0111-KDIB3-3.4012.537.2019.1.PK - VAT w przedmiocie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.537.2019.1.PK VAT w przedmiocie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 grudnia 2019 r. (data wpływu 18 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Uczelnia prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną z podatku VAT i niepodlegającą podatkowi VAT. Projekt będzie służył tylko działalności opodatkowanej.

Poniżej najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1. Nazwa projektu: O.;

2. Pełnomocnik ds. projektu: X,

Kierownik prac badawczych: Y;

3. Okres realizacji: 1 września 2019 r. - 31 sierpnia 2021 r.;

4. Źródło finansowania: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Priorytet IV: Zwiększenie potencjału naukowo - badawczego Poddziałanie 4.1.4 Projekty aplikacyjne;

5. Przedmiot projektu (opis):

Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum, w skład którego wchodzą: S. (lider konsorcjum) oraz Wnioskodawca (członkowie konsorcjum).

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.1 "Badania naukowe i prace rozwojowe" Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz ze środków własnych partnerów przemysłowych (przedsiębiorców), tj. S. i P. Wkład własny partnerzy przemysłowi przeznaczają na realizację zadań badawczych przypisanych im w budżecie projektu i nie przekazują partnerowi naukowemu tj. Wnioskodawcy. Uczelnia otrzymuje 100% dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z wytycznymi konkursowymi, konsorcjum wybrało możliwość zwiększenie dofinasowania poprzez spełnienie jednego z warunków uzyskania premii wynoszącej 15 punktów procentowych, skutkującej w konsekwencji zwiększeniem intensywności wsparcia (pomoc publiczna dla przedsiębiorcy) na podstawie art. 25 ust. 6 lit. B. lit. ii) rozporządzenia nr 651/2014 Komisji (UE). Przedsiębiorcy w ramach niniejszego projektu uzyskują dodatkowo 15% premię za szerokie rozpowszechnianie wyników projektu na konferencjach naukowych i technicznych oraz za pośrednictwem publikacji.

W ramach przedmiotowego projektu, w celu uzyskania dodatkowej premii, zaplanowano, że wyniki projektu w okresie 3 lat od zakończenia projektu zostaną:

1. Zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych i technicznych, w tym co najmniej 1 o randze ogólnokrajowej oraz

2. Opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych zawartych w wykazie czasopism opracowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w części A wykazu czasopism, która została zamieszczona w dokumentacji konkursowej) lub powszechnie dostępnych bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników badań (surowych danych badawczych).

Realizacja działań warunkujących przyznanie premii stanowi promocję i reklamę wyników badań, pozwoli zapoznać się potencjalnym odbiorcom z uzyskanymi innowacyjnymi rozwiązaniami.

Projekt polega na opracowaniu nowej technologii produkcji. Technologia będzie rozwinięta w kierunku efektywnego zastąpienia klasycznych materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Projekt jest ważny ze względu na wprowadzenie rygorystycznych norm emisji CO2. Fundamentalnym założeniem nowej technologii jest zachowanie dotychczasowych wymiarów, charakterystyk wytrzymałościowych, trwałościowych i dynamicznych opracowywanego elementu przy znaczącym obniżeniu wagi.

W okresie 3 lat od zakończenia realizacji projektu nastąpi wdrożenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych uzyskanych w ramach projektu.

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu wdrożenie może nastąpić poprzez wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych do własnej działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego członkiem konsorcjum, poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników projektu.

Na potrzeby oceny efektywności wykorzystania środków w projekcie wprowadzono między innymi następujące wskaźniki produktu i rezultatu projektu:

* Liczba skomercjalizowanych wyników B+R prowadzonych przez jednostkę naukową - 1 szt.

* Przychód z komercjalizacji wyników prac B+R prowadzonych przez jednostkę naukową,

* Liczba dokonanych zgłoszeń patentowych - 1 szt.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu zakres prac majątkowych do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje beneficjentowi lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałów w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy liderem projektu a konsorcjantami następuje odpłatnie - za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Nie przewiduje się wykorzystania uzyskanych wyników badań w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.

6. Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu przez Uczelnię to:

1. Zakup próbek do badań.

2. Zakup materiałów do badań (nie spełniających wymogu środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości) - m.in. zakup tensometrów, materiałów ściernych itp. niezbędnych do prowadzenia badań.

3. Odpłatne korzystanie z aparatury (wynajęcie specjalistycznego komputera i oprogramowania do obliczeń).

4. Zlecenie badań tłoczności blach wraz z analizą (podwykonawstwo - zakup usługi zewnętrznej w wyspecjalizowanych podmiotach).

7. Efektem projektu będzie opracowanie nowej technologii produkcji.

1. Beneficjenci projektu:

Lider konsorcjum - S.

Partner - Wnioskodawca

Partner - P.

8. Z efektów projektu będą korzystali wszyscy członkowie konsorcjum proporcjonalnie do ich udziału w całkowitych kosztach kwalifikowanych projektu do celów komercyjnych. Prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych będących rezultatem projektu będą przysługiwać konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych tych badań/ prac

Po zakończeniu projektu nastąpi przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników badań będących rezultatem projektu firmie S. Przekazanie nastąpi przez Partnerów na rzecz Lidera za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Projekt nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 61 Rozporządzenia 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

Po zakończeniu projektu nastąpi odpłatne przekazanie posiadanych praw do osiągniętych wyników badań będących rezultatem projektu firmie S. (w celu wdrożenia efektów badań do działalności produkcyjnej przedsiębiorstwa i czerpania dochodów na bazie uzyskanych wyników). Wynagrodzenie będzie odpowiadać wartości rynkowej tych praw.

9. Nie przewiduje się zakupu środków trwałych przez Wnioskodawcę

10. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT tzn. prawa majątkowe do efektów projektu będą sprzedane na podstawie faktury firmie S.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Uczelnia ma prawo odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości od zakupów nabywanych na potrzeby projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu na podstawie art. 86, 86a Ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznania go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z wniosku Uczelnia prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną z podatku VAT i niepodlegającą podatkowi VAT. Uczelnia będzie realizowała projekt. Efektem projektu będzie opracowanie nowej technologii produkcji. Projekt będzie służył tylko działalności opodatkowanej. Prawa majątkowe do efektów projektu będą sprzedane na podstawie faktury firmie S. Nie przewiduje się wykorzystania uzyskanych wyników badań w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów. W ramach projektu Wnioskodawca zakupi:

1.

próbki do badań,

2.

materiały do badań m.in. tensometry, materiały ścierne,

3.

usługi korzystania z aparatury,

4.

usługi w zakresie badania tłoczności blach wraz z analizą.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ Uczelnia w tym przypadku działa jako podatnik podatku VAT (prowadzi działalność gospodarczą), a efekty projektu - jak wynika z treści wniosku - będą wykorzystywane tylko do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem nie wystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, w którym (poza art. 86 ustawy) odwołał się również do art. 86a ustawy, należy zauważyć przepis ten w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania. Regulacje tego przepisu dotyczą kwestii odliczenia podatku VAT od nabyć związanych pojazdami samochodowymi (zakup samochodu, jego serwisowanie itp.), co jak wynika z wniosku w opisanej sprawie nie ma miejsca. Powyższe nie zmienia jednak oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl