0111-KDIB3-3.4012.59.2019.2.MPU - Brak prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.59.2019.2.MPU Brak prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2019 r. (data wpływu - 19 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. " (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2019 r. (data wpływu - 19 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.59.2019.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Gmina (...) (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Gmina") jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina (...) uzyskała z Województwa (...) dofinansowanie do projektu pn. " (...)" w ramach (...) na lata (...), Oś priorytetowa (...). Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna Działanie (...). Rewitalizacja obszarów zdegradowanych.

Zakres projektu obejmuje:

Zadanie 1. Przygotowanie i zarządzanie projektem:

* dokumentacja projektowa,

* analiza finansowo-ekonomiczna-nadzór inwestorski

Zadanie 2. Roboty

* roboty budowlane i instalacyjne

* zakup wyposażenia

* zagospodarowanie terenu

* instalacje CO, prace termomodernizacyjne

Zadanie 3 Informacja i promocja * zakup tablicy informacyjno-pamiątkowej

Przedmiotem projektu jest budowa filii bibliotecznej poprzez przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku. Biblioteka będzie realizowała działania pobudzające aktywność społeczno-gospodarczą ludności zamieszkującej podobszar rewitalizowany (...). Beneficjentem i zarazem realizatorem zadania pn. " (...)" jest Gmina (...).

Obiekt zostanie przekazany do użytkowania Gminnej Bibliotece Publicznej, na podstawie umowy użyczenia - nieodpłatnie, która będzie prowadzić działalność w nowo powstałym budynku. Gminna Biblioteka Publiczna to samorządowa instytucja kultury, posiadająca osobowość prawną i nie będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminna Biblioteka Publiczna nie jest objęta centralizacją VAT w Gminie (...).

Nowy obiekt będzie ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Filia biblioteki świadczyć będzie usługi, np. kserowania materiałów bibliotecznych, pobierać opłaty za zagubione książki, wysłanie upomnień do czytelników, wpływy z tego tytułu nie przekroczą kosztów wykonania usługi (szacowane roczne wpływy to kwota ok. (...) zł). Biblioteka nie osiąga dochodów z działalności. Usługi ww. stanowią uzupełnienie podstawowej działalności - czyli wypożyczania zasobów biblioteki i obsługi czytelników.

Celem niniejszego projektu jest wzrost aktywności społeczno-gospodarczej ludności na podobszarze rewitalizowanym (...) poprzez stworzenie miejsca do realizacji działań społecznych, kulturalnych i rewitalizacyjnych.

Według wytycznych instytucji zarządzającej, tj. Urzędu (...) dotyczących dofinansowania w ramach (...) na lata (...) - wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że realizuje on projekt pn. " (...)" w ramach zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), obejmujących sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. " (...)" Gmina (...) będzie wskazana jako nabywca.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanym. W przypadku realizacji inwestycji polegających na tworzeniu nowych bibliotek gmina nie pobiera opłat, nie sprzedaje usług ani nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych związanych z bibliotekami.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę (Beneficjenta) do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu projektu nowopowstały obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie (na podstawie umowy użyczenia) Gminnej Bibliotece Publicznej - posiadającej osobowość prawną i nie będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. " (...)", tj.

* faktury zakupowej dot. opracowania dokumentacji projektowej, analiz, nadzoru inwestorskiego;

* faktury zakupowej dot. remontu (prace budowalne i instalacyjne);

* faktury zakupowej dot. zakupu wyposażenia (meble, sprzęt elektroniczny);

* faktury zakupowej dot. zakupu tablicy informacyjno-pamiątkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (t.j. z 2018 r. poz. 2174 z poz. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W piśmiennictwie i praktyce podatkowej wskazuje się, że jedną z zasad wynikającą z niniejszego przepisu jest zasada, iż odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności należy dokonać odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać planowanego do poniesienia kosztu podatku VAT. Zastosowanie ma tutaj art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednocześnie brak możliwości odzyskania poniesionego podatku wynika z faktu, że towary i usługi zakupione w ramach projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizuje zadania własne, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w sprawach obiektów kultury, w tym bibliotek. W przypadku realizacji inwestycji polegających na tworzeniu nowych bibliotek, gmina nie pobiera opłat, nie sprzedaje usług ani nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych związanych z bibliotekami. W związku z powyższymi przesłankami, Gmina nie będzie miała prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dot. niniejszego projektu. Gmina nie działa w tej sytuacji jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Nieodpłatne przekazanie obiektu (na podstawie umowy użyczenia) Gminnej Bibliotece Publicznej, posiadającej osobowość prawną również nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina uzyskała dofinansowanie do projektu pn. " (...)" w ramach (...) na lata (...). Przedmiotem projektu jest budowa filii bibliotecznej poprzez przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku. Biblioteka będzie realizowała działania pobudzające aktywność społeczno-gospodarczą ludności zamieszkującej podobszar rewitalizowany. Beneficjentem i zarazem realizatorem zadania pn. " (...)" jest Wnioskodawca. Obiekt zostanie przekazany do użytkowania Gminnej Bibliotece Publicznej, na podstawie umowy użyczenia - nieodpłatnie, która będzie prowadzić działalność w nowo powstałym budynku. Gminna Biblioteka Publiczna to samorządowa instytucja kultury, posiadająca osobowość prawną i nie będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminna Biblioteka Publiczna nie jest objęta centralizacją VAT w Gminie. Nowy obiekt będzie ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Filia biblioteki świadczyć będzie usługi, np. kserowania materiałów bibliotecznych, pobierać opłaty za zagubione książki, wysłanie upomnień do czytelników, wpływy z tego tytułu nie przekroczą kosztów wykonania usługi (szacowane roczne wpływy to kwota ok. (...) zł). Biblioteka nie osiąga dochodów z działalności. Usługi ww. stanowią uzupełnienie podstawowej działalności - czyli wypożyczania zasobów biblioteki i obsługi czytelników. Celem niniejszego projektu jest wzrost aktywności społeczno-gospodarczej ludności na podobszarze rewitalizowanym poprzez stworzenie miejsca do realizacji działań społecznych, kulturalnych i rewitalizacyjnych. Według wytycznych instytucji zarządzającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa dotyczących dofinansowania w ramach (...) na lata (...)- wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Wnioskodawca realizuje on projekt pn. " (...)" w ramach zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym obejmujących sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury. Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. " (...)" Gmina (...) będzie wskazana jako nabywca. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanym. W przypadku realizacji inwestycji polegających na tworzeniu nowych bibliotek gmina nie pobiera opłat, nie sprzedaje usług ani nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych związanych z bibliotekami. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę (Beneficjenta) do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Po zakończeniu projektu nowopowstały obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie (na podstawie umowy użyczenia) Gminnej Bibliotece Publicznej - posiadającej osobowość prawną i nie będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. " (...)".

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę (Beneficjenta) do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Nowopowstały obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie (na podstawie umowy użyczenia) Gminnej Bibliotece Publicznej. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. " (...)" ponieważ - jak wynika z wniosku - infrastruktura stanowiąca przedmiot projektu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl