0111-KDIB3-3.4012.58.2018.2.PK - Rozpoznanie importu usług z tytułu nabycia utworów z wizerunkami zawodniczek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.58.2018.2.PK Rozpoznanie importu usług z tytułu nabycia utworów z wizerunkami zawodniczek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2018 r. (data wpływu 23 lutego 2018 r.), uzupełniony pismem z 30 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia utworów z wizerunkami zawodniczek oraz w zakresie rozliczenia tej transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu przejęcia klienta oraz w zakresie rozliczenia tej transakcji ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 marca 2018 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 26 marca 2018 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.58.2018.1.PK 0111-KDIB1-2.4010.78.2018.2.BG.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Klub, Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i posiada osobowość prawną, działa w oparciu o statut Zarządu Głównego AZS oraz posiada własny statut.

Celem Klubu jest:

1. Upowszechnianie kultury fizycznej i turystyki, podnoszenie sprawności fizycznej i polepszanie zdrowia członków Klubu i społeczności akademickiej.

2. Rozwijanie sportu w środowisku akademickim.

3. Wychowanie członków Klubu zgodnie z tradycjami AZS na świadomych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w poczuciu odpowiedzialności za rozwój i przyszłość Ojczyzny.

4. Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za losy macierzystej szkoły wyższej Klubu i AZS-u.

5. Działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

6. Działanie na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

7. Działanie na rzecz wyrównywania szans młodzieży z rodzin o trudnej sytuacji życiowej.

8. Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

9. Działanie na rzecz organizacji wolontariatu.

10. Przeciwdziałanie patologiom społecznym, w szczególności narkomanii, alkoholizmowi i nikotynizmowi zagrażającym środowisku młodzieży uczącej się.

11. Działanie na rzecz upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.

Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest:

1. Organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów.

2. Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

3. Pozostała działalność związana ze sportem.

4. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

5. Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

6. Działalność agencji reklamowych.

7. Działalność obiektów sportowych.

8. Działalność klubów sportowych.

W ramach prowadzonej działalności Klub planuje zawrzeć umowę nabycia utworów zawierających wizerunek sportowca-zawodniczki Stowarzyszenia AZS.

Jako podstawę stanu faktycznego przyjęto, że agencja marketingowa, która posiada swoją siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zawarła umowę z zawodniczką o sprzedaż utworów z jej wizerunkiem. Następnie agencja marketingowa dokona dalszej sprzedaży utworów z wizerunkiem zawodniczki na rzecz Stowarzyszenia AZS. Transakcja ta będzie udokumentowana fakturą.

Usługodawca (agencja marketingowa) posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju z którego świadczy usługi opisane we wniosku.

Importowane usługi będą wykorzystywane w sekcji koszykówki kobiet senior. Wskazana sekcja uzyskuje dochody z następujących źródeł:

a.

dotacji otrzymywanej z Urzędu Miasta

b.

sprzedaży usług promocyjno-reklamowych, marketingowych opodatkowanych stawką VAT 23%

c.

sprzedaży biletów na mecze opodatkowanych stawką VAT 8%.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta jest pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Słowacją. Agencja marketingowa posiada rezydencję Słowacką.

Wnioskodawca będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatnika (agencji marketingowej), od którego nabędzie prawo do utworu z wizerunkiem zawodnika.

Nabycie prawa do utworów z wizerunkiem zawodnika będzie wykorzystywane do wielopoziomowej promocji Klubu, w tym do projektów Klubu np. poprzez sesje zdjęciowe, transmisje telewizyjne spotkań, kampanie na facebooku.

Nabyte prawo będzie wykorzystywane dla własnego wewnętrznego użytku.

Klub dopuszcza możliwość dalszej odprzedaży nabytego prawa do utworów z wizerunkiem zawodnika.

Umowa, o której mowa, stanowi pod względem prawnym usługę sprzedaży praw do utworów z wizerunkiem zawodniczki. Prawa autorskie dotyczą utworu, a więc nie wizerunku danej osoby, lecz jego przedstawienia w określonej formie będącej utworem. Wizerunek danej osoby staje się utworem, będącym przedmiotem prawa autorskiego, dopiero wówczas, gdy stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Prawo do wizerunku, a więc własnego wyglądu, nie jest również prawem pokrewnym w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, skoro niewątpliwie nie stanowi artystycznego wykonania utworu lub dzieła sztuki ludowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w opisanej sytuacji, dla Stowarzyszenia AZS nabycie od agencji marketingowej posiadającej siedzibę poza granicami Polski utworów z wizerunkiem zawodniczki będzie stanowiło import usług?

2. Czy z tego tytułu powstanie obowiązek dokonania rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie odwróconego obciążenia?

3. Czy Stowarzyszenie AZS będzie miało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, którą będzie stanowiła kwota podatku należnego z tytułu otrzymanego świadczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nabycie utworów z wizerunkiem zawodniczki przez Stowarzyszenie od agencji marketingowej, mającej siedzibę w jednym z państw Unii Europejskiej, stanowi import usługi. Stosownie do treści przepisu art. 2 pkt 9 u.p.t.u. przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u. Wspomniany przepis wskazuje z kolei, że podatnikiem jest usługobiorca, jeżeli zostaną spełnione łącznie określone w nim przesłanki dotyczące zarówno usługodawcy, jak i usługobiorcy. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u., podatnikiem jest nabywca usługi, jeżeli:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług związanych z nieruchomościami podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, których miejsce świadczenia ustala się zgodnie z art. 28b u.p.t.u. (obrót profesjonalny, miejscem świadczenia jest miejsce siedziby usługobiorcy) - podatnik, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 u.p.t.u.,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 u.p.t.u.

Import usług dotyczy sytuacji, w której usługodawca ma siedzibę poza granicami Polski, natomiast usługobiorca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce. W przypadku importu usług, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług utożsamiają miejsce świadczenia usługi z miejscem siedziby lub zamieszkania nabywcy, a nie sprzedawcy. Nie ma znaczenia czy usługa jest wykonywana przez podmiot z Unii Europejskiej. W związku z tym obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi, a więc na Stowarzyszeniu.

W przypadku sprzedaży utworów z wizerunkiem zawodniczki przez agencję marketingową na rzecz Stowarzyszenia, czyli podatnika, miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce siedziby usługobiorcy. Wskazuje na to przepis art. 28b ust. 1 u.p.t.u. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest bowiem miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Usługodawca, a więc agencja marketingowa, nie rozlicza jednak podatku należnego. Usługodawca powinien zatem wystawić fakturę, w której nie wykazuje kwoty podatku należnego. Natomiast rozliczenia podatku należnego jest obowiązane dokonać Stowarzyszenie, czyli usługobiorca, na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia.

Obowiązek podatkowy w analizowanej sytuacji powstanie, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 u.p.t.u., w momencie wykonania usługi. Rozliczenie podatku od towarów i usług będzie jednak neutralne dla podatnika, czyli Stowarzyszenia. Stosownie bowiem do treści art. 86 ust. 2 pkt 4 u.p.t.u., kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu otrzymanego świadczenia. Natomiast, na mocy art. 86 ust. 10 u.p.t.u., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do importowanych przez podatnika usług powstał obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powyżej przywołaną definicję świadczenia usług należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie, a w konsekwencji od tego będzie zależał sposób dokumentowanie usługi fakturą oraz wykazania w deklaracji VAT.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w Rozdziale 3 Dział V ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 i 2 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ww. przepisy wiążą miejsce świadczenia usług z siedzibą usługobiorcy, który winien być podatnikiem tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a w sytuacji gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy to z tym miejscem.

Jak wynika z wniosku w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę nabycia utworów zawierających wizerunek sportowca-zawodniczki Stowarzyszenia AZS. Agencja marketingowa, która posiada swoją siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zawarła umowę z zawodniczką o sprzedaż utworów z jej wizerunkiem. Następnie agencja marketingowa dokona dalszej sprzedaży utworów z wizerunkiem zawodniczki na rzecz Stowarzyszenia AZS. Transakcja ta będzie udokumentowana fakturą. Usługodawca (agencja marketingowa) posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju z którego świadczy usługi opisane we wniosku.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że transakcja ta na gruncie podatku VAT stanowi usługę. Ze względu, że dla tej usługi nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia, zastosowanie znajdzie zasada ogólna zgodnie z którą miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania tej usługi jest kraj w którym usługobiorca ma siedzibę. Tym samym, w przedmiotowej sytuacji, miejscem świadczenia opisanej usługi będzie terytorium Polski.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustaw przez import usług rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Poza tym stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. przepisy ustanawiają instytucję odwrotnego obciążenia, która ma zastosowanie m.in. do nabycia usług od podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej na terytorium kraju. W takiej sytuacji usługobiorca uzyskuje status podatnika z tytułu nabycia usługi i jest zobowiązany do jej opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca nabywa usługę od podmiotu zagranicznego, której miejsce świadczenia jest w Polsce, będzie on zobowiązany do rozliczenia tego nabycia, a nabycie tej usługi będzie dla niego stanowiło import usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego i drugiego jest prawidłowe.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem pytania nr 3 należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Ww. przepis art. 19a ust. 1 ustawy o VAT formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania odpłatnej dostawy towaru bądź odpłatnego wykonania usługi, co oznacza, że obrót i ewentualny podatek należny winien być uwzględniony w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź wykonana usługa.

Mając na uwadze, że ustawodawca nie przewidział w przepisach ustawy o VAT szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług w zakresie transferu klienta. Wobec tego zastosowanie znajduje ogólna zasada określania momentu powstania obowiązku podatkowego, o której mowa w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 4 lit. a ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy).

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku importowane usługi będą wykorzystywane w sekcji koszykówki kobiet senior. Wskazana sekcja uzyskuje dochody z następujących źródeł:

a.

dotacji otrzymywanej z Urzędu Miasta Lublin

b.

sprzedaży usług promocyjno-reklamowych, marketingowych opodatkowanych stawką VAT 23%

c.

sprzedaży biletów na mecze opodatkowanych stawką VAT 8%.

Zatem nabywane usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle powyższego podatek naliczony z tytułu importu usług może być odliczony w okresie rozliczeniowym w którym powstał obowiązek podatkowy dla nabywanej usługi pod warunkiem rozliczenia podatku należnego przez podatnika w tym okresie rozliczeniowym. Zatem, w sytuacji wykazania przez Wnioskodawcę podatku należnego w ww. okresie z tytułu importu opisanej usługi, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3, należało uznać je za prawidłowe.

Podsumowując:

* transakcja polegająca na nabyciu utworów z wizerunkiem zawodniczek stanowi import usług,

* do rozliczenia podatku z tytułu importu ww. usług - na zasadzie odwróconego obciążenia - zobowiązany będzie Klub,

* z tytułu importu ww. usługi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem wykazania podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że zagadnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, są objęte odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie - ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl