0111-KDIB3-3.4012.63.2017.1.LG - Brak prawa do zwrotu podatku poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.63.2017.1.LG Brak prawa do zwrotu podatku poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.), uzupełnionego pismem z 5 lipca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). Gmina X jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Działa na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm).

Gmina X złożyła wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 o dofinansowanie projektu p.n. "..." w ramach osi priorytetowej 11 "Rewitalizacja przestrzeni regionalnej" działanie 11.2 "Odnowa obszarów wiejskich". Celem projektu jest aktywizacja i integracja społeczeństwa prowadząca do ożywienia życia społecznego i poprawy warunków życia na wsi. Projekt zakłada budowę obiektu infrastruktury kultury wraz z zagospodarowaniem terenu na terenie objętym rewitalizacją. Zakres obejmuje:

1. Budowę Wiejskiego Domu Kultury wraz z wewnętrznymi instalacjami (wod-kan, c.o., gaz, energia elektryczna, teletechnika, wentylacja mechaniczna i klimatyzacja).

2. Zagospodarowanie terenu poprzez budowę nawierzchni i placów utwardzonych oraz oświetlenia. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków własnych, kredytu oraz środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycji wynosi 4 885 755,65 zł i zawiera oprócz kosztów inwestycji, koszty wykonania dokumentacji technicznej, analiz finansowych, inspektora nadzoru, koszty zarządzania projektem oraz jego promocji. Podatek Vat zawarty w kosztach projektu to kwota około 909 tys. zł.

Właścicielem infrastruktury po jej wybudowaniu będzie Gmina X. Wnioskodawca zaplanował, że obiekt zostanie przekazany w bezpłatne użytkowanie (użyczenie) Gminnemu Ośrodkowi Kultury w X, który jest samorządową instytucją kultury, organizowaną przez Gminę X. Posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Gminny Ośrodek Kultury realizuje zadania z zakresu upowszechniania kultury oraz czytelnictwa, których podstawowym celem jest pozyskiwanie i przygotowanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzeniu jej wartości oraz rozwijanie i zaspokajanie potrzeb czytelniczych, edukacyjnych i informacyjnych społeczności lokalnej, upowszechnianie wiedzy, nauki oraz rozwój kultury. Do zakresu działania należy w szczególności: edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę; gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury; tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowanie wiedzą i sztuką; tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego; rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych; współdziałanie z ośrodkami kultury innych sieci, instytucjami naukowymi, oświatowo-wychowawczymi, organizacjami młodzieżowymi w rozwijaniu i zaspakajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa. Wszystkie opisane powyżej zadania Gminny Ośrodek Kultury zamierza realizować m.in. w nowo wybudowanym Wiejskim Domu Kultury w..., będącym przedmiotem niniejszego projektu.

Gmina nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, ponieważ nie będą uzyskiwane przychody opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę (inwestora) jak i przez GOK (administratora). Umowa użyczenia pomiędzy Gminą X a Gminnym Ośrodkiem Kultury w X ma charakter nieodpłatny.

Korzystanie z Wiejskiego Domu Kultury w... w ramach oferty kulturalnej będzie nieodpłatne dla każdego zainteresowanego użytkownika i Gmina ani Gminny Ośrodek Kultury w... nie będą uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów. Wstęp do nowopowstałego Wiejskiego Domu Kultury jak i wszelkie typy aktywności tam oferowanej będą w 100% nieodpłatne, a korzystać z nich będzie mógł każdy zainteresowany mieszkaniec gminy.

Projekt w wyniku realizacji nie będzie generować przychodu opodatkowanego podatkiem VAT, ponieważ lokale w budynku będą wykorzystywane bezpłatnie.

Budynek będzie wykorzystywany w całości do realizacji zadań w zakresie upowszechniania kultury przez GOK, który będzie ponosić koszty utrzymania, finansowane z dotacji podmiotowej z budżetu gminy, które będą zagwarantowane dla GOK w budżecie Gminy. W związku z powyższym projekt po jego zakończeniu będzie finansowany ze środków Gminy.

Jak uprzednio wspomniano - w całym analizowanym okresie operacyjnym projekt będzie generować jedynie koszty związane z utrzymaniem budynku, co powodować będzie dochód ujemny.

We wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zaznaczy brak możliwości odzyskania podatku VAT, tzn. stanowić on będzie wydatek kwalifikowalny w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może ubiegać się o zwrot podatku VAT, tj. o obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu p.n. "..." złożonego do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Przystępując do realizacji projektu p.n. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT tj. o obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu będąc organem władzy na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku towarów i usług oraz nie prowadząc sprzedaży opodatkowanej na utworzonej w ramach projektu infrastrukturze i nie oddając jej w administrowanie na podstawie odpłatnej umowy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

A zatem nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania podatku i niepodlegających podatkowi VAT.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki w ramach ww. projektu - jak wynika z treści wniosku - nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełniać przesłanki umożliwiające uznanie go za podatnika podatku od towarów i usług, działających w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zasoby.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organ władzy publicznej będzie zatem uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych - umów wykonywanych w sferze aktywności cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Realizacja projektu p.n. "..." należy do zadań własnych Gminy.

Realizacja przedmiotowego projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego a Gmina realizować go będzie jako organ administracji publicznej. W takim przypadku Gmina nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż realizować będzie w tym zakresie zadanie własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Zatem nie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina realizując projekt nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z jego realizacją nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku poniesionego w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnikami - zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca złożył wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 o dofinansowanie projektu p.n. "..." w ramach osi priorytetowej 11 "Rewitalizacja przestrzeni regionalnej" działanie 11.2 "Odnowa obszarów wiejskich". Celem projektu jest aktywizacja i integracja społeczeństwa prowadząca do ożywienia życia społecznego i poprawy warunków życia na wsi. Projekt zakłada budowę obiektu infrastruktury kultury wraz z zagospodarowaniem terenu na terenie objętym rewitalizacją. Właścicielem infrastruktury będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca zamierza gotowy obiekt przekazać w nieodpłatne użytkowanie (użyczenie) Gminnemu Ośrodkowi Kultury w X, który jest samorządową jednostką kultury. Korzystanie z Wiejskiego Domu Kultury będzie nieodpłatne i nie będzie tworzyło z tego tytułu żadnych przychodów. Projekt nie będzie generował przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca (Gmina) będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją projektu - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym - w ramach wykonywania zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizacji projektu pn. "...".

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Innymi słowy Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku od przedmiotowego projektu na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji jak i po jego zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

ego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośredn

ego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu prz

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl