finalny projektów nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, dotyczącego zrealizowanego i planowanych do realizacji zadań pn.:

1. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do...,

2. Rozbudowa ciągu pieszo-rowerowego na...,

3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul.... do ul....,

4. Budowa drogi rowerowej wraz z placem postojowym w...,

5. Poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki... od... do ul.....

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę:

* zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl